Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
BjornR sa:Capra har fina mått och siffrorna för länkaget på 650B är väldigt balanserade med aningen prio för utför med sämre tramp och smuttare känsla. Saknas bara plats för vattenflaska och rakt sadelrör för att kunna få plats med 200mm hisspinne, men annars fin cykel.
Du Rietz sa:BjornR sa:Capra har fina mått och siffrorna för länkaget på 650B är väldigt balanserade med aningen prio för utför med sämre tramp och smuttare känsla. Saknas bara plats för vattenflaska och rakt sadelrör för att kunna få plats med 200mm hisspinne, men annars fin cykel.
Hur tycker du siffrorna för länkaget på 29an är då?
gizmo sa:Är man ute och cyklar om man väljer en capra för vanlig stigcykling/enduro i göteborg? Är jeffsy det man bör titta på?
Du Rietz sa:Om man börjar om från början och säger att man vill ha en hoj som klättrar det mest tekniska Hellas (eller andra svenska förortskullar som inte har lift) har att komma med och dessutom flowar nerför dess värsta branter och drops, där flow och kreativitet är viktigare än högst möjliga hastighet och KOM - vad skulle vara den bästa hojen?
Krompa sa:Du Rietz sa:Om man börjar om från början och säger att man vill ha en hoj som klättrar det mest tekniska Hellas (eller andra svenska förortskullar som inte har lift) har att komma med och dessutom flowar nerför dess värsta branter och drops, där flow och kreativitet är viktigare än högst möjliga hastighet och KOM - vad skulle vara den bästa hojen?
Jag tror att nya Spectral eller Pivot Mach 5.5 som har intressanta siffror och verkar vara designade för 27.5 med 2.6 skulle kunna vara svaret om man inte är jättetung. Tänker mest på att man får 29-lik traction för klättring men rimligtvis lekfullare andra egenskaper.
BjornR sa:Du Rietz sa:BjornR sa:Capra har fina mått och siffrorna för länkaget på 650B är väldigt balanserade med aningen prio för utför med sämre tramp och smuttare känsla. Saknas bara plats för vattenflaska och rakt sadelrör för att kunna få plats med 200mm hisspinne, men annars fin cykel.
Karaktär: Valfri cykel från valfri tillverkare.
http://linkagedesign.blogspot.se/
Bara att titta själv.
BjornR sa:Man blir inte avhängd för att man har för mycket slaglängd, man blir avhängd över dålig teknik och kondition.
Kan man inte överbelasta en jeffsy på hemmastigarna så känns det rätt meningslöst med capra. Antingen är cykeln eller du en flaskhals. Jag föredrar att jag alltid är flaskhalsen oavsett lutning och det har resulterat i mycket slaglängd och däck som tål EWS.
Luthman Photography sa:BjornR sa:Man blir inte avhängd för att man har för mycket slaglängd, man blir avhängd över dålig teknik och kondition.
Kan man inte överbelasta en jeffsy på hemmastigarna så känns det rätt meningslöst med capra. Antingen är cykeln eller du en flaskhals. Jag föredrar att jag alltid är flaskhalsen oavsett lutning och det har resulterat i mycket slaglängd och däck som tål EWS.
Fast det där är väl en sanning med modifikation. Klart som tusan att man kan bli avhängd och ifrånkörd om man har en betydligt tyngre och mindre trampeffektiv hoj än den man kör med, även om man har samma flås och teknik. I övrigt håller jag med om Jeffsy/Capra. Men för vanlig stigcykling i sverige känns det ju spontant inte som att Capran är det vettigaste alternativet om man inte gillar att ha bra med reserver för den där gången man kör fel, typ så här:
bikerX sa:Hur är kvaliteten på e-thirteen TRS hjulen nu för tiden?
Det satt en sådan uppsättning på min YT 650b comp för några år sedan, tätningarna till bodyn var av mindre bra kvalite’ vilket resulterade i reklamationer, osv, bättre nu, ni som provat?
Erik O sa:BjornR sa:Du Rietz sa:BjornR sa:Capra har fina mått och siffrorna för länkaget på 650B är väldigt balanserade med aningen prio för utför med sämre tramp och smuttare känsla. Saknas bara plats för vattenflaska och rakt sadelrör för att kunna få plats med 200mm hisspinne, men annars fin cykel.
Karaktär: Valfri cykel från valfri tillverkare.
http://linkagedesign.blogspot.se/
Bara att titta själv.
Fast ovanligt progressiv.
BjornR sa:Luthman Photography sa:BjornR sa:Man blir inte avhängd för att man har för mycket slaglängd, man blir avhängd över dålig teknik och kondition.
Fast det där är väl en sanning med modifikation. Klart som tusan att man kan bli avhängd och ifrånkörd om man har en betydligt tyngre och mindre trampeffektiv hoj än den man kör med, även om man har samma flås och teknik. I övrigt håller jag med om Jeffsy/Capra. Men för vanlig stigcykling i sverige känns det ju spontant inte som att Capran är det vettigaste alternativet om man inte gillar att ha bra med reserver för den där gången man kör fel, typ så här:
Kan du hålla bromsarna öppna och köra snabbare i svängarna så kommer det att resultera i högre fart och mer energi sparad än om man kör ryck-tempo där man bromsar mycket och sedan spurtar upp farten för att komma ikapp. Det som känns snabbast i detta fall är såklart ryck-tempo. Sitter man ner och trampar med god teknik så är en 160mm lika effektiv som 100mm om båda har drygt 100% AS och samma däck. Gungar inte länkaget eller gaffeln, vad gör en cykel med 100mm snabbare?
Märkte detta speciellt när jag körde på min 12kg 160mm fullgung DHF EXO MT 2,3"/NN SS PS 2,25", blev tröttare på denna cykel än att köra 15,5kg 180/163mm fullgung DHF DD MG 2,5"/Aggressor DD 2,3". Där jag normalt sätt bara glider och låter däcken sköta svängen så var jag bredställ i varje kurva med lätta och mindre greppiga däck och behövde spurta för att komma ikapp och blev ändå avhängd.
För mig har detta resulterat i att tyngre cykel med "trögrullade" däck resulterar i högre fart än lätt cykel och "snabba" däck. Kan jag hålla högre fart betyder det också att jag har mer energi tillgängligt än att behöva spendera energin på stöket och svängarna med mindre slaglängd. Mer energi gör också cykeln poppigare än att ligga i nära maxpuls. Ingen cykel är poppig när du är nära maxpuls, ingen.
Min tyngre cykel är därför poppigare och mer lekfull även fast den har 4cm längre hjulbas och 2,5grader flackare styrvinkel. Det är som sagt min erfarenhet och jag gör det som ökar "Kul per minut".
Stervelo sa:Ibis mojo 3. Varken 29 eller superlång och låg. Perfekt Trailhoj för hellas. Peppig uppför, lekfull, kapabel utför.
rotmys sa:Snakepit sa:rotmys sa:Raggamuffin sa:De börjar väl skicka efter 6 juni, i tur och ordning efter beställningskön.
Men hur har det varit för er andra som köpt av YT tidigare år? Har för mig att jag läst här på happy att någon klagade på leveranstiden.
Inga problem ifjol med Jeffsyn, skeppades på utsatt datum (samma scenario som nu) och var framme i norra Sverige på nån vecka.
Ok. Det var positivt, gillar ändå inte ordet ”Från”. Och jag tycker även 13 juni är sent leveransdatum. Man vill ha cykeln igår när man beställt. De borde ha en AI som räknat ut det och drönat cykeln till trappen samtidigt som man beställer ?
Du Rietz sa:Jag blev inget klokare av att titta på graferna och förstod inte författarens text i mer detalj än vad jag redan hört om hojen. Saken är speciellt att han i en kommentar nämner den höga BB-höjden för den mer dämpade 29-toppmodellen, men jag förstår inte vad kontentan är. Jag kommer dessutom ihåg att jag läst i något test att de först av allt började med att mäta de verkliga måtten och kom fram till att BB-höjden i verkligheten var lägre än vad YT specat (men om det var för alla Caprorna eller bara vissa modeller framgick så klart inte). Här kommer också en fråga upp om man mäter BB-höjden med en person som sitter på hojen med lämplig SAG eller om det är utan person som sitter på den -
Du Rietz sa:Makes sense to me. Och talar för, i mina tankar, endera av Capra CF 29-modellerna (då de alla har breda nog fälgar för lite mindre tryck i däcken vilket jag kände att jag var tvungen att ha på min förra för att ha fäste på Hellas blöta stenar och rötter).
BjornR sa:Du Rietz sa:Makes sense to me. Och talar för, i mina tankar, endera av Capra CF 29-modellerna (då de alla har breda nog fälgar för lite mindre tryck i däcken vilket jag kände att jag var tvungen att ha på min förra för att ha fäste på Hellas blöta stenar och rötter).
Låter mer som jeffsy då lågt tryck och massa slaglängd inte riktigt går ihop. Har man massa slaglängd så behöver man också kraftigare däck med normaltryck så att man faktiskt kan använda slaglängden än att däcket bottnar före dämpningen.
cobbe sa:Beställt nya 2018 Capra CF Pro race 29". Hade en 2017 Jeffsy Pro Race 29a nu under hösten/vintern som varit kanon, men där FOX34: an inte känts tillräcklig vid tuffare utförs körning.
Du Rietz sa:rotmys sa:Snakepit sa:rotmys sa:Raggamuffin sa:De börjar väl skicka efter 6 juni, i tur och ordning efter beställningskön.
Men hur har det varit för er andra som köpt av YT tidigare år? Har för mig att jag läst här på happy att någon klagade på leveranstiden.
Inga problem ifjol med Jeffsyn, skeppades på utsatt datum (samma scenario som nu) och var framme i norra Sverige på nån vecka.
Ok. Det var positivt, gillar ändå inte ordet ”Från”. Och jag tycker även 13 juni är sent leveransdatum. Man vill ha cykeln igår när man beställt. De borde ha en AI som räknat ut det och drönat cykeln till trappen samtidigt som man beställer ?
Jag förstår inte var ifrån ni får dessa datum. Nu är leveransdatum runt mitten till slutet av mars vad jag ser. Eller vad är det jag missar?
cobbe sa:Är 180 lång så blev en large då jag tror att XL känns något klumpig på stig. Räknar med lev kring 20-25 mars från YT.
Har en Tues som DH rigg och haft jeffsyn, men testat gamla capran o gillat den så en 29 som all-rounder samt som back up till DHn på försäsongen när man får trampa upp för skidbacken för att köra DH lederna ner.
Lingon sa:Nån som läst nåt om dragningen av bakväxelvajern? Finns det kanal i ramen för heldraget hölje, eller är det tänkt att man skall fiska lös vajer?
Lingon sa:Nån som läst nåt om dragningen av bakväxelvajern? Finns det kanal i ramen för heldraget hölje, eller är det tänkt att man skall fiska lös vajer?
larsaw sa:Ang e13’s plasthjul...
https://nsmb.com/articles/ethirteen-lg1r-carbon-wheelset/
BjornR sa:Du ligger precis och pendlar mellan 125 och 150 hisspinne på large. 80cm innerben skulle jag sätta som gräns om man garanterat vill kunna få in 150mm hisspinne på large.
Jag skulle sikta på large om du får plats med 150mm annars kanske en medium och 170mm pinne skulle vara tänkvärt.
BjornR sa:Du ligger precis och pendlar mellan 125 och 150 hisspinne på large. 80cm innerben skulle jag sätta som gräns om man garanterat vill kunna få in 150mm hisspinne på large.
Jag skulle sikta på large om du får plats med 150mm annars kanske en medium och 170mm pinne skulle vara tänkvärt.
Wåhlis sa:Satte upp en tabell o jämförde min nuvarande mot capran 18 i large o medium + 2017 Medium som fortfarande finns i outletten. O ser ut som 17 medium o 18 large blir samma som nu ungefär.
17 är 7000 billigare än årets modell. Vad är argumenten för att inte välja 17?
Du Rietz sa:Wåhlis sa:Satte upp en tabell o jämförde min nuvarande mot capran 18 i large o medium + 2017 Medium som fortfarande finns i outletten. O ser ut som 17 medium o 18 large blir samma som nu ungefär.
Det finns en hel del att säga och då känner jag mig nästan tvungen att börja om från början.
Jag hade själv första Capran i storlek Medium, med samma 170/170-dämpning (vilken jag inte vet hur den skiljer sig till andra 160/160 / 170/165) och är själv 178. Men jag är mer runt 82/83 innerben (om man nu mäter gren till golvet) vilket borde betyda att du inte riktigt påverkas lika mycket av den flackare sadelvinkeln som annars sätter dig väldigt långt bak över bakhjulet vid klättring när sadeln är högst upp. Mitt enda dilemma med den hojen var egentligen att jag vid klättring satt för upprätt och för långt bak för att komma tillräckligt långt fram och få balans mellan vikt på bak och framhjulet.
2018-Capran ger nu chansen att uppgradera klättringen med ett brantare sadelrör, från 74.8° till 76° (vilket jag antar är den effektiva vinkeln) som placerar sadeln nästan 2 cm längre fram med ett innerben på 80 cm. Samtidigt har reach förlängts från 420 till 440 för Medium (eller så går man upp ett steg till till 460 för Large). Vid klättring sitter man alltså på den nya Capran två cm längre fram med samma avstånd från sadel till styre som på den gamla Capran. Vill man sen ha lite längre avstånd mellan sadel och styre så tar man en Large och får på det sättet större utrymme att placera vikten - både vid klättring och åk nerför.
Nu finns det två stycken Capror av första versionen ute på blocket i Stockholm. En är i storlek Large och den andra såg jag inte att det framgick vilken storlek den var. De är kanske ett bra köp om du vill få ner priset (...om du kan kapa ner sadelröret på den som är Large...).
Men så som jag ser det så beror det på hur mycket plats du behöver för din storlek på överkropp och armar om du vill gå på Medium eller Large. Själv har jag 184 i vingspann och om du har mycket mindre så kanske du vill ha en mindre cockpit. Och sen skaffar du en 2018-modell om det är viktigt för dig att komma längre fram på hojen när du klättrar.
Om inte gamla capran i large hade haft för långt sadelrör så skulle den säkert också varit ett bra alternativ för dig.
Det var mina fem ören att försöka sammanfattar skillnaderna som skulle kunna spela roll för dig. Jag undrar vad jag har missat ..haha.
Wåhlis sa:Du Rietz sa:Wåhlis sa:Satte upp en tabell o jämförde min nuvarande mot capran 18 i large o medium + 2017 Medium som fortfarande finns i outletten. O ser ut som 17 medium o 18 large blir samma som nu ungefär.
Det finns en hel del att säga och då känner jag mig nästan tvungen att börja om från början.
Jag hade själv första Capran i storlek Medium, med samma 170/170-dämpning (vilken jag inte vet hur den skiljer sig till andra 160/160 / 170/165) och är själv 178. Men jag är mer runt 82/83 innerben (om man nu mäter gren till golvet) vilket borde betyda att du inte riktigt påverkas lika mycket av den flackare sadelvinkeln som annars sätter dig väldigt långt bak över bakhjulet vid klättring när sadeln är högst upp. Mitt enda dilemma med den hojen var egentligen att jag vid klättring satt för upprätt och för långt bak för att komma tillräckligt långt fram och få balans mellan vikt på bak och framhjulet.
2018-Capran ger nu chansen att uppgradera klättringen med ett brantare sadelrör, från 74.8° till 76° (vilket jag antar är den effektiva vinkeln) som placerar sadeln nästan 2 cm längre fram med ett innerben på 80 cm. Samtidigt har reach förlängts från 420 till 440 för Medium (eller så går man upp ett steg till till 460 för Large). Vid klättring sitter man alltså på den nya Capran två cm längre fram med samma avstånd från sadel till styre som på den gamla Capran. Vill man sen ha lite längre avstånd mellan sadel och styre så tar man en Large och får på det sättet större utrymme att placera vikten - både vid klättring och åk nerför.
Nu finns det två stycken Capror av första versionen ute på blocket i Stockholm. En är i storlek Large och den andra såg jag inte att det framgick vilken storlek den var. De är kanske ett bra köp om du vill få ner priset (...om du kan kapa ner sadelröret på den som är Large...).
Men så som jag ser det så beror det på hur mycket plats du behöver för din storlek på överkropp och armar om du vill gå på Medium eller Large. Själv har jag 184 i vingspann och om du har mycket mindre så kanske du vill ha en mindre cockpit. Och sen skaffar du en 2018-modell om det är viktigt för dig att komma längre fram på hojen när du klättrar.
Om inte gamla capran i large hade haft för långt sadelrör så skulle den säkert också varit ett bra alternativ för dig.
Det var mina fem ören att försöka sammanfattar skillnaderna som skulle kunna spela roll för dig. Jag undrar vad jag har missat ..haha.
Tack! Va en bra input runt sadelrörets vinkel som jag ej tänkt på än. Gör ju ändå att jag känner att 2018 nog är modellåret att gå på. Och troligen en Large.
Du Rietz sa:Wåhlis sa:Du Rietz sa:Wåhlis sa:Satte upp en tabell o jämförde min nuvarande mot capran 18 i large o medium + 2017 Medium som fortfarande finns i outletten. O ser ut som 17 medium o 18 large blir samma som nu ungefär.
Tack! Va en bra input runt sadelrörets vinkel som jag ej tänkt på än. Gör ju ändå att jag känner att 2018 nog är modellåret att gå på. Och troligen en Large.
Kul om det blir av med ett köp för dig! Då kan vi testa varandras i och med att jag tog en 29 bara för att testa vad skillnaden är. Men 27an är säkert lite roligare att köra tightare teknisk terräng. /Niklas
Wåhlis sa:Du Rietz sa:Wåhlis sa:Du Rietz sa:Wåhlis sa:Satte upp en tabell o jämförde min nuvarande mot capran 18 i large o medium + 2017 Medium som fortfarande finns i outletten. O ser ut som 17 medium o 18 large blir samma som nu ungefär.
Kul om det blir av med ett köp för dig! Då kan vi testa varandras i och med att jag tog en 29 bara för att testa vad skillnaden är. Men 27an är säkert lite roligare att köra tightare teknisk terräng. /Niklas
De blev en 27a Capra AL comp. i L ! Ska bli riktigt kul o pröva! Kör en hel del i hellas så går nog att mötas upp någongång!
Du Rietz sa:Wåhlis sa:Du Rietz sa:Wåhlis sa:Du Rietz sa:Wåhlis sa:Satte upp en tabell o jämförde min nuvarande mot capran 18 i large o medium + 2017 Medium som fortfarande finns i outletten. O ser ut som 17 medium o 18 large blir samma som nu ungefär.
De blev en 27a Capra AL comp. i L ! Ska bli riktigt kul o pröva! Kör en hel del i hellas så går nog att mötas upp någongång!
Trevligt! Och tillgänglig direkt också. Super!