YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
Var det en helsvart kan det varit jag ?
Visst gick det långsammmare på platten, vilket kan vara nog så frustrerande, men å andra sidan åt jag många placeringar på stigarna..

YT Jeffsy - The tråd
Gott folk. Står nu mellan en CF Pro och en CF One (båda 29"). Är det värt de extra slantarna för Pro modellen? Hade Pro komponenterna funnits på en lite billigare alu-ram hade valet varit lättare.

YT Jeffsy - The tråd
Peter E sa:
Har en CF1 2017. Har nån koll på monarch dämparen. Sitter det såna där plastbitar i den som reducerar volymen? Får till piken perfekt men lyckas med min åkning inte få ut mer än 80% bak.

Ja det sitter 4 st gummisnoddar om man tar bort den yttre hylsan, tar bara några minuter, behöver bara släppa det bakre fästet på dämparen och vika ned den och pilla bort en o-ring. För att helt få av hylsan första gången behövde jag pilla bort "Rapid Recovery"-dekalen.

YT Jeffsy - The tråd
pumptorparn sa:
Såg en Jeffsy i målområdet på Lida Loop, var de någon härifrån? Måste vart hemskt på alla lättåkta motionvägar. Själv så blev de Ht idag.

Kan även varit jag, jag har en helsvart CF. Även jag blev frånåkt av en massa HT med omodern geo :). Men tycker ändå cykeln fungerade hyfsat på Lida, den kändes lättare än vad jag räknat med. Betydligt lättare än Remedy 9 som jag körde på förra året :)

YT Jeffsy - The tråd
Jeffsy.jpg

Jo så jag köpte Pertans välhållna Jeffsy 29. Fick spricka i ramen på min cykel så detta vart ett litet impulsköp. Men dock ett bra ett då jag verkligen gillar cykeln. Varit ut 2 svängar idag och den känns verkligen poppig å alert, fast går ändå rätt stabilt utförs i höga hastigheter.

Men lockouten på monarch bakdämpen går ej låsa. Är ju tre lägen på den. Öppen, Låst och pedal. Märker ingen skillnad mellan lägena. Någon mer som råkat ut för detta?

Kommer nog justera till lite saker för att få jeffsyn som jag vill. Förhoppningsvis blir den snäppet mer aggressiv å lite mer åt min smak. Gillar å bomba fort utförs ;)
Kan eventuellt bli att man köper en Jeffsy CF till nästa år och säljer denna åt en kompis. Beror lite på om mina ändringar kommer göra cykeln bättre enligt min smak.

* Byte av styre till 780-790 samt Ergon GD1 handtag, från stock 760mm styre.
* Byte av sadel till Ergon. Stock sadeln var lite hård för min bottendel... ;)
* Oval 32T klinga (absoluteblack). Måste kolla upp hur det blir med kedjelinjen. Har ett X01 vevparti som kanske kan monteras om det går. Skall kollas upp.
* LB Kolfiber EN928(asymetriska) hjul byggd på DT Swiss 240s nav, DT Aerolite ekrar, DT Prolock nipplar.
* Prova min Fox 36 Factory RC2 gaffel med 51mm offset. Justerar ner slaglängden till 150mm. Jag är inte helt överrens med 46mm offset som piken har.

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
inzani sa:
Jo så jag köpte Pertans välhållna Jeffsy 29. Fick spricka i ramen på min cykel så detta vart ett litet impulsköp. Men dock ett bra ett då jag verkligen gillar cykeln. Varit ut 2 svängar idag och den känns verkligen poppig å alert, fast går ändå rätt stabilt utförs i höga hastigheter.

Men lockouten på monarch bakdämpen går ej låsa. Är ju tre lägen på den. Öppen, Låst och pedal. Märker ingen skillnad mellan lägena. Någon mer som råkat ut för detta?

Kommer nog justera till lite saker för att få jeffsyn som jag vill. Förhoppningsvis blir den snäppet mer aggressiv å lite mer åt min smak. Gillar å bomba fort utförs ;)
Kan eventuellt bli att man köper en Jeffsy CF till nästa år och säljer denna åt en kompis. Beror lite på om mina ändringar kommer göra cykeln bättre enligt min smak.

* Byte av styre till 780-790 samt Ergon GD1 handtag, från stock 760mm styre.
* Byte av sadel till Ergon. Stock sadeln var lite hård för min bottendel... ;)
* Oval 32T klinga (absoluteblack). Måste kolla upp hur det blir med kedjelinjen. Har ett X01 vevparti som kanske kan monteras om det går. Skall kollas upp.
* LB Kolfiber EN928(asymetriska) hjul byggd på DT Swiss 240s nav, DT Aerolite ekrar, DT Prolock nipplar.
* Prova min Fox 36 Factory RC2 gaffel med 51mm offset. Justerar ner slaglängden till 150mm. Jag är inte helt överrens med 46mm offset som piken har.

Tror en 150mm Fox blir klockren på en Jeffsy 29 men tror faktiskt 160mm funkar det med. Jag kör 160mm Pike på min och den har längre A2C-mått än Fox men min känns hur bra som helst. Har inte jättehög BB ändå i lägsta läget på Jeffsyn och den bombar på nästan lika bra som min Evil Wreckoning. Kör visserligen CCDB Coil IL bak också som jag verkligen kan rekommendera.

YT Jeffsy - The tråd
Har förvisso tänkt tanken på fjäderdämpare bak. Men detta blir en lite mer allround cykel för mig så vill inte gå allout enduro med den. Men tanken är inte släppt...
En - 18 Fox dhx2 hade suttit fint ihop med framgaffeln *mums*
Men blir nog en kompromiss å då är X2 dämparen väldigt nära till hands.
Fast viktökning mellan dhx2 och x2 är inte så värst farlig.... Dessa i-landsproblem alltså ?

Beställt cushcore inlägg till hjulen för att öka stabilitet och få lite mer skydd. Har tänkt prova köra lättare däck. Typ MM fram och rock razor bak utan SG casing. Tror man får en väldigt bra komfort och grepp med det.

YT Jeffsy - The tråd
inzani sa:
Har förvisso tänkt tanken på fjäderdämpare bak. Men detta blir en lite mer allround cykel för mig så vill inte gå allout enduro med den. Men tanken är inte släppt...
Fast viktökning mellan dhx2 och x2 är inte så värst farlig.... Dessa i-landsproblem alltså

Beställt cushcore inlägg till hjulen för att öka stabilitet och få lite mer skydd. Har tänkt prova köra lättare däck. Typ MM fram och rock razor bak utan SG casing. Tror man får en väldigt bra komfort och grepp med det.

Jag har monterat en Fox Float X2 Factory bak, och vilken skillnad det blev på cykel! Total kontroll jämfört med Monarchen.

YT Jeffsy - The tråd
inzani sa:
Fast viktökning mellan dhx2 och x2 är inte så värst farlig.... Dessa i-landsproblem alltså ?

Att säga att en CCDB Coil IL skulle väga för mycket och sen slänga in Cushcore på 320g roterande massa per hjul ?

Jag har också funderat på Cushcore till Evilen som agerar DH-rig men t.o.m. där är det fan svårt att motivera den extra vikten eftersom den ändå ska trampas runt. Hade vart kul att testa men har kört DHF med DH-casing på 1300g bara bak nyligen men bytt bort det för att det känns som att köra omkring med sirap i kullagren. Men man blir ju visserligen stark!

YT Jeffsy - The tråd
Jag kör rätt tunga däck just nu å ska prova gå ner på "light" versionerna för att kapa bort den vikt cushcore ger. Jag tror det ska vara lika så bra i slutändan. De blir iaf ett test.

Samt kommer jag fimpa rätt mycke vikt med dom nya hjulen. Blir nog bra i slutändan :)

YT Jeffsy - The tråd
Ni som fått skicka er reverb på service. Har ni fått trycksätta med luft och/eller behövt blöda systemet efter återinstallation?

Undrar mest om man redan nu ska beställa ett kit för blödning och köpa verktyg för att kunna komma åt luftventilen.

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Hej!

Nybliven Jeffsy CF 1 ägare här och noob på att meka. En liten fråga som någon här säkert kan svara på rakt av, går det att höja upp den höj/sänkbara stolpen? Rent logiskt borde det gå men har aldrig haft en höj/sänkbar sadel tidigare och hittar inget på nätet om det?

Tack på förhand!

Bilagor

• IMG_1527.JPG
    IMG_1527.JPG
    110.3 KB · Besök: 72
YT Jeffsy - The tråd
GustavHjort: Tänk på att det inte bara är att crossfit-dra när du lossat insexskruven, du behöver mata på med kabel från fjärren också, den går in i sadelstolpen längst ned mot vevlagret. Kanten där är rätt vass, så det är risk att skada höljet på kabeln om man inte är försiktig.

Kul med fler Jeffsys i Motala förresten, tror inte jag sett någon annan ute i skogen än.

YT Jeffsy - The tråd
LHelge sa:
GustavHjort: Tänk på att det inte bara är att crossfit-dra när du lossat insexskruven, du behöver mata på med kabel från fjärren också, den går in i sadelstolpen längst ned mot vevlagret. Kanten där är rätt vass, så det är risk att skada höljet på kabeln om man inte är försiktig

På samma sätt är det viktigt att inte dra åt för hårt när man skruvar fast sadelstolpen igen. Sänkstolpar är ganska känsliga för för höga åtdragningsmoment; funktionen kan äventyras! Använd därför även friktionspasta i sadelröret.

YT Jeffsy - The tråd
Jag är 179 cm och valde en M i Jeffsy 29. Det skiljer 40 mm i sadelstolpe mellan M och L, jag har ca 20 mm utstick. I början tyckte jag att det var något kort reach, men nu har jag vant mig.

Perfekt hade det nog blivit med en L och bytt dropper posten mot en 125 mm. 27.5 ska ha något längre reach, för sin storlek, men jag vill ha en 29:a.

YT Jeffsy - The tråd
LHelge sa:
Jag är 179 cm och valde en M i Jeffsy 29. Det skiljer 40 mm i sadelstolpe mellan M och L, jag har ca 20 mm utstick. I början tyckte jag att det var något kort reach, men nu har jag vant mig.

Perfekt hade det nog blivit med en L och bytt dropper posten mot en 125 mm. 27.5 ska ha något längre reach, för sin storlek, men jag vill ha en 29:a.

Vad har du för innerbensmått? Känns som jag har lite längre ben än snittet.

YT Jeffsy - The tråd
Stuntman88 sa:
LHelge sa:

Jag har inte mätt benen heller men är exakt 180cm och har längd 32 på byxor o jeans och medium på alla kläder. Storlek L på Jeffsyn funkar perfekt för mig, men det är inte mycket marginal för droppern, jag har den fortfarande i lägsta läget i ramen även om jag funderar på att höja ca 5mm, särskilt när jag kör spd.

Uppdatering; blev nyfiken och snabbmäte lite ovetenskapligt längden insida ben till 84cm.

YT Jeffsy - The tråd
Förresten kanske den inte är längst ner, antog att det var så från fabrik. Jag har inte rört den sen jag fick den. Har förresten en Al 2 från i år så har en Reverb på den.

YT Jeffsy - The tråd
Skogsnalle sa:
Stuntman88 sa:
LHelge sa:

Jag har inte mätt benen heller men är exakt 180cm och har längd 32 på byxor o jeans och medium på alla kläder. Storlek L på Jeffsyn funkar perfekt för mig, men det är inte mycket marginal för droppern, jag har den fortfarande i lägsta läget i ramen även om jag funderar på att höja ca 5mm, särskilt när jag kör spd.

Uppdatering; blev nyfiken och snabbmäte lite ovetenskapligt längden insida ben till 84cm.

Okej, känns som att L är det jag ska ha.
Tack för hjälpen!

YT Jeffsy - The tråd
Hej,
Jag är ledsen för grammatiken, en dansker som försöker på svenska.
Jag har just fått min CF 2 och har några problem med den främre shifteren (Shimano XT e-typ).
Kabeln måste spännas väldigt mycket för att övergå till den stora ringen. (Jag måste dra shifteren med min hand för att spänna kabeln tillräckligt)
När det går att flytta till den stora ringen har jag inte tillräckligt med utrymme för att justera lågskruven för kedjan för att inte gnugga på shifteren.
Höjden av shifter är spot on.
Har någon annan haft detta problem och kanske en idé om hur man åtgärdar det?
Tack så mycket för hjälpen.

YT Jeffsy - The tråd
Låter härligt ?? Lutar åt en för mig nu, CF1 ser ut att finnas i lager. Har du en medium kanske jag ska gå på en large då fastän jag är 190 cm lång...

YT Jeffsy - The tråd
Jag skulle rekommendera alla som är mellan storlekar att gå på den större. Jag är 184 och kör L men skulle gärna haft en XL. Alla modeller på cyklar som släpps blir lite längre nu och med rätta, så köper ni kort cykel nu kommer ni ångra er snart. Kan sätta min högerhand på att vid nästa uppdatering av Jeffsy-ramen kommer L-reachen motsvara XL-reachen idag.

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
Jag skulle rekommendera alla som är mellan storlekar att gå på den större. Jag är 184 och kör L men skulle gärna haft en XL. Alla modeller på cyklar som släpps blir lite längre nu och med rätta, så köper ni kort cykel nu kommer ni ångra er snart. Kan sätta min högerhand på att vid nästa uppdatering av Jeffsy-ramen kommer L-reachen motsvara XL-reachen idag.

Jag är precis mellan och M sitter som handen i handsken på mig hade absolut inte velat ha större.

YT Jeffsy - The tråd
bjorkkis sa:
durietz sa:

Jag är precis mellan och M sitter som handen i handsken på mig hade absolut inte velat ha större.

Jo men hur kan du veta det om du inte testat större storleken? Mina två cyklar i L med reach runt 450 cm känns klockrena också men testade snabbt en Pole med nästan 10cm längre reach och det kändes fan helt naturligt direkt. Tror därför att några få cm mera reach om man kan få på en cykel ska man ta. Iaf i dagsläget när geon fortfarande är konservativ.

YT Jeffsy - The tråd
Tack för svar, jag tänker mer på att en Jeffsy 27 i large har nästan samma reach som en Jeffsy 29 i xl, 460 mot 465.
Men jag som är ganska lång kanske borde köra på en xl ändå?
Jag har bara kört en fs canyon spectral 29" tidigare och den hade jag i large, men det kanske är en helt annan smidighet i Jeffsy 27 så att gå upp på en xl blir inte ett problem?

YT Jeffsy - The tråd
Lite väl mycket reachfokus.
Reach är ju främst för att jämföra respektive är relevant vid ståcykling rakt över vevarna men på en stigcykel sitter man ofta mer än står och då är ju helheten nog så viktig och reach säger inte direkt hur det ser ut när man sitter och trampar.

Precis som det var inne förr med att ta den mindre storleken känns det som att det blivit tvärtom nu. Längre är inte automatiskt bättre och sen beror det ju på vilken karaktär man vill ha på cykeln.

YT Jeffsy - The tråd
Självklart beror det ju på vad man ska ha cykeln till, men reach är ju iaf den viktigaste siffran att titta på om man bara ska titta på en. Men skyll er själva, alla kommer vilja ha en cykel med längre reach framöver oavsett om det är rätt eller inte pga att det är dit vi är på väg.

YT Jeffsy - The tråd
Ultralite sa:
Funderar på en Jeffsy, e13 trs+ hjulen får lite dålig kritik vid googling, nav som rasar efter 6 mån. Nån som har erfarenhet?

Det har snackats mycket om detta på Pinkbike, och vad man har kommit fram till så är det de gamla hjulen. De som sitter på Jeffsyn ska vara en uppdaterad och förbättrad modell

Tillbaka
Topp