pumptorparn
Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
Såg en Jeffsy i målområdet på Lida Loop, var de någon härifrån? Måste vart hemskt på alla lättåkta motionvägar. Själv så blev de Ht idag.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
CGyz sa:Var det en helsvart kan det varit jag ?
Visst gick det långsammmare på platten, vilket kan vara nog så frustrerande, men å andra sidan åt jag många placeringar på stigarna..
Peter E sa:Har en CF1 2017. Har nån koll på monarch dämparen. Sitter det såna där plastbitar i den som reducerar volymen? Får till piken perfekt men lyckas med min åkning inte få ut mer än 80% bak.
pumptorparn sa:Såg en Jeffsy i målområdet på Lida Loop, var de någon härifrån? Måste vart hemskt på alla lättåkta motionvägar. Själv så blev de Ht idag.
inzani sa:Jo så jag köpte Pertans välhållna Jeffsy 29. Fick spricka i ramen på min cykel så detta vart ett litet impulsköp. Men dock ett bra ett då jag verkligen gillar cykeln. Varit ut 2 svängar idag och den känns verkligen poppig å alert, fast går ändå rätt stabilt utförs i höga hastigheter.
Men lockouten på monarch bakdämpen går ej låsa. Är ju tre lägen på den. Öppen, Låst och pedal. Märker ingen skillnad mellan lägena. Någon mer som råkat ut för detta?
Kommer nog justera till lite saker för att få jeffsyn som jag vill. Förhoppningsvis blir den snäppet mer aggressiv å lite mer åt min smak. Gillar å bomba fort utförs ;)
Kan eventuellt bli att man köper en Jeffsy CF till nästa år och säljer denna åt en kompis. Beror lite på om mina ändringar kommer göra cykeln bättre enligt min smak.
* Byte av styre till 780-790 samt Ergon GD1 handtag, från stock 760mm styre.
* Byte av sadel till Ergon. Stock sadeln var lite hård för min bottendel... ;)
* Oval 32T klinga (absoluteblack). Måste kolla upp hur det blir med kedjelinjen. Har ett X01 vevparti som kanske kan monteras om det går. Skall kollas upp.
* LB Kolfiber EN928(asymetriska) hjul byggd på DT Swiss 240s nav, DT Aerolite ekrar, DT Prolock nipplar.
* Prova min Fox 36 Factory RC2 gaffel med 51mm offset. Justerar ner slaglängden till 150mm. Jag är inte helt överrens med 46mm offset som piken har.
inzani sa:Har förvisso tänkt tanken på fjäderdämpare bak. Men detta blir en lite mer allround cykel för mig så vill inte gå allout enduro med den. Men tanken är inte släppt...
En - 18 Fox dhx2 hade suttit fint ihop med framgaffeln *mums*
Men blir nog en kompromiss å då är X2 dämparen väldigt nära till hands.
Fast viktökning mellan dhx2 och x2 är inte så värst farlig.... Dessa i-landsproblem alltså
Beställt cushcore inlägg till hjulen för att öka stabilitet och få lite mer skydd. Har tänkt prova köra lättare däck. Typ MM fram och rock razor bak utan SG casing. Tror man får en väldigt bra komfort och grepp med det.
inzani sa:Har förvisso tänkt tanken på fjäderdämpare bak. Men detta blir en lite mer allround cykel för mig så vill inte gå allout enduro med den. Men tanken är inte släppt...
En - 18 Fox dhx2 hade suttit fint ihop med framgaffeln *mums*
Men blir nog en kompromiss å då är X2 dämparen väldigt nära till hands.
Fast viktökning mellan dhx2 och x2 är inte så värst farlig.... Dessa i-landsproblem alltså ?
Beställt cushcore inlägg till hjulen för att öka stabilitet och få lite mer skydd. Har tänkt prova köra lättare däck. Typ MM fram och rock razor bak utan SG casing. Tror man får en väldigt bra komfort och grepp med det.
LHelge sa:GustavHjort: Tänk på att det inte bara är att crossfit-dra när du lossat insexskruven, du behöver mata på med kabel från fjärren också, den går in i sadelstolpen längst ned mot vevlagret. Kanten där är rätt vass, så det är risk att skada höljet på kabeln om man inte är försiktig
LHelge sa:Jag är 179 cm och valde en M i Jeffsy 29. Det skiljer 40 mm i sadelstolpe mellan M och L, jag har ca 20 mm utstick. I början tyckte jag att det var något kort reach, men nu har jag vant mig.
Perfekt hade det nog blivit med en L och bytt dropper posten mot en 125 mm. 27.5 ska ha något längre reach, för sin storlek, men jag vill ha en 29:a.
Stuntman88 sa:LHelge sa:Jag är 179 cm och valde en M i Jeffsy 29. Det skiljer 40 mm i sadelstolpe mellan M och L, jag har ca 20 mm utstick. I början tyckte jag att det var något kort reach, men nu har jag vant mig.
Perfekt hade det nog blivit med en L och bytt dropper posten mot en 125 mm. 27.5 ska ha något längre reach, för sin storlek, men jag vill ha en 29:a.
Vad har du för innerbensmått? Känns som jag har lite längre ben än snittet.
Skogsnalle sa:Stuntman88 sa:LHelge sa:Jag är 179 cm och valde en M i Jeffsy 29. Det skiljer 40 mm i sadelstolpe mellan M och L, jag har ca 20 mm utstick. I början tyckte jag att det var något kort reach, men nu har jag vant mig.
Vad har du för innerbensmått? Känns som jag har lite längre ben än snittet.
Jag har inte mätt benen heller men är exakt 180cm och har längd 32 på byxor o jeans och medium på alla kläder. Storlek L på Jeffsyn funkar perfekt för mig, men det är inte mycket marginal för droppern, jag har den fortfarande i lägsta läget i ramen även om jag funderar på att höja ca 5mm, särskilt när jag kör spd.
Uppdatering; blev nyfiken och snabbmäte lite ovetenskapligt längden insida ben till 84cm.
backe5 sa:Hej,
Ni som köpt en Jeffsy 27, kan man få en liten recension på den ??
Hur är den på platten och uppför?
/Andreas
durietz sa:Jag skulle rekommendera alla som är mellan storlekar att gå på den större. Jag är 184 och kör L men skulle gärna haft en XL. Alla modeller på cyklar som släpps blir lite längre nu och med rätta, så köper ni kort cykel nu kommer ni ångra er snart. Kan sätta min högerhand på att vid nästa uppdatering av Jeffsy-ramen kommer L-reachen motsvara XL-reachen idag.
bjorkkis sa:durietz sa:Jag skulle rekommendera alla som är mellan storlekar att gå på den större. Jag är 184 och kör L men skulle gärna haft en XL. Alla modeller på cyklar som släpps blir lite längre nu och med rätta, så köper ni kort cykel nu kommer ni ångra er snart. Kan sätta min högerhand på att vid nästa uppdatering av Jeffsy-ramen kommer L-reachen motsvara XL-reachen idag.
Jag är precis mellan och M sitter som handen i handsken på mig hade absolut inte velat ha större.
Fyra och en halv meter reach, nu börjar det bli lite för mycket alltså!durietz sa:reach runt 450 cm
Ultralite sa:Funderar på en Jeffsy, e13 trs+ hjulen får lite dålig kritik vid googling, nav som rasar efter 6 mån. Nån som har erfarenhet?