YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
Oggler sa:
Stämmer detta verkligen? Det är väl AM och endurohojar som varit långa sedan länge. XC-hojarna har väl precis börjat förja den trenden.

Jag håller absolut med om att jeffsyn och en epic inte går att jämföra. Men vi har ju alla våra referenser. Och cyklar är dyra. Det är väl därför jag söker en hoj med så brett användningsområde som mögligt. Och det är ju därför jag funderar på hur en jeffsy blir med lätta CX-hjul och lite brantare/kortare gaffel osv.

Går jeffsyn att få tag på som frame-set?

Provhoja är bra. Även bara klämma och känna. Finns det någon Jeffsy i uppsala?

Jeffsyn har ju ett flip chip som ändrar geometrin lite. Jag tror inte en gaffel med mindre slaglängd är att rekommendera då cykeln är byggd efter 140mm. Att sätta på lättare hjul och däck funkar ju på alla cyklar, jag har tex bytt ut hjulen till kolfiberhjul men det låter med som att det är en Camber du vill ha.

YT Jeffsy - The tråd
Camber verkar också bra. Men det jag framför allt vill ha är en lös ram. Där går ju cambern bort. Hur det är med jeffsyn vet jag inte. Går det att köpa ramar?

YT Jeffsy - The tråd
Oggler sa:
Camber verkar också bra. Men det jag framför allt vill ha är en lös ram. Där går ju cambern bort. Hur det är med jeffsyn vet jag inte. Går det att köpa ramar?

Svar nej. Men som tidigare diskuterats i tråden så är cykeln nu så billig i kit så du i stort sett får ramen på köpet om du skulle kränga av alla delar du inte vill ha.

YT Jeffsy - The tråd
Xc-hojar kan nog kännas långa för att de har typ 100mm styrstam. Jämfört med 50mm eller vad det är på en Jeffsy.

YT Jeffsy - The tråd
YT har lite problem med leveranserna just nu...... typ att den cykeln som var i lager och som YT registrerade betalningen för, den 5:e oktober "nog" kommer att skickas denna veckan. Nog???

Det som är intressant, när man läser omdömena på FB, är att dåligt kundservice inte är en nyhet.

YT Jeffsy - The tråd
Haha, ja det var ju en viss skillnad. Har bara testat hojen utför i Hafjells blå slingor och den är helt ok men inte lika kvick som min 26a i kurvorna. Styret känns också väldigt stumt i brakebumpsen men kan ha vart för högt däckstryck. Känns dock lite overkill med 35mm styre. Fick snabbt genomslagspunka då Ibexen har klena sidor och det fanns tydligen en lättviktsslang i...
Xt bromsarna är jag inte alls förtjust i. Bitpunkten ändrade sig hela tiden. Ska lufta dem o se om de hjälper. Rent generellt väldigt poppig hoj men den var kanske inte riktigt i sitt rätta element.

YT Jeffsy - The tråd
Helt fantastiskt. Mailet som jag skickade till dem den 6:e oktober svarade de på idag. Iofs inte jättelångsamt (2 arbetsdagar). Men svaret lämnade mycket övrigt att önska. "As soon as we have further news regarding the shipping, we will update you"

Känns lite sådär, att få det svaret när man beställt en lagercykel ;)

YT Jeffsy - The tråd
Frågade YT om jag kunde få tillbaka pengar eftersom de, strax efter jag beställt cykeln, sänkte priset.
Tog ett dygn för kundtjänst att svara på mailet och det va inga problem att få pengarna tillbaka. 2 dagar senare va pengarna inne på kontot.

Väldigt trevlig kundtjänst hittills iaf :)

Cykeln är sjukt go! Har bara lyckats hinna med 3 turer i skogen och en tur på Vallåsen, men är väldigt nöjd!

Tyvärr har RS Reverben börjat fjädra, som så många andra Reverbs tydligen...
Någon annan som skickat tillbaka en Reverb? Får man med sån där olja och luftningskit om man är tvungen att reklamera den?
YT.jpg

YT Jeffsy - The tråd
J-A sa:
Frågade YT om jag kunde få tillbaka pengar eftersom de, strax efter jag beställt cykeln, sänkte priset.
Tog ett dygn för kundtjänst att svara på mailet och det va inga problem att få pengarna tillbaka. 2 dagar senare va pengarna inne på kontot.

Väldigt trevlig kundtjänst hittills iaf :)

Cykeln är sjukt go! Har bara lyckats hinna med 3 turer i skogen och en tur på Vallåsen, men är väldigt nöjd!

Tyvärr har RS Reverben börjat fjädra, som så många andra Reverbs tydligen...
Någon annan som skickat tillbaka en Reverb? Får man med sån där olja och luftningskit om man är tvungen att reklamera den?

FYFAN VILKEN STEKARMASKIN!!!!!! Stealth med guldpedaler, fan snyggaste hojen jag sett. Näh fan nästa hoj blir en stealth jeffsy utan tvekan

YT Jeffsy - The tråd
Ett par Jeffsy-selfies från dagens runda :)
FullSizeRender.jpg

FullSizeRender2.jpg

FullSizeRender3.jpg

Vore kul att se lite fler skogsbilder på era Jeffsys!

Är toknöjd med hojen. Enda som är negativt är att det är lögn i helsike att få framskivan att gå helt fritt från beläggen. Brukar aldrig ha problem att fixa detta på mina andra hojar men här suddar skivan lite trots att rullet verkar vara opåverkat. Undrar om fästet kan vara snett?? Någon annan som har samma problem?

Däcken kommer att bytas ut mot Schwalbe; Damp-Hasse Trailstar fram för våtgrepp i höst och Racing Ralph 2.35 bak för att kompensera det höga rullmotståndet fram. Får se hur det funkar...... När det är torrt känns ändå Onza Ibex ganska funkis men jag tror det blir såphalt i blötan.

YT Jeffsy - The tråd
Samma problem med framskivan här. Men av någon anledning så bryr jag mig inte så mycket om detta trots att jag går hus i helvete över andra ljud och imperfektioner på hojar. Antar att skivan böjts en aning i frakten, för jag har problemet trots att jag bytt hjul. Men skivor böjs ju som grässtrån så fort man fraktar en hoj så känns som dött lopp att hålla på bry sig om sånt så länge inte hjulet bromsas märkvärt.

YT Jeffsy - The tråd
Det brukar ju gå att rikta en skiva med handkraft om den bara är "lite lätt böjd i frakten" :) Kan vara ett tips.

PS. Ser ut som en Specialized!

YT Jeffsy - The tråd
Här är en skogsbild på min.

Några saker jag ändrat:
* Schwalbe NNN PaceStar bak, DH TrailStar fram
* Oval klinga från OneUp Components med tillhörande Chainguide
* Bytt remote till Reverben till en monterad under styret.

För övrigt så trivs jag jättebra med cykeln. Har inga problem med bromsskivan fram, men bak har jag fått justera ett par gånger däremot.

Bilagor

• IMG_20161009_134731.jpg
    IMG_20161009_134731.jpg
    667 KB · Besök: 166
YT Jeffsy - The tråd
Härligt...jag längtar inte alls efter min...jag är inte alls bitter... 5 arbetsdagar sedan betalningen registrerades hos YT. Jag var kanske lite naiv när jag trodde att "i lager" betydde att den verkligen var i lager. Det är ju inte precis så att man beställt en konfigurerad cykel som skall byggas ihop.

Edit: Oj, nu händer det grejor. Orderstatus har gått från In Progress till completed. Undra hur länge statusen skall vara completed? Ytterligare 5 arbetsdagar?

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Har blivit lite kär i Jeffsy efter denna tråden och tycker mig fått svar på väldigt mycket! Min budget sträcker sig till ca 20k och vill jag ha en fullgung så verkar det vara Jeffsy AL som gäller. Eller en HT..

Hur tycker ni som har den billigaste av jeffsarna att den funkar på asfalt/pendling? Jag vet såklart att den absolut inte är gjord för det, men om jag tjakar en sån så lär ju jag också pendla på den. Funkar det tycker/tror ni?

Hur står den sig mot en Rose granite chief speccad så här: https://www.rosebikes.se/bike/rose-...do4-2gdo5-2gdo6-2gdo7-2gikB-2gkGe-2goTg-2goTh

Någon som tröttnat på sin Jeffsy och vill sälja?:)

Edit: min pendlingssträcka är oftast bara ca 8 km enkel väg och ibland drygt 1.2 mil

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
MCM_team sa:
Ett par Jeffsy-selfies från dagens runda :)

Vore kul att se lite fler skogsbilder på era Jeffsys!

Är toknöjd med hojen. Enda som är negativt är att det är lögn i helsike att få framskivan att gå helt fritt från beläggen. Brukar aldrig ha problem att fixa detta på mina andra hojar men här suddar skivan lite trots att rullet verkar vara opåverkat. Undrar om fästet kan vara snett?? Någon annan som har samma problem?

lossa oket lite och lys med en lampa från ena hållet, justera så skivan går fritt och sen skruvar du åt. Så har jag fått göra på min

YT Jeffsy - The tråd
Jeppe_E sa:
Härligt...jag längtar inte alls efter min...jag är inte alls bitter... 5 arbetsdagar sedan betalningen registrerades hos YT. Jag var kanske lite naiv när jag trodde att "i lager" betydde att den verkligen var i lager. Det är ju inte precis så att man beställt en konfigurerad cykel som skall byggas ihop.

Edit: Oj, nu händer det grejor. Orderstatus har gått från In Progress till completed. Undra hur länge statusen skall vara completed? Ytterligare 5 arbetsdagar?

3 dagar hos DHL och sen 2 veckor hos Postnord ?

YT Jeffsy - The tråd
J-A sa:
Jeppe_E sa:

3 dagar hos DHL och sen 2 veckor hos Postnord ?

Whohooo! Nu har man fått ett sändningsnummer. Spänningen är olidlig!

YT Jeffsy - The tråd
Så nära att trycka på köpknappen på en jeffsy AL (billigaste modellen)! Redan spräckt budgeten något så varför inte spräcka den lite till och ta någon av de för 2199 euro? Är det värt eller kommer jag va nöjd med billigaste varianten?

Finns något annat som är mer prisvärt nytt eller begagnat just nu?

Kommer från en 5000kr HT med suntourgaffel.. Och den va ju faktiskt rolig..

Inte cyklat på snart en vecka!!

YT Jeffsy - The tråd
HenkeN sa:
Ni som köpt Jeffsy, varför blev det en Jeffsy och inte en Capra?

Från början var jag inne på att köpa en FS grusvägsräcer med 100 mm dämpning för lite mer komfort i långlopp av cykelvasakaraktär. Sen tänkte jag om och köpte en som var mer lämpad för min "vardsgscykling". Jag inbillar mig att det ändå går att köra något enstaka långlopp med Jeffsyn med ett par lätta däck och mycket luft i dämparna. I alla fall om man inte satsar på pallplats :)

Dessutom ville jag ha en 29"

Jag valde en AL Comp framför en AL för de fanns med SRAM GX 1x11 och bättre dämpare. Sen har den något lättare komponenter i övrigt också, men det var inte viktigaste faktorn. I förväg var jag lite skeptisk mot SRAM Guide RS bromsarna, då jag på den andra cykeln bytt ett par Avid Elexir 1 mot Shimaro SLX. Såhär i efterhand ångrar jag mig inte, Guidebromsarna är riktigt trevliga!

YT Jeffsy - The tråd
HenkeN sa:

Jag har en Capra också (som f ö är till salu). Det är en sjukt rolig hoj men lite överbyggd för plattare stigcykling (dvs mindre än Järvsö typ). Den går som en gud utför och går hyfsat att trampa på platten och uppför men det rätt segt och förtar ganska mkt av stigupplevelsen. Känslan på Capran är att det är en dh-hoj som går att cykla platt och uppför med.

Jeffsyn är mkt mer responsiv och "poppig". Det är mer en stigraket som har drag av mer utförsorienterade cyklar. Svårt att förklara men den känns som den perfekta kombinationen av Capran och min gamla XC-hoj.

YT Jeffsy - The tråd
MCM_team sa:
HenkeN sa:

Jag har en Capra också (som f ö är till salu). Det är en sjukt rolig hoj men lite överbyggd för plattare stigcykling (dvs mindre än Järvsö typ). Den går som en gud utför och går hyfsat att trampa på platten och uppför men det rätt segt och förtar ganska mkt av stigupplevelsen. Känslan på Capran är att det är en dh-hoj som går att cykla platt och uppför med.

Jeffsyn är mkt mer responsiv och "poppig". Det är mer en stigraket som har drag av mer utförsorienterade cyklar. Svårt att förklara men den känns som den perfekta kombinationen av Capran och min gamla XC-hoj.

Intressant, tack. Vad har du för storlek på Capran?

YT Jeffsy - The tråd
Någon som upplever växlarna som tröga? Har XT m8000 på min AL comp 2 och funderar på om det är för mycket böjar i dragningen till växelväljaren.

YT Jeffsy - The tråd
Lyckades faktiskt beställa en Jeffsy AL Comp 2 i L igår kväll fast de varit slut en vecka eller två. Orderbekräftelse har kommit och jag ser fram emot att se om cykeln finns eller bugg i beställningssystemet. Gissningsvis är det någon som beställt tidigare och sedan aldrig betalt alternativt returnerat pga fel storlek. Kul för mig!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp