YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
backe5 sa:
Tack för alla era svar, jag håller med om att det är svårt, tidigare så var jag helt inställd på en Jeffsy 29 då jag kommer från en Canyon spectral 29" innan och trivdes bra på den men vill ha lite mer slag och smidighet. Nu när jag läst om jeffsy 27 så är den väldigt lockande då den verkar fungera ganska bra även uppför och på platta partier, jag är mycket i Åre och cyklar och har inte varit något i parken alls tidigare då jag känt att cykeln varit lite underdimensionerad, någon gång har jag kört snällare leder då jag cyklat upp på skutan eller kommit in på dom från fjällgårdshållet när jag cyklat över från björnen.

Sökt lite kring 27:an men verkar bara finnas tester från pressdagen i malaga vad jag kan se, skulle vara kul att se något lite mer detaljerat test.

Jag har gjort detta steg. Gick från en Spectral 29:a till en Jeffsy 29. jag är 194cm och en 27:a är inget val för min del (visserligen har 27 lite bättre reach, som jag saknar på 29:an). Jag hann med en parkcykling med Jeffsyn förra året och jag kan säga att det är STOR skillnad mellan spectraln och Jeffsyn. mycket stabilare och snabbare och även roligare. sedan gick jag från Alu till carbon, det kan kanske kan vara en bidragande faktor. På stig så är skillnaden inte lika stor, men dock påtaglig. Slår i pedalerna lite oftare i riktigt knixiga partier men inget som jag ser som störande, men den är lite roligare på stig jämfört med spectralen.

Kanske inte är till någon hjälp mellan 27:a eller 29:a, du kommer bli glad oavsett. Du kanske ska kolla lite på geon istället för hjulen. Tror också att 29.an skulle klara parkcyklingen minst lika bra som 27:an

YT Jeffsy - The tråd
Tack för svar rikhal, väldigt bra hjälp då du kommer från en likadan cykel som jag gjorde...

Kommer också köra en carbon nu, det känns väldigt kul att läsa att det är STOR skillnad mellan cyklarna, då kanske jag kan gå mot en 29:a ändå vilket var mitt ursprungliga val och stig är fortfarande det som jag tänker mig att jag kommer cykla mest.

Hur upplever du spectral kontra jeffsy 29 vad gäller att cykla lite svårare/brantare utför, upplevde många gånger spectralen som att framgaffeln satt lite för brant så att det kändes lite för lätt att tippa över(hände nån gång ibland) när jag körde i svåra/branta partier, känns det bättre på jeffsyn?

YT Jeffsy - The tråd
nemas problemas backen5
det är just där som den största skillnaden är mellan Jeffsyn och Spectralen. Utan att låta helt salig så är det lite som att Jeffsyn säger åt en att släppa bromsarna och köra :-) den är mycket mer förtroende ingivande och stabilare i den aspekten. Den flackare gaffelvinkel, 66,8 jämfört med 68,5 på Spectralen, känns verkligen av.

YT Jeffsy - The tråd
Fördel 27an - du kan sätta på riktiga dh-däck och det är lite längre reach för respektive storlek.

Fördel 29an - hjulstorleken vid stigcykling.

YT Jeffsy - The tråd
Hallå. Någon som vet om det går att få på ett par 27+ hjul på CF 1 29an? 29" passar mig som är lång men det vore kul att tasta plus oxå. Ser tyvärr tajt ut runt däcken på bilder.

YT Jeffsy - The tråd
nadjanda sa:
Hallå. Någon som vet om det går att få på ett par 27+ hjul på CF 1 29an? 29" passar mig som är lång men det vore kul att tasta plus oxå. Ser tyvärr tajt ut runt däcken på bilder.

Jag skulle inte våga köra + på min Jeffsy. Det lär inte vara många mm fritt och det lär skrapa i "konstant" vid cykling.

YT Jeffsy - The tråd
Vet inte om det här är rätt ställe att fråga på men ni som beställt cykel från YT, hur har ni med Swedbank/Sparbanken Nord gjort med betalningen? Hittar ingen info på bankens sida om hur jag ska göra en SEPA-betalning och dom har givetvis inte öppet idag. Vill ju ha hem min Jeffsy så fort som möjligt så tänkte betala nu även om den inte skickas förrän om en månad.

YT Jeffsy - The tråd
Besvarar min egen fråga som jag ställde här förra veckan sedan jag frågat YT på Facebook och fått svar, så kanske någon annan som undrar får veta :) Jag frågade även om det var ok att bara hoppa av affären om något annat dykt upp.

"Kanske lite OT men handlar dock om en Jeffsy :)
Om jag beställer en cykel idag från YT som ska levereras i maj/juni och jag väljer att förskottsbetala, betalar jag då när cykeln är klar att skickas? Om jag hittar något annat under tiden som jag väntar, kan jag bara hoppa av affären? "

Och här är svar från YT.
"Hi , yes, that's possible. You have to transfer the money ten days prior to availability date at the latest."

/backe

YT Jeffsy - The tråd
Ja du rikhal, svängde över mot 29", men nu i helgen så vart det tydligen nytt leveransdatum 2 aug på den, så nu måste jag antingen gå ner på lägre spec eller köra på en 27:a... Nu känns det dock bra att man kan beställa utan att behöva lägga ut pengarna i någon månad, men ändå lite synd att jag inte han med den jag vägde mot... Ska försöka tämja mitt velande idag och slänga iväg en beställning.

YT Jeffsy - The tråd
backe5 sa:
Ja du rikhal, svängde över mot 29", men nu i helgen så vart det tydligen nytt leveransdatum 2 aug på den, så nu måste jag antingen gå ner på lägre spec eller köra på en 27:a... Nu känns det dock bra att man kan beställa utan att behöva lägga ut pengarna i någon månad, men ändå lite synd att jag inte han med den jag vägde mot... Ska försöka tämja mitt velande idag och slänga iväg en beställning.

Ajdå. Känner igen det där med velandet... min blev försenad nästan två månader pga av någon underleverantör som var sen. Som sagt. Du kommer säker bli nöjd med 27 också

YT Jeffsy - The tråd
En Jeffsy 27 AL One kom igår. :)

Bilagor

• IMG_5901[1].JPG
    IMG_5901[1].JPG
    301.6 KB · Besök: 79
YT Jeffsy - The tråd
Vad är det för storlek på ramen? Jag vet inte om det bara är att jag är van att se min 29" AL Comp 1 eller om det är perspektivet, men den ser ut som en barncykel! :)

Sjukt snygg i 27,5" hur som helst! Vill ha en sån också! Har läst att Reach ska vara något längre på 27,5"-orna, den är aningen kort på 29":an tycker jag.

YT Jeffsy - The tråd
Tackar :)

Känns väldigt bra nu faktiskt, lite skönt nästan att 29:an hade leverans i augusti så slapp man velandet mellan dom också.

Nu ska det bara bli spännande att se när dom kommer att kunna leverera den,

YT Jeffsy - The tråd
Sweet! Kan bara tänka mig hur bra en Pro race går. Testade min AL One igår en kortis, grymt nöjd. Har åkt på en Spectral innan. Kändes som Jeffsyn var lite bättre på allt. Stabilare utför och klättrade bättre. Däcken kommer åka av till nästa sväng dock.

Bilagor

• IMG_5914.JPG
    IMG_5914.JPG
    760.2 KB · Besök: 71
YT Jeffsy - The tråd
Japp, hade en spectral 29" själv innan och är riktigt pepp på att se hur den här ska prestera...

Måste säga att den är riktigt het din cykel, läste att det var en large, hur lång är du och hur känns den för dig att cykla på? Vad är största skillnaden mot spectralen?

Vad är det med däcken? Tungcyklade?
Någon som hört något kring hur däcken från E*THIRTEEN är? Aldrig sett eller hört talas om dom innan faktiskt.

YT Jeffsy - The tråd
Jag är 179. Nu blev det bara 1,5 mil men den kändes fin från start. Har haft shimano prylar innan och nu är det sram rakt över så det var lite ovant. YT'n kändes lite mer dämpad och trygg än Spectralen. Däcken var lite hala och tungtrampade, det är snikgummit på dessa.

YT Jeffsy - The tråd
andreas_nas sa:
Sweet! Kan bara tänka mig hur bra en Pro race går. Testade min AL One igår en kortis, grymt nöjd. Har åkt på en Spectral innan. Kändes som Jeffsyn var lite bättre på allt. Stabilare utför och klättrade bättre. Däcken kommer åka av till nästa sväng dock.

Hoppas att du sätter på nya däck om dom som sitter på nu åker av till nästa tur. Annars kan det bli riktigt halt...

Snygg maskin annars!

// Green

YT Jeffsy - The tråd
andreas_nas, vart det något mer cyklat i helgen?

Hur kändes den? Gärna lite mer jämförelse med din gamla spectral :) Hade du förresten en 27,5 spectral?

/backe

YT Jeffsy - The tråd
Hej, japp jag hade en 27,5 spectral. Jeffsyn känns lite bättre på allt. Klättrar bättre och känns tryggare utför. Har bytt till Magic Mary fram och Nobby Nic bak, gillar den setupen mer än HR2 med snikgummi som följde med. Klart härlig cykel!

YT Jeffsy - The tråd
Någon som testat och kan jämföra Jeffsy (29) och Canyon Neuron? Skiljer de sig mycket i geometrin och vilken skulle ni föredra om man kör mycket stig till vardags och en del långlopp under säsongen?

YT Jeffsy - The tråd
Värt att beställa Jeffsy 27 2X11 och konvertera till 1X11?
Pris skillnaden är ändå 500€, visst enligt hemsidan har AL one en annan dropper men ändå.
Räcker väll med byte av klingan?

YT Jeffsy - The tråd
Kasetterna verkar vara lika stora så den behöver du nog inte byta men du kanske kan få problem med kedjelinjen om du inte byter vevarmarna till ett för 1x.

YT Jeffsy - The tråd
rikhal sa:
Du behöver inte byta några vevarmar. Köp en klinga med direct mount då nya affect vevpartiet har förste för det.

Det var det jag antog. En ny klinga bör kosta bra mycket mindre än pris skillnaden på 500 euro. iofs reverb på al two men nu bör de väll fått lite ordning på den? Några andra nackdelar?

YT Jeffsy - The tråd
CFB78 sa:
rikhal sa:
Du behöver inte byta några vevarmar. Köp en klinga med direct mount då nya affect vevpartiet har förste för det.

Det var det jag antog. En ny klinga bör kosta bra mycket mindre än pris skillnaden på 500 euro. iofs reverb på al two men nu bör de väll fått lite ordning på den? Några andra nackdelar?

Jag köpte förra årets AL under rean och konverterade. Kedjelinjen blir toppen med en vanlig cinch direct mount klinga fram. Inga problem med att den "kuggar ner" under bakåttramp och liknande.

YT Jeffsy - The tråd
Vet att några haft problem och fått reklamera sin dropper post. Jag har nu problemet att den inte stannar låst i högsta läget utan "saggar" 1-2 cm när man kör.

Är detta något man ska räkna med, ska det luftas eller vad säger expertisen?

YT Jeffsy - The tråd
Dave1979 sa:
Vet att några haft problem och fått reklamera sin dropper post. Jag har nu problemet att den inte stannar låst i högsta läget utan "saggar" 1-2 cm när man kör.

Reklamera! Vad jag har förstått så är det en kolv inne i droppern som läcker pga dålig tätning.
Hade samma problem...
Tyvärr tar det ju ganska lång tid eftersom YT skickar droppern till SRAM för reparation. De va dock väldigt hjälpsamma när jag hade problem.

YT Jeffsy - The tråd
J-A sa:
Dave1979 sa:

Reklamera! Vad jag har förstått så är det en kolv inne i droppern som läcker pga dålig tätning.
Hade samma problem...
Tyvärr tar det ju ganska lång tid eftersom YT skickar droppern till SRAM för reparation. De va dock väldigt hjälpsamma när jag hade problem.

Men garantireparationer kan ju göras i sverige.

Tillbaka
Topp