YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
Gammal (vänster) vs. ny (höger) Thirstmaster nedan. Nya är mycket styvare och omfamnar flaskan runtom mera. Verkar som dom lärt sin läxa men har inte hunnit ta en tur med den ännu. Nu känns snarare risken som att flaskan kommer nötas sönder efter ett tag av ut-och-in-stoppande för det är riktigt tajt :) Vi får väl se.

Bilagor

• 2017-05-22 17.02.09.jpg
    2017-05-22 17.02.09.jpg
    305.2 KB · Besök: 146
YT Jeffsy - The tråd
jag har den nya och den funkar fint. Inte tappat flaskan en endaste gång, men man måste ta i lite när man sätter i flaskan. Man måste trycka ner den i botten innan man trycker in den i sidled annars går flaskan inte i

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
D.Sanchez sa:
Makten sa:
D.Sanchez sa:
durietz sa:
Jag väger ca 77 utan utrustning och kör 450 på min DB Coil Inline. Känns klockrent. Hade 400 först men fick byta då jag bottnade lite då och då.
Valde 400 pga någon sådandär spring rate calculator men dom gav mig helt fel på min Evil också så vettifan hur dom funkar dom där.
Tackar för svar!
Då får det bli en 450, hamnar även kring det resultatet när jag använt diverse "calculators"
Hur är känslan med coil vs luftdämparen, jag har föreställningen att cykeln blir följsammare på rotmattor och småstök?
Har jag rätt i mina teorier?

Är det inte dumt att välja samma fjäder som nån som är 8 kilo lättare än du? Det är ju 10% skillnad, så om det ska bli "likadant" så borde du snarast välja en 500-fjäder.

Ja det kanske är så. Får ta å gå igenom igen med calculators och jämföra med durietz värden och se var jag hamnar.
Fast det är väl också beroende på hur mkt sag man vill ha, jag har valt värden på ca 30% när jag beräknat fjäder.
durietz, hur mkt sag kör du med, och har du mkt preload?

Allt över 2 varv preload är ju egentligen en kompromiss så där ligger jag. Vad själva SAGen är på vet jag faktiskt inte eftersom det inte finns någon SAG-indikator och jag inte orkar engagera ett team för att ta reda på det. Det jag går på är att jag inte vill bottna ut dämparen titt som tätt utan att behöva ösa på med en massa kompression. 450 känns klockrent då jag kan labba med HSC/LSC och rebound helt efter känsla utan att väga in faktorn att jag skulle bottna ut ifall jag har för lite. 400 var iaf för lågt och 450 är nästa snäpp och det känns perfekt för mig.

Ok, ja om du kör 2 varv preload så blir nog 450 för mjuk för mig. Så det blir en 500 då för min del.

YT Jeffsy - The tråd
Med risk för att kasta sten i glashus i den här tråden men jag hade fastnat och nästan bestämt mig för en Jeffsy CF Pro 29" när jag inser att den har Fox "sämsta" dämpare?! Är inte detta Otroligt snålt för en hoj i det prissegmenten á 39 900:-? Hur har ni som köpt resonerat kring detta?

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Snakepit sa:
Br8feld sa:
Den gick loss på 6500 sek ink fjäder, distanser och frakt. Har visserligen inte fått fakturan än men det var vad dem sa.

Det var Järvsö Bergcykelpark AB som löste det. Vad jag vet så är JBP de enda (just nu) serviceombudet för Öhlins universal i Sverige.

Dem har varit väldigt bra att ha å göra med.

Det var riktigt bra deal!

Jag fick fakturan idag och det stämde. 6500 sek ink fjäder, distanser och frakt.

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Har en fundering på 27,5 vs 29.

Kör just på en canyon spectral och vill gärna ha kvar 140-150mm fjädringsväg (vilket canyon idag endast erbjuder i 27,5).
Har därför börjat snegla mot jeffsy, som dessutom nu är rabatterad (29 comp cf1 för 2899€)

Frågan är således, är 29 lika lekfull som 27,5?
Förstår att få har förmånen att äga en cykel i bägge kategorier då de täcker in samma behov.

Är lite konfunderad på att lägga 30kkr på nytt när cykeln jag har idag "funkar" men där vissa önskemål om uppgraderingar börjar arta sig.

Är idag 178 lång och kör en M spectral så jag tänkte mig en Jeffsy comp 1 i medium(på rea)...
SVÅRT! ?

YT Jeffsy - The tråd
GurraLarsson sa:
Har en fundering på 27,5 vs 29.

Kör just på en canyon spectral och vill gärna ha kvar 140-150mm fjädringsväg (vilket canyon idag endast erbjuder i 27,5).
Har därför börjat snegla mot jeffsy, som dessutom nu är rabatterad (29 comp cf1 för 2899€)

Frågan är således, är 29 lika lekfull som 27,5?
Förstår att få har förmånen att äga en cykel i bägge kategorier då de täcker in samma behov.

Är lite konfunderad på att lägga 30kkr på nytt när cykeln jag har idag "funkar" men där vissa önskemål om uppgraderingar börjar arta sig.

Är idag 178 lång och kör en M spectral så jag tänkte mig en Jeffsy comp 1 i medium(på rea)...
SVÅRT! ?

Jag hade väldig beslutsångest om jag skulle köpa Jeffsy 27 eller 29, för mig blev det 27. 29 är säkert lekfull men då hade jag nog fått ta en L då reachen är rätt kort på den och L och 29 kändes för stort för mig.

Jag är sjukt nöjd med min 27, så min röst lägger jag på 27an ?

Jag är också 178cm :)

YT Jeffsy - The tråd
Har själv en Jeffsy AL anno 2016, Monarch RHV bakdämpare.
Haft strul med den sedan jag fick hojen. Dämparen kollapsar ibland, vissa perioder har den skött sig, ibland strulat jättemycket.
Ibland tar det något dygn för den att återhämta sig, ibland några minuter. Störigt som tusan hur som helst.

Har kontaktat YT och de skickade en excelfil på tyska de ville att jag skulle fylla i och skicka.
Misstänker att jag kommer bli utan dämpare i 5+ veckor för RMA.
Kan felet vara något jag kan avhjälpa själv genom reparation tros?

Någon som har någon billig dämpare till övers till salu? Vore trist att vara utan cykeln i flera veckor =/

YT Jeffsy - The tråd
Apelsingummi sa:
Haft strul med den sedan jag fick hojen. Dämparen kollapsar ibland, vissa perioder har den skött sig, ibland strulat jättemycket.
Ibland tar det något dygn för den att återhämta sig, ibland några minuter. Störigt som tusan hur som helst.

Har kontaktat YT och de skickade en excelfil på tyska de ville att jag skulle fylla i och skicka.

Någon som har någon billig dämpare till övers till salu? Vore trist att vara utan cykeln i flera veckor =/

Jag har en felfri RockShox Monarch RT3 från min CF2 som ska ersättas om drygt en vecka. Jag har köpt en Fox X2 Factory så Monarchen kommer upp på KoS så fort X2:an sitter på plats.

YT Jeffsy - The tråd
bjorkkis sa:
Jag hade väldig beslutsångest om jag skulle köpa Jeffsy 27 eller 29, för mig blev det 27. 29 är säkert lekfull men då hade jag nog fått ta en L då reachen är rätt kort på den och L och 29 kändes för stort för mig.

Nu gav du mig riktigt mycket beslutsångest haha.
Är precis samma längd som du och hade nästan bestämt mig för en Large...
Men medium känns lagom för dig då? Vad har du för benmått?

Mvh

YT Jeffsy - The tråd
kmi sa:
bjorkkis sa:

Mvh

Jag har en Jeffsy CF 1 27 Large, med längd 180cm och benmått 85 cm så har jag stolpen ca 1cm ovanför minimum. Så med kortare ben så var försiktig med Large, bäst att testa innan iaf.

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
magnil sa:
Apelsingummi sa:

Skickat in min Fox dämpare för andra gången nu. Räkna med fem veckor. Ligger några 200x57 på K&S, billigaste för 1000 kr.

Min dämpare kollapsade precis. Öppnade den och såg att packningen på luftkolven va kass. Bike24 hade ett kit med packningar för under 200kr, vilket jag mycket hellre betalar än att stå utan cykel i 5 veckor ;)
Att byta packningarna är superenkelt och det finns flera guider om man är osäker!

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
J-A sa:
magnil sa:
Apelsingummi sa:

Skickat in min Fox dämpare för andra gången nu. Räkna med fem veckor. Ligger några 200x57 på K&S, billigaste för 1000 kr.

Min dämpare kollapsade precis. Öppnade den och såg att packningen på luftkolven va kass. Bike24 hade ett kit med packningar för under 200kr, vilket jag mycket hellre betalar än att stå utan cykel i 5 veckor ;)
Att byta packningarna är superenkelt och det finns flera guider om man är osäker!

Vore ju fint om detta vore lösningen för mig.
Vad som förbryllar mig är att felet uppstår intermittent. Har ibland kunnat köra flera rundor utan kollaps, för att sedan få problem flera gånger under en och samma runda. Ibland uppstår det efter några km, ibland efter någon/några mil.

Men det lär ju vara någon tätning som är kass, inte sant?
En övrig grej är att den över tiden "gråtit" lite olja så att "pistongen" blivit äcklig.

YT Jeffsy - The tråd
Nu har jag äntligen fått tid att installera Luftkappen, gick på en dryg timme,och då passade jag på att göra en underbensservice också när jag ändå hade gaffeln isärplockad. Det var första gången jag plockade isär en Pike, måste säga att den är mer lättjobbad än Reban på min förra cykel.

Ikväll är det after work med jobbet, så det blir nog ingen provtur förrän helgen, men gaffeln kändes väldigt plush och fin i garaget. Hur mycket som har att göra med Luftkappen och hur mycket som beror på oljebyte och infettning av dust wipers låter jag vara osagt.

Nu återstår bara att ställa in gaffeln igen. Jag verkar ha i jämförelse lågt tryck i min gaffel, eller också behöver min pump kalibreras för jag kör lågt tryck i bakdämparen också. Väger 95 kg och hade före luftkappen 2 tokens och 60 psi, Vorsprung rekommenderar att man tar bort 2 tokens och höjer trycket med 10% efter installation. Så nu har jag inga tokens och 70 psi, får se hur det känns. Rebound och LSC har jag kvar som tidigare på 5 respektive 3 clicks från fullt öppen.

Vad kör ni med för inställningar på era dämpare fram och bak.

YT Jeffsy - The tråd
Lita inte allt för mycket på pumpen!

Jag har en Topeak pocket pro blabla, enligt den har jag 320psi i min inline! Enligt den digitala mätaren så är det snarare 220-230psi. Beror på hur tätt man får munstycket när man trycker till för att mäta, har upprepat ca 10ggr med samma psi på pumpen och får samma diff på mätaren.

YT Jeffsy - The tråd
Hejsan.

Är väldigt nyfiken på en AL TWO 29, och undrar om det finns någon vänlig själ i Falun som skulle vilja dema sin cykel lite nån kväll/helg när det passar. PM'a mig gärna i så fall.

Är i valet och kvalet på storlek. Är 179 lång men ca 83-85 i benmått (svårt att mäta), så det lutar väl åt en L tror jag. Men hade varit smutt om det gick att provsitta antingen en M eller L. Är min första FS (och min första MTB sen min Scott blev stulen 2001 uppe på LTU) så har inte så mycket att jämföra med, vad gäller all data på geometri o.s.v.

YT Jeffsy - The tråd
arvidgrahn sa:
Hejsan.

Är väldigt nyfiken på en AL TWO 29, och undrar om det finns någon vänlig själ i Falun som skulle vilja dema sin cykel lite nån kväll/helg när det passar. PM'a mig gärna i så fall.

Är i valet och kvalet på storlek. Är 179 lång men ca 83-85 i benmått (svårt att mäta), så det lutar väl åt en L tror jag. Men hade varit smutt om det gick att provsitta antingen en M eller L. Är min första FS (och min första MTB sen min Scott blev stulen 2001 uppe på LTU) så har inte så mycket att jämföra med, vad gäller all data på geometri o.s.v.

Jag är ungefär lika lång men har typ 81 i grenmått och Large passar bra, förutom droppern som är liiite för hög i översta läget, trots att den är nertryckt i botten av sadelröret.

YT Jeffsy - The tråd
Jag är 178,5 och valde en M just av den anledningen, har ca 25 mm utstick på droppern och mot L skiljer det 40 mm på sadelröret. Jag tyckte den hade lite kort reach när jag fick den, men det kan bero på att jag kom från en XC hardtail. Efter snart ett år på cykeln känns storleken bra.

En variant hade kanske varit att köpa en L och byta droppern mot en 125 mm. Känner inte att jag behöver alla 150 mm även om det är skönt att få undan sadeln när det bär av utför.

YT Jeffsy - The tråd
anderswallander sa:
kmi sa:
bjorkkis sa:

Mvh

Jag har en Jeffsy CF 1 27 Large, med längd 180cm och benmått 85 cm så har jag stolpen ca 1cm ovanför minimum. Så med kortare ben så var försiktig med Large, bäst att testa innan iaf.

Det låter ju verkligen som att den kan vara för stor för mig då. Får nog sikta på en medium istället... (Skönt att leveranstiden är mycket bättre på den också)
Är det någon kring göteborg som har en 27 i medium/large man skulle kunna få provsitta kanske?

YT Jeffsy - The tråd
Första turen med Luftkappe igår. Blev inte så långt, men första intrycket är att den håller vad den lovar. Bättre känslighet för rötter och liknande, men högre lufttryck och inga tokens.

Lyckades få till bakdämparen ganska bra förut, då var det stötigare fram, nu får jag nog jobba lite mer på bakdämparen känner jag...

YT Jeffsy - The tråd
LHelge sa:
Första turen med Luftkappe igår. Blev inte så långt, men första intrycket är att den håller vad den lovar. Bättre känslighet för rötter och liknande, men högre lufttryck och inga tokens.

Lyckades få till bakdämparen ganska bra förut, då var det stötigare fram, nu får jag nog jobba lite mer på bakdämparen känner jag...

Beställde du luftkappen från Vorsprung (Kanada)? Och i sådana fall hur lång tid tog det innan du fick den?

YT Jeffsy - The tråd
Ja, beställde den direkt från dem. Tog en dryg vecka...

Hann med en kort tur idag med, fortfarande imponerad, tror jag fick till lite bättre balans med bakdämparen nu med.

YT Jeffsy - The tråd
Apelsingummi sa:

Kan varmt rekommendera Racing Bike Sweden! Hade lite strul med min Fox dämpare på min Jeffsy (returvredet hade fastnat) och skickade in den till Racing Bike Sweden i måndags kväll...... I fredags fick jag tillbaka dämparen på postutlämningsstället! Felet var lagat och dämparen nyservad för 779kr inkl frakt tur o retur (fick fraktsedel via mail när jag skickade in dämparen). Riktigt bra service enligt mig! Skulle kunnat ta ärendet på garantin men då hade jag behövt skicka dämparen till Tyskland och varit utan cykel i 4-5 veckor.... Då var det lätt värt att betala 779kr till en svensk firma med så bra service.

YT Jeffsy - The tråd
LHelge sa:
Ja, beställde den direkt från dem. Tog en dryg vecka...

Hann med en kort tur idag med, fortfarande imponerad, tror jag fick till lite bättre balans med bakdämparen nu med.

Någon som vet vad deras shaft clamps är? Som man kan beställa med luftkappen.

Edit: ahhh för att hålla fast airpiston när man skruvar :)

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Vad sätter jag för pris på den här?
YT Jeffsy AL Comp 1 2016?
Storlek Large
14 mil, som ny.
Gx 1x11
Rct3 gaffeln
150mm reverb
Utrustad med
2 st Thirstmaster flaskor med hållare
Bikeyoke DeHy dropperreglage.
Nya nobby nic/ racing ralph
Marshguard framskärm
Uttagen sept 2016
Nypris 26
Pertan

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Är ju en -16 Jeffsy AL 1 till salu för 16' och han verkar ha svårt å bli av med den. Så se det som ett riktmärke kanske?

Vet en som kanske skulle vara intresserad av den där dock. Pma mig vad du tänkt dig för den och någon bild på den.

YT Jeffsy - The tråd
pertan sa:
Storlek Large
14 mil, som ny.
Gx 1x11
Rct3 gaffeln
150mm reverb
Utrustad med
Marshguard framskärm
Uttagen sept 2016
Nypris 26
Pertan

Det är väl väntetid på strl L fortfarande och en av anledningarna att jag valde en AL 2 isf för 1. Så testa att sätt ut för 19 så borde du bli av med den, men såklart beroende på var du bor också. Storstad = många potentiella köpare och därmed högre pris. Jag hade iaf lugnt betalat upp mot 20 för den om jag inte redan köpt en Jeffsy. Det är ju minst 2 års garanti kvar också, skriv det i annonsen.

YT Jeffsy - The tråd
Skogsnalle sa:
pertan sa:
Storlek Large
14 mil, som ny.
Gx 1x11
Rct3 gaffeln
150mm reverb
Utrustad med
Marshguard framskärm
Uttagen sept 2016
Nypris 26
Pertan

Det är väl väntetid på strl L fortfarande och en av anledningarna att jag valde en AL 2 isf för 1. Så testa att sätt ut för 19 så borde du bli av med den, men såklart beroende på var du bor också. Storstad = många potentiella köpare och därmed högre pris. Jag hade iaf lugnt betalat upp mot 20 för den om jag inte redan köpt en Jeffsy. Det är ju minst 2 års garanti kvar också, skriv det i annonsen.

Ok tack för input!
Pertan

YT Jeffsy - The tråd
Avdelningen däck:..
Köpte min Jeffsy CF Comp 1 hösten 2016 och slogs av hur hala däcken var vid blöta förhållanden (Onza Ibex). Däremot under den snustorra våren/försommaren föll problemet i glömska, för att dyka upp för några dagar sedan då det återigen var blött i skogarna.

Ngn mer än jag som upplevt samma sak? Om ja, har ni bytt och isf till vad? (gärna ngt mer lättrullat)

YT Jeffsy - The tråd
Jag har kört med Ibex 65/55 fram under vår och höst utan att reagera på att de skulle vara halare än mina referensdäck (Minion/Highroller 3C. Jag kanske bara är okänslig.

YT Jeffsy - The tråd
xdr sa:
Jag har kört med Ibex 65/55 fram under vår och höst utan att reagera på att de skulle vara halare än mina referensdäck (Minion/Highroller 3C. Jag kanske bara är okänslig.

Tror du är okänslig. Finns otaliga utlåtanden i denna tråd om hur dåliga Ibexen är i blött och jag instämmer. Dom är dock förhållandevis lättrullade skulle jag säga så alla tips jag har rullar sämre. Ibexarna är dock absolut inga dåliga däck i rätt förhållanden. T.ex. i promo-videon för Jeffsyn där de kör i SoCal passar de nog finfint. På Mallis är de också en bra avvägning då de har en bra mix av lättrullat och grepp och riktigt bra volym som dämpar fint.

YT Jeffsy - The tråd
Mitt vevparti race face aeffect satt lite löst i går när jag var ute och cyklade. Skruvade fast det och körde vidare utan problem men är det någon annan som råkat ut för liknande problem? Har snart haft den ett år och kör ganska snällt så det borde ju sitta på plats. Inget större problem och inget som stör så länge en har koll på det...kan vara bra att kolla med jämna mellanrum och efterdra lite nu och då.

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
xdr sa:

Tror du är okänslig. Finns otaliga utlåtanden i denna tråd om hur dåliga Ibexen är i blött och jag instämmer. Dom är dock förhållandevis lättrullade skulle jag säga så alla tips jag har rullar sämre. Ibexarna är dock absolut inga dåliga däck i rätt förhållanden. T.ex. i promo-videon för Jeffsyn där de kör i SoCal passar de nog finfint. På Mallis är de också en bra avvägning då de har en bra mix av lättrullat och grepp och riktigt bra volym som dämpar fint.

Funderar på om det beror på att det varit såpass kallt att de ppga det greppat likvärdigt med maxxis diton. Tycker att jag brukar vara petig med grepp, främst fram.

YT Jeffsy - The tråd
Har en CF1 2017. Har nån koll på monarch dämparen. Sitter det såna där plastbitar i den som reducerar volymen? Får till piken perfekt men lyckas med min åkning inte få ut mer än 80% bak.

Tillbaka
Topp