YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
Mja jag vet ej riktigt om de stämmer. Tror de var på pinkbike lr mtbr dom mätte att bakre länkaget hade mer fjädringsväg än vad som anges. Har för mig de var 142mm för att vara exakt. Samt att vinklarna inte riktigt stämde överens med de angivna.

Många som också ökar fjädringen fram till 140mm å då fick man gaffel vinkel på just under/ likamed 66 grader. (lite osäker på dessa siffror, taget ur huvudet)
På dom utrustad med fox gafflar så är de oftast en 140mm enhet som sitter i. Och då äre ett väldigt snabbt jobb å ta bort 10mm schimset för att få 140mm.

Men ja om man kallar XC gener att den är bättre klättrare så ja. Då är den det.
Dock känns den bättre/roligare utförs.
Så jag tycker de är en utmärkt stigcykel som med lätthet kan mäta sig med jeffsyn.

Tror remedyn kanske är mer åt capra hållet men inte lika brutal som den. Säljs ju för övrigt bara som 27.5. Kanske mer jämförbar med jeffsy 27.5 nu när jag tänker efter.
Och slash är deras motsvarighet till capra. Så äre nog ;)

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
inzani sa:
wenna exakt så resonerar jag också. Blir grymt lätt med garantiärenden osv.
Samt då att leveranstiden på en jeffsy är "flera" månader, mot för -18s trek som har tre dagar... De var nog den största anledningen för mig iaf!
Köpte mig en Fuel Ex 8 29. Alu versionen med eagle. Snuskigt prisvärd cykel!

Har egentligen ingen panik med att skaffa ny cykel just nu, även om det vore kul att köpa genast. Så jag kommer invänta och se vad YT kommer med för 2018. Önskar att Jeffsyn kommer med boost fram vilket jag gissar att den gör då Rockshox 2018 enbart kommer med boost. Ang. Fuel EX så skulle jag nog gå på en 9.7 och byta ut gaffel, hjul och växlar direkt.

YT Jeffsy - The tråd
Ja, jag har kollat på Fuel EX också. Rätt osäker på hur Bontragers olika klasser är mot övriga tillverkare. Dessutom sugen på kolfiber (EX 9.7) men då blir det både rätt dyrt och till viss del rätt mediokra komponenter. Svårt det här! Jag avvaktar också till YT släpper 2018, har en ok HT jag kan skumpa runt på så ingen hets egentligen.

Jag kan via kontakter lösa bra pris på Specialized men inte jättetaggad pga dålig koll. Hur står sig en Stumpjumper FSR Comp Carbon i denna diskussion?

YT Jeffsy - The tråd
har tänkt mig en 29" AL One eller Two. Är lite osäker på storleken, jag är 186 med innebensmått på 90. Så jag ligger mellan L och XL, någon som har liknande mått och kan rekommendera någon av storlekarna.

Bästa vore om det fanns någon snäll själ i göteborg som har en hoj som man kan kolla på.

YT Jeffsy - The tråd
HALLÅ

Är det någon av er Jeffsy-nördar som har provat att trycka in 27,5" i era 29" Jeffsy? Och vilken däck/fälgbredd kombo i så fall?

hej hopp.

/Johan

YT Jeffsy - The tråd
Hej!

Jag har nyligen plockat upp cyklingen igen efter ett upphåll på några år. Tidigare har jag kört på en gammal Canyon HT 26" så det känns dags för en uppdatering. Jag har fastnat för Jeffsy då den i de tester och omdömen jag läst låter som den typ av cykel jag vill ha, samt att den verkar väldigt prisvärd.

Dock så velar jag mellan vilken hjulstorlek jag ska välja och då det inte finns någon möjlighet att provköra så vore jag tacksam för tips!

- Jag gillar ganska snabba och "flowiga" stigar med små hopp, men realiteten är att det cykeln kommer användas till stor del på rätt stökiga stigar med mycket rötter, stenar och lera
- Vill att cykeln ska vara lättkontrollerad och skoj

Jag är 184cm så en L borde vara lagom. Tittar mest på AL1- samt CF1-varianterna.

YT Jeffsy - The tråd
Någon som vet om YT brukar ha reor likt Canyon exempelvis där dom säljer ut alla cyklar som är kvar innan nästa års modeller kommer in?

YT Jeffsy - The tråd
Emax sa:
Någon som vet om YT brukar ha reor likt Canyon exempelvis där dom säljer ut alla cyklar som är kvar innan nästa års modeller kommer in?

Det undrar jag också! Vore ju dumt att köpa en nu om de dels rear ut de äldre och framförallt 2018 kommer relativt snart..

YT Jeffsy - The tråd
Jag frågade YT om rea igår med det är inget dom talar något om, 2018 kommer i slutet av året eller början på 2018 säger dom så det är ju några månader kvar.

YT Jeffsy - The tråd
Nu när alla andra börjar släppa sina 2018-modeller borde väl yt inte vänta allt för länge med sina. 29"-hojen börjar kännas lite blek i geometrin.

YT Jeffsy - The tråd
YT har alltid haft sin egen releasecykel som inte följer andras så tror tyvärr du får vänta. Sen tror jag heller inte att dom kommer ändra geon i år på 29an. Kanske 2019 för dom blir tvungna. Men Capran relanserades ju med fyra år gammal geo för bara ett tag sedan så skulle inte hoppas på för mycket.

YT Jeffsy - The tråd
Läste någonstans tidigare i tråden om att köpa en AL Two och sedan byta crankset till singelklinga, övriga komponenter som skiljer är ingen dealbreaker, fortfarande mycket värde för pengarna. Sedan gillar jag svartvita färgtemat på den ramen bättre än det röda på AL One;)

Ett Raceface Turbine crankset går att få för 2000 spänn har jag sett, så då blir det ca 22 k för den cykeln mot ca 25 k för AL One. Var det någon här som gav sig på den modifikationen? Antar att det ska gå men, länkaget till växelväljaren verkar ju gå internt så hur smidigt är det att riva det osv.?

YT Jeffsy - The tråd
virtq sa:
Läste någonstans tidigare i tråden om att köpa en AL Two och sedan byta crankset till singelklinga, övriga komponenter som skiljer är ingen dealbreaker, fortfarande mycket värde för pengarna. Sedan gillar jag svartvita färgtemat på den ramen bättre än det röda på AL One;)

Ett Raceface Turbine crankset går att få för 2000 spänn har jag sett, så då blir det ca 22 k för den cykeln mot ca 25 k för AL One. Var det någon här som gav sig på den modifikationen? Antar att det ska gå men, länkaget till växelväljaren verkar ju gå internt så hur smidigt är det att riva det osv.?

Varför inte bara köpa en Raceface singelklinga och plocka bort framväxeln? Det gjorde jag och kostade runt 500kr för en klinga.

YT Jeffsy - The tråd
virtq sa:

du behöver inte köpa nytt vevpart. Du behöver bara köpa en Direct mount klinga för mellan 300-500kr.

YT Jeffsy - The tråd
Yt gör det själva på toppmodellen.

Bilagor

• YT.JPG
    YT.JPG
    141.6 KB · Besök: 131
YT Jeffsy - The tråd
ssiimmoonn sa:
Någon som gjort detta på en 29" och kan säga hur den upplever skillnaden i hojen?

Jag var inne på att ändra till 150 på min 29". Skulle nog kännas bra med lite flackare gaffelvinkel och lite högre BB. Tycker även jag sitter för långt fram i förhållande till vevpartiet vilket också borde bli bättre.

Tyvärr verkar det inte som att Fox 34 i 29 går att förlänga till 150 om man skall tro denna infon. https://www.fanatikbike.com/products/fox-racing-shox-float-34-na-2-air-shaft

YT Jeffsy - The tråd
xzbatt sa:
virtq sa:
Läste någonstans tidigare i tråden om att köpa en AL Two och sedan byta crankset till singelklinga, övriga komponenter som skiljer är ingen dealbreaker, fortfarande mycket värde för pengarna. Sedan gillar jag svartvita färgtemat på den ramen bättre än det röda på AL One

Varför inte bara köpa en Raceface singelklinga och plocka bort framväxeln? Det gjorde jag och kostade runt 500kr för en klinga.

Jag kör en Al Two och skulle vilja byta till singelklinga fram. (Autostavningsfunktionen ville att det skulle stå singelkvinna :-D ) Vad behövs för verktyg då? En 8 och 10 insexsnykel bara? Eller den där splinade hylsan vad den nu heter? Något tips på bra 32t direct mount-klinga? Oval kanske?

YT Jeffsy - The tråd
rikhal sa:
virtq sa:

du behöver inte köpa nytt vevpart. Du behöver bara köpa en Direct mount klinga för mellan 300-500kr.
Okej, det var ju goda nyheter! Men passar verkligen vevpartiet som finns på AL Two på Direct mount klinga? Tittar man på närmare bilder för AL Two så ser vevpartiet ut att vara monterat med 4 bultar, men det kanske går vilket som? Klingan för 4 bultars är ju dock några hundra billigare så om det går så vore det att föredra. Ex. denna: http://www.wiggle.se/race-face-enkel-kedjekrans-narrowwide/

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
calinde sa:
ssiimmoonn sa:
backe5 sa:

Någon som gjort detta på en 29" och kan säga hur den upplever skillnaden i hojen?

Ja. Som väntat bättre utför och sämre uppför. 150 mm sitter kvar...

?? Blev den nämnvärt trögare? Tänker på att den blir slackare.. funderar på om det gör hojen "parkvänligare" men utan att tumma för mycket på snabba stigar.

YT Jeffsy - The tråd
Har kört 160mm Pike på min Jeffsy i ett år nu. Med det sagt så har jag haft den som andra-hoj tillsammans med min Wreckoning och inte gått lika mycket, men jag har ju å andra sidan lite att jämföra med. På plus-sidan så blev Jeffsyn nästan lika kapabel som Wreckoningen aggressivt utförs, på minussidan så blev den sämre på att klättra än Wreckoningen, så det slutar med att cykeln är lite sämre på allt än Wreckoningen, vilket gör den lite redundant i stallet. Ska nu sätta tillbaka 140mm air-shaften för att iaf få en cykel som är bättre på något och sämre på annat. Problemet med 160mm-gaffeln och klättring tror jag är mest att bb:n blir för hög vilket gör att man har svårare att hålla nere framhjulet och också hålla balansen när det blir riktigt tekniskt. Sen blir ju också sadelvinkeln flackare. (Ska nämnas att jag även stoppat in offset bushings för att motverka för hög BB men de gör tyvärr inte så mycket skillnad då bultdiametern på dämparn är för stor). Jag skulle kunna tro att 150mm inte är dumt som mellanväg men jag vill ju som sagt ha skillnad mellan min hojar så ska testa 140mm nu igen och se.

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
Har kört 160mm Pike på min Jeffsy i ett år nu. Med det sagt så har jag haft den som andra-hoj tillsammans med min Wreckoning och inte gått lika mycket, men jag har ju å andra sidan lite att jämföra med. På plus-sidan så blev Jeffsyn nästan lika kapabel som Wreckoningen aggressivt utförs, på minussidan så blev den sämre på att klättra än Wreckoningen, så det slutar med att cykeln är lite sämre på allt än Wreckoningen, vilket gör den lite redundant i stallet. Ska nu sätta tillbaka 140mm air-shaften för att iaf få en cykel som är bättre på något och sämre på annat. Problemet med 160mm-gaffeln och klättring tror jag är mest att bb:n blir för hög vilket gör att man har svårare att hålla nere framhjulet och också hålla balansen när det blir riktigt tekniskt. Sen blir ju också sadelvinkeln flackare. (Ska nämnas att jag även stoppat in offset bushings för att motverka för hög BB men de gör tyvärr inte så mycket skillnad då bultdiametern på dämparn är för stor). Jag skulle kunna tro att 150mm inte är dumt som mellanväg men jag vill ju som sagt ha skillnad mellan min hojar så ska testa 140mm nu igen och se.

Tack för utförligt svar.
Då stannar jag nog på mina 140 ett tag. Den är trots allt helt optimal där jag cyklar till 95%. Faktiskt helt sjukt kul hoj.
Kanske att jag nån gång framöver ökar till 150 men inte så högt som 160.

YT Jeffsy - The tråd
ssiimmoonn sa:
calinde sa:
ssiimmoonn sa:
backe5 sa:

Ja. Som väntat bättre utför och sämre uppför. 150 mm sitter kvar...

Blev den nämnvärt trögare? Tänker på att den blir slackare.. funderar på om det gör hojen "parkvänligare" men utan att tumma för mycket på snabba stigar.

Plattcykling känner jag ingen större skillnad, det är brant uppför som det känns att framhjulet blir lättare så man får jobba mer för att hålla ner hjulet.

YT Jeffsy - The tråd
Behöver byta vevlager på fruns Jeffsy. Tänkte klicka hem ett men blev osäker på vilket som sitter i Jeffsyn. Eftersom jag inte är hemma är det svårt att kolla.

Är det 24mm axel på Aeffect vevarna? PF92? Skulle Shimanos vevlager funka? Gissar på inte för Shimano kör väl med vanliga radiallager. Anar att Race Face har vinkelkontaktlager för att klara att man drar ihop vevarna hårdare axiellt.

Andra alternativ än RF vevlager? Inte Hope dyra helst.

YT Jeffsy - The tråd
Hej alla jeffsy fantaster! Ny på forumet!

Jag har en jeffsy 29" Strl L 2016 cykeln är skön men kanske lite för liten, tycker jag sitter lite för mycket framåtlutad?
Mitt grenmått är ca 91-92 och min längd är 186 cm.

Någon som har liknande erfarenheter?

YT Jeffsy - The tråd
Lobboman sa:

Jag har en jeffsy 29" Strl L 2016 cykeln är skön men kanske lite för liten, tycker jag sitter lite för mycket framåtlutad?

Jag är 2cm kortare med samma gren och undrar samma sak! Vore intressant att höra om någon som testat L och xl

YT Jeffsy - The tråd
Lobboman sa:

Då skulle nog problemet med en XL bli höjden på sadelröret. Det är nämligen en av mina största invändningar mot Jeffsyn, sett till mina mått dvs.

YT Jeffsy - The tråd
Jag håller med! Är 178 cm med relativt korta ben. Är precis på gränsen mellan M & L men det blev en M. Tur det, för jag har inte 4 cm utstick på sadelstolpen, däremot hade jag gärna haft något längre reach.

YT Jeffsy - The tråd
Någon annan som haft problem med glapp i svingen på sin Jeffsy? Köpte en Jeffsy 27 CF One i april och efter 50 mil upptäcktes ett ganska rejält glapp. Lokaliserade det till lagret närmast vevpartiet. Loggade ett ärende hos YT den 13 augusti, och dom bad mig skicka in ramen, har fortfarande inte hört något :( Nackdelen med att beställa cykel från Tyskland...

YT Jeffsy - The tråd
Ja. Lagren totalslut. Bytte på lokal verkstad som sa att de var riktigt krångliga att få loss så glad att jag inte gav mig på det själv.

De rakt ovanför vevpartiet var också riktigt dåliga. Bytte samtliga 11 lager när den ändå var inne. Kan vara bra att köpa ett set med de supertunna o-ringarna som sitter vid varje lager. Lyckades återanvända dem men vissa var dåliga.

Edit: Min är en CF 29.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp