Styrketräning för cyklister?
fiskarn sa:Hälsingland sa:fiskarn sa:Hälsingland sa:fiskarn sa:McOla sa:fiskarn sa:Nya "pers" igår. 70 kg i vändning, 110 i mark.
Körde några reps med 80 kg i knäböj med. Hur långt "ska" man gå i knäböj. Är ju rätt stor skillnad vad man klarar känns det som.
Ass to the grass!
Så långt ner du kan är svaret. det finns rätt mycket studier på att styrkan ökar mer om du gör djupa knäböj.
Ok! mina var nog knappast fulldjupa. Men jag kan tycka att går man ordentligt djupt blir det ju mest jobbigt i början? Har man kommit över det är det ju mest att resa sig.
https://tyngre.se/artikel/alla-kan-inte-lyfta-likadant/
Gudiol är en stjärna i en värld full av influencers och annat mög.
Ja det är han verkligen. Så.. håll ryggen neutral, resten blir som det blir ungefär med vinklar hit och dit tolkar jag det han skriver.
Japp, sen kan man jobba med rörligheten succesivt för det går att förbättra. Att lägga 1-2cm under hälarna t.ex. gör det mycket enklare för många att komma ner och hålla ryggen. Titta på hur lyftarskor är byggda, dom är ju som en ramp från hälen fram till tån.
Ja, jag kan nog bara bli bättre.
Tycker förövrigt knäböj "tar" mycket mer i benen än vad jag upplever marklyft gör?
Knäböj tar mer i benen, men det tar olika. Knäböj tar mer på framsidan och marklyft tar mer på baksidan av benen.
Jag tycker att marklyft är ett bra komplement till cykling för att det är lätt att höftböjarna blir lite korta av cykling (och knäböj) och bäckenet dras framåt som följ av detta. Vilket i sin tur kan ge ryggproblem. Marklyft kompenserar/balanserar lite för detta.
Vad gäller djup så får du känna efter lite. Ett "godkänt" knäböj kan man säga att höften ska vara lägre än knäet eller låret parallellt mot golvet. Alla klarar inte detta och det kan tyckas vara dumt att tvinga sig ned med skador som följd för ett tävlingsgodkänt lyft. Vissa (undertecknad inkluderad) kan köra djupa knäböj vilket främjar muskelbyggnad (inte för att det syns på mig).
Ett bra tips är att prova med bara stången och gå ned, känner du att du antingen får bakvikt eller hälarna släpper från golvet så har du gått förbi den gräns du klarar av. Då kan det hjälpa med lyftarskor eller någon upphöjning att sätta hälarna på. (Knäböj inte i skor med dämpning heller)
Vad gäller tidigare kommentarer om att träna hela kroppen så tycker jag att fiskarn täcker in en ganska stor del med knäböj, marklyft och stötar. Det skulle nog inte skada att lägga in någon drag- och någon pressövning.
Vad gäller buktryck som jag har nämnt tidigare kom jag att tänka på ett tips som jag hört någonstans som var ganska roligt. Du ska ta i som när du skiter, fast utan att skita... :)
Senast ändrad: