Vilken fälgtejp för tubeless?

SIE

Aktiv medlem
Hej!
Tänkte göra pendlarhojen tubeless, Schwalbe G-One på WTB SX19-hjul. Har någon tips på lämplig fälgtejp (och kanske ventiler?) för ändamålet?

Två mm bredare än fälgens innerdimension enligt https://happyride.se/forum/threads/bredd-pa-faelgtejp.3679412/
Jag använde Schwalbes tejp första och enda gången jag behövt tejpa och det gick smidigt.

Ventiler skulle jag rekommendera Stan's eller Schwalbe då deras gummibussningar är koniska och sålunda lättare tätar ventilhålet. Hade en Mavic-ventil som läckte då bussningen var platt.

konical.png

Satans ventiler lär väl göra jobbet (y)

Men kniper det kan du i princip klippa ut ventilerna från en slang. Det funkar. Så har jag haft på en av hojarna i ett år utan bekymmer. Men självklart har man ju med en slang i reserv, mest ifall att.

Tejp ska man väl egentligen ha i rätt bredd, men det viktigaste är att du täpper till ekerhålen. Har kört både rätt bredd och för smalt. Båda funkar, bara man tar tid på sig och spänner tejpen bra och jämnt så det inte blir massa veck och bubblor.

Vad gäller fälgen ska det helst vara tubeless fälgar då dessa håller fast i kanttråden på däcken på ett annat sätt. Annars finns risk att de "burpar". Det KAN funka med icke tubeless fälgar (har gjort det själv med ok resultat) men man kan inte riktigt vara 100% säker.

När jag tittar på wtb sx19 fälgarnas profil ser jag att de är direkt olämpliga för tubeless konvertering. Inte nog med att de inte har den lilla klacken som hindrar däckets kant från att tryckas inåt, de har nästan lite "släppvinkel", så däcket släpper sannolikt mycket lätt. Vissa icke tubeless däck har mindre olämplig profil, men just dessa tror jag inte kommer funka bra alls.

Se här:
Icke tubeless (hittade inte på sx19 men antar att sx21 är samma lika)
RIWTBSX_P1.jpg

Tubeless fälgar
images.jpeg

Jag gräver upp en tråd och frågar här. Jag hade lite pyspunka på bakdäcket så jag krängde av det, bytte tejp, o-ring vid ventilen och hällde i ny gucka. Tätade noll, eftersom jag hällde i fel gucka. Hittar inte rätt hemma utan får köpa hem ny, kränger av däcket och den nya tejpen ser ut såhär

PXL_20230514_075033739.jpg

PXL_20230514_075052044.jpg

Vad har hänt här? Hur gör jag för att det inte ska hända igen?

Jamen det kan ju såklart stämma. Med tanke på kvaliteten på tejpningen så är det väl bra att jag övar en gång till, minst.

Däckjärn när man kränger däcken är i 99% av fallen onödigt. Och måste man använda det så får man tänka på tejpen helt enkelt.

Edit: Bredden på tejpen ser perfekt ut. Däremot har du lite onödiga luftbubblor här och där. Försök sträcka tejpen mer när du applicerar. Själv använder jag gärna en sliten smörkniv av trä för att trycka ner tejpen i botten av fälgen och jämna ut den. ?

Jag ska öva en gång till. För precis som du sa så verkar jag riva tejpen när jag kränger på däcket, lite oväntat för mig, men inte för dig!

Jag brukar ha en tygtrasa för att kunna trycka hårt och gnugga tejpen utan att friktionen blir obekväm mot huden. Det och sträcka tejpen ordentligt brukar räcka långt.

Sträck tejpen HÅRT! Det ska knäppa i tejp och armbåge. På det viset får du tätt och tajt uppe på hyllan vilket är det avgörande för att få till det. Tejpen kommer också lägga sig mot botten i diket (om inte diket är väldigt djupt?) vilket ska ge utrymme att montera däcket. Att hålla på att peta ned tejpen i diket verkar vara mångas favoritsysselsättning men inget man bör göra i onödan imho. Trycker du tejpen nedåt, drar det förstås inåt uppe på den kritiska hyllan och risken är överhängande att ytterkanten på tejpen släpper något. Om man inte har en väldigt elastisk tejp, och det behöver man inte.

Det är nackdelen med tejp över hela fälgbredden.När man trycker ner däckkanten till fälgmitten vill tejpen gärna följa med och deformeras. Jag har gått över till att ha tejp som bara täcker ekerhålen.Väldigt viktigt att rengöra fälgbotten med IPA el.dylikt. Och minst 10cm överlappning vid ventilhålen.

du kan ta bort krafset och köra vidare. skulle det mot förmodan bli aktuellt byta tejpen ta gärna en smalare, som håller sig i sänkan men täcker hålen. då är det lättare få till det bubbelfritt.

Alltså. Det får vara en ”jättebubbla” i diket från ventil hela vägen runt till ventil. Bara tejpen hänger ned såpass att man kan montera däcket. Att det är bubbelfritt i diket är inte kritiskt, det är bara hyllan som är viktig. Den här missuppfattningen tror jag är skyldig till massor av dåliga tejpningar som leder till att tejp går sönder vid däckmontage.

Tillbaka
Topp