Nya allebike Alpha

Nya allebike Alpha
Hmm, innebär detta att jag kan använda mina fulhjul med Eagle-kassett från Luxen rakt av i Alphan? Någon som testat?
Fast bromsskiva fram måste i så fall bytas också... är det stor skillnad i känsla mellan 160 och 180mm fram?
Om någon testat shimano växel och reglage med sram kassett? Vet flera som kör det med gott resultat. Kör själv sram gs reglage med Xtr bakväxel och eagle kassett/kmc kedja utan problem

Nya allebike Alpha
När det blir Happyride korrekt så går det undan. Cykeln slut i de flesta storlekar o modeller....
Maila dom och fråga... XT i XL var enligt hemsidan slut, men när jag frågade efter leveranstid så var svaret att de fanns i lager och minuterna senare så kunde den beställas från deras hemsida igen :-)
Jag har nyss skruvat ihop min och tagit ett par varv på gräsmattan för att känna in reglage etc, tokförkyld och med två mek-öl innanför västen, man jäklars vad rätt den kändes för mig! Och nu när jag kollar så har den nästan samma geometri som min Pole Taiga fatbike som jag älskar...
Enda negativa var att den var något tyngre än specad och vad jag hoppades på, 12,7kg för en XT i XL (enligt min våg där min slanglösa Canyon Lux 8 XL väger in på 11.4). Iofs ska slangarna bort och styret bytas och jag cyklar bara för att det är kul, och den har ju trots allt lite fetare fjädring, däck och fälgar så det blir nog bra till slut! Börjar närma mig S-1 så jag kan nog säga att Luxen ska bort nu :-)

Detta är alltså en XT i XL med sitthöjd 79, spacers/stam/styre kommer säkert att ändras när jag kört den ett tag:

2.JPG

Nya allebike Alpha
Övertygad om att Allebike kan hjälp dig med ett svar. Men för mig låter det som en xl. Men bäst är ju att kunna testa innan

EDIT: hade helt låtit bli att ta hänsyn till benlängden. Grabbarna har rätt nedan att L kan funka med. Svårt. Bäst är att testa som sagt

Senast ändrad:
Nya allebike Alpha
Jag har kort överkropp och korta armar och gick på L. Hade jag varit av mer vanliga proportioner hade jag nog valt XL.
På den här sortens cykel får sitta ner geometrin gå före stå upp geometrin för min del.

Senast ändrad:
Nya allebike Alpha
Låter bättre, då gäller det ju att hitta en cykel med brant sadelrör så inte sadeln åker bakåt när du höjer den för dina långa ben.

Precis, insåg när jag hellre tog min Ripmo än min xc-hoj för att cykla xc att det var dags för nåt nytt. Det var ändå 10 kg direkt från världscupen men LLS är verkligen så mycket bättre att cykla på, imho.

Nya allebike Alpha
Maila dom och fråga... XT i XL var enligt hemsidan slut, men när jag frågade efter leveranstid så var svaret att de fanns i lager och minuterna senare så kunde den beställas från deras hemsida igen :-)
Jag har nyss skruvat ihop min och tagit ett par varv på gräsmattan för att känna in reglage etc, tokförkyld och med två mek-öl innanför västen, man jäklars vad rätt den kändes för mig! Och nu när jag kollar så har den nästan samma geometri som min Pole Taiga fatbike som jag älskar...
Enda negativa var att den var något tyngre än specad och vad jag hoppades på, 12,7kg för en XT i XL (enligt min våg där min slanglösa Canyon Lux 8 XL väger in på 11.4). Iofs ska slangarna bort och styret bytas och jag cyklar bara för att det är kul, och den har ju trots allt lite fetare fjädring, däck och fälgar så det blir nog bra till slut! Börjar närma mig S-1 så jag kan nog säga att Luxen ska bort nu :-)

Detta är alltså en XT i XL med sitthöjd 79, spacers/stam/styre kommer säkert att ändras när jag kört den ett tag:

Visa bilaga 413919

Vad för mått på kropp och benlängd har du iom att du valde XL?

Nya allebike Alpha
angående färgen så kan man ju alltid fråga om det går att få den i en annan färg om man inte vill ha grått, de andra modellerna har iaf tidigare gått att betala extra för att få lackad i valfri färg.
Nån aning om hur mycket pengar det skulle handla om? En kompis har blivit sugen på en, men jag ser ju helst inte att han köper en exakt lika som min :-)

Nya allebike Alpha
Nån aning om hur mycket pengar det skulle handla om? En kompis har blivit sugen på en, men jag ser ju helst inte att han köper en exakt lika som min :-)
Kommer inte riktigt ihåg, men det var inte jättebilligt på Majestic iaf, men sen vet jag förstås inte om det öht är möjligt på den här modellen. Enklast är väl att ringa och fråga, de brukar vara snabba på att svara.

Nya allebike Alpha
Tröttnade på att vänta på delar så fick strippa Ripmon, men nu kan jag i alla fall prova den.
12,7kg som den står vilket känns rätt ok, försvinner nästan ett kilo när resten kommer.

Inte så lätt att få gripshiften att inte snurra men reglagen på dämparna vaknar väl till lite efter ett tag. Det är ett jäkla ormbo som får tankarna på AXS direkt ;). Det ska på ett bredare styre så väntar med att snygga till tills dess.

IMG_20200506_204925.jpg

Senast ändrad:
Nya allebike Alpha
Tröttnade på att vänta på delar så fick strippa Ripmon, men nu kan jag i alla fall prova den.
12,7kg som den står vilket känns rätt ok, försvinner nästan ett kilo när resten kommer.

Inte så lätt att få gripshiften att inte snurra men reglagen på dämparna vaknar väl till lite efter ett tag. Det är ett jäkla ormbo som får tankarna på AXS direkt ;). Det ska på ett bredare styre så väntar med att snygga till tills dess.

Visa bilaga 415132
Köpte du en lös ram och byggde på?
Twistloc har en liten justerskruv (grub screw) som man kan skruva in lite ifall den inte greppar. Står i instruktionen att man inte får röra den, så jag började med att skruva in den :)

Nya allebike Alpha
Köpte du en lös ram och byggde på?
Twistloc har en liten justerskruv (grub screw) som man kan skruva in lite ifall den inte greppar. Står i instruktionen att man inte får röra den, så jag började med att skruva in den :)

Ja, orkar inte sälja saker och tröttnat på att köpa delar som jag bara lägger i hyllorna.

Nya allebike Alpha
Så typ 3,2 kg då med styrlager och axel.
Inte så lätt ändå eller?
Bara 1kg lättare än min överbyggda aluram =P

1 kg är iof rätt mycket i min värld :)
Nej inte XC-lätt men den är biffigare än en XC-ram så inte förvånande. Ungefär som Ripmon väger men något rappare.
Jag tror jag får ner den till 11.5 kg när allt är klart och där är jag nöjd.

Nya allebike Alpha
Då får man ha extremt korta ben om det ska vara problem.

OBS det gällde *sixten*godkända, då ska väl alla storlekar kunna ha 200mm dropper, även om det är en XC eller gravel. :)

S, M och L ser väl inte så farliga ut, men jag hade haft problem med XL (om det nu stämmer att den har 540mm) och dropper > 125.

Senast ändrad:
Nya allebike Alpha
Ja kolla bilden på min XL lägre upp, sitthöjd 79...
Men jag börjar fundera på om de angett/mätt fel vinkel på sadelröret? Om jag jämför mot min Pole Taiga så blir det en jäkla skillad på var sadeln hamnar, men det blir kanske så med krökta rör? Eller så har Pole fel :-)

Tillbaka
Topp