Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Precis köpt ett tält men det borde ju inte hindra att vi pratar hammockar ett tag i den här tråden. Jag väntar på @Aron erfarenheter men ni andra kanske kan bidra med ett och annat?
-Vad ska man leta efter, vilka är fallgroparna :) och kan man verkligen sova på mage i en hammock? Hit it!

Jo, jag får ta och skriva ihop Den utlovade hammockguiden snart ?. Men:
Sova på mage: nja
Vikt och pris för en familj på fyra: Pyramidtält vinner

Bikepacking
Någon som sett bättre/billigare alternativ till "any-cages" än Planet-x/PODSACS?
https://www.planetx.co.uk/i/q/BAPODTFB/podsacs-tarpaulin-fork-dry-bag-with-cage-and-ties

Ser väl helt okej ut? Dedär tre hålen borde ju vara "standard" mot det som finns på min gaffel?
Det som gör att jag tvekar är att frakten från Px är dyr..

95699614_710002186407151_3792345660104114176_n.jpg

Jag chansade och beställde "any cage" från Planet X. De tre skruvhålen passar mot gaffeln. Men tyvärr så hamnar de så långt ner att jag inte kan ta loss axeln från hjulet vid tex en punktering. Men jag antar att det är lugnt att bara använda två hål. Påsarna är såklart små (4l) men anpassade. Remmen som går genom hållaren går även genom sydda "slingor" på påsen. Så borde vara liten risk att de lossnar. Däremot kan remmarna säkert hänga och slänga om man inte är noga att peta fast dem. Har inte testat dem packade ännu.
Överrörsväskan kom i denna beställningen också. Verkar okej. Dock är remmarna för långa för smala stålrör och det är knappt att kardborren möts.
Rullen för styret har legat hemma ett tag. Verkar också fungera bra. Nackdel med "rullstängning" är att sidan med spännet gärna "pekar ut" i onödan.
Så totalt 4+4+7 liter + överrörsväskan.
Dessutom har jag en 9l Apidura som sadelväska och två "matpåsar).

Sovsäck beställde jag en Aegis Max. Får se när den hittar hit.

Återkommer om jag får tillfälle att testa grejerna på riktigt. Nu är det mest internetcykling...

Bikepacking
(Oklädsamt sent svar, men så är livets betingelser ibland.) Det finns alternativ som inte säljer själar till djävulen, är sponsrade av tusen ”coola” företag eller gör allt för vinnings skull. Det skulle gå att organisera som en wiki, till exempel. Openstreetmap är en fin illustration på hur människor hjälps åt för att skapa något tillsammans utanför marknaden. Skulle gärna se något liknande för bikepacking. (Och ja, borde börja fnula på något själv, men livets betingelser, och allt.)

Finns ju https://sv.wikiloc.com/ mycket populärt på kontinenten

Senast ändrad:
Bikepacking
Här är min Bikerafting setup. Inte direkt renrasig Bikepacking, men ändå lätt och ganska optimerat & flexibelt. Allt är vattentätt packat och tål att hamna i vattnet ett tag. Jag sågade av bocken på styret, som jag ändå aldrig använder, för att kunna ha en enkel drybag av valfri storlek monterad där med några remmar.

Så, i en ortlieb drybag under styret finns det tält, sovsäck, liggunderlag, ev groundsheet, handduk, kanske regnkläder el sovsäcksöverdrag. Sovsäcken i en extra drybag för säkerhets skull.

Ortlieb framebag med verktyg och reservsaker, såg, och lagningsgrejor för raft & bike, odyl.

Lätta och vattentäta och ganska små Altura bakväskor, med alla prylar, campingkök, hygien, läsplatta, vattentätt packade reservkläder, mat för några dar, osv. Packraften på pakethållaren, tillsammans med en 20l vattentät rygga som används som reservutrymme, innehåller oxo extra remmar, pumpsäck till raften, vadare, neoprenhandskar.

En liten toptube bag där man kan ha kamera och phone när man cyklar.
.
br42.jpg
br44.jpg

Bikepacking
Visa bilaga 414338

Jag chansade och beställde "any cage" från Planet X. De tre skruvhålen passar mot gaffeln. Men tyvärr så hamnar de så långt ner att jag inte kan ta loss axeln från hjulet vid tex en punktering. Men jag antar att det är lugnt att bara använda två hål. Påsarna är såklart små (4l) men anpassade. Remmen som går genom hållaren går även genom sydda "slingor" på påsen. Så borde vara liten risk att de lossnar. Däremot kan remmarna säkert hänga och slänga om man inte är noga att peta fast dem. Har inte testat dem packade ännu.
Jag har också cage + 4 liters påsarna från Planet X. Mycket för pengarna.
Jag tycker det är smidigare att fästa befintlig rem runt nedre delen och en Voilé gummirem runt övre delen + gaffeln.
Om hållarna sitter för lågt så flytta upp dem ett hål. Två skruvar + rem överst håller det med. Eller sätt ett buntband runt övre delen av hållaren.

Bikepacking
Visa bilaga 414338

Överrörsväskan kom i denna beställningen också. Verkar okej. Dock är remmarna för långa för smala stålrör och det är knappt att kardborren möts.
Rullen för styret har legat hemma ett tag. Verkar också fungera bra. Nackdel med "rullstängning" är att sidan med spännet gärna "pekar ut" i onödan.
Så totalt 4+4+7 liter + överrörsväskan.
Dessutom har jag en 9l Apidura som sadelväska och två "matpåsar).

Sovsäck beställde jag en Aegis Max. Får se när den hittar hit.

Återkommer om jag får tillfälle att testa grejerna på riktigt. Nu är det mest internetcykling...
Snyggt!
varifrån beställde du Aegis sovsäcken?

Bikepacking
Jag har också cage + 4 liters påsarna från Planet X. Mycket för pengarna.
Jag tycker det är smidigare att fästa befintlig rem runt nedre delen och en Voilé gummirem runt övre delen + gaffeln.
Om hållarna sitter för lågt så flytta upp dem ett hål. Två skruvar + rem överst håller det med. Eller sätt ett buntband runt övre delen av hållaren.

Jag tror jag nöjer mig med att höja dem och ha den i två hål. Så tungt lastar man ju inte så det borde bli ett bekymmer?
Jag köpte även 5-literspåsar från Px men de hade helt fel form! Alldeles för stor diameter. För de har ju en 5,5-litersvariant också.

Snyggt!
varifrån beställde du Aegis sovsäcken?

Det blev från eBay/kina. Hittade tyvärr ingen från europeisk adress.

Bikepacking
Ok! Har kollat alla Europeiska-sajter jag med nämligen.

Den kom idag! Jag beställde typ 14 april. Kom till Europa via Frankfurt och passerade inte Postnords momsmaskin.

Nu har jag inte erfarenhet av lättviktsgrejer, eller premiumprodukter. Så ta mina reflektioner med en stor nypa salt.

Den levererades i en bra kompressionspåse. Det medföljde även en rymlig nät/mesh-påse för förvaring när man inte är på tur (dun ska ju inte förvaras komprimerat).
Den är tunn! Såklart, om det ska vara lätt. Om den är varm vet jag inte än. Jag tyckte kvalitetskänslan på sömmar, dragkedjor och material kändes bra.
Än så länge är jag nöjd med köpet!

Bikepacking
Den kom idag! Jag beställde typ 14 april. Kom till Europa via Frankfurt och passerade inte Postnords momsmaskin.

Nu har jag inte erfarenhet av lättviktsgrejer, eller premiumprodukter. Så ta mina reflektioner med en stor nypa salt.

Den levererades i en bra kompressionspåse. Det medföljde även en rymlig nät/mesh-påse för förvaring när man inte är på tur (dun ska ju inte förvaras komprimerat).
Den är tunn! Såklart, om det ska vara lätt. Om den är varm vet jag inte än. Jag tyckte kvalitetskänslan på sömmar, dragkedjor och material kändes bra.
Än så länge är jag nöjd med köpet!
Grymt! Vilken säljare köpte du av? Tar gärna en länk om du har?

Bikepacking
Jo, jag får ta och skriva ihop Den utlovade hammockguiden snart ?. Men:
Sova på mage: nja
Vikt och pris för en familj på fyra: Pyramidtält vinner

Vi blev fyra för någon månad sedan, och tänkte fortsätta kuska runt med barn och tält på cykel så mycket det går. Traditionella 4-pers-tält blir så sjukt stora nedpackade, finns det något tips på pyramidtält? Har letat, men de verkar stanna på 3+

Bikepacking
Vi blev fyra för någon månad sedan, och tänkte fortsätta kuska runt med barn och tält på cykel så mycket det går. Traditionella 4-pers-tält blir så sjukt stora nedpackade, finns det något tips på pyramidtält? Har letat, men de verkar stanna på 3+
Vi har ett Maunt Laurel Designs Modomid. https://mountainlaureldesigns.com/product/mondomid/
Det är stooort! Bottenytan är 3x3 m och höjden över 1,8 m. Min fru står raklång i det, och jag behöver bara tippa nacken lite. Att kunna ta på sig byxorna utan att behöva åla runt på tältgolvet är stor lyx. Vid dåligt väder finns det plats för barnen att leka nöjt i ett hörn och fina kvällar öppnar vi upp hela ena sidan och kan sitta och titta på utsikten bakom myggnätets säkerhetsgaller. Vi älskar vårt tält. Den enda nackdelen är att storleken begränsar urvalet av tältplatser något och ibland har vi önskat en riktig absid. Har ni mycket prylar kan det vara värt att överväga ett femkantigt. Vikt inklusive innertält och alla linor, pinnar etc är 2,2 kg. Mycket lättare än så blir det inte per person. Särskilt inte när komforten närmar sig glamping. :)

Jag har sett andra pyramidtält i samma storlek, men då har de varit tyngre, minns dock inga namn just nu.

Bilden är från Hardangervidda.

2016_07_11_PanasonicDMC-LX100_24933.jpg

Bikepacking

Finns en del:

Lättast är väl HMG Ultamid 4 i Dyneema Composite Fabric. Det kostar dock en slant:

Bikepacking
Modomid ser ju riktigt schysst ut, synd att det måste beställas från staterna bara, med allt vad det innebär.

Har också sett HMG, men tanken på ett ultralätt tält för 12 papp med två illbattingar som röjer runt känns som att det är upplagt för dyra revor i väven.

Många pyramidtält för fler än två pers verkar ha en för våra ändamål onödig skorstensfunktion. Tanken är ett lätt (eller framförallt liten packvolym) och enkelt 3-säsongstält, med gott om plats att hänga i en regnig dag.

Bikepacking
Modomid ser ju riktigt schysst ut, synd att det måste beställas från staterna bara, med allt vad det innebär.

Har också sett HMG, men tanken på ett ultralätt tält för 12 papp med två illbattingar som röjer runt känns som att det är upplagt för dyra revor i väven.

Många pyramidtält för fler än två pers verkar ha en för våra ändamål onödig skorstensfunktion. Tanken är ett lätt (eller framförallt liten packvolym) och enkelt 3-säsongstält, med gott om plats att hänga i en regnig dag.
Kolla med Kenneth på https://backpackinglight.se/ om han kan ta hem ett till dig. De har ju redan MLD i sortimentet så kanalerna är upparbetade.
Apropå packstorlek. Allt är relativt, men det är mycket tyg i tält av denna storlek, det fyller en del trots den tunna duken.

Bikepacking
Jag har ett Ultamid 4, och det som väger emot DCF är just packvolymen. Medan sil eller andra vanliga tältmaterial komprimerar rätt bra så är det inte fallet med DCF. HMG säger att packvolymen är 6.5 liter för bara yttertältet. En vanlig enmanstarp kan man nog böka ned på en halvliter.

Ja, avsaknad av absid kräver lite planering, speciellt så det inte regnar in när du öppnar.

Allt annat är fantastiskt bra. Starkt, töjer sig inte i väta, ljust, svalt och lätt. Mellan 1500 och 2000g för fyra, inklusive allt beroende på mittpinne och spikar.

Bor du i Stockholm så kan du få klämma och känna lite.

Bikepacking
Happy i ett nötskal: På några minuter blir man mycket klokare. Tackar!

Intressant om DCF och packvolym. Min tarp för två packar ju ner till ett fånigt litet paket, jag hade hoppats på något jämförbart här. Tack för erbjudandet om kläm-och-känn, men bor i det förlovade Östergötland.

AliExpress-tältet är ju i Sil, det kanske är vettigare? 2,8x2,8m istället för Mondomidens 3x3.

Detta kräver mer efterforskning, jag uppdaterar när beslutet är fattat och tältet är testat!

Bikepacking
Samtidigt har inte volymen stört mig. När jag vandrar brukar jag ha 40l på ryggen, och den är sällan full om det inte är kallt. På touringhojen har jag 65 liter — tror jag — så 10% för tält är ok. Med ungar så är det ju ändå så otroligt mycket bråte man ska ha med sig så allt jag vet om volym och vikt går ut genom fönstret! :-)

Bikepacking
Brukar ni ta några försiktighetsåtgärder när ni handlar mat? Jag tycker det är en av de mer skrämmande aspekterna med långturer, att lämna cykeln och de flesta av sina viktigaste ägodelar utom synhåll, om än bara för några minuter. Att de flesta affärer har tejpade fönster så det är omöjligt att veta vad som sker utanför var något jag aldrig ens lagt märke till innan jag gjorde min första långtur. Är man två eller fler kan ju en stanna utanför och vakta cyklarna och då är det nästan en skön upplevelse att få handla i lugn och ro. Finns det något sätt att få samma säkerhetskänsla om man är solo? Är jag paranoid?

Bikepacking
Brukar ni ta några försiktighetsåtgärder när ni handlar mat? Jag tycker det är en av de mer skrämmande aspekterna med långturer, att lämna cykeln och de flesta av sina viktigaste ägodelar utom synhåll, om än bara för några minuter. Att de flesta affärer har tejpade fönster så det är omöjligt att veta vad som sker utanför var något jag aldrig ens lagt märke till innan jag gjorde min första långtur. Är man två eller fler kan ju en stanna utanför och vakta cyklarna och då är det nästan en skön upplevelse att få handla i lugn och ro. Finns det något sätt att få samma säkerhetskänsla om man är solo? Är jag paranoid?

Ja hade lite samma fundering när jag var ute i höstas...men det jag kom fram till är att man får göra en avvägning från plats till plats. Ibland känns det tryggare att gömma undan cykeln bakom någon container eller liknande, andra ställen känns den mer vaktad om den står klart och synligt... På något tredje ställe så går det att ställa den någonstans på väg in i butiken så den inte står ute osv.... Jag hade den aldrig med in i butiken, låste den aldrig heller, men den var kvar varje gång. Man får som sagt fundera ut lösningar på varje ställe. Ärligt talat var jag mer nervös de nätter jag sov i tält på tex en camping då jag varken kan eller vill ha med mig cykeln in i tältet... Men det gick... ?

Bikepacking
Ett låsbart, stålförstärkt buntband ger mig sinnesro om jag ska befinna mig på (o)civiliserade ställen.
Jag har alltid ett litet lätt abus-lås med mej och det känns rätt säkert med tanke på själva cykeln, men det tar ändå inte många sekunder att antingen öppna eller ta lös mina back roller-väskor, drybag eller verktygskit. Det viktigaste tar jag med mej in men jag packar allt för tungt för att kunna bära omkring på allt.

Det finns väl ingen 100%-ig lösning utan man får gå enligt magkänslan som h.g.j säger, kanske man blir mindre nervös för varje gång grejerna får vara ifred. Jag har också varierat mellan att gömma cykeln och att lämna den helt synlig. En gång bad jag en tjej som sålde jordgubbar utanför att hålla ett öga på den men det kan väl också slå slint antar jag.

Bikepacking
Jag nojar inte, och då tror jag färre lägger märke till den, eller tror att det finns något värdefullt. Jag vet inte. Jag brukar passa cafébord med mobilen också!

Bikepacking
Ett låsbart, stålförstärkt buntband ger mig sinnesro om jag ska befinna mig på (o)civiliserade ställen.
Jag kör på samma, dock varianten med kombinationslås. Fördel att den även kan träs genom öglorna på ramväskans dragkedjor och håller borta nyfikna fingrar. Såklart kan den knipsas men men tillfället gör iaf i mindre grad tjuven om tillfället är bökigt.

Bikepacking
Halloj! Så här i karantänstider funderar vi på kul sommarnöje i närheten av Stockholm och har insett att det vore mysigt med lite bikepacking med barnen.

förutsättningarna som följer:
Två barn: 3,5 & 1,5.
Relativt stor vana av tältande. Vi har grejerna.
Jag och frun har varsin White cx som vi jobbpendlar på, med pannier-fästen osv så har dom grejerna.
Har en Thule cx2 för barnen.

Frågan är därför - var är finaste cyklingen i närheten?!? Allra helst startar vi hemma (norrort). Cykla ett par timmar om dagen, mer pallar nog inte barnen. Allra helst cykelvägar eller väldigt lite trafik med barnen med. Tälta på nätterna.

Rekommendationer???

Bikepacking
Bikepacking
Låter väldigt härligt att starta med båttur. Är det rimligt att ta sig hem på i huvudsak cykelvägar eller tar man båten hem också?
Up to you, Planera mera, du kan ju göra en lång rundtur i Sörmland och komma tillbaka till Mariefred, finns massor att se, jag skulle rekommendera detta.
Du kan även ta dig över till Södertörn via färjan Skanssundet, och sen Cykla upp eller ta Pendeln tillbaka ...

Bikepacking
Hängmatta is where it's at. Erkänner dock att jag aldrig provat något annat i vuxen ålder.

Har en enkel men mycket välfungerande setup med en tttm double hammock+myggnät, dd's billiga underquilt och en liten salmiakformad tarp. Såklart komplett med whoopie slings och treehuggers. Allt utom tarpen sitter ihop och ryms i en liten drybag på pakethållaren bak. På kvällen är det bara att öppna påsen och fästa ett snöre i trädet, gå iväg med påsen tills hängmattan är helt ute och fästa det andra snöret i ett annat träd. Voilà. Sen är det lite extra fipplande med tarpen om det är nödvändigt. Eftersom jag är old school har jag en fin yllefilt istället för sovsäck, bara för att jag kan. Har klarat mej bra ner till ca. 3 plusgrader med min setup men då blir det att sova i långkalsonger och ylletröja.

Har funderat på att skaffa en fyrkantig tarp för att kunna få bättre skydd mot vinden. Den jag har är dessutom svår att spänna upp så att det inte bildas pölar som börjar droppa genom. Några tips?
Hej!
Jag har en singel TTTM som jag har sovit dåligt i några varma somrar. Ligger nu och testar mig fram igen i hammocken som är uppspänd i vardagsrummet, och tror mig ha hittat en bättre vinkel tack vare lite slakare position.. men det är fortfarande bara ”ganska” bekvämt, typ tupplursfeeling men ej hel natts sömn (ska testa inatt). Så till frågan, gör det för mig som är 183cm stor skillnad med dubbel vs enkel?

Bikepacking
Up to you, Planera mera, du kan ju göra en lång rundtur i Sörmland och komma tillbaka till Mariefred, finns massor att se, jag skulle rekommendera detta.
Du kan även ta dig över till Södertörn via färjan Skanssundet, och sen Cykla upp eller ta Pendeln tillbaka ...
Tack för bra tips! Pitchade den här idén för frun och hon lät taggad!

ska googla lite mer och se vad det kan bli för tur!

Bikepacking
Hej!
Jag har en singel TTTM som jag har sovit dåligt i några varma somrar. Ligger nu och testar mig fram igen i hammocken som är uppspänd i vardagsrummet, och tror mig ha hittat en bättre vinkel tack vare lite slakare position.. men det är fortfarande bara ”ganska” bekvämt, typ tupplursfeeling men ej hel natts sömn (ska testa inatt). Så till frågan, gör det för mig som är 183cm stor skillnad med dubbel vs enkel?
Det kan väl vara en viss skillnad, en bredare hängmatta kan man ju hänga lite slakare och ligga mer diagonalt i. Åtminstone tror jag det var så jag resonerade när jag köpte min. Jag använder upp hela bredden på double:n och har oftast fötterna i "sidofacket" eller hur man ska säga. Är runt 180cm själv. Men jag skulle rekommendera en justerbar ridgeline, pröva olika inställningar och se om du kan dra några slutsatser. Ett bra utgångsläge lär vara 83% av hängmattans längd.

Bikepacking
Det kan väl vara en viss skillnad, en bredare hängmatta kan man ju hänga lite slakare och ligga mer diagonalt i. Åtminstone tror jag det var så jag resonerade när jag köpte min. Jag använder upp hela bredden på double:n och har oftast fötterna i "sidofacket" eller hur man ska säga. Är runt 180cm själv. Men jag skulle rekommendera en justerbar ridgeline, pröva olika inställningar och se om du kan dra några slutsatser. Ett bra utgångsläge lär vara 83% av hängmattans längd.
Tack! Satte den enligt tipsad procent, och sov djupt (antar jag, för jag drömde).. i 2,5h. Därefter gick jag och lade mig i sängen efter typ 30 min. Även jag sov med fötterna (men inte huvudet) i ”sidofacket” men upplevde att det satte viss press på hälen/vaden på ”ytterbenet”.
Så ja det är iaf en bit på vägen, men jag skall nog klicka hem en ENO Doublenest på test bara för att kolla om dubbel gör den där lilla skillnaden som skulle tillåta mig att somna om ordentligt.

Bikepacking
Jag kan rekommendera sk. bridge hammocks, dvs såna som har rör för att hålla delen vid huvud och fötter utspridda så att man sover helt platt, utan att behöva leta efter rätt vinkel på kropp eller hammock.

Sov dåligt i en billig gathered end och tänkte den var för liten för mina 188 cm, sen dåligt i en dyr och lång gathered end (Warbonnet Blackbird XLC), sen dess utmärkt i en bridge hammock (Warbonnet Ridgerunner). De väger lite mer pga aluminiumrören, men det är det alla gånger värt för att sova bra. Vill minnas att det går att hitta rör i kolfiber om man är pepp på sånt.

Förhoppningsvis illustrerande bild:

79088d19732ba8d490657e6a4f7caaf2.jpg

Bikepacking
Jag kan rekommendera sk. bridge hammocks, dvs såna som har rör för att hålla delen vid huvud och fötter utspridda så att man sover helt platt, utan att behöva leta efter rätt vinkel på kropp eller hammock.

Sov dåligt i en billig gathered end och tänkte den var för liten för mina 188 cm, sen dåligt i en dyr och lång gathered end (Warbonnet Blackbird XLC), sen dess utmärkt i en bridge hammock (Warbonnet Ridgerunner). De väger lite mer pga aluminiumrören, men det är det alla gånger värt för att sova bra. Vill minnas att det går att hitta rör i kolfiber om man är pepp på sånt.

Förhoppningsvis illustrerande bild:

Visa bilaga 416204
Ah tack för tips! Funderade på om det fanns nån variant på bår med teleskoprör, det verkar det ju typ göra då :)

Tillbaka
Topp