Nya allebike Alpha

Nya allebike Alpha
Ingen ram är perfekt (tack o lov, annars blir det ju ingen n+1). Jag har bara en enda flaskhållare på en XL och verkar bara kunna få plats med en liten flaska till med wolftooth B-RAD. :/

Senast ändrad:
Nya allebike Alpha
Gaffeln ser lätt ut. Är det 35mm SID ni har? Hur är den i skogen jämfört med Pike?

Nu körde jag bara min Pike med aluhjul och inte så lätt att veta var styvheten från gaffeln slutar och hjulet tar vid. 2 år gammalt minne från Pike och helt ny gaffel blir väl inte så rättvist heller.
SID:en är i alla fall fantastisk, känns styvare än min Fox 36:a men där ligger det väl en del i den kortare slaglängden med.

Cykeln är väldigt trevlig. Knappen på twistlocken hamnar lite dumt mot dropperreglaget och de går inte att vrida mer mot varandra, får se hur jag gör.

Nya allebike Alpha
Dum fråga kanske men blir den stum när man låser dämparna eller fortfarande fjädrande?

Haft en Allebike FS29 som jag just sålde och nu velar jag mellan Spark RC och Alphan, vet att det är skilda världar men Alphan skulle passa bäst för min vardag och Sparken har jag suktat efter sen hedenhös

Nya allebike Alpha
Dum fråga kanske men blir den stum när man låser dämparna eller fortfarande fjädrande?

Haft en Allebike FS29 som jag just sålde och nu velar jag mellan Spark RC och Alphan, vet att det är skilda världar men Alphan skulle passa bäst för min vardag och Sparken har jag suktat efter sen hedenhös

Det var samma för mig, jag valde Alphan till slut. Körde en lite längre runda här om dagen, den låser fjädringen fint. Jag var rädd för att den skulle vara svampig, men inget sådant. Så jag är nöjd!

Nya allebike Alpha
Ni som har hunnit fått hem nya Alpha, är ni nöjda än så länge??
Oh ja! Fast har av olika anledningar inte blivit så många mil än. Tror dock jag hittat hem med stam och styre nu.
C5B10FE4-CA0D-4455-9325-AF0211761088.jpeg

Nya allebike Alpha
Det är inte så att någon av er som redan köpt en Alpha bor i Dalarna eller i närheten? Hade gärna klämt och känt lite på cykeln innan jag beställer..?

Nya allebike Alpha
XX1 AXS kitet har samma pris som X01 AXS kitet, så det är finns väl ingen anledning att fundera på X01 om du nu vill ha AXS.

Nä, då tar man ju XX1 :-)

Frågan är om man törs gå på en kolfiber, när jag ser hur skrapad kedjestagen/växeln är på min Jeffsy AL. Vill inte ändra min körning (källviken, lugnet, mm), och har helst bara en cykel.

Hur skýddar ni andra era kolfiberhojar på utsatta ställen?

Nya allebike Alpha

Frågan är om man törs gå på en kolfiber, när jag ser hur skrapad kedjestagen/växeln är på min Jeffsy AL. Vill inte ändra min körning (källviken, lugnet, mm), och har helst bara en cykel.

Jag kör enduro och downhill med en kolfibercykel, har slang/plast på högra kedjestagen, under downtube sitter nån gummigrej. Har satt tejp där jag skaver med hälarna.

Nya allebike Alpha

Blandning av skyddsfilm från Biltema, all mountain style och slapper tape. Sen sitter det rätt bra på original på min.

Nya allebike Alpha
Vilka prisvärda cyklar. Har aldrig tittat närmare på vad de har. Alpha med XT för 38000kr verkar grymm för pengarna. Hjul med dt 350 nav. Ramen är helt i CF om jag förstått rätt? Jag förstår inte riktigt det här med Select, är Sid Select i klass med Reba eller bättre?

Tycker det är lite konstigt att de har satt på Racing Ralph dock, de borde ha lite mer aggressiva däck. Det står inte vad det sitter för dropper på de heller.

Nya allebike Alpha
Nya allebike Alpha
Nya allebike Alpha
Tack. Har inte hört talas om det märket men den är säkert bra. De säger själva att det är en trail cykel, så jag tycker de borde ha ett mer aggressivt däck åtminstone fram.

Det är väl bara att rycka av och sätta på annat efter eget tycke och smak, lägg det avplockade i reservdelshögen och sätt bak när det är dags för byte där.

Nya allebike Alpha
Plus att det bara är att be om andra däck när man tjööper cykeln, det är så de jobbar. Det är inte Specialized vi pratar om så de har möjlighet att anpassa varje cykel om så önskas.

Nya allebike Alpha
Ja ibland hänger man upp sig på petitesser. Det går att cykla trail med ett xcdäck också, sen kanske det finns bättre däck för ändamålet.

Absolut. Jag frågade först om jag kunde få svarta, men det fanns inte i 2,35 så jag tog förvalt skinwall och sålde av dom istället, massor med folk som var intresserade när jag satte ut annons.

Nya allebike Alpha
Det är väl bara att rycka av och sätta på annat efter eget tycke och smak, lägg det avplockade i reservdelshögen och sätt bak när det är dags för byte där.
Det är inte ett problem alls för mig, det är väl ändå ganska vanligt att man byter efter sin egen smak. Som man gör med en sadel, fast kanske inte till den graden. Jag tycker bara det är konstigt att de valde de däcken. Sen har jag själv också massa däck liggandes som jag inte orkat sälja av.

Nya allebike Alpha
Gissar att den delvis levereras med lätta däck för att hålla nere specad vikt?! Hur stämmer vikten överens med specen ni som köpt?

Nya allebike Alpha
Testade sätta på mina fulhjul idag, 66mm breda över dobbarna men det blir för tight med endast 2-3mm till godo så de får jag väl använda till dubbdäcken istället kanske. Och undrar om den kanske inte blev snyggare utan skinwall också vilket öppnar upp för Ralph/Ray i 2.35... Hade ett par scary moments i dag med framhjulssläpp i det blöta som jag inbillar mig Ray hade klarat bättre?

77F7D1BE-5645-471D-8053-34B6A2F67488.jpeg

8C3D9DF0-E990-431C-95D4-BA909E43CD8A.jpeg

Nya allebike Alpha
Testade sätta på mina fulhjul idag, 66mm breda över dobbarna men det blir för tight med endast 2-3mm till godo så de får jag väl använda till dubbdäcken istället kanske. Och undrar om den kanske inte blev snyggare utan skinwall också vilket öppnar upp för Ralph/Ray i 2.35... Hade ett par scary moments i dag med framhjulssläpp i det blöta som jag inbillar mig Ray hade klarat bättre?

Visa bilaga 418470
Visa bilaga 418471
Är det 29+ däck?

Nya allebike Alpha

Visa bilaga 418470
Visa bilaga 418471
Det var mycket snyggare utan skinwall.

Nya allebike Alpha
Jag blev nyss en smula besviken över fälgarna på XTn, däcken sitter ju inte kvar på skuldrorna när man släpper ur luften? Kan/ska det vara så eller har jag fått ett par måndagsexemplar?
Däcken lägger sig fint och jämt runt kanterna men utan ”smällarna” som man vant sig vid, bara lite dova ljud, och när man släpper ur luften så kryper de ner igen. Jag oroar mig för vad som kan hända i skogen om man får en punka som såsen inte hinner täta utan hjälp, om då sidorna dessutom kryper ner så är man ju rökt med sin lilla handpump...
Eller har jag helt enkelt varit för feg med trycket vid montering? Tycker 2.5 bar borde räcka, eller? Någon som vet hur mycket fälgarna tål?
Orginaldäcken och de Ray/Ralph jag satt på ikväll har betett sig lika...

Nya allebike Alpha
Att däcken sitter kvar utan luft har jag bara upplevt på mina Ibis-fälgar med endurodäck, på de andra ~10 paren glider de ner i mitten.
Om inte vätskan tätar direkt så är det bacon+co2 eller slang.

Vad skulle hjälpa att pumpa hårdare? :)

Nya allebike Alpha
Att däcken sitter kvar utan luft har jag bara upplevt på mina Ibis-fälgar med endurodäck, på de andra ~10 paren glider de ner i mitten.
Om inte vätskan tätar direkt så är det bacon+co2 eller slang.

Vad skulle hjälpa att pumpa hårdare? :)
Jaså, tvärtemot mina erfarenheter alltså, det här är första paret av 9 som däcken inte ”sätter” sig på?
Tänkte att lite mer tryck eventuellt kumde göra skillnaden så att dom fastnar med en smäll. Eftersom jag har en smula tinitus så brukar jag ha hörselskydd när jag sätter på däck, men på dom här behövs alltså inte det då?

Nya allebike Alpha
Av alla däck jag haft de sista åren är det bara Schwalbe som ploppat av och kryper ihop mot mitten vid tryckförlust.
Maxxis, Spesh och wolfpack har alla suttit kvar på samma fälg som schwalbedäcken dragit ihop sig mot mitten.

Tillbaka
Topp