Enmanstält?

Andreas H

Medlem
Enmanstält?
Halloj där,
Begynnande planer på långtur med så lätt packning det går - utan att för den del späka sig fullkomligt.

Så vilket tält?
Lätt.
Hållbart.
Enkelt.
Smidigt.
Icke allt för svindyrt.
Plats för mig + väskor.
Sommartid.
Typ.

Alla tips mottages oändligt tacksamt.
??‍♂️?☀?????

Hälsar Andreas vänligt

Enmanstält?
Undersökte den marknaden rejält förra året och det landande i ett MSR Carbon Reflex 1p som jag då hittade för 4000:-. Vet inte hur hållbart det är men jag gissar på sådär och tänker vara försiktig med det.
För lite lägre budget verkar Camp Minima prisvärt: https://www.addnature.com/camp-minima-1-sl-tent-M525860.html?cgid=236275&vgid=G485188
Bikepackinglight har ett helt gäng i varierande prisklass: https://backpackinglight.se/talt/1-personstalt/?twsList-articles=g-stock-d-48-2

Tält har ganska nyligen diskuterats här:
Enkelväggiga tält: https://happyride.se/forum/threads/enkelvaeggigt-taelt.3679578/#post-3685902
I slutet på tråden om bikepacking: https://happyride.se/forum/threads/bikepacking.2777089/page-11#post-3685928

Edit: just det... Tältpinnarnas längd nerpackat kan vara intressant att ha koll på om du ska ha dom i någon väska. Går väl även fästa på ramen om man vill iofs.

Enmanstält?
Undersökte den marknaden rejält förra året och det landande i ett MSR Carbon Reflex 1p som jag då hittade för 4000:-. Vet inte hur hållbart det är men jag gissar på sådär och tänker vara försiktig med det.
För lite lägre budget verkar Camp Minima prisvärt: https://www.addnature.com/camp-minima-1-sl-tent-M525860.html?cgid=236275&vgid=G485188
Bikepackinglight har ett helt gäng i varierande prisklass: https://backpackinglight.se/talt/1-personstalt/?twsList-articles=g-stock-d-48-2

Tält har ganska nyligen diskuterats här:
Enkelväggiga tält: https://happyride.se/forum/threads/enkelvaeggigt-taelt.3679578/#post-3685902
I slutet på tråden om bikepacking: https://happyride.se/forum/threads/bikepacking.2777089/page-11#post-3685928

Grymt, stort tack för megasnabbt fint svar. Kollar upp både detta och gamla tråden.

Enmanstält?
Snugpak Ionosphere är prisvärt och bra. Snabbt och smidigt att slå upp, förvånatsvärt rymligt.

Enmanstält?
Tarp i silnylon. 3x3 m för ca 2500 kr o väger 400 g plus lite linor tältspik o ev vandringsstavar. Finns på backpackinglight.com lr .co.uk, kommer ej ihåg vikket.

Enmanstält?
Enmanstält?
usa kust till kust? :) lite avundsjuk. jag är inte riktigt i den cykelsemesterligan, men vet att jag föredrar tvåpersonstält även på enpersonstur. skönt att ha lite utrymme, särskilt om en ska vara borta ett tag. vikten går kanske att spara någon annanstans.

men du vet säkert att det är enpersonstält du vill ha, så en liten ursäkt i förväg för detta irrelevanta och oombedda minitips.

Enmanstält?
Jag var ute ensam en vecka i Sverige och Norge i somras. Sov i ett sådant.

Det är litet kan man säga. Men jag ser inget större behov av att släpa in massa grejer i tältet heller. Men man blir ändå förvånad över hur litet det är inne när man satt upp det :) Var extremt bra väder så vet inte om det är regntätt :) Hade kanske klarat mig nästan utan tält men skönt mot myggen.

Enmanstält?

Jag har ett sådant tält också, har bara slagit upp det en gång i vardagsrummet, funderar på att sälja det då jag har ett Snugpak stratosphere på väg hem.

I övrigt har jag spenderat en månad på Island i ett MSR Hubba NX, ett tält jag trivdes ypperligt med tills det stormade sönder. Har kvar det, men har inte reparerat det än.

Enmanstält?
usa kust till kust? :) lite avundsjuk. jag är inte riktigt i den cykelsemesterligan, men vet att jag föredrar tvåpersonstält även på enpersonstur. skönt att ha lite utrymme, särskilt om en ska vara borta ett tag. vikten går kanske att spara någon annanstans.

men du vet säkert att det är enpersonstält du vill ha, så en liten ursäkt i förväg för detta irrelevanta och oombedda minitips.
Ja, när jag åker ut med kajaken använder jag med glädje mitt 2-manna tält, men det är ju inte lika kännbart som att packa ett liknande på hojen - framförallt inte eftersom jag hoppa kunna åka så lätt som möjligt (sadelväska, ramväska och möjligen en på styret, vi får se - har ett bra tag på mig)

Enmanstält?
Jag har ett sådant tält också, har bara slagit upp det en gång i vardagsrummet, funderar på att sälja det då jag har ett Snugpak stratosphere på väg hem.

I övrigt har jag spenderat en månad på Island i ett MSR Hubba NX, ett tält jag trivdes ypperligt med tills det stormade sönder. Har kvar det, men har inte reparerat det än.

Nåt sånt funderade jag med på innan jag drog! Hade funderingar på att köra med bara sovsäck och liggunderlag och ta in på ställen kanske om det blev dåligt väder. Men tror det tältet passade mig bra. Den Snugpak stratosphere är ju liksom inte så mycket mindre än det där tältet.. å andra sidan inte så mycket lättare heller? Känns ju lättare att gå in jämfört med tältet på ett sätt.

Enmanstält?
Jag skulle egentligen vilja köra med en renodlad bivy, men, jag vill kunna "stänga" om mig och inte irriteras av insekter. Stratosphere blir ju mer av en "lägga sig ner och sova för att sedan dra vidare" variant än ett riktigt tält. I ett Hubba kan man ju sitta upp i och spendera vaken tid i.

Enmanstält?
Jag skulle egentligen vilja köra med en renodlad bivy, men, jag vill kunna "stänga" om mig och inte irriteras av insekter. Stratosphere blir ju mer av en "lägga sig ner och sova för att sedan dra vidare" variant än ett riktigt tält. I ett Hubba kan man ju sitta upp i och spendera vaken tid i.

Ja. Vad säger man att den Stratosphere är för något?

Enmanstält?
Tycker mer det är en bivy än ett tält. Det finns andra liknande bivvysar med bågar.

Ah. Jag är ingen van tältare alls men tänker det är en fördel med ett tält att man liksom inte tar i duken så fort man rör sig? Hur är det med den Stratosphere, slår man i duken hela tiden blir väl lätt sovsäcken lite blöt osv.?

Enmanstält?
Detta har jag använt under 2 semestrar, det kostar men det är mycket litet och lätt (drygt 500 gram komplett) och det går perfekt att sova i, jag har tvåmannainnertältet, det kan nog vara bättre med enmanna så man kan ha packningen i yttertältet.

Enmanstält?
Har ett litet enmanstält (Camp Minima 1) samt ett något större tvåmanstält (Fauna F2 Light). Inte helt nöjd med något av dem. Det lilla är för litet och tvåmanstältet otroligt dumt nerpackat.
Det lilla är ju iofs optimalt om man vill ha så litet som möjligt (och väger 1 kg!), men jag tänker att om man lägger på några hekto så kan man få ett lite större, t ex Hilleberg Anjan 2:
Det hade ju varit drömmen, finns även GT-version med större förtält men det känns onödigt. Fast priset. Det är svårt att hosta upp den pengen bara sådär, man skulle se det på riktigt först åtminstone.

Senast ändrad:
Enmanstält?
Har ett Ringstind 2 som jag är väldigt nöjd med. Valde det för att jag skulle kunna sitta raklång i det till skillnad från Hillebergs motsvarande Akto. Och för att man kunde få det i 2 personersvariant, vilket är skönt även om man är själv om man är ute länge. Numer finns som nämnts tidigare i tråden även UL om man vill spara lite mer vikt. Och 1 eller 2 personer är ju valfritt beroende på smak.

Men beroende på var du ska cykla, du är inte i behov av ett självstagande tält? Verkar vara många långcyklare som uppskattar att kunna slå upp tältet på en hård yta, typ någons altan eller en parkering utanför en mack eller något om det kniper.

Enmanstält?
Jag kör på Vaude Power Lizard SUL 1-2p. Rymligt, lätt, smidigt att sätta upp och lite längre än många andra tält. I år kommer jag att testa hammock också (Hennessy Hammock Explorer).

Enmanstält?
Jag (Holländare) har cyklat hela mitt liv med bepackning (se profilbild). Tältfrågan har alltid varit en stor grej. Det börjar med frågan om vilken krav du har. Vill du har sitthöjd? alltså tillräckligt med höjd att du kan sitta. Det är jätteskönt när det regnar.
Vill du har ett litet 'portal' framför tältet? nyttig för att förvara smutsiga cykelväskor och skor utan att de blir blötta.
Lista ut ordentlig vad du vill (och inte vill) och sedan är frågan om hur mycket pengar du vill lägga på det. Bergans, MSR, the North Face osv har fantastiska tältar, men vill du betala så pass mycket.
Jag har en extratält som du kan låna om du vill prova hur det är,

Enmanstält?
Jag har ett Coleman Kraz X1 som jag använt under en 1-veckas cykelresa och ett par kortare turer. Inte det lättaste (1.6 kg) men tror jag gav bara drygt 1kkr för det. Det är dubbla tält, så man slipper en del kondens och det finns plats att förvara packningen också

Enmanstält?
Har ett litet enmanstält (Camp Minima 1) samt ett något större tvåmanstält. Inte helt nöjd med något av dem. Det lilla är för litet och tvåmanstältet otroligt dumt nerpackat.
Det lilla är ju iofs optimalt om man vill ha så litet som möjligt (och väger 1 kg!), men jag tänker att om man lägger på några hekto så kan man få ett lite större, t ex Hilleberg Anjan 2:
Det hade ju varit drömmen, finns även GT-version med större förtält men det känns onödigt. Fast priset. Det är svårt att hosta upp den pengen bara sådär, man skulle se det på riktigt först åtminstone.

Terra Nova Starlite 2 som jag tipsar om två inlägg ovanför ditt skulle kunna ses som en ”budgetvariant” av Anjan 2. Terra Nova-tältet är lite lättare, lite lägre i tak samt packas ner till ett mindre paket.

Jag har lånat ett Anjan 2 av en bekant en gång och kan säga att det är ett otroligt bra solotält. De flesta enmanstält är i mitt tycke meningslöst små.

Enmanstält?
Terra Nova Starlite 2 som jag tipsar om två inlägg ovanför ditt skulle kunna ses som en ”budgetvariant” av Anjan 2. Terra Nova-tältet är lite lättare, lite lägre i tak samt packas ner till ett mindre paket.

Jag har lånat ett Anjan 2 av en bekant en gång och kan säga att det är ett otroligt bra solotält. De flesta enmanstält är i mitt tycke meningslöst små.
aha, bra info! Får kika på det. Ja Hilleberg skriver ju själva att det är ett lyxigt enmanstält där det går att klämma in två också :)
Stor absid är ju ganska bra ibland. Men jag vet inte. Tycker du Terra Novat är bra i absiden, kan man lägga lite grejjer där? Sedan har man lite vid sidan inne också då.

Enmanstält?
Enmanstält?
aha, bra info! Får kika på det. Ja Hilleberg skriver ju själva att det är ett lyxigt enmanstält där det går att klämma in två också :)
Stor absid är ju ganska bra ibland. Men jag vet inte. Tycker du Terra Novat är bra i absiden, kan man lägga lite grejjer där? Sedan har man lite vid sidan inne också då.

Jag har inte sett Terra Novat i verkligheten utan bara på bild; det är ett ganska nytt tält. Men visst hade det varit bättre om ingången genom yttertältet hade varit ”på sidan” som med Anjan istället som nu ”i mitten”. Det är klart att man kan strunta i detta och gå in från sidan i alla fall, men det hade varit bättre om lösningen varit där från början eftersom detta ger en mer funktionell absid ur förvaringssynpunkt.

Enmanstält?
Jag har inte sett Terra Novat i verkligheten utan bara på bild; det är ett ganska nytt tält. Men visst hade det varit bättre om ingången genom yttertältet hade varit ”på sidan” som med Anjan istället som nu ”i mitten”. Det är klart att man kan strunta i detta och gå in från sidan i alla fall, men det hade varit bättre om lösningen varit där från början eftersom detta ger en mer funktionell absid ur förvaringssynpunkt.
Ja, från sidan verkar lite smidigare.

Faktum är att mitt nuvarande 2-mannatält är nästan exakt som Anjan 2 i storlek. Jag kan känna att det är väl lyxigt stort egentligen för en person. Terra Novan är lite behändigare.

Enmanstält?
Som Eliasvt skrev ovan så måste man bilda sig en egen uppfattning om vad man gillar. Det är ju en kompromiss mellan vikt & bekvämlighet & pris osv. Ska man campa länge och mkt så kan det vara värt att ha ett lite större tält som är några 100g tyngre...
Jag gillar & använder tarptents sen ganska många år, funkar perfekt så länge det inte är storm på fjället.. https://www.tarptent.com/product/rainbow/
Edit: Ibland kanske man måste sätta upp eller ta ner tältet när det regnar mkt, och laga käk i tältet osv, och ibland behövs så bra ventilation som möjligt när det är varmt. Saker att tänka på. Ett alltför minimalistiskt tält funkar inte då.

Senast ändrad:
Enmanstält?
Jag har ett litet enmanna i stil med Nature Hike-tältet, med en genomgående båge på längden. Fördel är ganska bra sitthöjd i mitten och rätt bred bas. Tror det är 100 cm brett i botten vilket ger gott om plats till prylar. Nu har jag inte cyklat med det men nackdelen med just det tältet är längden på tältpinnen, den är liiite för lång, hade de bara brutit ner den i en eller två sektioner till hade det varit bra. Såna små detaljer kan störa. Skall jag behålla det så skall jag se om jag kan hitta en ny pinne i samma längd, men fler sektioner. Någon som har tips på detta om inte annat? (billigt, tältet var inte så dyrt). Är det amazon, ebay och olika kina-exportörer?

Enmanstält?
Kollade på det tältet på Amazon, och även "upgrade" varianten fanns för några hundringar billigare i annan färg, men då sa specen att det var något lägre vattenpelare på det. Men som sagt, Amazon är kaos i sig, att sen plocka in kinatillverkare i mixen, som kan släppa olika produkter med samma produktnamn lite hipp som happ gör det inte lättare precis

Enmanstält?
Nä, riktigt svårt. Samtidigt som jag inte gärna vill lägga mer än 1500 kr för ett tält just nu. Mina andra tält är lite för stora för att släpa ut på cykeln.

Enmanstält?
Det blev ett Terra Nova, såg modellen Laser Competiton 2 som verkade klockrent. Sedan har det visst nyligen kommit en uppdaterad version med lägre packvolym. Laser Compact 2. Verkar ju ungefär hur bra som helst. Dessutom hittade jag det på 30% rea!! Ibland går det bra... :)

Enmanstält?

Det är litet kan man säga. Men jag ser inget större behov av att släpa in massa grejer i tältet heller. Men man blir ändå förvånad över hur litet det är inne när man satt upp det :) Var extremt bra väder så vet inte om det är regntätt :) Hade kanske klarat mig nästan utan tält men skönt mot myggen.
Haft mina ögon på compact varianten, men det är inte det du har? Jag har svårt att hitta reviews men en jag hittade tyckte att man snålat in lite väl på innertältet, endast lite mesh uppe i dörren vilket inte ger världens bästa ventilation samt inga fickor eller krokar alls på insidan. Hur upplevde du värmen?

Tillbaka
Topp