mzi
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Haha, näste som yt skickade upp är bra.
De identifierar snabbt däcken som problemkälla.
Det verkar vara en knyck på slutet och då gäller det har kraft kvar att rycka hojen över det och inte försöka spinna över det också
EDIT. Kanske kan vara dämparen :)
Ja jisses. Så det finns ett bättre system men vi håller kvar vid det gamla?![]()
Gradian - Wikipedia
en.m.wikipedia.org
Inbillar mig att en multipel av 60 plus skottdag är det bästa sättet att få ihop uppmätt tid med jordens rotation runt solen. Men jag inbillade mig ju även att 360 grader var bäst för cirklar så jag är nyfiken på alternativ.Ändra sekunder och andra SI-enheter också?
Försiktighet gäller nog vad avs att konsekvent förkasta deras läror, annars riskerar vi att stå där och mäta våra cirklar och sekunder med romerska siffror.Det var ändå Saddams gamla släktingar som gillade 60.
Vi kan kanske köra med 69. Try it, Youll like it.
Haha, näste som yt skickade upp är bra.
De identifierar snabbt däcken som problemkälla.
Det verkar vara en knyck på slutet och då gäller det har kraft kvar att rycka hojen över det och inte försöka spinna över det också
EDIT. Kanske kan vara dämparen :)
Det är en av de steniga backarna på Vidingsjö banan i Linköping (mera lera) om jag inte ser fel.Jag gillar ändå hans kompis där som försöker peppa, kommer med förslag och hålla humöret uppe! Haha
Undrar vad det är för backe egentligen. Dom är ju helt klart inte alltför långt ifrån mig (usch, låter jag sådär också???). ;D
Det är en av de steniga backarna på Vidingsjö banan i Linköping (mera lera) om jag inte ser fel.
Helt rätt! Rage Hill i den första filmen ligger i Olstorp. Detta är den andra filmen och det finns en väldigt stenig "sluttning" i Vidingsjö som detta ser ut vara.”Rage hill” ligger väl i Olstorp utanför Ljungsbro? Det finns ju knappt några backar i Vidingsjö.
Helt rätt! Rage Hill i den första filmen ligger i Olstorp. Detta är den andra filmen och det finns en väldigt stenig "sluttning" i Vidingsjö som detta ser ut vara.
I början av denna film finns original backen.
Varför envisas vi med att dela en cirkel i 360 grader, när det vore så mycket enklare att dela den i 400 grader dvs 4 x 100 ist för det helt ofattbara 4 x 90?
Rät vinkel = 100% lutning = 100 graders vinkel.
Halv rät vinkel = 50% lutning = 50 grader. What’s not to like liksom.
360 är ju en multipel av 12 så jag misstänker en komplott av imperialistiska mått.
Varför envisas vi med att börja om när vi har räknat till just 9? Talbas 10 är helt värdelöst, det är ju bara delbart med två tal.Varför envisas vi med att dela en cirkel i 360 grader, när det vore så mycket enklare att dela den i 400 grader dvs 4 x 100 ist för det helt ofattbara 4 x 90?
360 är ju en multipel av 12 så jag misstänker en komplott av imperialistiska mått.
Varför envisas vi med att dela en cirkel i 360 grader, när det vore så mycket enklare att dela den i 400 grader dvs 4 x 100 ist för det helt ofattbara 4 x 90?
Menar du framdrev? Nej, det finns fler varianter.Är alla Sram 1x12 i boost?
Säkerligen överlag men det finns inget i Eagle i sig som begränsar till det då det styrs med offset på framklingan och det finns för bägge.Är alla Sram 1x12 i boost?
Menar du framdrev? Nej, det finns fler varianter.
Säkerligen överlag men det finns inget i Eagle i sig som begränsar till det då det styrs med offset på framklingan och det finns för bägge.
Kassetten är ju en body bred. Bodyn passar oavsett.Jag tänkte på kassetten att de är boost bredd, men det kanske inte spelar någon roll.
Exakt. Det är är bakgaffelns och navets OLD som avgör om det är boost eller inte. Bodyn är den samma.Kassetten är ju en body bred. Bodyn passar oavsett.
A-C måttet är olika på olika modeller med samma slaglängd, men generellt så är det längre med mer slaglängd.Blir en gaffel längre om man byter en 130mm slag mot 140mm?
eller är den totala längden lika?
med längd menar jag avståndet från axel till styrlagret.
Okej!A-C måttet är olika på olika modeller med samma slaglängd, men generellt så är det längre med mer slaglängd.
När jag tänker till så lär HA bli samma.Lite på samma tema: jag har en Rock Shox Revelation RC 130. Det står 130/140mm på den. Kan jag ”förlänga” den från 130 till 140 och få flackare HA på köpet?
Jag visualiserar att jag förlänger gaffeln med 10 meter, och då blir HA flackare. Så då borde den ju bli det med förlängning på 10mm med?När jag tänker till så lär HA bli samma.
Ja, men med sag osv rätt liten skillnad.Jag visualiserar att jag förlänger gaffeln med 10 meter, och då blir HA flackare. Så då borde den ju bli det med förlängning på 10mm med?
Jag visualiserar att jag förlänger gaffeln med 10 meter, och då blir HA flackare. Så då borde den ju bli det med förlängning på 10mm med?
Edit: eller betyder 130/140 att jag kan öka slag till 140 ifall jag får för mig att byta från 29” till 27,5”, dvs det är endast maxkompressionen, inte gaffellängden, som ökar?
Du tänker fel. Cykeln kommer rotera runt bakaxeln och vinkeln kommer bli (marginellt) flackare med länge gaffel.jag tänkte som du först men om något är 90 grader så ändras inte vinkel om objektet blir längre.
fram delen av cykeln kommer bli högre ja men vinkeln mot marken är fortfarande samma.
men man kan ju fundera på vilket offset man har om man ändå vill byta. Högre offset är ”stabilare” medans lägre kommer nog vara mera rapp.
Sant!Du tänker fel. Cykeln kommer rotera runt bakaxeln och vinkeln kommer bli (marginellt) flackare med länge gaffel.
Tack för all input om vinkeln ?
Nej, 100% lutning skulle vara 50 grader (isf nuvarande 45 grader).
Nja, lutningar i procent beräknas väl ändå höjden dividerat på färdvägen. Ser man det hela som en triangel så är färdvägen alltså diagonalen, inte basen. Matematik ger då 45° => 1/sqrt(2) ≈ 70,7% samt 100% => arcsin(1/1) = 90°
När vi konstruerar vägar och anläggningar så är det som Rattnalle skriver att 100% lutning motsvarar 45 grader.100% lutning är väl ändå 1 meter uppåt per meter framåt, dvs 45 grader?
Hydrauliska Shimano XT bromsok, går det att variera handtag med olika generationers ok? Kan jag byta mitt förmodat läckande BR-M8000 ok mot ett BR-M8100 om jag kapar slangen och sätter dit nya kopplingen? Följer alla delar med till en sån manöver i såna fall? Luftningagrejer har jag...