Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Nja, lutningar i procent beräknas väl ändå höjden dividerat på färdvägen. Ser man det hela som en triangel så är färdvägen alltså diagonalen, inte basen. Matematik ger då 45° => 1/sqrt(2) ≈ 70,7% samt 100% => arcsin(1/1) = 90°

Verkar som jag inte hade fel. Eller finns det två olika definitioner i Sverige?

Det är så Vacchi alltid beskrivit det. Matematikern i mig tyckte att det lät helkonstigt, så googlade runt och resultaten jag fick då bekräftade vad han hävdade. Men vid en sökning nu så verkar de resultat jag hittar säga tvärtom. Så ja nu vette fasen… ? Gör man en hypotetiskt räkning är det ju lätt att använda basen men om man anlägger en väg (och då särskilt för ett par årtionden sedan när man inte hade tillgång till positionering via GPS och liknande) var det nog svårt. Därav att säkert båda varianterna används beroende på applikation?

Dokumentet som NLC länkade till refererar till sträckan horisontalplanet, och då får vi byta ut arcsin mot arctan. Har procentuell lutning ens en standardiserad definition? Varför kan vi inte bara räkna grader, så att alla förstår vad man menar?

Det är så Vacchi alltid beskrivit det. Matematikern i mig tyckte att det lät helkonstigt, så googlade runt och resultaten jag fick då bekräftade vad han hävdade. Men vid en sökning nu så verkar de resultat jag hittar säga tvärtom. Så ja nu vette fasen… ? Gör man en hypotetiskt räkning är det ju lätt att använda basen men om man anlägger en väg (och då särskilt för ett par årtionden sedan när man inte hade tillgång till positionering via GPS och liknande) var det nog svårt. Därav att säkert båda varianterna används beroende på applikation?
Mäta horisontalplan gick även före gpsen. Tror knappast definitionen ändrats i närtid så sett.

Lutning 1:1 = 100% = 45°, är min föreställningsvärld även sedan innan jag började jobba med saker som lutar ibland.

B913855F-36A7-44CA-A79D-1B4181023885.jpeg

Vad är det jag ska justera på mina dämpare om jag upplever att de är "studsiga"? Tidigare ägaren vägde cirka 5 kg mer än mig och han sa att han hade spacers i dämparna men de gör dom väl bara mer progressiva? Är det rebound jag ska pilla på?
Vad mer bör man göra för att justera dämparna på en begagnad mtb?

Ja, öka rebounddämpning. Ett klick i taget mot sköldpaddan.

Sen bör du nog justera lufttrycket eftersom förra ägaren vägde mer än du.

Tack, så jag börjar med trycket, sen anpassar jag rebound om det behövs och sista utvägen är att fippla med spacers? Det låter lovande, för det sistnämnda tror jag inte att jag grejar själv.

När vi konstruerar vägar och anläggningar så är det som Rattnalle skriver att 100% lutning motsvarar 45 grader.
det finns ett av väghållare traditionellt använt system där höjdprocenten beräknas på vägbanans längd och inte basens längd. och då är 100 procents lutning betydligt brantare än 45 grader.

det gör ju inte så stor skillnad när varningsskylten visar t ex 10 procents lutning, men det är ändock en skillnad.

det finns ett av väghållare traditionellt använt system där höjdprocenten beräknas på vägbanans längd och inte basens längd. och då är 100 procents lutning betydligt brantare än 45 grader.

det gör ju inte så stor skillnad när varningsskylten visar t ex 10 procents lutning, men det är ändock en skillnad.
Vilka väghållare? Vilken tidsram avser du när du skriver traditionellt? Att mäta lutning från ett redan lutande plan är ju så logiskt märkligt att det nästan skulle platsa i det brittiska måttsystemet. Dessutom skulle det väl bli olika beroende på hur mycket det redan lutar, om jag inte tänker galet.

vet inte tiden när detta begav sig eller om det fortfarande pågår, men problemet som egentligen inte är ett problem så länge det gäller lutningsr där bilar färdas, har tagits upp i tidningsartiklar genom åren.

det är väl lättare att bara rulla ut vägsträckan och sedan mäta höjdskillnaden, än att gå omvägen att räkna ut basen. kanske.

oavsett vad man tycker är korrekt har det vad jag förstår varit en del förvirring i frågan:)

Ännu en dum (?) fråga.. många remmar på div gear i min ägo (kompressionspåse till sovsäck, ryggsäck, löparbälte) avslutas med följande veck/söm:

340D454E-0CA3-4366-BA61-9D15F8CCBD69.jpeg

Finns det nåt knep som därmed tillåter en att rulla ihop/snurra/fästa överbliven rem där det inte finns någon, ehm, flärp som håller fast den? Bild ovan från CamelBak KUDU 20

Ännu en dum (?) fråga.. många remmar på div gear i min ägo (kompressionspåse till sovsäck, ryggsäck, löparbälte) avslutas med följande veck/söm:

Visa bilaga 428272
Finns det nåt knep som därmed tillåter en att rulla ihop/snurra/fästa överbliven rem där det inte finns någon, ehm, flärp som håller fast den? Bild ovan från CamelBak KUDU 20
Jag brukar vika några varv och köra svart eltejp runt.

vet inte tiden när detta begav sig eller om det fortfarande pågår, men problemet som egentligen inte är ett problem så länge det gäller lutningsr där bilar färdas, har tagits upp i tidningsartiklar genom åren.

det är väl lättare att bara rulla ut vägsträckan och sedan mäta höjdskillnaden, än att gå omvägen att räkna ut basen. kanske.

oavsett vad man tycker är korrekt har det vad jag förstår varit en del förvirring i frågan:)
sökte lite, och fann en diskussion i happy:) utgick från en slalombacke där man vet rullad längd och höjdskillnad, så som det ofta är när man inte har tillgång till lantmätare eller detaljerad karta. egentligen blir de siffror man får mer naturliga och intuitiva då, med gradvis ökning till 100 procent, som är rakt upp. 45 grader blir 71 procent.

men trafikverket kör karta och vågrät baslinje som grund för procentbegreppet. verkar i förstone mer logiskt, och det är ju lättare att administera när man utifrån en kartbild skall anlägga en väg.

men siffrorna blir konstiga när man går förbi 45 grader, lutningen kan då bli flera hundra procent för att till slut bli oändlig, rakt upp. förstås inte aktuellt för en väg, knappast ens när man skall anlägga en serpentinväg.

diskussionen påminner om procentuell vinstmarginal, där gemene man förstår att det handlar om ett påslag på inköpspriset alltså nettot, men ekonomerna ser det som en del av slutpriset, bruttot.

Procent funkar inte bra för större skillnader. En av den värste exempel är Sram Eagle kassett som det står 500% på, som jag tycker måste vara 400%, men både är obegripligt.

sökte lite, och fann en diskussion i happy:) utgick från en slalombacke där man vet rullad längd och höjdskillnad, så som det ofta är när man inte har tillgång till lantmätare eller detaljerad karta. egentligen blir de siffror man får mer naturliga och intuitiva då, med gradvis ökning till 100 procent, som är rakt upp. 45 grader blir 71 procent.

men trafikverket kör karta och vågrät baslinje som grund för procentbegreppet. verkar i förstone mer logiskt, och det är ju lättare att administera när man utifrån en kartbild skall anlägga en väg.

men siffrorna blir konstiga när man går förbi 45 grader, lutningen kan då bli flera hundra procent för att till slut bli oändlig, rakt upp. förstås inte aktuellt för en väg, knappast ens när man skall anlägga en serpentinväg.

diskussionen påminner om procentuell vinstmarginal, där gemene man förstår att det handlar om ett påslag på inköpspriset alltså nettot, men ekonomerna ser det som en del av slutpriset, bruttot.

Att mäta lutning från ett redan lutande plan är ju allt annat än intuitivt eftersom det inte ger den faktiska lutningen utan någon sorts lutning från redan lutande. Men med rullad längd och höjdskillnad räknar man ju snabbt ut faktisk lutning, som har ett informationsvärde. Hur du får 100% till rakt upp är lite oklart, eftersom det är 45 grader.

det finns lite upplysningar och grafer i den länkade tråden som är belysande. 100 procent kan mycket väl vara rakt upp, det beror på hur man väljer att räkna.

om man räknar utifrån en imaginär horisontell baslinje blir 100 procent mycket riktigt 45 grader. ett problem i sammanhanget är att denna imaginära linje är hittepå, och inte finns i verkligheten, inte motsvaras av den färdade sträckan. och ett annat att procentsiffrorna blir intuitivt åt helvete när man går förbi 45 grader.

men trafikverket och många andra har bestämt sig för metoden, och huvudsaken är att man i det enskilda fallet vet vad som gäller. dock har det som sagt inte varit universellt använt.

eftersom det finns och har funnits en alternativ, fullt försvarbar, och kanske på vissa sätt bättre metod att beräkna detta.

ios vs android. saab vs volvo. villa vs hyreshus.

det finns lite upplysningar och grafer i den länkade tråden som är belysande. 100 procent kan mycket väl vara rakt upp, det beror på hur man väljer att räkna.

om man räknar utifrån en imaginär horisontell baslinje blir 100 procent mycket riktigt 45 grader. ett problem i sammanhanget är att denna imaginära linje är hittepå, och inte finns i verkligheten, inte motsvaras av den färdade sträckan. och ett annat att procentsiffrorna blir intuitivt åt helvete när man går förbi 45 grader.

men trafikverket och många andra har bestämt sig för metoden, och huvudsaken är att man i det enskilda fallet vet vad som gäller. dock har det som sagt inte varit universellt använt.

eftersom det finns och har funnits en alternativ, fullt försvarbar, och kanske på vissa sätt bättre metod att beräkna detta.

ios vs android. saab vs volvo. villa vs hyreshus.
Gängse definition vs egna påhitt.

Sen är det en annan femma att en approximation kan vara bra nog ibland. Men att argumentera för att det skulle vara mer rätt är udda.

har inte hittat på något i detta, länge varit överens med dig och trafikverkets branchstandard. men insett att det alternativa med jämna mellanrum uppbubblande synsättet här har poänger. så som så ofta är fallet. det kan mycket väl ta över i något läge.

och saker ändrar sig. vänstertrafik är idag udda, men en gång var det standard. 40-talist betecknade fram till för 20-talet år sedan en konstnär verksam på 40-talet, nu betyder det någon som är född på på 40-talet. artist betydde i engelskan när jag var barn konstnär, nu betyder det artist.

Hur lirar såpa och skivbromsar?

Brukar rengöra cyklarna med såpa och äger nu en med skivbromsar för första gången. Tänker att jag tvättar med såpa och stänk som hamnar på bromsskivorna spolar jag bara av med vatten.

Hur lirar såpa och skivbromsar?

Brukar rengöra cyklarna med såpa och äger nu en med skivbromsar för första gången. Tänker att jag tvättar med såpa och stänk som hamnar på bromsskivorna spolar jag bara av med vatten.
Kör själv med tallsåpa för att rengöra bromsskivorna med. En kökssvamp med ruggad yta, koncentrerad tallsåpa och sedan skölja bort med varmt vatten.
För min del så fungerar det kanon.

Finns det något exempel där det mer officiellt sett använts en lutningsdefinition baserat på kvoten mellan höjdskillnad och sträckan man färdats (d.v.s. längden av hypotenusan i en hypotetisk triangel)?

Personligen ser jag inget problem i att man kan få lutningar på över 100% givet definitionen höjdskillnad/horisontellt färdad sträcka. Allt ett värde på >100% säger är att man färdats mer uppåt än horisontellt. Färdas man dubbelt så mycket uppåt som horisontellt blir lutningen 200% och färdas man hälften så mycket uppåt som horisontellt blir det 50%. Den aspekten blir betydligt mer intuitiv än med den hypotenusabaserade definitionen.

Som matematiker kan jag också tycka att det är trevligt att man har ett lutningsbegrepp som direkt stämmer överens med derivatadefinitionen.

Om TL-däcken inte läcker nämnvärt efter att ha poppats på plats utan gucka i, hur lite kan/ska man pyttsa i då?

Om TL-däcken inte läcker nämnvärt efter att ha poppats på plats utan gucka i, hur lite kan/ska man pyttsa i då?
NLC, jag körde på det sättet utan gucka i två säsonger en gång. sedan började det småläcka i däcksidorna, och gucka åkte i.

tror många de facto kör utan gucka efter att en första påfyllning torkat in. brukar märkas på att det sipprar lite klar vätska ur däcksidorna. det sista liksom.

man kan säkert köra så länge, men inget tätar om det uppstå ett hål. man kan i så fall ha en liten flaska att fylla på. eller köra i slang:)

Vart gör ni av era telefoner när ni matar landsväg? När jag kör MTB har jag alltid ryggsäck med så det är sjukt lätt att slänga ner telefonen i den, men på landsväg har jag fått hänga på en nätt liten väska under överröret men börjar störa mig på den

Så, skaffa bibs med ficka? Alltid ha en tröja/tshirt med ficka baktill? (båda alternativ skulle nog göra mig nojig att spilla ut telefonen på vägen), såååå vad är smidigast?

Vart gör ni av era telefoner när ni matar landsväg? När jag kör MTB har jag alltid ryggsäck med så det är sjukt lätt att slänga ner telefonen i den, men på landsväg har jag fått hänga på en nätt liten väska under överröret men börjar störa mig på den

Så, skaffa bibs med ficka? Alltid ha en tröja/tshirt med ficka baktill? (båda alternativ skulle nog göra mig nojig att spilla ut telefonen på vägen), såååå vad är smidigast?
Alltid i ryggfickan.

på landsvägshoj och mtb i ramväska som jesper. på mtb vill man ju ha en någorlunda trygg plats vid otb och eventuella volter. ryggsäcken kan funka, men är lite skepisk där.

vid pendling ligger den i någon ficka försedd med knapp eller blixtlås. man vill ju inte att den ska ramla ur.

Finns det något exempel där det mer officiellt sett använts en lutningsdefinition baserat på kvoten mellan höjdskillnad och sträckan man färdats (d.v.s. längden av hypotenusan i en hypotetisk triangel)?

Personligen ser jag inget problem i att man kan få lutningar på över 100% givet definitionen höjdskillnad/horisontellt färdad sträcka. Allt ett värde på >100% säger är att man färdats mer uppåt än horisontellt. Färdas man dubbelt så mycket uppåt som horisontellt blir lutningen 200% och färdas man hälften så mycket uppåt som horisontellt blir det 50%. Den aspekten blir betydligt mer intuitiv än med den hypotenusabaserade definitionen.

Som matematiker kan jag också tycka att det är trevligt att man har ett lutningsbegrepp som direkt stämmer överens med derivatadefinitionen.

Blir det inte lite konstigt att säga att 90 grader blir oändligt antal procent? Men visst, två extremer med det tänket: Noll och oändlighet.

Blir det inte lite konstigt att säga att 90 grader blir oändligt antal procent? Men visst, två extremer med det tänket: Noll och oändlighet.

90 grads lutning finns inte på vägar eller stigar för det är fysiskt ömogligt att köra uppför och för farligt att köra nedför. Man kan kör nedför brantare lutningar än 100%:
Under bilden står 66 grad, så 225%, men det verkar mycket brantare.

Det här med klassificering av cyklar...

Vissa tillverkare verkar använda sig av det, andra inte? Vad säger de olika klasserna?

Canyon Spectral är klass 4
Trek Remedy hittar jag ingen info om

Det enda jag hittar verkar mer eller mindre basera klassificeringen på fjädringsväg, men enligt den infon jag har hittat borde Spectralen vara en klockren 5:a men det är den ju uppenbarligen inte.

Vad mer skiljer klasserna åt?

Jag funderar på att sänka styret lite. Funkar det att bara ta bort en ring och skära av röret med lika mycket? Och går det att prova först om det känns bra genom att sätta ringen ovanför styret och provcykla lite innan jag kapar röret?
F6E5A1E9-0EDF-4AA2-BEDA-10AA1BD955E7.jpeg

Jag funderar på att sänka styret lite. Funkar det att bara ta bort en ring och skära av röret med lika mycket? Och går det att prova först om det känns bra genom att sätta ringen ovanför styret och provcykla lite innan jag kapar röret?Visa bilaga 428682

Skruva, flytta, testa och om allt känns bra och du inte kan stå ut med en ring på ovansidan kapa, funktionsmässigt är det ingen skillnad.

Tillbaka
Topp