Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Okej. Jag hittade nämligen guld och grön mineral oil också.Original Shimano mineral bromsolja, rödaktig färg.
Okej. Jag hittade nämligen guld och grön mineral oil också.
shimano verkar sälja flera färger...
Verkar som det heter shimano bleed kit - men är inte tillverkat av shimano....så det var väl fel då.Intressant, har aldrig sett innan. Länk?
Verkar som det heter shimano bleed kit - men är inte tillverkat av shimano....så det var väl fel då.
Smart namnsättning får jag säga. Tillverkaren heter bleed-kit och produkten shimano?
![]()
BLEED KIT Premium Edition GREEN SHIMANO 2012+, 19,50 €
BLEED KIT Bleeding Kit Premium Edition GREEN SHIMANO 2012+ Bleed kit for all Shimano disc brakes from model year 2012 This top-of-the-range kit with very hir2-bike.com
Eftersom det brukar vara kolsvart i mina bromsar vid det årliga bytet löser det sig självt..Det finns en vits med olika färger, nämligen att det syns när den nya oljan med avvikande färg har tryckts genom hela systemet.
F.ö. brukar Castrol LHM vara en tia billigare än BTs på närmaste mack.
Det finns en vits med olika färger, nämligen att det syns när den nya oljan med avvikande färg har tryckts genom hela systemet.
F.ö. brukar Castrol LHM vara en tia billigare än BTs på närmaste mack.
Nåja, jag har gjort av med halva min flaska nu på kanske fem år. Lätt värt att veta att det alltid finns hemma. Klar fördel över DOT att den kan stå.Innan det köps 1-litersförpackningar kan det vara värt att veta att det går åt sjukt liten mängd olja per broms! Minns inte hur många milliliter såhär på rak arm, men en liter räcker en livstid och någon generation till.
Tog 3 år för mig så mjae. Men vi har dock 5 set shimano bromsar hemma...Innan det köps 1-litersförpackningar kan det vara värt att veta att det går åt sjukt liten mängd olja per broms! Minns inte hur många milliliter såhär på rak arm, men en liter räcker en livstid och någon generation till.
Tog 3 år för mig så mjae. Men vi har dock 5 set shimano bromsar hemma...
Ska man då ha både grön och röd färg på hyllan, och köra varannan gång då? Jag hävdar nog att "vitsen" inte är sådan..
Jag har inte lyckats få oljan svart som Rattnalle, men det är ganska enkelt att se när nya oljan kommer upp i tratten. Om inte annat genom ren uteslutningsmetod genom att jämföra hur mycket man trycker i gentemot hur mycket man häller ut.
Håller med! Själv har jag entreprenadmaskiner som använder hydraulolja, men där är oljan mest en illaluktande ganska färglös vätska. I det fallet tömmer man systemet och sen fyller man på.Nu är det ju på det viset att hydraulolja även har andra användningsområden än i Shimanos cykelbromsar. Jag beställde vid ett tillfälle byte av hydraulolja - inte LHM dock - i en anläggning för en öppningsbar bro där mängden uppgick till ett antal kubikmeter. Praktiskt att kunna se när systemet sköljts genom.
Men vi kanske kan bli överens om att vitsen ”kan vara”.
F.ö. tror jag att färgen kan bero på fabrikat. Shimano lär inte tillverka sina dyra droppar själv utan köper in olja som passar sina specar från billigaste leverantör. Men det är vad jag tror.
Är det bara att fylla på med den vid luftning eller bör man köra en total bleed innan man kör in detta?Ingen av dem. Du åker till Biltema och köper denna istället https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motorolja/transmissionsoljor/lhm-2000022986
Samma mineralolja men du får mycket större mängd för mindre kostnad.
Jag var ju sjukt otydlig nu. Tänker att det blir två olika oljor i systemet då? Är det ok?Japp bara att fylla på.
Det är två olika färger i systemet och det är okej.Jag var ju sjukt otydlig nu. Tänker att det blir två olika oljor i systemet då? Är det ok?
Jo blir ju så klart två olika oljor, men så länge det är mineral olja i systemet så funkar det alldeles utmärkt.Jag var ju sjukt otydlig nu. Tänker att det blir två olika oljor i systemet då? Är det ok?
Biltema?Någon som vet var man kan köpa shimano original olja? Verkar vara slut överallt. Är inte intresserad av Biltema-alternativ.
OKQ8 har annars en LHM-olja om du har närheten till en sådan mack.
Eller vilken mack som helst som har ett sortiment utöver dumleklubbar. Heter i regel Castrol LHM.
Biltemas styrväxel chf olja håller nästan samma cst somshimano original olja.Tack Castrol känns som man kan testa. Vågar inte använda Biltema på något som inte ska brännas eller sprängas efteråt.
Biltemas styrväxel chf olja håller nästan samma cst somshimano original olja.
Då kan du köpa dextron olja som har flampunkt på 200 grader om du är rädd för brand i bromsarna.Testar jag den och skiten börjar brinna skyller jag på dig.
Suit yourself. Biltemas oljor är bra.Tack Castrol känns som man kan testa. Vågar inte använda Biltema på något som inte ska brännas eller sprängas efteråt.
Suit yourself. Biltemas oljor är bra.
Dom har slutat med chf 11s som är den oljan som matchar shimano oljan bäst men en flampunkt på 300 grader tur att man har en liter av sörjan.Suit yourself. Biltemas oljor är bra.