Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Svårt utan att ha sönder den, så inget jag gör utom som en Quick fix för att rädda ett redan dåligt lager en stund till.Plasttätningen som sitter ytterst på Shimanos egna vevlager för Hollowtech II, går den att ta bort för rengöring under eller går den sönder i processen? Om den går att ta loss vad är bästa sätt att göra det på?
Precis, minsta är ju fortfarande samma..Inget problem om man anpassar storleken till den större kassetten.
Hänger inte med där, vad menar du med och det får du ju göra den där abrovinken på dubbelt ? Att 11×9=99 (9+9=18; 1+8=9)?Det funkar dock inte efter 11×9 (och det får du ju göra den där abrovinken på dubbelt)
Ja, fladdret brukar försvinna helt är min erfarenhet. Därför har jag skiftat sida på mitt ena ställ så om jag kör med två ställ på taket kan båda stå med framhjulet bak utan att det blir knöligt att lasta dem på ställen.Kommer mitt framhjul fladdra mindre vid färd på biltak om jag vänder min Thule FreeRide 532 åt andra hållet, dvs med framhjulet bakåt?
Jag tror det har med gaffelvinkeln att göra :)Och jag som hoppades på att det fanns en väldigt pedagogisk förklaring som jag med extremt dålig matematisk kunskap/logik kunde förstå.
Ja.Cyklade en sväng nu i eftermiddags och mot slutet av lång och seg uppförsbacke och benen var allt annat än pigga så tänke jag att det va dax att göra som de tuffa töserna och pågarna gör och ställa sig upp och trampa. Något jag sällan gör... Nog för att att jag gjort det på mina mtb:s någon gång men aldrig på min "nya" landsvägshoj/pendlare. Det kändes som att jag hamnade framför styret med kroppen och att knäna skulle gå i styret. Längre bak med kroppen och låren tar i sadeln. Har jag för liten cykel eller fattar jag bara inte hur man står upp och trampar på en cykel med krullstyre? Är detta perfekta ursäkten att köpa mig en Surly Straggler-ram?
Jag cyklade på min landsvägscykel som varit utlånad i omgångar för första gången idag på tre år eller så. Det kändes ungefär som du beskriver först sen infann sig känslan av att cykeln styrs telepatisk för att den ögonblickligen hamnar där jag tänker att den ska vara för att kroppen lutar ditåt. Men just vad gäller att stå och trampa är det hårfint vad som känns bra.Cyklade en sväng nu i eftermiddags och mot slutet av lång och seg uppförsbacke och benen var allt annat än pigga så tänke jag att det va dax att göra som de tuffa töserna och pågarna gör och ställa sig upp och trampa. Något jag sällan gör... Nog för att att jag gjort det på mina mtb:s någon gång men aldrig på min "nya" landsvägshoj/pendlare. Det kändes som att jag hamnade framför styret med kroppen och att knäna skulle gå i styret. Längre bak med kroppen och låren tar i sadeln. Har jag för liten cykel eller fattar jag bara inte hur man står upp och trampar på en cykel med krullstyre? Är detta perfekta ursäkten att köpa mig en Surly Straggler-ram?
Nu har jag heldraget men den sitter väl i sista vajerfästet innan växeln. Har för mig att det står i manualenSka byta växelvajer på crossen, köpte ett optislick set.
Fick med 2 av dessa ändhylsor i paket som jag aldrig sett tidigare? Varför är det en pip på dom?
Visa bilaga 434823
Cyklade en sväng nu i eftermiddags och mot slutet av lång och seg uppförsbacke och benen var allt annat än pigga så tänke jag att det va dax att göra som de tuffa töserna och pågarna gör och ställa sig upp och trampa. Något jag sällan gör... Nog för att att jag gjort det på mina mtb:s någon gång men aldrig på min "nya" landsvägshoj/pendlare. Det kändes som att jag hamnade framför styret med kroppen och att knäna skulle gå i styret. Längre bak med kroppen och låren tar i sadeln. Har jag för liten cykel eller fattar jag bara inte hur man står upp och trampar på en cykel med krullstyre? Är detta perfekta ursäkten att köpa mig en Surly Straggler-ram?
Ja, jag funderar på om den är lite liten. Det är en corratec c-cross i storlek 55, jag är 183cm. Borde väl funka? Ska ta med mig NLC:s tips näst gång jag är ute en sväng. Känner väldigt sällan behovet av att stå upp och trampa. Det är väl därför jag inte tänkt på det innan.
Den där ska väl användas i reglaget, finns en skåra där den passar (har inte fattat om det skiljer mellan 105/Ultegra).Ska byta växelvajer på crossen, köpte ett optislick set.
Fick med 2 av dessa ändhylsor i paket som jag aldrig sett tidigare? Varför är det en pip på dom?
Visa bilaga 434823
Väldigt svårt att svara på så generellt, men det brukar ge sig när man felsöker. Om du inte kan hitta felet, köp nytt. Hittar du felet lagar du den eller köper nytt, beroende på om du kan laga den eller inte. Lycka till!Jag behöver vägledning med en bakväxel.
Har idag en Shimano SLX 2x10 (RD-M675) som inte fungerar som den ska efter att den fick sig en liten tryckare vid en vurpa nu i sommar.
Den hakar upp sig/ låser sig när shadow+ är i så att kedjan blir helt slack när jag växlar upp. Vad tror ni, kan man laga den eller är det bara att köpa nytt?
Det är inte växelörat som böjts då?Jag behöver vägledning med en bakväxel.
Har idag en Shimano SLX 2x10 (RD-M675) som inte fungerar som den ska efter att den fick sig en liten tryckare vid en vurpa nu i sommar.
Den hakar upp sig/ låser sig när shadow+ är i så att kedjan blir helt slack när jag växlar upp. Vad tror ni, kan man laga den eller är det bara att köpa nytt?
Hmm...okej. då felsöker vi ett tag till.Väldigt svårt att svara på så generellt, men det brukar ge sig när man felsöker. Om du inte kan hitta felet, köp nytt. Hittar du felet lagar du den eller köper nytt, beroende på om du kan laga den eller inte. Lycka till!
Det är inte växelörat som böjts då?
Nu har jag heldraget men den sitter väl i sista vajerfästet innan växeln. Har för mig att det står i manualen
Tack då vet jag! Dock tror jag nog inte dom passar till mina 105 5700 reglage vilket betyder att jag nog inte kommer ha tillräckligt med nya hylsor. :( lite snålt av Shimano att inte skicka med några fler vanligaDen där ska väl användas i reglaget, finns en skåra där den passar (har inte fattat om det skiljer mellan 105/Ultegra).
Visa bilaga 435068
Klart du har en cykel med ditlött framväxelfäste?! Alternativt har du inget fäste för framväxel och då köper du en "clamp-on" framväxel till din handgjorda stålcykelVarför heter det fortfarande "braze on" fäste för framväxel när absolut ingenting är lött?
Lär väl vara tradition. På kolfiberramar är det väl nitat idag. Alu-ram har jag inte tänkt på, de jag har kräver framväxel m klämma.Varför heter det fortfarande "braze on" fäste för framväxel när absolut ingenting är lött?
Klart du har en cykel med ditlött framväxelfäste?! Alternativt har du inget fäste för framväxel och då köper du en "clamp-on" framväxel till din handgjorda stålcykel
om du menar hur hårt styrstammen skall sitta runt gaffelröret?Okej. Jag har skämsstruten redo:
Köpte ny FS nyligen i LBS och vid efterkoll i samband med första rundan noterade jag att styret satt lite lösare än hur jag brukar dra det. Först brydde jag mig inte, men efter en minivurpa noterade jag att det vridit sig då jag spontant tyckte att det inte borde rört sig.
Därav till fråga:
Finns det en poäng med att dra fast styre så pass hårt att det inte rör sig under cykling, men ändå relativt lätt vrider sig vid olycka?
Tänker på folk som fått styre i bröstet och dylikt...
Tänker jag knasigt? :)
Dra fast styret rejält, håll koll på momenten bara. Om du ska börja ”finlira” och hitta en ”sweetspot” tror jag risken är att det blir för löst för dåliga landningar och brytande kanske.Okej. Jag har skämsstruten redo:
Köpte ny FS nyligen i LBS och vid efterkoll i samband med första rundan noterade jag att styret satt lite lösare än hur jag brukar dra det. Först brydde jag mig inte, men efter en minivurpa noterade jag att det vridit sig då jag spontant tyckte att det inte borde rört sig.
Därav till fråga:
Finns det en poäng med att dra fast styre så pass hårt att det inte rör sig under cykling, men ändå relativt lätt vrider sig vid olycka?
Tänker på folk som fått styre i bröstet och dylikt...
Tänker jag knasigt? :)
Är latexslang för 20-23mm för smalt för 25mm breda däck?