Forumets bästa köpguidare?

Jag vet att Sixten hjälpte många som inte vågade fråga via PM, men många, jag själv inklusive, vill hellre både ge försök till kunskap som kan komma flera till del, och ha en chans att bli emotsagda om vi har lite otur när vi tänkte den gången.
Sen kan det också vara ganska frustrerande med en frågeställare som inte tar till sig kunskap, då är det lättare att sluta skriva i en tråd än att bli bombarderad med pm.

Jag är ett jävla dåligt köpråd. Jag brukar rekomendera fin färg.
Men oavsett vad du ska cykla så blir livet enklare med en dropperstolpe, 1x12 växlar och heldämpat.
Förmodligen är det bra med en aluminiumram så du kan gå omkull utan att oroa dig för att spräcka ramen.
Om du vet vad du vill cykla så gå in på t.ex. canyon som ofta ger mycket cykel/kr och läs igenom deras beskrivning om cyklarna om det är egenskaper som tilltalar din tänkta cykling.

Den enda som tog cykelstorlekar på allvar och spenderade sin fritid på att göra excel-listor för att hjälpa andra och hjälpte hundratals om inte tusentals användare få en bättre förståelse för cyklars geometri hette Sixten och han blev med forumets adminstratörers goda minne utmobbad och bannad flera gånger om.
Nu han borta.
Vad hände med Sixten egentligen, blev han bannad for life eller tröttnade han?

Vi ska inte degradera forumet till en kontaktsidan för PM!
Aha, det är så mitt inlägg kan uppfattas, det var absolut inte min intention, jag ber om ursäkt för det.

Men jag tänkte att om jag hittar en annons så måste det gå snabbt från rådgivning till köp på ett specifikt exemplar, inkl. satt pris. Vilket gör att begrepp som tex prisvärd varierar kraftigt.
På någon dag (ibland timmar) är chansen borta. Jag vill kunna köpa så snart som möjligt.
Så tänkte jag, rätt eller fel.

Halv midnatt skapade du tråden. Kl 10 dagen efter har du 50 svar. Jag tror inte du behöver vara orolig för att det ska ta tid att få svar. Men berätta gärna din budget och hur du tänkt använda cykeln, samt hur lång du är, så blir det lättare för folk att veta om de kan hjälpa dig och ännu mer att kunna avgöra vad som är bra köp.

Hade du beskrivit i ditt första inlägg vad för cykling du vill syssla med eller någon länk att starta med hade du nog redan haft många bra tips och svar men det verkar viktigare för dig att diskutera privat än att komma framåt i cykelvalet.

Vad hände med Sixten egentligen, blev han bannad for life eller tröttnade han?

Han blev till slut bannad permanent efter att upprepade gånger gjort sig skyldig till grova personangrepp när någon inte höll med honom. Dessutom en hel del ännu grövre saker via PM.

Han var definitivt inte den enda som betedde sig illa, det ska jag vara väldigt tydlig med.

Eftersom det mesta modererades bort eller var via PM så saknar de flesta en komplett bild.

:giggle:
Men jag tänkte mig mer att skicka länkar på potentiella köp från fämst begagnadmarknaden för att få kläm på om det är prisvärt. Jag förstår inte riktigt aversionen mot PM eller varför det tummas upp att det inte används, ny här, har jag missat någon regel om detta?
Aha, det är så mitt inlägg kan uppfattas, det var absolut inte min intention, jag ber om ursäkt för det.

Men jag tänkte att om jag hittar en annons så måste det gå snabbt från rådgivning till köp på ett specifikt exemplar, inkl. satt pris. Vilket gör att begrepp som tex prisvärd varierar kraftigt.
På någon dag (ibland timmar) är chansen borta. Jag vill kunna köpa så snart som möjligt.
Jag tror att det rätt få som via PM har lust att hålla kontakt om köp. Dels tvingas "köpguidaren" in i relation och dels tilldelas denne ett ansvar att hålla koll på PM, för man vet ju aldrig när du behagar skicka ett mail och eftersom det verkar vara begagnade cyklar du söker, antar jag att du vill ha snabba svar. Finns säkert någon hjälte/dumbom som ställer upp på detta, men jag tycker det känns som det blir lite väl mycket på dina villkor. Kan ju i för sig vara så att vissa användare finner glädje och tillfredställelse att vara behjälplig, vilket vore trevligt.

När man svarar i trådar här på forumet gör man det när man själv har lust och behöver inte anpassa sig på samma sätt, där har du större möjlighet att få hjälp, tror jag i alla fall.

Senast ändrad:
Jag kan absolut inte ge några köpråd men jag fick hjälp här att köpa en HT för två år sen. Jag är jättenöjd med den men om jag skulle gjort om det skulle jag lagt lite till och köpt en FS.

Köpte en HT för snart ett år sedan efter en del läsning här, och är forftarande nöjd. Började kolla på priser för kit bara för att bygga om min framgaffel och blev ännu mer nöjd med valet av HT, kostnaden för att serva dämpare fram+bak lär inte vara nådig!

Men jag kanske ändrar mig om en år när jag vuxit ur cykeln?:)

Obetalt arbete! Det är jag van vid. Ställer gärna upp som konsult/hemlig brevvän. Råden du får på eventuella objekt kan vara "nej, den gröna färgen skär sig mot skogens lummighet och dess generella friskhet", "nej, cykeln är belamrad med gratisreklam och såna där skrikiga budskap, usch!" eller "nej, det är något i vinklarnas obotliga skevhet som inte stämmer överens med cykelns aura".

Obetalt arbete! Det är jag van vid. Ställer gärna upp som konsult/hemlig brevvän. Råden du får på eventuella objekt kan vara "nej, den gröna färgen skär sig mot skogens lummighet och dess generella friskhet", "nej, cykeln är belamrad med gratisreklam och såna där skrikiga budskap, usch!" eller "nej, det är något i vinklarnas obotliga skevhet som inte stämmer överens med cykelns aura".

Björn Ranelid som cykelrådgivare ?

Köpte en HT för snart ett år sedan efter en del läsning här, och är forftarande nöjd. Började kolla på priser för kit bara för att bygga om min framgaffel och blev ännu mer nöjd med valet av HT, kostnaden för att serva dämpare fram+bak lär inte vara nådig!

Men jag kanske ändrar mig om en år när jag vuxit ur cykeln?:)

Jag har aldrig ens cyklat på en FS men upplever det när jag cyklar med andra att de är rätt mycket snabbare när de kör FS och jag HT. Beror ju på teknik, terräng, kapacitet osv osv naturligtvis. När jag kör ensam har jag väldigt kul på min HT :)

Det är ju där forumet är så bra. Alltid någon som kan svara. Med PM är nog risken större att du får vänta någon dag på svar och då missar ditt klipp, alt betala någon för tjänsten, hur mycket tycker du det är värt?

Jag hade en i övrigt vanlig medlem som ville renovera en cykel från nybörjarnivå via PM. Jag styrde bort det då det inte tillför något för övriga, ingen mer lär sig något, ingen blir inspirerad och ingen rättar mig om jag säger fel. Sen är det ju jobbigt för att man måste svara alla gånger, inte bara när man vill eller kan tillföra något ytterligare som inte redan sagts.

Angående att förstacykelköpare oftast får tips som spräcker budgeten.
När jag skulle köpa min första "riktiga" cykel (LVG) hade jag inte så mycket koll. I början var min smärtgräns 5K, efter att ha kollat annonser och kommit in i det slutade det med en smärtgräns på 13K. Nu vet jag att om jag ska köpa något minst lika bra som den jag har är det typ 20K - på rea.

Är man inne i cykelsporten så är det inte så lätt att tipsa om en "bra" cykel med budget på 5K. Kraven som ställs på cykeln är oftast inte förenliga med budgeten.

Å fan!

Jag tänkte att jag skulle skriva mina förutsättningar o krav när jag har en eller ett par bollplank.
Det ska inte behöva innebära en massa jobb, kan tex vara att jag skickar en länk (både från ny o beg-marknad) o ni får sedan säga bu eller bä. Detta tänkte jag ta via PM av just nämnda anledningar.

Butikerna där jag bor är fullständigt utplockade, man får vara glad om det finns en trehjuling att testa och man kan glömma att någon av dem är heldämpade.

Så jag ber seriöst om guidning... jag vill också bli en happyrider.

Att bu eller bä skall innebära bra eller dåligt är en spridd missuppfattning. Det du föreslår är att du skall dra iväg ett PM till någon som sedan får säga: ingenting alls; varken eller. (http://www.saob.se/artikel/?unik=B_4445-0085.9n46)

Jag har skummat igenom alla inlägg fram hit, men jag hittar inga uppgifter på vad OP vill med sin cykling, budget etc. Hur ska man då kunna ge synpunkter?

Tillbaka
Topp