Installera crown race

Stålhäst

Aktiv medlem
Installera crown race
Hej! Ser detta rätt ut, eller är det helt fel det jag försöker göra? Tog ett plaströr och försöker banka ned, men det går inte!

IMG_20200517_134303.jpg

Installera crown race
Kan vara fel mått. Det fanns flera standarder förr. Hålet kan behöva brotchas. Mats på ECI har brotchar.

Men om det är nya grejer borde de ha rätt mått.

Installera crown race
Tog i väldigt hårt! Både gaffeln och styrlagret är helt nya:

Screenshot_20200517-140012.jpg

Så antingen har jag köpt något fel, eller så ska jag ta i så in i bänken?

Installera crown race
Hur mycket jag än kämpade fick jag aldrig på mitt Ritcheylager på min planet-xgaffel. Sågade upp den för att lösa problemet.

Hade beställt ett annat lager som var restat och när det väl kom så var det redan slitsat

Installera crown race
Hej och tack för svar och tips! Hänger inte riktigt med på alla förkortningar och begrepp för att vara ärlig, men om jag förstår rätt är det fel styrlager för gaffeln? Kan ju skicka tillbaka detta då, istället för att såga och fixa själv. Någon som kan länka till ett styrlager som är rätt?

Installera crown race
Du har ju nära till Sigge Cykel i Vinsta. Kolla med Niklas eller Hashim så fixar dom det där lätt. Jag har haft samma problem... det finns olika för 1 tums gaffel även om det låter konstigt..

Installera crown race
Många styrlager kommer med delad crown race från början. Jag har sågat alla som inte varit delade innan installation och aldrig stött på problem.
OBS! Det funkar bara om man har maskinlager, inte med lösa kulor/kulor i hållare
Jag är helt för delade crownrace, men inte för att de är enklare att montera, snarare demontera.
Det ovan ser fel ut.

Installera crown race
Imorgon tar jag allting som potentiellt kan krångla till ECI (blir kul att kolla där också) och säger fixa!

Nu har jag fått nog av meckande för ett tag, nu i maj vill jag ut och cykla istället!

Installera crown race
Hur gick det, @Stålhäst? Fick du hjälp av ECI och hur mycket gick det på?

Sitter och väger mellan att köpa/göra egna verktyg för headset och crown race, eller betala typ ECI/TCM för att fixa det. Problemet med det senare är ju att det är en engångskostnad, behöver kan ju uppstå senare igen :)

Installera crown race
Har inte ångrat en sekund att jag köpte ett Crown Race Setting Tool för ett par år sedan. Kostade typ 25 euro och den kostnaden har ju drunknat för länge sedan i alla andra inköp, varje gång den behövs går det på ett par sekunder att få den på plats. Att åka till en trött cykelbutik när man bara vill mecka färdigt är mer kostsamt skulle jag säga.

Jag köpte en sådan här https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-crown-race-setting-tool-1,5-447542
Funkar utmärkt för 1,5" och 1 1/8"

Tillbaka
Topp