Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Såg årets mest avslappnade cyklist idag. Lätt bakåtlutad ställning, tittande på mobilen som han höll i den ena handen samtidigt som han tog tuggor från ett äpple som han höll i den andra handen. Inga händer på styret förstås. ?

Om jag fick för mig, ngn gång i framtiden, att dra ut vid 7:40, cykla genom Älta kl 7:58 och sedan Gullmars Globen 8:20 - säg Nej, det är dåligt. För det är det. Pendelkaos i krypfart.

Bortsett från de platserna gick det fint. Sakta men säkert, lite lite bättre efter min DÖDSförkylning.

Jag fick erfara den där jävla asfaltskanten på Lilla Västerbron i dag. Jag hade hört talas om den men nu har jag upplevt den...

Framhjulet fastnade och gled undan. Jag landade på sidan och gled in i räcket med huvudet först. Jag skrapade upp armbåge och knä, men fick inga värre kroppsliga skador. Hjälmen, vindjackan och undertröjan däremot gick åt skogen.

Jag har skickat in en felanmälan i Tyck till-appen...

2'a oktober, 13 grader och korta brallor. Gött!
Får man bara hoppas att vinden håller sin riktning tills man ska hem ????

På Lilla Västerbron mellan Västerbroplan och Drottningholmsvägen (i Stockholm). Ungefär här.

Det är en bred trottoar som är uppdelad i ett cykelfält och ett gångfält. Det ser ut så här:

20201002_081215.jpg

Det som inte syns på bilden är att det finns en 1-2 cm hög kant precis till vänster om den vita linjen. It's a killer.

På Lilla Västerbron mellan Västerbroplan och Drottningholmsvägen (i Stockholm). Ungefär här.

Det är en bred trottoar som är uppdelad i ett cykelfält och ett gångfält. Det ser ut så här:

Visa bilaga 445704

Det som inte syns på bilden är att det finns en 1-2 cm hög kant precis till vänster om den vita linjen. It's a killer.

Ok. Det var väl där som en massa små ”armeringsjärn” var ingjutna vilket ledde till masspunkor innan det åtgärdades, för några år sedan? Kanten har jag aldrig tänkt på faktiskt, hmmm.

Får alltid den lilla aningen att man kör en omgång asfalt istället ta den 2 omgångar. Tror det finns lite att utveckla här på tekniksidan .
Slöhoj in t stan . Cyklar överallt! Hur kan det bli så?

Så är det ju, först bra undrearebete, sen ett lager asfalt som avslutas med 4cm topp men vid asfaltsmassa för att få bästa finish. Men på cykelbanor ser det emr ut som tvättbrädor, djupa kanter/svackor runt brunnsbetäckningar, ytor där regn/smältvatten blir stående, ingen avrinning osv. Riktiga skitjobb, och som inte skulle accepteras vid slutbesiktning. Men de tror jag TK överlåter till utföraren tyvärr.

Ok. Det var väl där som en massa små ”armeringsjärn” var ingjutna vilket ledde till masspunkor innan det åtgärdades, för några år sedan? Kanten har jag aldrig tänkt på faktiskt, hmmm.

Det var stålfiber inblandad i betongen för att de inte ska uppstå fryssprickor så lätt. Idiotlösning, fastnar även i bara fötter och hundtassar.

Tror du att de fixade till avrinningen på cykelbanan? Nix.
Sol idag istället för gårdagens skit väder. Slöhoj ändå till stan. Barnen i Sollentuna fortsätter att cykla.

Så är det ju, först bra undrearebete, sen ett lager asfalt som avslutas med 4cm topp men vid asfaltsmassa för att få bästa finish. Men på cykelbanor ser det emr ut som tvättbrädor, djupa kanter/svackor runt brunnsbetäckningar, ytor där regn/smältvatten blir stående, ingen avrinning osv. Riktiga skitjobb, och som inte skulle accepteras vid slutbesiktning. Men de tror jag TK överlåter till utföraren tyvärr.

Nån cyklist mosade på en fotgängare vid slussplan, det verkade ha gått bra men många som var upprörda , det är ställe där man bör ta det lugnt mycket folk och cyklister.
annars lugnt
Mange

Vill be om ursäkt till den cyklist jag imorse nästan frontade med när jag gjorde en omkörning längs med gamlestasdsvägen. Du hade bra belysning och gula fina kläder, men jag hade inte hjärnan med mig och måste misstolkat din lampa som en av alla statiska ljuskällor längs med vägarna. Helt och hållet mitt fel. Tack vare att du var vaken så krockade vi inte.

Om du läser här: Förlåt och tack.

/Extra morgontrött

Tog min 1h intervall-runda innan himlen öppnade sig. Varmt och dimma. Massa cyklister och hyfsat tryck i pedalerna.

Hamnade skolrusningen idag. Barn överallt i Sollentuna.Snart åker de bilmoppe istället för cykla. Förresten såg en sådan som hade varit med i en olycka för ett tag sen. Snacka att bli småsmulor.
Nä cykling gick i dimman.

Trevlig pendling, behövde aldrig packa upp regnstället. Fick beskåda dubbla regnbågar och njuta av bakvägar som gör min pendling något säkrare.
Förundrades lite i morse över att det inte sker fler olyckor med tanke på antalet mörkklädda cyklister utan ljus.

Försökte slöpendla.
Blev omkörd av en herre med fart så jag bestämde mig för att haka på...
Vi var nära att vurpa pga mobiltittande cyklist som vinglade tvärs över hela den breda cykelbanan när vi skulle köra om. Till råga på det skrattade hon när hon blev tillsagd...
Annars skönt i regnet

Hamrade på inspirerad av Ganna hem för prio skjutsuppdrag. Skeppsbron/Slussen asfalterades så vi skuffades upp på trottoaren. Strava ballade ur så det hände inte.

OJ vs blött det var!
Hällregn likt Noah bör ha upplevt. Första riktiga testet för regnstället och det höll tätt. Mer imponerad av skoöverdragen, dock. Torra strumpor.
Skrattade åt mig själv varje gång jag försökte dra upp fötterna med SD-skorna på när jag inte kunde undvika vattenpölarna.
Blötkul pendling

”Mer imponerad av skoöverdragen...”

Vilka då?
Ah, inte så tydligt av mig. Jag köpte mig en ny full mundering för att palla med höstens regn. Första riktiga regnet jag fastnat i sen dess.
Skorna har jag tyckt varit svåra att hålla torra när det öser ner, men överdragen jag fick fatt på verkar göra jobbet.

Ah, inte så tydligt av mig. Jag köpte mig en ny full mundering för att palla med höstens regn. Första riktiga regnet jag fastnat i sen dess.
Skorna har jag tyckt varit svåra att hålla torra när det öser ner, men överdragen jag fick fatt på verkar göra jobbet.
Upplys gärna oss andra så vi kan ta lärdom och också cykla torrskodda genom höstrusket!
Vilket frabrikat och modell är det?

Fuktigt men uppehåll, mörkt (många släckta gatljus), gott om löv. 10 grader varmt (!). Verkar bli regn på hemvägen.

Plötsligt händer det! Skön medvind i morse, bara lätt sidovind nu på kvällen. Körde med 3/4 bibs. På tok för varmt... Nu äre helg ?

Fortsätter covidpendla med slöhoj. Stackars brompton. Rullar inte många meter just nu. Älskar denna hoj.Ska väl ut o rulla lite hemma bara för att.

Bytte till alu-hjul på racern för att inte slita på kolfiberhjulen i grisväder. Och så var det torrt, soligt och kallt. Jinx!

Hösthandskarna rotades fram så även långärmat underställ. 8+.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp