Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Styrstammar. Vilken funktion har skruven på topplocket och skruvarna på styrstammen?

Vid montering av en styrstam: Då skruvas först skruven på topplocket och sedan skruvarna på styrstammen. Är det korrekt?

Skruven på topplocket drar gaffeln uppåt så att lagren spänns åt (skruvarna som håller stammen fast på gaffeln ska vara uppskruvade). Sen drar man fast skruvarna på stammen så sitter gaffeln kvar på rätt plats.

Styrstammar. Vilken funktion har skruven på topplocket och skruvarna på styrstammen?

Vid montering av en styrstam: Då skruvas först skruven på topplocket och sedan skruvarna på styrstammen. Är det korrekt?
Skruven på toppen drar ihop styrlagret. Skruvarna på styrstammen håller fast styrstammen på gaffelröret (och håller styrlagret spännt). Så ja, man spänner styrlagret först, sen drar man fast styrstammen (och då kan man i teorin lossa på "topplocksskruven").

Perfekt tråd för "dumma" frågor... :)
Hur räknar man ut utväxling på olika drev?
Jag har 2x11 med en kassett på 11-40 och vevparti på 26-36
Jag ska byta hela drivlinan nu i vinter och undrar hur stor skillnaden blir på lättaste växeln om jag skaffar 11-42 och 28-38 stället...?
Dvs att köra på 26/40 mot 28/42.
Samtidigt undrar jag om det finns olika gängor till Shimano Xt M8000, eller om det bara finns en modell?

Jag ska byta hela drivlinan nu i vinter och undrar hur stor skillnaden blir på lättaste växeln om jag skaffar 11-42 och 28-38 stället...?
Samtidigt undrar jag om det finns olika gängor till Shimano Xt M8000, eller om det bara finns en modell?

8F137BDE-A5E3-4CAC-B465-8A1A1D134F2E.jpeg

Vad är ett rimligt pris för en 10 år gammal aluminium-räser med Tiagra/105-kombo? Jag tror inte att den har gått speciellt långt för att var så gammal. 2000 spänn?

Har skruvat cyklar I hundra år och tom jobbat med det lite för länge sen. Men styrlager. Det har jag liksom aldrig bemödat mig att förstå. Nu har fruns styrlager klagat på att stå i saltstänket på fördäck lite väl länge och igår var det knappt cyklingsbart.
Tror jag identifierat att det är fsa no 10 som sitter. Om någon kan verifiera det vore det grymt. Tänkte eg bara köpa ett likadant och skruva dit. Men, behöver jag något speciellt för att få ur och I dem eller räcker det med lite knackade med mejsel och trycka ihop det med starnuten sen? Det står något om press fit på produkterna tror jag men är det samma tröga fit som klassiska styrlager?
20201204_145329.jpg
20201204_144536.jpg
20201204_144543.jpg

Tack!

Nästa fråga, som hänger ihop med den förra:

Hur stor kassett kan man ha till en niodelad 105-bakväxel från 2008? Vad är största drev den klarar? (Jag vet inte exakt modellbeteckning på den.)

det borde vara en RD-5500 eller 5501, som officiellt klarar 27 som Max.

Bergsbestigare som sover i ett sånt där läskigt litet portaledge (bivacktält) upphängt på bergväggen; hur gör de när de ska bajsa?

Senast ändrad:
Efter en felbeställning så funderar jag på om det verkligen spelar någon speciellt stor roll att köra en Deore RD-M6100 istället för en SLX RD-M7100?

Det är en förbrukningsdel som ganska lätt tar smällar vid turer i skogen. Förväntar mig att behöva byta bakväxeln någon gång om året.

Bergsbestigare som sover i ett sånt där läskigt litet bivacktält upphängt på bergväggen; hur gör de när de ska bajsa?
I en påse, förslagsvis ogenomskinlig. Läggs i en särskild behållare, tunna eller säck eller liknande och tas med hela vägen upp.

Tack!

Nästa fråga, som hänger ihop med den förra:

Hur stor kassett kan man ha till en niodelad 105-bakväxel från 2008? Vad är största drev den klarar? (Jag vet inte exakt modellbeteckning på den.)

28 borde väl gå. 27 tror jag var officiellt max på 9-delade SS, men tror att 28 går med maxad b-skruv. Har du GS så är det väl 32 eller 34 som max. Googla upp beteckningen på din bakväxel så får du bättre info.

Efter en felbeställning så funderar jag på om det verkligen spelar någon speciellt stor roll att köra en Deore RD-M6100 istället för en SLX RD-M7100?

Det är en förbrukningsdel som ganska lätt tar smällar vid turer i skogen. Förväntar mig att behöva byta bakväxeln någon gång om året.

Den fungerar troligen bra - du behöver val lite längre kedja bara. På lvg växlarna fungerar long/medium cage växlarna sämre med små kassetter, men på mtb idag är väl skillnaden bara om den skall vara lång nog framväxel så borde fungera lika bra, nästan iaf.

Växelreglaget på min gamla racer har gett upp, campa 10-delat.
Jag funderar på att istället för att för att skaffa ny 10-delat istället gå på 11-delat.
Nu till min fråga, passar en 11-delad kassett på min befintliga body?
(jag är med på att jag måste byta kedja och framklingor men det är ändå dags)

Växelreglaget på min gamla racer har gett upp, campa 10-delat.
Jag funderar på att istället för att för att skaffa ny 10-delat istället gå på 11-delat.
Nu till min fråga, passar en 11-delad kassett på min befintliga body?
(jag är med på att jag måste byta kedja och framklingor men det är ändå dags)
Du kanske gärna vill byta till 11-delat. Annars så finns det ganska mycket reservdelar till Campagnolos reglage om man googlar lite. Det mesta i reglagen går att byta om man inte har tummen mitt i handen. Finns filmer på youtube om hur man plockar isär reglagen.

För övrigt tror jag att du behöver byta bakväxeln också för att det skall funka riktigt bra om du byter till 11-delade reglage. För att krångla till det ytterligare så finns det två generationer av 11-delad Campa, före 2015 och efter. Reglage och bakväxel från olika generationer är inte kompatibla med varandra.

Är det nått att bryr sig om som motionär om det är 11-32t eller 11-34t ,cyklarna som jag tittar på har båda fram 50x34T ?

Är det nått att bryr sig om som motionär om det är 11-32t eller 11-34t ,cyklarna som jag tittar på har båda fram 50x34T ?
Det är ju enkelt att byta kassett om man märker att det blev fel på cykeln du valde, så för ett köp av cykel bör det inte påverka beslutet.

Vad du behöver beror på om du behöver lägsta växeln eller inte. Vad cyklar du på idag? Vilken lägsta växel har du idag?

Min racer har 34/28 som lägsta växel, i stockholm räcker det men jag använder lägsta växeln ibland i branta/långa backar. I riktiga berg skulle jag definitivt behöva en lägre växel.

Det är ju enkelt att byta kassett om man märker att det blev fel på cykeln du valde, så för ett köp av cykel bör det inte påverka beslutet.

Vad du behöver beror på om du behöver lägsta växeln eller inte. Vad cyklar du på idag? Vilken lägsta växel har du idag?

Min racer har 34/28 som lägsta växel, i stockholm räcker det men jag använder lägsta växeln ibland i branta/långa backar. I riktiga berg skulle jag definitivt behöva en lägre växel.
Jag har ingen cykel idag och jag har inte cyklat på decennium , tanken var att cykla till en träningsanläggning 7 km bort,ta ett pass där och sedan cykla i ett friluftsområden med fina grusvägar med rätt så kuperad terräng.

Så 11-32t för att få en lättare lägsta växel?

Jag har ingen cykel idag och jag har inte cyklat på decennium , tanken var att cykla till en träningsanläggning 7 km bort,ta ett pass där och sedan cykla i ett friluftsområden med fina grusvägar med rätt så kuperad terräng.

11-34 ger dig en lättare växel än 11-32, men skillnaden är rätt liten.

Om ovanstående är ditt främsta område så skulle jag rekommendera att titta på en lägre utväxling. Gravel-cyklar som är gjorda för grusvägar brukar komma med 46/30T eller liknande som framklingor vilket ger en lämpligare utväxling för grusvägar i kuperad terräng. 50/34T är vanliga framklingor för racers som framförallt används på asfalt där det av naturliga orsaker blir lite högre genomsnittshastigheter.

Senast ändrad:
11-34 ger dig en lättare växel än 11-32, men skillnaden är inte speciellt stor (kanske inte ens märkbar om man inte vet om det?).

Om ovanstående är ditt främsta område så skulle jag rekommendera att titta på en lägre utväxling. Gravel-cyklar som är gjorda för grusvägar brukar komma med 46/30T eller liknande som framklingor vilket ger en lämpligare utväxling för grusvägar i kuperad terräng. 50/34T är vanliga framklingor för racers som framförallt används på asfalt där det av naturliga orsaker blir lite högre genomsnittshastigheter.
Oavsett vad, väljer du mellan två cyklar där en har 11-32 och en har 11-34 så är detta en av de mer oviktiga parametrar som avgör cykelköpet. Det skulle vara att det är en bakväxel som när den tar 34 inte klarar för litet störstadrev bak, men som sagt. Oviktigt i det stora sammahanget.

11-34 ger dig en lättare växel än 11-32, men skillnaden är inte speciellt stor.

Tack, men gravel ,då är det bockstyre som gäller och det funkar inte för mig. Jag får nog hålla mig till hybridracer, tanken är väl att börja cykla lite mer allmänt,ta cykeln till polarna istället för bilen osv.

Nej, 11-34 är lättare lättaste växel än 11-32, men som sagt, 34 fram och 32 eller 34 bak är lätt så det räcker i de flesta (alla?) sammanhang

När ska du köpa cykel? *Tråd för dumma frågor* ???

En kassett byter man om man inter nöjd. Det är få personer som inte nördar som byter.

Tillbaka
Topp