Enorm brist cyklar och trainers

Beställer du en SC nu så får du den i mars /april .... 2022 (!).

Nu har väl SC haft extra mycket problem iom bränderna men är rätt talande för den ökande cykeltrenden i kombination med covid.

Inte lätt att vara kund nuförtin.
Hittade ett par hjul i lager på en webshop som jag har handlat från förut.
Tyckte att ordern såg lite konstig ut i status en dag efter lagd beställning.
Mailar supporten och får svaret: "Vi har tyvärr fått avbryta din order pga saldofel."

Inte lätt att vara kund nuförtin.
Hittade ett par hjul i lager på en webshop som jag har handlat från förut.
Tyckte att ordern såg lite konstig ut i status en dag efter lagd beställning.
Mailar supporten och får svaret: "Vi har tyvärr fått avbryta din order pga saldofel."

Var säkert någon i personalen som ville ha dina hjul..

Har inte alla en årsförbrukning av cykeldelar hemma!? ?

Att ha belägg, kedjor och vevlager mm hemma för ett år har jag alltid. Det går åt löpande hela tiden så slipper man beställa hem akut, är man sen enkel och mest kör Shimano så är det samma delar till många cyklar och inte många kronor heller. Övriga delar som inte är just slitagedelar finns det lådor fulla av så även om det kanske inte blir exakt det man vill ha det så att få en cykel rullande igen löser man ändå.

Om det nu skulle bli sån brist på grejer att måste åka med styre i aluminium eller annat hemskt domedags-scenario så får det väl vara så.

Att ha belägg, kedjor och vevlager mm hemma för ett år har jag alltid. Det går åt löpande hela tiden så slipper man beställa hem akut, är man sen enkel och mest kör Shimano så är det samma delar till många cyklar och inte många kronor heller. Övriga delar som inte är just slitagedelar finns det lådor fulla av så även om det kanske inte blir exakt det man vill ha det så att få en cykel rullande igen löser man ändå.

Om det nu skulle bli sån brist på grejer att måste åka med styre i aluminium eller annat hemskt domedags-scenario så får det väl vara så.

Vad händer när du ska fylla på ditt lager och allt är slut? ?

Som du är inne på kommer nog nivån på vad folk accepterar att montera på sina cyklar att sjunka. Mitt mål är att min fincykel inte ska sjunka till samma låga nivå som min fulcykel som står i sommarstugan.

Jag köpte toapapper för flera års förbrukning i februari och mars 2020. Nej, det gjorde jag inte.

Vad händer när du ska fylla på ditt lager och allt är slut? ?

Som du är inne på kommer nog nivån på vad folk accepterar att montera på sina cyklar att sjunka. Mitt mål är att min fincykel inte ska sjunka till samma låga nivå som min fulcykel som står i sommarstugan.

Fast jag fyller på efterhand när jag ändå beställer något annat. På det sättet behöver jag inte göra en beställning för jag behöver en ny kedja, utan den slinker med nästa gång jag ska ha en ny jacka osv.

Jag vill inte stå fredagen innan en tävling och ångra att jag inte har en ny kedja att sätta på t ex.

Jag köpte toapapper för flera års förbrukning i februari och mars 2020. Nej, det gjorde jag inte.

Jag torkar mig med kartongerna Shimanos kedjor kommer i.

Fast jag fyller på efterhand när jag ändå beställer något annat. På det sättet behöver jag inte göra en beställning för jag behöver en ny kedja, utan den slinker med nästa gång jag ska ha en ny jacka osv.

Jag vill inte stå fredagen innan en tävling och ångra att jag inte har en ny kedja att sätta på t ex.

Jag torkar mig med kartongerna Shimanos kedjor kommer i.

Tror du du får kartong? Hörde du inte Santa Cruz som drabbades av kartongbrist? :LOL:

Frågan kanske gränsar till offtopic, men när vi ändå är inne på att bunkra drivlinor:

Om jag skulle köpa hem en reservkassett till min Canyon Stoic 2 med M4100 10-S 11-42, skulle det då funka att byta till en M4100 10-S 11-46, med nuvarande bakväxel? Bakväxeln är en short cage Deore M6000.

Jag antar att det inte är några som helst problem?

Eller är det kanske så att reservdelar på denna instegsnivå (större volymer?) inte löper samma risk att ta slut som de lite finare prylarna?

Senast ändrad:
Frågan kanske gränsar till offtopic, men när vi ändå är inne på att bunkra drivlinor:

Om jag skulle köpa hem en reservkasett till min Canyon Stoic 2 med M4100 10-S 11-42, skulle det då funka att byta till en M4100 10-S 11-46, med nuvarande bakväxel? Bakväxeln är en short cage Deore M6000.

Jag antar att det inte är några som helst problem?

Eller är det kanske så att reservdelar på denna instegsnivå (större volymer?) inte löper samma risk att ta slut som de lite finare prylarna?
Se till bara att kedjan inte blir för kort.

Klickade just köp på en trainer Kickr Core. Men ser nu att kanske inte compatibel med 12speed ? https://eu.wahoofitness.com/devices/bike-trainers/kickr-core-indoor-smart-trainer
Behöver ja byta hub eller nåt för att få på shimano 12 xtr kassett?

Drivetrain: Cassette not included.
Requires Purchase/Installation of New Cassette: 8/9/10/11 Speed SRAM/Shimano

HG-body således, en NX eagle bör som jonte skriver fungera.

Annars en https://www.bergfreunde.se/wahoo-sr...google_se.1457757240.53457507021.278784767191
Och sen en GX/X01 men det känns onödigt på flera sätt om du inte sitter på en sån kassett redan.
Microspline hub verkar ej finnas.

Tror du du får kartong? Hörde du inte Santa Cruz som drabbades av kartongbrist? :LOL:

Jag reagerade faktiskt på det, tänkte att en så pass stor producent ändå borde ha en egen maskin för att tillverka sina kartonger och bara köpa i. Ark eller rullar. Så löste vi det på jobbet just för att slippa att de tog en massa plats på lagret och vi räknade hem kostnaden på x antal år ☺️

Med det sagt så var vi tvungna att hålla betydligt fler storlekar än SC men jag kan inte tänka mig att det inte skulle bli mer lönsamt i längden och framförallt säkra upp för framtiden samt göra dem mer flexibla.

Drivetrain: Cassette not included.
Requires Purchase/Installation of New Cassette: 8/9/10/11 Speed SRAM/Shimano

HG-body således, en NX eagle bör som jonte skriver fungera.

Annars en https://www.bergfreunde.se/wahoo-sr...google_se.1457757240.53457507021.278784767191
Och sen en GX/X01 men det känns onödigt på flera sätt om du inte sitter på en sån kassett redan.
Microspline hub verkar ej finnas.
Får bli en sunrace kassett på rea https://www.bikester.se/sunrace-csmz90-kassett-12-vaxlad-M130553.html
Tackar alla för svar, nu ska det väll gå få ihop när det kommer

Efter att ha sett den här tråden blev det ett besök hos min LBS (TCM-cykel) för inköp av en extra kedja.
Det fanns några kedjor,kassetter och rätt gott om bromsbelägg kvar om det är fler som behöver.

Från fredagens ATL:

E74F2555-03DF-48D4-A696-D0167AEE8118.jpeg

Det här tråden har fått nog att fatta beslutet, min Kickr Snap ska säljas. Ska gå igenom lådan med bromsbelägg till bromsar jag inte längre äger också.

Det verkar ju ganska tydligt att det absolut största problemet är just frakten. Både när det gäller tillgången och prishöjningar. Förhoppningsvis så finns det snart en tom container att fylla med rx812-växlar ?

"Utanför Los Angeles hamn ligger det omkring 60 fartyg i väntan på att lasta av. Det innebär i sin tur cirka 600 000 lastcontainrar som är upplåsta och inte kan skeppas vidare.

Konsekvensen har blivit att europeiska företag som i november förra året betalade drygt 2 000 dollar för en 40 fot stor container från Asien nu i stället kan få betala upp till 16 000 dollar, drygt 130 000 kronor."

Konsekvensen har blivit att europeiska företag som i november förra året betalade drygt 2 000 dollar för en 40 fot stor container från Asien nu i stället kan få betala upp till 16 000 dollar, drygt 130 000 kronor."

Vid vilket pris blir det billigare med flygfrakt?

Vid vilket pris blir det billigare med flygfrakt?
Det kan man ju fundera på. Men flygfrakten har också gått upp i pris som en följd av detta. Jag antar att den kapaciteten inte heller är så lätt att öka upp då blir det snabbt ett högre pris där med. Sen fraktas det ju även en hel del mindre gods i vanlig flygtrafik och där har ju många bolag delar av flottan parkerad.

Det kan man ju fundera på. Men flygfrakten har också gått upp i pris som en följd av detta. Jag antar att den kapaciteten inte heller är så lätt att öka upp då blir det snabbt ett högre pris där med. Sen fraktas det ju även en hel del mindre gods i vanlig flygtrafik och där har ju många bolag delar av flottan parkerad.
Flygfrakt kör på så mkt de kan, och har ökat en hel del senaste året. Men ja, långsamt att ställa om, även om en del plan moddas.

Så... när våren snart kommer igång och hela Sverige ska coronacykla, kommer någon magisk vårleverans rädda oss eller är det bara att ge upp?

Vaddå ge upp? Har du ingen cykel redan?

Jodå, jag har så jag klarar mig. ?

Var kanske för dramatiskt formulerat, men ge upp som i att inte lägga massa energi på köpa/sälja cyklar till höger och vänster då sannolikheten att man får tag på precis det man vill ha är låg. Jag vet väl redan svaret på frågan själv, men man kan ju alltid fråga i hopp om ett överraskande positivt svar...

Verkar finnas hojar om man letar tbh. och svenska LBS'r har inte första tjing på leveranser.

Vi har iaf. köpt 2st hojar senaste 2 månaderna från Tyskland utan problem. visst ena skulle leverats i Juli iår men fick den i slutet på December.

Butikerna har nog gjort sina beställningar i förväg.
Så klart, men allt kan en butik inte ta hem i fall att. Ponera att man söker efter en speciell dämpare, gruppset eller annat som idag har leveranstid typ juni då är det nog bra som cyklist att vara med och göra en beställning tidigt så butik kan lägga den ordern, annars blir väl situationen att det blir ännu längre fördröjning.

Fick lite halvpanik och beställde nya grushjul, och kassett och väntar nu på däck eftersom jag kallt räknar med att det inte går att få tag på i vår.

Det har jag nog märkt. Håll era cyklar vid liv om ni inte vill våndas.

Nu har jag aldrig gillat cykelindustrin då den är rent av dysfunktionell men något måste hända nu efter Brexit. Coviden får väl lösa sig själv men Brexit? Folk kommer inte orka med alla dessa jävla skatter så de får helt enkelt lägga affärerna utanför UK om de vill ha kvar sina kunder.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp