PF BB installation i Kolfiberram

Morakles

Medlem
Hej på er,

Ska installera ett press fit vevlager i en k. Vissa pressar det på plats medan andra rekommenderar ”locking compound” med förbehandling med primer, alternativt Loctite RTV silikon! Vad säger ni?
Ha det.

Mokhles

Olika skolor.
Park tool säger att man skall ha klet t.ex. medans Shimano inte anvisar klet.

Mitt första test just nu är att följa Shimanos manual där de inte anger att man skall ha nån gegga. Får se hur det går, om det börjar knaka vilket jag inte märkt av ännu så får man väll slänga in lite klet.

Det beror på vad du pressar in i, är det metallhylsa, vilket väl bb86 och dess släktingar är, då behövs ingen loctite, men pressar du in i kolhylsa då rekommenderas det ofta något sådant.

Metalländar. Ska jag köra ett tunt lager fett (kompatibelt med kolfiber) så det inte uppstår korrosionsvidhäftning!!

Bilagor

• 789277D5-6D49-4EE8-9705-B6B9734C4839.jpeg
    789277D5-6D49-4EE8-9705-B6B9734C4839.jpeg
    334.1 KB · Besök: 24
Metallhylsa i ramen och metall på vevlagret så fett ska du nog ha, men, ditt vevlager borde speca vad den vill ha, borde vara fett kan jag tycka.

Allebike tex rekommenderar cylindrisk fastsättning (exempelvis Loctite 64) på sina ramar där man monterar ett metalllager direkt mot kolfiber. (I mitt fall ett Sram DUB pf92 på en majestic).

Praxis rekommenderar Loctite superflex RTV, Silicone Adhesive sealant 59530! men det är omöjligt att få tag på (förutom från UK, men så har vi Postnord och brexitskiten).

Tillbaka
Topp