Är det någon här som fått en snyting?

Verkligen? "Omöjliggöra"?
Det bästa kanske vore att staten tog över ansvaret för att vårda viltstammarna.
(OT) Min brorsa - som är både fanatisk jägare och mindre fanatisk markägare - brukar raljera över uttrycket ”viltvård”. Det är ju en ren eufemism för ”skjuta” i 99 fall av 100.

Gled du in här från vänster på forumet bara för att försöka pracka på oss dina egna påhittade tolkningar av lagar och allemansrätt och allt därikring?

Ingen kommer tro på nåt du skriver. Ifall du trodde det.

Stalle
Fast det är ju sant? Jakten kommer ju inte av allemansrätten utan av äganderätten. Ungefär på samma sätt som att man inte kan förvänta sig att en skogsmaskin ska sluta avverka för att någon tänker plocka svamp.

När polisen gjort sitt och markägaren har fått sitt straff och blivit av med sina bössor. Om han inte gillade cyklister innan så är han nu ännu mer förbannad och kommer att lägga ut fler stockar och större rishögar, och kanske andra typer av ”hinder” för att sabotera för cyklister. Hur hanterar man det?

Tycker det är sällan man möter på skog/markägare som skriker och gormar. Gäller även jaktlag, trevliga gubbar/gummor som gillar naturen lika mycket som vi. Däremot finns det alltid något rötägg här och där.

Markägaren som detta handlar om skall självfallet polisanmälas och förhoppningsvis tas ifrån sina licenser.

Det är väl så att de som möter rötäggen måste ta sitt ansvar att lagföra dräggen så att de försvinner ifrån ekvationen.

En liten fråga till er som har inblick i hur jaktlag fungerar:

Om en av mina cykelbekanta hade börjat slåss så som det beskrivs att markägaren gör i texten hade jag aldrig pratat med fanskapet igen. Men om jag förstår det rätt är man fast med varandra i ett jaktlag? Nu tänker jag inte på pay-and-shoot, eller jaktförbundets medlemsverksamhet, utan ett traditionellt jaktlag. Blir det inte lätt så att övriga jaktlaget tiger av rädsla för att åka ur gemenskapen? Skulle rötägget kunna säga upp jakträttigheterna på sin mark om denne kände sig stött/kritiserad av de övriga? Spekulativ fråga, men vad krävs för att övriga jaktlaget ska sätta ned foten och vad skulle det få för konsekvenser?

En bör kanske inte ställa frågor där svaren kommer att för att vara trovärdiga är politiska.

Se bortom den politiska dimmentionen och anmäl enskilda invivider för lagbrotten de begår och bortse vad som är bakomliggande motiv?

När polisen gjort sitt och markägaren har fått sitt straff och blivit av med sina bössor. Om han inte gillade cyklister innan så är han nu ännu mer förbannad och kommer att lägga ut fler stockar och större rishögar, och kanske andra typer av ”hinder” för att sabotera för cyklister. Hur hanterar man det?

I värsta fall genom att hålla sig borta? Att ha principer inför en politiskt motiverad galning och riskera liv och hälsa är knappast värt det även om man eventuellt har rätt.

Låt galningen gå runt till dess det poppar ett blodkärl i skallen av ilskan. Då kan en cykla där igen.

Om en av mina cykelbekanta hade börjat slåss så som det beskrivs att markägaren gör i texten hade jag aldrig pratat med fanskapet igen. Men om jag förstår det rätt är man fast med varandra i ett jaktlag? Nu tänker jag inte på pay-and-shoot, eller jaktförbundets medlemsverksamhet, utan ett traditionellt jaktlag. Blir det inte lätt så att övriga jaktlaget tiger av rädsla för att åka ur gemenskapen?
Som markägare äger man jakträtten och bestämmer vem som får jaga. Hur det sen ser ut varierar. Stora markägare typ Sveaskog arrenderar ut jakträtten till jaktledare eller jaktlag. Hur sen makten över laget ser ut varierar men ofta är det jaktledaren som är arrendator, och bestämmer sen vilka som får ingå i laget. Om markägaren själv jagar så väljer ju han vilka som ska vara med i jaktlaget. Ibland kan det vara ett rutinerat jaktlag med en jaktledare som organiserar jakten, och markägaren är bara med som en i laget. Bara för att nån råkar äga marken är det ju inte säkert att man är så bra på att organisera jakt.

Skulle rötägget kunna säga upp jakträttigheterna på sin mark om denne kände sig stött/kritiserad av de övriga? Spekulativ fråga, men vad krävs för att övriga jaktlaget ska sätta ned foten och vad skulle det få för konsekvenser?
Absolut. Sånt händer. Är väl inte helt ovanligt att man får stå ut med att jaga med en jobbig jävel som förpestar luften vid elden, för han råkar äga marken eller stå på arrendet.

Sen finns det väl få saker som orsakar så mycket konflikter på landsbygden som jakten. Det skjuts för mycket, det skjuts för lite, det är för mycket hundar, det är för lite hundar, det är för många jägare ute, det är för få, det är aldrig någon ute, det är jämnt folk ute, det skjuts fel djur, det skjuts för lite folk etc.

Om en av mina cykelbekanta hade börjat slåss så som det beskrivs att markägaren gör i texten hade jag aldrig pratat med fanskapet igen. Men om jag förstår det rätt är man fast med varandra i ett jaktlag? Nu tänker jag inte på pay-and-shoot, eller jaktförbundets medlemsverksamhet, utan ett traditionellt jaktlag. Blir det inte lätt så att övriga jaktlaget tiger av rädsla för att åka ur gemenskapen? Skulle rötägget kunna säga upp jakträttigheterna på sin mark om denne kände sig stött/kritiserad av de övriga? Spekulativ fråga, men vad krävs för att övriga jaktlaget ska sätta ned foten och vad skulle det få för konsekvenser?
Eftersom det verkar ok att svara utan adekvat inblick så gör jag också ett försök.
Jag har inte jagat själv men många av dom jag träffat genom pistolskyttet har varit jägare och jag tycker jargongen generellt är mycket mildare än vad Svensson tror.

Men, som markägare i ett jaktlag har man sannolikt samma inflytande som en hallägare som spelar i ett hockeylag. Man blir alltid uttagen och om någon opponerar sig får han snöra på sig rullskridskorna och spela själv på parkeringen.

Som markägare äger man jakträtten och bestämmer vem som får jaga. Hur det sen ser ut varierar. Stora markägare typ Sveaskog arrenderar ut jakträtten till jaktledare eller jaktlag. Hur sen makten över laget ser ut varierar men ofta är det jaktledaren som är arrendator, och bestämmer sen vilka som får ingå i laget. Om markägaren själv jagar så väljer ju han vilka som ska vara med i jaktlaget. Ibland kan det vara ett rutinerat jaktlag med en jaktledare som organiserar jakten, och markägaren är bara med som en i laget. Bara för att nån råkar äga marken är det ju inte säkert att man är så bra på att organisera jakt.
Sådär har jag förstått att det fungerar hos stora markägare, som skogsbolag eller ”grevar och baroner”. Men nåt som är vanligt där det är många mindre markägare (åtminstone i södra Norrland där jag växt upp) är viltvårdsområden, dvs flera fastigheter är sammanförda och jakten samordnas (i praktiken bedrivs gemensamt i ett jaktlag). För att få delta i jaktlaget måste man vara markägare eller arrendera jakträtten av nån markägare, inbjudna jägare brukar inte existera. Där vetefan om nån kan bli utslängd så länge han har jakträtt. Jag vet inte hur det funkar om nån inte vill vara med heller, dvs vill sköta jakten själv på sin lilla fastighet.

Sådär har jag förstått att det fungerar hos stora markägare, som skogsbolag eller ”grevar och baroner”. Men nåt som är vanligt där det är många mindre markägare (åtminstone i södra Norrland där jag växt upp) är viltvårdsområden, dvs flera fastigheter är sammanförda och jakten samordnas (i praktiken bedrivs gemensamt i ett jaktlag). För att få delta i jaktlaget måste man vara markägare eller arrendera jakträtten av nån markägare, inbjudna jägare brukar inte existera. Där vetefan om nån kan bli utslängd så länge han har jakträtt. Jag vet inte hur det funkar om nån inte vill vara med heller, dvs vill sköta jakten själv på sin lilla fastighet.
Viltvårdsområden är väl lite speciella i den betydelsen att man blir intvingad, vare sig man vill eller inte, och att jakträtten åtminstone när det gäller högvilt tillfaller viltvårdsområdet? Det har väl varit en praktisk/nödvändig lösning i områden med mindre skogsskiften där ingen markägare har en egen sammanhängande mark där det går att bedriva jakt självständigt.

Viltvårdsområden tror jag mest är Norrland, tror inte det existerar längre söderut. Eller?

Viltvårdsområden är väl lite speciella i den betydelsen att man blir intvingad, vare sig man vill eller inte, och att jakträtten åtminstone när det gäller högvilt tillfaller viltvårdsområdet? Det har väl varit en praktisk/nödvändig lösning i områden med mindre skogsskiften där ingen markägare har en egen sammanhängande mark där det går att bedriva jakt självständigt.

Viltvårdsområden tror jag mest är Norrland, tror inte det existerar längre söderut. Eller?
Kan nog vara så. Jag får iaf intrycket att här i uppland är det mer som du beskriver det. Jagar inte själv, men har ett par bekanta som gör det och det brukar vara ett par specifika ställen de jagar på.

Räknas Västerdalarna som ”Norrland”? Där finns det hur mkt VVOn som helst...

Kan nog vara så. Jag får iaf intrycket att här i uppland är det mer som du beskriver det. Jagar inte själv, men har ett par bekanta som gör det och det brukar vara ett par specifika ställen de jagar på.
Bra att de jagar på specifika ställen må jag säga, att bara dra runt och jaga lite på olika ställen kan vara lite problematiskt har jag hört.

Bra att de jagar på specifika ställen må jag säga, att bara dra runt och jaga lite på olika ställen kan vara lite problematiskt har jag hört.
Syftade på att i ett VVO så får du ju jakträtt i hela området, som ofta omfattar flera tusen hektar, så det finns ju då flera ställen att jaga på, även om de flesta ändå jagar på sin ”hemmamark”. De bekanta jag har här i uppland verkar alltid jaga på samma ställe, så det är antagligen inget vvo.

aha, då fattar jag. har sett lite tecken på folk som drar runt och jagar på vår gamla mark vid några tillfällen.

Gled du in här från vänster på forumet bara för att försöka pracka på oss dina egna påhittade tolkningar av lagar och allemansrätt och allt därikring?

Ingen kommer tro på nåt du skriver. Ifall du trodde det.

Stalle

Jag är jägare och tränar mina jakthundar med en Kickbike. I går registrerade jag mig på ett cykelforum för att kunna diskutera bromsar, hjul och andra komponenter eftersom jag måste uppgradera kickbiken. Jag såg en tråd där det diskuterades en konflikt mellan en cyklist och en jägare och gjorde ett inlägg eftersom jag har åsikter och även faktiskt lite kunskaper i ämnet.

På mitt första inlägg fick jag ovanstående svar och har nu några frågor till er cyklister:
- Är alla cyklister så här otrevliga?
- Är det ett vanligt drag för cyklister att totalt göra ner nya medlemmar på cykelforum?
- Vad gör ni andra cyklister när ni ser en cyklist som beter sig så här? Är det accepterat eller törs ni inte säga ifrån av rädsla av att bli utfrysta av de andra i cykelgänget?

Ironi javisst men ni som har liknande generaliserande tankar och frågor om jägare kan väl tänka till lite. Det finns exakt sådan frågor om jägarkollektivet i denna tråd.

Jag är som sagt jägare och jag jagar på en mark som mitt jaktlag arrenderar av Sveaskog. På marken har vi naturreservat, vandringsleder och put & take-sjöar. Vi hälsar glatt på svampplockare, vandrare, fiskare och cyklister och enligt mig så är mitt jaktlag inget undantag. Däremot ser vi att problemet med fanatiska jaktmotståndare ökar. Vi har bland annat fått jakttorn omkullvälta och mårdfällor förstörda. På grund av detta så har jag själv blivit vaksam och jag tycker mig se lite fanatiska jaktmotståndartendenser på en del svar i denna tråd.

Däremot ser vi att problemet med fanatiska jaktmotståndare ökar. Vi har bland annat fått jakttorn omkullvälta och mårdfällor förstörda. På grund av detta så har jag själv blivit vaksam och jag tycker mig se lite fanatiska jaktmotståndartendenser på en del svar i denna tråd.
om du vill ha trevliga svar kanske du inte ska göra grundlösa och svepande anklagelser mot folk sådär. om du vill trigga otrevliga svar så kallas din verksamhet för trollning.

@Draghund
Om man registrerar sig på ett cykelforum och direkt i första stycket skriver "Jakt går före cykling om vi ska rangordna de olika aktiviteterna.", trots ett oklart rättsläge, så får man kanske räkna med att det kommer reaktioner.
Har fortfarande inte sett någon cykelrelaterad fråga från dig.

@Draghund
Om man registrerar sig på ett cykelforum och direkt i första stycket skriver "Jakt går före cykling om vi ska rangordna de olika aktiviteterna.", trots ett oklart rättsläge, så får man kanske räkna med att det kommer reaktioner.
Har fortfarande inte sett någon cykelrelaterad fråga från dig.
OK. Taget. Inser att jag kanske uppfattades som fanatisk cykelmotståndare men nu är det faktiskt inte så.

Och jag hävdar fortfarande att jag har rätt. Äganderätten över marken går före cykling. Jakt ingår när man äger marken. Det betyder inte att man som jägare kan hindra cyklister att köra på marken utan bara de något luddiga formuleringarna hos naturvårdsverket.

Sen är det lite svårt att veta när det pågår jakt. För vissa jägare verkar det vara helt självklart att alla känner till i vilken skog det jagas vad vilken tid på året, men så är det nog inte för det stora flertalet.

Dessutom, som Oskar säger, jakt verkar känsligt över huvud taget, och det finns många åsikter även bland jägarna själva.

Jag är jägare och tränar mina jakthundar med en Kickbike. I går registrerade jag mig på ett cykelforum för att kunna diskutera bromsar, hjul och andra komponenter eftersom jag måste uppgradera kickbiken. Jag såg en tråd där det diskuterades en konflikt mellan en cyklist och en jägare och gjorde ett inlägg eftersom jag har åsikter och även faktiskt lite kunskaper i ämnet.

På mitt första inlägg fick jag ovanstående svar och har nu några frågor till er cyklister:
- Är det ett vanligt drag för cyklister att totalt göra ner nya medlemmar på cykelforum?
- Vad gör ni andra cyklister när ni ser en cyklist som beter sig så här? Är det accepterat eller törs ni inte säga ifrån av rädsla av att bli utfrysta av de andra i cykelgänget?

Ironi javisst men ni som har liknande generaliserande tankar och frågor om jägare kan väl tänka till lite. Det finns exakt sådan frågor om jägarkollektivet i denna tråd.

Jag är som sagt jägare och jag jagar på en mark som mitt jaktlag arrenderar av Sveaskog. På marken har vi naturreservat, vandringsleder och put & take-sjöar. Vi hälsar glatt på svampplockare, vandrare, fiskare och cyklister och enligt mig så är mitt jaktlag inget undantag. Däremot ser vi att problemet med fanatiska jaktmotståndare ökar. Vi har bland annat fått jakttorn omkullvälta och mårdfällor förstörda. På grund av detta så har jag själv blivit vaksam och jag tycker mig se lite fanatiska jaktmotståndartendenser på en del svar i denna tråd.
Jag ber om ursäkt för att jag hoppade på dig. Det är bara av att det händer ju från och till, precis som Jomper skev, att nytillkomna har en specifik dagordning.
Jag tar bort det jag skrev.
Häng kvar på Happy så skall vi nog kunna bjuda på många trevligare trådar än denna.

Stalle

Jag ber om ursäkt för att jag hoppade på dig. Det är bara av att det händer ju från och till, precis som Jomper skev, att nytillkomna har en specifik dagordning.
Jag tar bort det jag skrev.
Häng kvar på Happy så skall vi nog kunna bjuda på många trevligare trådar än denna.

Stalle
Tack Stalle, det där kändes bra. Jag inser att jag kunde uppfattas som en fanatisk cykelmotståndare så jag ber också om ursäkt.

Om en cyklist hade börjat slåss med en svampplockare/jägare/whatever så som det beskrivs i den inledande texten hade denne nästan undantagslöst varit persona non regata i cykelkollektivet därefter. Hur hade ni hanterat det i ditt jaktlag om det var den största markägaren som fick frispel? Du behöver inte svara utanför ditt eget huvud, frågan är hypotetisk och var generellt ställd utan avsikt att peka ut enskilda.

Och ja, jag tycker att det är en högst relevant fråga. Om du kände dig provocerad av den är nog läge att fundera över varför, och om din första instinkt bör vara att försvara gruppen i alla lägen?

För övrigt har jag inte det minsta emot jakt eller att övrigt friluftsfolk visar hänsyn där den bedrivs. Jag har däremot inget överseende när folk tar till nävarna vid oenighet.

Om en cyklist hade börjat slåss med en svampplockare/jägare/whatever så som det beskrivs i den inledande texten hade denne nästan undantagslöst varit persona non regata i cykelkollektivet därefter. Hur hade ni hanterat det i ditt jaktlag om det var den största markägaren som fick frispel? Du behöver inte svara utanför ditt eget huvud, frågan är hypotetisk och var generellt ställd utan avsikt att peka ut enskilda.

Och ja, jag tycker att det är en högst relevant fråga. Om du kände dig provocerad av den är nog läge att fundera över varför, och om din första instinkt bör vara att försvara gruppen i alla lägen?

För övrigt har jag inte det minsta emot jakt eller att övrigt friluftsfolk visar hänsyn där den bedrivs. Jag har däremot inget överseende när folk tar till nävarna vid oenighet.
Vi släpper det där. Jag och Stalle är goda vänner nu.

OK. Taget. Inser att jag kanske uppfattades som fanatisk cykelmotståndare men nu är det faktiskt inte så.

Och jag hävdar fortfarande att jag har rätt. Äganderätten över marken går före cykling. Jakt ingår när man äger marken. Det betyder inte att man som jägare kan hindra cyklister att köra på marken utan bara de något luddiga formuleringarna hos naturvårdsverket.
Vettig synpunkt.
Äganderätten borde alltid gå före, avlyser man områden för jakt,speciellt på egen mark, så cyklas det bara där om man är suicid.
Men, är det inte avlyst så borde allemansrätten trumfa då det officiellt inte pågår jakt. Om man träffar på en eller ett fåtal jägare i skogen på cykel är det oftast ett ickeproblem om man medvetet inte skrämmer viltet. Nästan samtliga jägare är trevliga och förstående och man kan samsas.

Så du menar att det är helt ok som i det här fallet att markägare förhindrar/försvårar cykling på hans mark igenom att lägga ut stockar och rishögar oavsett anledning?

Så du menar att det är helt ok som i det här fallet att markägare förhindrar/försvårar cykling på hans mark igenom att lägga ut stockar och rishögar oavsett anledning?
Nej absolut inte. Läs vad som står på naturvårdsverkets hemsida. Markägare har inte rätt att stänga av vägar för att hindra cyklister.

Edit: Från naturvårdsverkets hemsida "Att cykla på enskilda vägar är tillåtet. Markägare får inte sätta upp skyltar som förbjuder cykling." Får man inte sätta upp skyltar så lär man inte få blockera vägen heller.

avlyser man områden för jakt,speciellt på egen mark, så cyklas det bara där om man är suicid [-al]
men så är det inte, oavsett vilka politiska drömmar du har.

jägare ska för det första ha kulfång och säker skjutriktning. https://svenskjakt.se/start/nyhet/11-viktiga-punkter-om-skjutriktningar/

jägare ska inte "avlysa" mark. de sa sätta upp skyltar för att informera.

"biträdande riksjaktvårdskonsulent på Svenska Jägareförbundet [säger] att det kan vara bra att sätta upp skyltar som varnar för jakt för att skydda till exempel hundar och trafikanter, men att de ska vara av informativ karaktär och inte i syfte att folk ska hålla sig borta från skogen.

Han fortsatte med att förklara att allemansrätten gäller när det pågår jakt på precis samma sätt som vid andra tillfällen, men också att det inte är tillåtet med aktiv störning där man går ut för att sabotera jakten."

Det man kan säga är väl att det är väldigt känsligt att ta upp allemansrättsliga problem eller ens diskussioner här, och framförallt relaterat till cykling. Då kastar sig många direkt i försvarsställning.
En del verkar också ha en något udda, rent av revolutionär, inställning till äganderätt.

jägare ska för det första ha kulfång och säker skjutriktning. https://svenskjakt.se/start/nyhet/11-viktiga-punkter-om-skjutriktningar/

Undrar vad jag och alla i branschen avser med avlysa?

Att man inte siktar på något man inte avser att skjuta är en självklarhet för en riktig skytt, det har i samma utsträckning som i skytterörelsen inte slagit igenom bland jägare.

Att man inte siktar på något man inte avser att skjuta är en självklarhet för en riktig skytt, det har i samma utsträckning som i skytterörelsen inte slagit igenom bland jägare.
genom att efterkonstruera vad du menade med avlysa kommer du ändå inte undan att du påstod att det är suicid [alt] att röra sig i skog där det jagas. det ska det absolut inte vara.

Det man kan säga är väl att det är väldigt känsligt att ta upp allemansrättsliga problem eller ens diskussioner här, och framförallt relaterat till cykling. Då kastar sig många direkt i försvarsställning.
En del verkar också ha en något udda, rent av revolutionär, inställning till äganderätt.
Du behöver inte tala om dig själv i tredje person, alla utom den nytillkomne vet hur det ligger till egentligen.

vill man cykla fritt i skog o mark är det väl rimligt man köper alt. arrenderar mark för ändamålet.

- det borde ju ändå vara grundinställningen; sedan är allemansrätten en form av undantag från det.

Tillbaka
Topp