Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
nja, det som kan skilja om man är noga är längden (och till viss del stack).
Många cyklar är korta så in i helvete.
Frog e ju usla i geo. Långa, låga, branta, o allmänt skräp.

YO! Alla ni föräldrar som letar cyklar t barnen!! Snöa inte in er på vikt eller geo. Det går inte att projicera en vuxencykel på barnen. De har inte samma muskelbyggnad som vuxna. De har inte samma proprioception som vuxna. De använder inte energi på samma sätt som vuxna. Dessa tre meningar betyder inte att de är klenare än vuxna!! Kolla på era barn. Kolla på era barns teknik, på era barns balans, på era barns ställning vid cykling. Vad o hur kan ni hjälpa hen?! En 11 kg cykel med bra utväxling är långt bättre än en 5 kg cykel med skitig utväxling. Med mera. Med mera. Med mera. Det är bara du som förälder som kan se ditt egna barns behov eller önskemål vad gäller mtb-cykling.

Barncyklar samlingstråd
Gör man helt bort sig om man lägger 2600:- på en sån här som mellancykel?

Visa bilaga 489594
Vikt13,4 kg
Jag tycker den väger för mycket för ett barn på säg 25kg. Jag har ingen bra erfarenhet av Biltemas cyklar, på alla tre jag ägt så har samtliga haft tidiga rostangrepp på allt som kan rosta och lager som kärvar på tok för tidigt. Dåligt injusterade är de såklart också. Men tydligen finns de även människor som har bra erfarenheter.

Barncyklar samlingstråd
Nej, du gör inte bort dig. Den e superfin. Varken Woom, Islabikes, Frog eller andra är bättre än Biltema. Tråden här kanske får folk att tro att det är så, men sanningen är att de använder exakt samma komponenter. Ingen av nämnda cyklar är riktiga mtb - de är bara cyklar som ser ut som mtb. Ingen av dom har riktiga mtb-komponenter. Jepp, jag är den enda som säger det här i tråden men det är inte första gången jag sagt det. Korsfäst mig.
Vill du ha en riktig barn-mtb så har du typ två val: 1) bygg den själv. 2) köp Vpace, Spawn, Commencal eller liknande för minst 1500 euro.
Och även på dessa (erfarenhet från transition och propain) har de snålat in lite på ex. bromsar. Missförstå mig rätt, det är inget fel i bromskraften på dem (för hur mkt behöver man för 20-40kg), men oftast de billigare modellerna med mycket stora grepp....

Barncyklar samlingstråd
Frog e ju usla i geo. Långa, låga, branta, o allmänt skräp.

YO! Alla ni föräldrar som letar cyklar t barnen!! Snöa inte in er på vikt eller geo. Det går inte att projicera en vuxencykel på barnen. De har inte samma muskelbyggnad som vuxna. De har inte samma proprioception som vuxna. De använder inte energi på samma sätt som vuxna. Dessa tre meningar betyder inte att de är klenare än vuxna!! Kolla på era barn. Kolla på era barns teknik, på era barns balans, på era barns ställning vid cykling. Vad o hur kan ni hjälpa hen?! En 11 kg cykel med bra utväxling är långt bättre än en 5 kg cykel med skitig utväxling. Med mera. Med mera. Med mera. Det är bara du som förälder som kan se ditt egna barns behov eller önskemål vad gäller mtb-cykling.

Skulle du kunna ge mer exempel än bra utväxling som viktigt på en barncykel? Verkar mest som du har bestämt dig för att frog eller islabikes eller Woom är kass?

Barncyklar samlingstråd
Jag menar inte kort som i omodern geo utan fysiskt för kort för barnet.
Vår biltema 12'' var väldigt mycket kortare än kusinernas 12'' av oklart annat skitmärke.
När de väl mognat nog för att börja lära sig cykla var den redan för kort. Inget av mina barn lärde sig cykla på den jävla 12tummaren utan direkt när de fick 16''.

Ja, jag är medveten om att andra barn lärt sig cykla på en 24'' i gjutjärn när de var 18månader. Kul för er men det är inte poängen.

Rimlig vikt, rimlig storlek och framför allt ingen fotbroms är det viktigaste.

Barncyklar samlingstråd
Skulle du kunna ge mer exempel än bra utväxling som viktigt på en barncykel? Verkar mest som du har bestämt dig för att frog eller islabikes eller Woom är kass?
Meh. Kolla på deras komponenter. Tourney, Acera, Altus. E d någon som tycker det är mtb-komponenter? Har haft en frog till ett av mina barn, byggde om den för den var skräp i original.
Bra utväxling har endast att göra med ditt barn. Tycker ditt barn att 32t fram o 28t (som lättaste) bak är ok, så fine. Som jag skrev, kolla på ditt barn o hur hen beter sig med cykeln, så får man ett hum.

Barncyklar samlingstråd
Har haft barncyklar från både Biltema och Frog. Biltema var tung och skruvarna började rosta, men i övrigt inget fel på cykeln. Frog var markant lättare och inget rostade.

Men snyggaste cykeln var en 16" Tunturi Poni.

Barncyklar samlingstråd
Meh. Kolla på deras komponenter. Tourney, Acera, Altus. E d någon som tycker det är mtb-komponenter? Har haft en frog till ett av mina barn, byggde om den för den var skräp i original.
Bra utväxling har endast att göra med ditt barn. Tycker ditt barn att 32t fram o 28t (som lättaste) bak är ok, så fine. Som jag skrev, kolla på ditt barn o hur hen beter sig med cykeln, så får man ett hum.
Upp till 20” tycker jag att acera och altus kan vara ok, men inte från 24” för mtb.
Jag är nyfiken på hur du kommit fram till att vikten inte spelar någon roll? Bor du där det är helt platt?

ingen av mina barn har haft nytta av lättaste växeln ens i fjällen.
I huset har/har vi haft woom oväxlade 14 och 16. Early rider och naloo 20”. Vpace 24”

Barncyklar samlingstråd
Meh. Kolla på deras komponenter. Tourney, Acera, Altus. E d någon som tycker det är mtb-komponenter?
Pojken har Altus,
kedjan hoppa av väääääldigt ofta när det studsar och hoppar.
Nu sitter en kedjeguide på och det har hjälpt som work-around.
Så både och, Altus funkar om man moddar litet men jag hade gärna haft en växel med s.k. clutch och med mer exakta växlingar och mindre underhåll.

Pojken bryr sig iaf inte, så länge som jag är där och meckar & justerar och allt fungerar.
?

Barncyklar samlingstråd
Upp till 20” tycker jag att acera och altus kan vara ok, men inte från 24” för mtb.
Jag är nyfiken på hur du kommit fram till att vikten inte spelar någon roll? Bor du där det är helt platt?

ingen av mina barn har haft nytta av lättaste växeln ens i fjällen.
I huset har/har vi haft woom oväxlade 14 och 16. Early rider och naloo 20”. Vpace 24”
vikten har ingen betydelse om du har kass utväxling. Läs den meningen igen. Har inget att göra med var man bor eller vilken terräng man cyklar på. Har du 1:1 och mest branta uppförsbackar så kommer du inte tycka det är särskilt kul oavsett om din cykel har negativ vikt.

Barncyklar samlingstråd
Jag tror inte man ska analysera för mycket kring geometri mm. Gillar ungarna att cykla kommer de ha kul på lite vadsomhelst. Men hellre lätt cykel än "rätt" geometri och skivbromsar som tar utav helvete är min erfarenhet. Islabikes (och voom osv) är bra. De håller.
_20210518_141638.JPG

Barncyklar samlingstråd
Du har inte mindre än fyra gånger på den här forumsidan pratat om kass utväxling, antagligen för att göra någon sorts poäng. Jag förstår inte vilka cyklar du syftar på, då vad jag kan se har cyklarna vi diskuterat de senaste sidorna inte i min värld någon kass utväxling, utan ungefär vad man kan förvänta sig av en barncykel.

Barncyklar samlingstråd
Du har inte mindre än fyra gånger på den här forumsidan pratat om kass utväxling, antagligen för att göra någon sorts poäng. Jag förstår inte vilka cyklar du syftar på, då vad jag kan se har cyklarna vi diskuterat de senaste sidorna inte i min värld någon kass utväxling, utan ungefär vad man kan förvänta sig av en barncykel.
Jag har säkerligen skrivit om kass utväxling fler än 4 ggr. Jag har definitivt påstått att Islabikes, Woom och Frog är kassa mtb (om de ens går att kalla mtb) fler gånger oxå. Du kanske inte läst hela tråden.
Men...gör matten själv. Finns verktyg på nätet för sånt, t ex sheldon brown gear calculator.
Hur kan man tycka att barn kan använda Tourney, Acera, Altus, osv, med en skräpig utväxling på 34t fram o 12-32t bak!!! OCH sen med näsan i vädret påstå att det är fullt rimlig mtb-specifikation?! Vem, var? WTF?

Barncyklar samlingstråd
Fick tag i en begagnad Scott Roxter 20 till dottern, sitter 2,8" däck på den, verkar funka bra hitills och hon trampar på i backar som hon inte klarade tidigare vilket är bra, inte provat stig en men det kommer ;)

Största problemet verkar vara gripsgift, dvs växla ner till lättare växlarna, upp går bra... Vad säger ni, är det värt att byta till trigger istället? Vad är er erfarenhet?
Bromsgreppen skulle nog vara bra att justera in lite också, annars är hon toknöjd :)
Jag har bytt till trigger på grabbens Scale Jr idag och nu undviker han inte de lägsta växlarna längre. När han fick prova att växla med min 10-växlade Deore var jag faktiskt lite skeptisk, men hans växlar bjuder inte på lika mycket motstånd.

Bjuder på en länk till det trigger-reglage jag monterat: https://www.bikester.se/shimano-sl-...rqlgYnLzm8FNzv7Kxz0qUbE7ZvnpqJxhoC6GEQAvD_BwE

Kan passa på att nämna att jag upptäckte att reach faktiskt går att justera på MT200-bromshandtagen. Nu når de sexåriga fingrarna hur bra som helst.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Utväxlingen är oftast ok på de cyklar vi diskuterar här. Såg också någon dyrare cykel med väldigt stor klinga men när jag räknade på det skilde det bara någon % på lägsta.
Sen kanske 30/11-34 hade varit bättre i skogen än 32 men det duger väldigt bra för enklare stig.

Barncyklar samlingstråd
Jag har bytt till trigger på grabbens Scale Jr idag och nu undviker han inte de lägsta växlarna längre. När han fick prova att växla med min 10-växlade Deore var jag faktiskt lite skeptisk, men hans växlar bjuder inte på lika mycket motstånd.

Bjuder på en länk till det trigger-reglage jag monterat: https://www.bikester.se/shimano-sl-...rqlgYnLzm8FNzv7Kxz0qUbE7ZvnpqJxhoC6GEQAvD_BwE

Kan passa på att nämna att jag upptäckte att reach faktiskt går att justera på MT200-bromshandtagen. Nu når de sexåriga fingrarna hur bra som helst.
Beställde ett likadant reglage idag, sitter tektro bromsreglage på cykeln idag, *tror* dom går att justera också, inte hunnit kolla än. Annars byter man ev dom också.

Barncyklar samlingstråd
Justera går väl ofta...det är tool less adjustment man betalar de stora pengarna för

Förstår inte vitsen med det. Man behöver väl bara ställa i reach precis en gång, då är det inte jobbigt att använda en insex. Att har en ställrätt gör handtaget mer komplex, lite tyngre, man kan skada eller tappa rätten och som du säger höjer det priset. Jag köpte Magura MT8 och tycker att ställrätten är inte så snygg, har läst att den kan lösna och den skulle kunna slår i överröret.

Barncyklar samlingstråd
Största problemet verkar vara gripsgift, dvs växla ner till lättare växlarna, upp går bra... Vad säger ni, är det värt att byta till trigger istället? Vad är er erfarenhet?
Bromsgreppen skulle nog vara bra att justera in lite också, annars är hon toknöjd :)
Mina barn har bara haft gripshift till treväxlade Nexus, det gick bra. Sjuåringen har nu trigger och måste trycka med handflatan för att orka växla ner. Själv tycker jag att den flyter rätt fint så är tveksam till att jag skulle få det enklare genom nya vajerhöljen eller så. Behövs nog bara lite större och starkare händer.

Barncyklar samlingstråd
Förstår inte vitsen med det. Man behöver väl bara ställa i reach precis en gång, då är det inte jobbigt att använda en insex. Att har en ställrätt gör handtaget mer komplex, lite tyngre, man kan skada eller tappa rätten och som du säger höjer det priset. Jag köpte Magura MT8 och tycker att ställrätten är inte så snygg, har läst att den kan lösna och den skulle kunna slår i överröret.
Hade för länge sedan magura med rödaktig justering i plast. Den gick sönder ?

Barncyklar samlingstråd
Jag justerar rätt mycket. Speciellt i park. För att cykla platt behöver jag inte justera.

Barncyklar samlingstråd
Ah, jag visste inte att folk justerade (förutom första gången). Varför justerar du?
För att hitta en avslappnad position för fingret. Sen får man även justera efter belägg slits. Inget jag tänker på så mycket på platten och inte så viktigt för mina barn.

Edit. Och det jag tyckte var bra när jag kommer till park känns inte alltid så skönt efter några timmar och då försöker jag justera

Barncyklar samlingstråd
För att hitta en avslappnad position för fingret. Sen får man även justera efter belägg slits. Inget jag tänker på så mycket på platten och inte så viktigt för mina barn.

Men du behöver då olika positioner för olika åkstil eller banor?

Slitage är irrelevant på hydrauliska bromsar, dom kompenserar automatiskt för det.

Barncyklar samlingstråd
Köp inte för dyra cyklar till era barn, då kan det gå såhär (obs, enbart på grund av dyr cykel...eller) ?:

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Helt klart skall man inte ha för dyra cyklar till barnen... 7-åringen har upptäckt att Scott Genius 900 Tuned duger gott till henne... ?
Kan växa i den ett tag också...

Dropper uppfanns väl just för att små barn skulle kunna cykla på 29”, eller hur var det nu? ?

Men, värt att notera är att SRAM X0-triggern som sitter på cykeln funkar fint till små fingrar. Den är, enligt 7-åringen, bättre än Shimano-prylarna som finns på övriga cyklar i familjen.
Så vad vill jag säga med detta? Jo, uppgradera till bra komponenter och boosta cykelglädjen hos barnen! Det primära är trots allt att barnen (och föräldrarna) skall ha kul! Och det BLIR roligare med snärtig och exakt växling, effektiva bromsar, bra däck, lätt cykel och så vidare...

Och sedan kan jag faktiskt inte rekommendera 29” till era 7-åringar... Även om det imponerar sjukt mycket på klasskompisarna.

Barncyklar samlingstråd
Köp inte för dyra cyklar till era barn, då kan det gå såhär (obs, enbart på grund av dyr cykel...eller) ?:

Ser jag spd pedaler?

Det finns duktiga barn. Å ena sidan unnar jag dem bra grejor å andra sidan kan de nog cykla på vad skit som helst.

Vi andra får försöka balansera förutsättningar med rimlig kostnad och risken att skämma bort odågorna

Tillbaka
Topp