Frågetråden om dämparservice

Någon som vet vad de gröna gummiringarna har för funktion på min dämpare? 9F0D4DB5-91AE-462A-BCE8-11830A5E36A1.jpeg

På den sidan luftväggen reglerar men volymen på den "negativa" delen av luftburken.
De man sätter under metallbrickan i andra änden påverkar volymen på den "positiva" delen av luftburken.
Det satt bara dessa två på den ”negativa” sidan. På den ”positiva” satt ingen.
Funderade på att ta bort bägge för att testa men landade i att jag behöll en i. Får se om jag märker någon skillnad.

Gör en ytterbensservice och en sleeve service, gör det nu.
här kommer jag in igen. Tyvärr är jag litet skadad MEN då är det ju passande med service-tajm!

Tre frågor om det är OK ? (Nu blev det oavsiktligen fyra frågor)

1 Jag antar att det är denna enkla service jag ska göra:

2 Finns det någon som har bra länk till en "ytterbens-service" ? Känner mig litet osäker vad det är.

3 Ingen service på bakdämparen nu (kan vänta till vinter) ?

Infon (en gång till)
Dämpare:
Fram: Rockshock Lyrik Select årsmod2020
Bak: Rock shock super deluxe select R årsmod2020
Kanske cyklat 150timmar sen cykeln var ny.

Hade beställt Fox 20wt gold men fick hem Fox 5wt istället. Gold oljan var slut och skulle inte komma in inom överskådlig framtid. Fick pengarna tillbaka direkt men nu står jag här utan rätt olja till min Fox 34 Factory sc gaffel. Jag hade innan jag beställde från nätet försökt köpa Gold oljan från min LBS men de hade inte tillräckligt hemma för att sälja över disk. Kan jag använda den 5wt olja som jag fick behålla för besväret till en underbensservice eller finns det andra alternativ?
T ex Tf2 Cycle Dämparolja 20wt?
Fox 20wt gold verkar svårt att få tag på överallt.

här kommer jag in igen. Tyvärr är jag litet skadad MEN då är det ju passande med service-tajm!

2 Finns det någon som har bra länk till en "ytterbens-service" ? Känner mig litet osäker vad det är.

Infon (en gång till)
Dämpare:

Här finns service manualen:

Det är bara att följa alla steg, tycker det är tydligt med bilderna.

Jag hade nog också gjort en air can service på dämparen. Är ännu lättare/ mindre stökigt än gaffeln. Kanske vill du göra en stor service på den efter den har gått 200h, om packningar ser ok ut borde det vara okej att bara göra rent allt och smörja i/ hälla i ny olja i luftkammaren nu:

Hade beställt Fox 20wt gold men fick hem Fox 5wt istället. Gold oljan var slut och skulle inte komma in inom överskådlig framtid. Fick pengarna tillbaka direkt men nu står jag här utan rätt olja till min Fox 34 Factory sc gaffel. Jag hade innan jag beställde från nätet försökt köpa Gold oljan från min LBS men de hade inte tillräckligt hemma för att sälja över disk. Kan jag använda den 5wt olja som jag fick behålla för besväret till en underbensservice eller finns det andra alternativ?
T ex Tf2 Cycle Dämparolja 20wt?
Fox 20wt gold verkar svårt att få tag på överallt.
Bor du nära Sollentuna så kan du få lite 20wt av mig, köpte en liter förra året och de går ju inte åt mycket direkt.
Skriv pm i så fall!

Edit: Och om inte annat finns de säkert på hyllan hos någon i närheten!

Kjells isopropanol är ju inte direkt billig....
Jag köpte en sån här så klarar man sig ett tag.

Om man vill ha 50% ipa i smidig sprayflaska finns den här. Funkade fint när jag servade min gaffel.

Infon (en gång till)
Dämpare:

Videon du länkade är en ytterbensservice, och du skall göra en sleeve service på bakdämparen samtidigt, ha för vana att alltid göra de två samtidigt.

Videon du länkade är en ytterbensservice, och du skall göra en sleeve service på bakdämparen samtidigt, ha för vana att alltid göra de två samtidigt.
Ok, tack igen.
Då gjorde jag alltså ytterbenservice igår och jag får göra "sleeve"service ikväll ?

En lärdom var att T-röd inte är så bra här som rengöringssprit. De gamla skumgummiringarna svällde rejält när jag rengjorde i T-röd. (Men jag hade nya hemma). En annan lärdom var att det verkligen var dags. Oljan var klart skitig och skimgummiringarna mättade med smuts.

Ok, tack igen.
Då gjorde jag alltså ytterbenservice igår och jag får göra "sleeve"service ikväll ?

En lärdom var att T-röd inte är så bra här som rengöringssprit. De gamla skumgummiringarna svällde rejält när jag rengjorde i T-röd. (Men jag hade nya hemma). En annan lärdom var att det verkligen var dags. Oljan var klart skitig och skimgummiringarna mättade med smuts.

Jag har också haft problem med svällande ringar. Google säger att det är rätt vanligt. Jag använde inte heller ren IPA men tveksam till att det bara är det som var problemet. "Suspension cleaner" verkar inte heller vara ren IPA utan blandat med nafta. Jag har dock inte hittat någon data sheet på RS egen. (och inte heller någonstans att köpa den)

Senast ändrad:
Ok, tack igen.

Ja T-röd skall man ha i spritkök. ?

Foamrings är så billiga att det är lika bra att alltid ersätta dem.

Till bakdämpare säger Rockshox att man ska ha "Maxima Plush 7wt" men den är slut i lager hos många affärer. I motocrossbutiker kan man köpa Maxima 7wt utan "plush" men som finns som både "shock" och "fork" fluid, är någon av dom samma olja?

Det är alltså till själva dämparen och inte bara smörj i luftburken.

Till bakdämpare säger Rockshox att man ska ha "Maxima Plush 7wt" men den är slut i lager hos många affärer. I motocrossbutiker kan man köpa Maxima 7wt utan "plush" men som finns som både "shock" och "fork" fluid, är någon av dom samma olja?

Det är alltså till själva dämparen och inte bara smörj i luftburken.
Vad Skilljer plush och vanlig utan plush är det ett försäljnings trick.
Annars så finns rsp oljor som nog funkar lika bra.

Jag kontaktade Maxima angående Plush-oljan, så här är deras svar om någon är intresserad.

"For your shock the best fluid to use is Plush 7wt. Plush is our MTB specific suspension fluid that is formulated to provide the best performance at the temperatures and conditions in which a mountain bike is used. Our Racing Shock fluid will work in your shock, and won’t cause any harm, but your shock may not perform at its highest level."​

Så det funkar med "fel" olja men den är inte MTB-optimerad och är inte exakt samma olja.

"...your shock may not perform at its highest level."
Bra att du följde upp och tycker jag.
Men det luktar snömos om deras, Fox, svar.

Jag är f.n. Rox-shockad (obs ordvits) av priserna som SRAM tar för O-ringar och annat. Shit, här finns affärsmöjlighet för någon i rätt bransch. Marginalerna måste vara "humongous".

Bra att du följde upp och tycker jag.
Men det luktar snömos om deras, Fox, svar.

Jag är f.n. Rox-shockad (obs ordvits) av priserna som SRAM tar för O-ringar och annat. Shit, här finns affärsmöjlighet för någon i rätt bransch. Marginalerna måste vara "humongous".
Nej svaret är ju inte speciellt definitivt och självklart skulle dom heller inte säga att oljorna funkar lika bra för då hade de troligtvis inte utvecklat en egen produkt för just MTB. Bra att veta att den andra oljan iallfall funkar.

Tidigare när Rockshox använde Rockshox-märkt olja ska det enligt många redan varit Maxima-olja ändå men kanske är Maxima ett fint märke att skylta med för Rockshox att dom gick ifrån sin egna märkning, speciellt då om det skapades en specifik MTB-olja. Precis som att dom tydligt skriver att det är SKF-tätningar dom använder på de dyrare gafflarna.

O-ringar borde gå att få tag på betydligt billigare ja men det känns väldigt hemligt vilka dimensioner det är på alla ringar och servar man själv märker man att det finns ringar som är väldigt lika men inte identiska i service-kitten. Att reda ut själv vilka ringar som behövs verkar nästan omöjligt så till viss del är det skönt att betala lite extra för att få allt färdigpaketerat.

Jag kontaktade Maxima angående Plush-oljan, så här är deras svar om någon är intresserad.

"For your shock the best fluid to use is Plush 7wt. Plush is our MTB specific suspension fluid that is formulated to provide the best performance at the temperatures and conditions in which a mountain bike is used. Our Racing Shock fluid will work in your shock, and won’t cause any harm, but your shock may not perform at its highest level."​

Så det funkar med "fel" olja men den är inte MTB-optimerad och är inte exakt samma olja.
Det är ett kvalificerat försäljnings argument .
En olja skall kunna smörja dom vesäntliga delarna i gafflen.
Och att motstå kavitation.

Hur diagnostiserar man säkrast CSU-knak på en 2020 FOX 36 Factory?

Det knäpper till ordentligt vid hård framhjulsbroms, hopp mm. Men bara första bromsningen/hoppet, sedan tyst om jag gör en direkt till. Cykla en stund, sedan samma sak.

Hur diagnostiserar man säkrast CSU-knak på en 2020 FOX 36 Factory?

Det knäpper till ordentligt vid hård framhjulsbroms, hopp mm. Men bara första bromsningen/hoppet, sedan tyst om jag gör en direkt till. Cykla en stund, sedan samma sak.
Ta loss gaffeln från cykeln och sätt styrröret i ett stadigt mekställ alt. skruvstäd med lämpliga (V) alubackar. Sedan stadigt grepp om ytterbenen och bänd fram och tillbaka i åkriktningen. Du borde kunna få fram ett rejält tickande eller knakande.

Är det en äldre gaffel så kan det ofta låta från innerben/krona och då måste man ha loss CSUn och tvinga ihop/isär innerbenen med händerna för att producera ev. ljud.

Ta loss gaffeln från cykeln och sätt styrröret i ett stadigt mekställ alt. skruvstäd med lämpliga (V) alubackar. Sedan stadigt grepp om ytterbenen och bänd fram och tillbaka i åkriktningen. Du borde kunna få fram ett rejält tickande eller knakande.

Är det en äldre gaffel så kan det ofta låta från innerben/krona och då måste man ha loss CSUn och tvinga ihop/isär innerbenen med händerna för att producera ev. ljud.
Tack.

Låter som jag ska demontera och lämna till er för koll/felsök. Är ju skitväder i veckan så kanske lämpligt nu. Om det är CSU/garanti är det Biketoyz som gäller då (känns ju inte som ett alternativ om jag inte hittar en annan sålänge-gaffel)? Eller löser ni det i Gbg?

Tack.

Låter som jag ska demontera och lämna till er för koll/felsök. Är ju skitväder i veckan så kanske lämpligt nu. Om det är CSU/garanti är det Biketoyz som gäller då (känns ju inte som ett alternativ om jag inte hittar en annan sålänge-gaffel)? Eller löser ni det i Gbg?
Vi kan kolla av den och verifiera, men dessvärre måste den in till Fox (BT i vårt fall) för garantirep.

Är det en SRAM-produkt så får vi ut en CSU och gör det hos oss, men Fox är fortsatt stökigare att ha att göra med.

Vi kan åtgärda knaket, men det är inget som Fox kommer stå för, de skiftar alltid komplett CSU hos sig.

Gjort en service på min dt Swiss x313, en sk aircan service. Den modellen som inte har stiftet för att släppa luften.

Dock så har jag märkt att min lock out slutat fungera på dämparen så behöver plocka ner även resterande del. Ngn som gjort detta el har någon sprängskiss/viedo så man ser vilka delar man ska plocka med?

Pratade med lbs och han sa att den lilla cylindern kunde hålla enormt tryck och va farlig hålla på med själv. Dock tror jag inte detta gäller dt Swiss 313 utan att han blandat ihop det med ngn annan typ Fox.

Men som gjort el råkat ut för samma sak och hittat orsaken?

Gjort en service på min dt Swiss x313, en sk aircan service. Den modellen som inte har stiftet för att släppa luften.

Dock så har jag märkt att min lock out slutat fungera på dämparen så behöver plocka ner även resterande del. Ngn som gjort detta el har någon sprängskiss/viedo så man ser vilka delar man ska plocka med?

Pratade med lbs och han sa att den lilla cylindern kunde hålla enormt tryck och va farlig hålla på med själv. Dock tror jag inte detta gäller dt Swiss 313 utan att han blandat ihop det med ngn annan typ Fox.

Men som gjort el råkat ut för samma sak och hittat orsaken?
DT säljer inte de interna delarna till de där, och förser ingen med instruktioner heller.

Din dämpare är mycket riktigt gasladdad, 500psi om jag minns rätt, så har du inte rivit i sådant tidigare så ta det varligt. DT brukar använda sig
av en skruv med triangulär skalle vid gasladdningsporten.

Jag har för mig att jag sett pirat-tätningskit på Ebay till de där, men du kommer behöva lite verktyg för att kunna demontera/montera/ladda den på nytt.

DT säljer inte de interna delarna till de där, och förser ingen med instruktioner heller.

Din dämpare är mycket riktigt gasladdad, 500psi om jag minns rätt, så har du inte rivit i sådant tidigare så ta det varligt. DT brukar använda sig
av en skruv med triangulär skalle vid gasladdningsporten.

Jag har för mig att jag sett pirat-tätningskit på Ebay till de där, men du kommer behöva lite verktyg för att kunna demontera/montera/ladda den på nytt.
Ok tackar för svar.

Får se om jag på något sätt kan få lock outen att fungera annars får det väl va, kostar ca 1500kr att serva så nästan så man kan köpa en ny för 3000 ist. Oklart om den fungerade innan service el om den varit så här ett tag.

Vi kan kolla av den och verifiera, men dessvärre måste den in till Fox (BT i vårt fall) för garantirep.

Är det en SRAM-produkt så får vi ut en CSU och gör det hos oss, men Fox är fortsatt stökigare att ha att göra med.

Vi kan åtgärda knaket, men det är inget som Fox kommer stå för, de skiftar alltid komplett CSU hos sig.
Tack, kommer ner med gaffeln för bedömning. Så får jag hitta på någon reservlösning om den måste iväg några veckor.

Undrar vilket märke jag köper nästa gång... :-)

Tjena,

Ber om ursäkt om detta avhandlats tidigare, men.
Jag har en Hightower med en rs super deluxe bakdämpare och har en missljud som kan liknas vi ett KLONK.
Man märker det vid snabba repetetivarörelse längst upp i slaget.
Precis som på filmen:

1. Trodde först att det var något lager som var kass i länkaget men har bytt dem (trots att det var fina) -> ingen skillnad

2. Bytte bushings och kullager i dämparinfästningen, -> ingen skillnad

Hittade denna tråd på nätet tyckte det de beskrev där liknar mitt problem. Verkar vara en känt problem hos rs super deluxe.

Gjorde en fullservice för ca 1,5 månad sedan.

Någon här som känner igen problemet och fått det fixat?

Senast ändrad:
Oki. Jag har en RockShox Recon Silver TK 100mm. Någon som vet hur jag tar reda på vilken årgång det är på den? Köpt 2020 men OEM (heter det så?). Undrar om det är en sådan där modell där man kan ta bort en liten "spacer" och förlänga den med 20mm. Men jag vet inte årgång så jag vet inte vilken servicemanual jag ska titta i.

Oki. Jag har en RockShox Recon Silver TK 100mm. Någon som vet hur jag tar reda på vilken årgång det är på den? Köpt 2020 men OEM (heter det så?). Undrar om det är en sådan där modell där man kan ta bort en liten "spacer" och förlänga den med 20mm. Men jag vet inte årgång så jag vet inte vilken servicemanual jag ska titta i.

På min Lyrik står serienummer på baksidan av gaffelkronan, där gaffeln möter ramen.
Det knappar jag bara in här och så får man reda på allt om gaffeln.
Vet inte om det finns på din.

Tjena,

Ber om ursäkt om detta avhandlats tidigare, men.
Jag har en Hightower med en rs super deluxe bakdämpare och har en missljud som kan liknas vi ett KLONK.
Man märker det vid snabba repetetivarörelse längst upp i slaget.
Precis som på filmen:

1. Trodde först att det var något lager som var kass i länkaget men har bytt dem (trots att det var fina) -> ingen skillnad

2. Bytte bushings och kullager i dämparinfästningen, -> ingen skillnad

Hittade denna tråd på nätet tyckte det de beskrev där liknar mitt problem. Verkar vara en känt problem hos rs super deluxe.

Gjorde en fullservice för ca 1,5 månad sedan.

Någon här som känner igen problemet och fått det fixat?
Väldigt vanligt på Santa med den tune som de använder sig av. Oftast fixar den uppdaterade RS "high flow piston" detta.

Tillbaka
Topp