Manurhin2
Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Ta tid så man vet vad man , ev , ger sig in på?Dags att se om det var en bra idé :)
Visa bilaga 490282
Slog mig att det inte direkt underlättar field repair ?. Men man kan inte få allt
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ta tid så man vet vad man , ev , ger sig in på?Dags att se om det var en bra idé :)
Visa bilaga 490282
Slog mig att det inte direkt underlättar field repair ?. Men man kan inte få allt
Jobba med snöre verkar galet stökigt. Rekommenderar magnet och stålinsats i nippeln.
Ta tid så man vet vad man , ev , ger sig in på?
Nya gravelhjul på gång. Oklart vad jag vill bygga med för ekrar egentligen, hade väl föredragit bladed men det sticker rätt bra i pris.
Kommer använda newmens brickor och sugen på att ta 258 mm rakt av, borde väl fungera?
![]()
NEWMEN Nipple Washer MG Washer, 0,10 €
Newmen nipple washer MG Washer The MG-washer, the minimally possible strengthening of the nipple hole This technology needs over other conventional solutionr2-bike.com
Visa bilaga 477180
blir nog vanebildande det där. easton/raceface arc -fälgarna har inte allra bästa rykte för hållbarhet hos de som bombar hårt, men mina 40i har stått emot bra sedan 2016.Sådärja.
Byggde klart hjulen igårkväll. Premiärtur idag.
Riktigt bra med 29x2.6" det var som jag tänkte bra att cykla stig med samtidigt som det är ok på grus/asfalt också.
Men själva hjulbygget då. Det gick bra, är inget fan av Prolock-nipplar, och särskilt inte 14mm, men det var det enda som fanns i lager så det fick duga :)
Testade för en gångs skull att mäta ekerspänningen på något sätt, inte bara köra på känn som jag brukar göra :) så testade med en frekvensanalys-app i telefonen. Funkar ju rätt bra faktiskt. Men det var för bökigt. Jag använde mina musik-öron istället. Lyssnar ju väldigt mycket på musik så man har en viss känsla för toner ändå. Det var ganska enkelt tyckte jag efter en stund att höra om spänningen var likvärdig över hela varvet. Man får testa några först så man får en känsla för vad som är normalt. Sedan är det bara att normalisera (som det heter i ljudbranschen :) )
Slangen från Michelin har guldfärgad ventil. Porrigt!
Fälgarna var riktigt trevliga, gick att kränga på däcken förhand enkelt. Mina två senaste hjulbyggen så var det en utmaning att få PÅ däcken, sånt mög! Ganska skaplig offset på dessa så att disha fälgarna var ju en enkel sak. Kändes som ett riktigt bra bygge måste jag säga. Väldigt nöjd.
DT240 EXP var lite mer högljudd än jag trodde. Min gamla vanliga DT240 på förra hjulen låter typ ingenting! (med 18T ratchet!), den här nya med 36T låter en del (på båda har jag lagt i en gnutta mer fett än original). Men inte högt skulle jag påstå. Det är ändå ok, tur det. Annars hade jag bytt.
Bromsskivorna funkar bra, inget konstigt ljud/vibrationer som jag fick sist. Kassetten funkar bra med. Denna gång tog jag Sram original-kassett, inte Shimano som sist. Denna gången funkar växlingen klockrent. Till skillnad från förra med Shimano-kassett, där funkar det aldrig riktigt klockrent hur man än justerar. Väldigt konstigt!
Däcken var som sagt en bra kompromiss. Tillräckligt brett för att det ska kännas som feta däck, men ändå inte för brett så det går att cykla asfalt/grus utan att känna att det går alldeles för tungt. De låter något mer än Schwalbe Racing Ralph/Ray som jag hade innan, men de fanns inte i så breda :( men känns ändå bra. De här är i samma liga.
Trycket då! Det är viktigt, jag använde mitt tryck-beräkningsprogram och tog de siffrorna direkt bara. Det blev faktiskt rätt spot on. Har inte provat ändra men det kändes som ett perfekt allround-tryck. Ett bra "XC-tryck" där man åker på olika underlag hela tiden (0,78/1,03 bar).
Skönt, nu har jag ett par hjul som passar mig bättre än de förra. Känns riktigt bra faktiskt! Ser fram emot att prova dem mera.
--
Visa bilaga 490309
--
Visa bilaga 490307
--
Visa bilaga 490308

Jag får inte ihop det.Det här blev inte bra alls tyvärr.
Jag valde 257/258/258/257 och FH / BV har 3 mm gänga över nipplen, nu körde jag på Sapim Race / Laser men. Så fel har jag nog aldrig räknat innan.
Ekerhålen är ej offset.
Går jag upp till 300mm finns D-light som väl passar bra med Race?
Jaså du har också sådana. Kul! Ja jag valde dem för det matchade alla önskemål (bredd/assymetri/vikt) sedan att de låg bra i pris var ju ingen nackdel. Men visst, de är ganska lätta och enkel konstruktion så de är nog inte till för tuffa tag. De har ju dock en variant som heter "Heavy Duty" om man är ute efter det :)blir nog vanebildande det där. easton/raceface arc -fälgarna har inte allra bästa rykte för hållbarhet hos de som bombar hårt, men mina 40i har stått emot bra sedan 2016.
Jag får inte ihop det.
Jag tänkte på ekerlängderna. Från 258 till 300 antar jag är felskrivet.Inte jag heller. Har haft av och kontrollmätt ekrarna och de är av rätt längd. Jag har inte mätt upp ERD själv men LB har koll på vad de gör så det borde vara rätt.
Jag tänkte på ekerlängderna. Från 258 till 300 antar jag är felskrivet.
Om gängan syns 3mm på ekersidan så hade jag isf försökt få tag i Laser/Revolution i 302mm.
Hade samma problem att få tag i ekrar för ngn vecka sen men slutade med Comp från en butik och Laser från en annan.
Självklart, har läst på lite tidigare i tråden och någonstans blir det rörigt. + 4mm iaf.Vet inte hur min hjärna lyckades med det där faktiskt. Nya ekrar beställda.
Passar DT-ekrar i Sapims nipplar?
Jag glömde göra det där förut. Men idag så när jag skulle stanna och ta ett foto och cykla vidare så bara snurrade det!En liten heads up för alla hjulbyggare med de nya DT240 Exp-naven:
![]()
DT Swiss acknowledges Ratchet EXP hub problems in new service bulletin - CyclingTips
Affected rear hubs can spontaneously freewheel in both directions.cyclingtips.com
Sidan hos DT Swiss kan inte nås för närvarande verkar det som, men jag fyllde i ett kontaktformulär om mitt nya baknav och blev vidarekopplad till Cycle Service Nordic som nu har skickat en ny ratchet.

Kanske den extra gnuttan fett du lade på när du monterade?Jag glömde göra det där förut. Men idag så när jag skulle stanna och ta ett foto och cykla vidare så bara snurrade det!
Det var då självaste F----N!!! Ett sånt megamög!!! 2 ½ vecka höll det alltså, eller 223 km. Helt otroligt.
Försökte banka på navet med en pinna och studsa cykeln lite och snurra snabbt åt båda håll men inget fungerade. Så började jag gå hemåt, gick kanske fem minuter och märkte då att det helt plötsligt började funka igen. Då var det bara till att cykla hem. Funkade fint hela vägen hem.
Syns inte något slitage vad jag kan se, måste vara något dåligt material som inte glider ordentligt eller jag vet inte vad det är för problem egentligen. Men nu väntar jag på service här.
Kan ju vara det.Kanske den extra gnuttan fett du lade på när du monterade?
Har hört att naven med ratchet kan vara känsliga för just mängden fett...
använde du dt swiss-kalkylatorn kan det vara en förklaring. ger konstiga värden avvikande från andra.Vet inte hur min hjärna lyckades med det där faktiskt. Nya ekrar beställda.
Passar DT-ekrar i Sapims nipplar?
Jeg synes det er mest effektivt å tape de to felgene sammen og så skifte eike for eike mens hjulet står i stativet. Da går jobben fort og en kan jobbe i en god posisjon.Jag ekrade över mitt bakhjul till ny fälg igår (gamla fälgen sprucken på massa ställen) och kom på en praktisk metod. Istället för att ekra loss den gamla fälgen först och sen på med den nya så la jag nya fälgen ovanpå den gamla och för varje eker jag tog loss satte jag direkt fast den i motsvarande hål på nya fälgen. Så när jag jobbat mig varvet runt satt allt som det skulle i nya fälgen och den gamla var lös. Behövde aldrig fundera över vilka ekrar som skulle vart eller trassla med över/under/kors och tvärs.
Det kanske är standard för rutinerade hjulbyggare att göra så, men jag var rätt nöjd när jag kom på hur jag skulle göra!
Fördelen jag kan se med att inte tejpa ihop dem var att jag kunde flytta den nya fälgen så att ekern räckte långt genom hålet och var enkel att skruva ihop med nippeln. Jag behövde aldrig krångla med lös eker för att hitta ut med nippeln genom hålen i fälgen. Jag får prova din metod på framhjulet när jag byter den fälgen också!Jeg synes det er mest effektivt å tape de to felgene sammen og så skifte eike for eike mens hjulet står i stativet. Da går jobben fort og en kan jobbe i en god posisjon.
Bygger de aller fleste av mine hjul med nippler jeg skrur fra innsiden som Sapim doublesquare eller DT squorx og da har jeg erfart at det er effektivt å jobbe med felgene sammen i stativetFördelen jag kan se med att inte tejpa ihop dem var att jag kunde flytta den nya fälgen så att ekern räckte långt genom hålet och var enkel att skruva ihop med nippeln. Jag behövde aldrig krångla med lös eker för att hitta ut med nippeln genom hålen i fälgen. Jag får prova din metod på framhjulet när jag byter den fälgen också!
Loctite / DT Swiss Spoke Freeze gör inte dåligt byggda hjul perfekta eller ens felfria. Det enda är att felen döljs lite längre.Har nu fått mitt framhjul ombyggt med ny fälg (se bild för gamla fälgen). Kostade 900kr hos Sportson.
...
Kan jag applicera Loctite 222 ? Nu är hjulet spikrakt enligt mekanikern
Har även gravelhjul som behöver bli raka IGEN, och de har jag haft inne för riktning 3 gånger för 300kr/hjul och de blir skeva efter 25 mil. Men varje gång så gör de en 5 minuters fix, de mäter inte ekerspänningen och lägger aldrig på loctite / dt swiss spoke freeze.
Antar att de blir snea så snabbt för att ekerspänningen är ojämn och mekanikern har undvikit att fixa detta. Så tänkte gå till en annan verkstad och få det gjort ordentligt.
Jobbar i butik och cykelverkstad
Det stämmer, men aldrig sagt att jag var fullblodad mekaniker :)Loctite / DT Swiss Spoke Freeze gör inte dåligt byggda hjul perfekta eller ens felfria. Det enda är att felen döljs lite längre.
Men varför betalar du andra för att bygga och tom räta dina hjul? Borde du inte klara av det själv?
Eller stämmer inte det du tidigare har skrivit här
Vilken sorts mekaniker är du då?Det stämmer, men aldrig sagt att jag var fullblodad mekaniker
Om du bygger/fixar till dina hjul så att de har tillräckligt hög och jämn ekerspänning,Det handlar inte om att dölja felen, utan att fixa till de från grunden. Rikta upp genom att ha jämn och korrekt ekerspänning och därefter lägga på loctite. Ingen fulfix att rikta utan rätt ekerspänning som tidigare.
Du kan väl lätt få viktuppgift på navet? (med body) och kassetten? Sedan kan du räkna med att en eker väger kanske 8 gram, med nippel.Jag leker med tanken att reparera mitt gamla bakhjul. Jag vill plocka av fälgen och väga den men då får jag så klart aldrig ihop det igen.
det är ett XERO från 2001 utan närmare beteckning så blir nog svårt. Jag borde kunna tejpa och numrera ekrarna tänker jag,.Du kan väl lätt få viktuppgift på navet? (med body) och kassetten? Sedan kan du räkna med att en eker väger kanske 8 gram, med nippel.
Inte om det finns plats för det, vilket det inte alltid gör, kolla tex mha FreeSpokeden vanligaste ekringen vid 28 hål är ju tydligen 2-kors. Finns det någon nackdel att istället köra 3-kors om det finns utrymme för det?
Vill du göra det bara för att väga fälgen? Sjukt ovärt skulle jag säga. Då bygger jag hjul.. :pdet är ett XERO från 2001 utan närmare beteckning så blir nog svårt. Jag borde kunna tejpa och numrera ekrarna tänker jag,.
Nej, fälgen är ju kass men om det lönt att byta den så vill jag tejpa på den nya och flytta en eker i taget som happy brukar tipsa om.Vill du göra det bara för att väga fälgen? Sjukt ovärt skulle jag säga. Då bygger jag hjul.. :p
Dåså. Tolkade det som att du ville väga fälgen bara :pNej, fälgen är ju kass men om det lönt att byta den så vill jag tejpa på den nya och flytta en eker i taget som happy brukar tipsa om.
Lönt är det om det blir max 950g totalt för rimliga pengar. Typ långt under 1000 spänn.
Jag tror det borde gå lika bra att tejpa korsen och numrera ekrarna.
Jag har inga begrepp alls om vad som krävs men de flesta 26'' rims verkar väldigt tunga med tanke på hur smala de är.
Edit. Och jag måste väl ändå lära mig innan barnen blir tunga nog att paja hjulen
Tack, verkar som att det ska funka, visserligen med väldigt liten marginal (0,63 mm enligt kalkylatorn). Anledningen till att jag frågar är att jag beställt ett par handbyggda hjul med 28 ekrar fram och blev lite förvånad när jag såg att (den i och för sig väldigt erfarne) byggaren valt att köra 3-kors där. Fanns säkert en bra anledning.Inte om det finns plats för det, vilket det inte alltid gör, kolla tex mha FreeSpoke
Det finns iofs en skillnad:
Ekrarna blir längre med 3-kors vilket gör hjulet tyngre.
Inte den här gången. Inte fullt så onödigtDåså. Tolkade det som att du ville väga fälgen bara :p
Vill du vara "bälte OCH hängslen"-säker så kan du väl även göra en "fälg" av papp eller ngt liknande och flytta över ekrarna till.Nej, fälgen är ju kass men om det lönt att byta den så vill jag tejpa på den nya och flytta en eker i taget som happy brukar tipsa om.
...
Jag tror det borde gå lika bra att tejpa korsen och numrera ekrarna.
Ja, det är ju smart. Får se om jag orkar det eller chansar.Vill du vara "bälte OCH hängslen"-säker så kan du väl även göra en "fälg" av papp eller ngt liknande och flytta över ekrarna till.
En sådan "fälg" borde även vara lättare än tom en i karrbåån![]()
Jo, jag insåg ett par minuter senare att ditt sätt är mindre arbete än mitt.Vill du vara "bälte OCH hängslen"-säker så kan du väl även göra en "fälg" av papp eller ngt liknande och flytta över ekrarna till.
En sådan "fälg" borde även vara lättare än tom en i karrbåån![]()
vid liten hjuldiameter kan det bli trängsel inne vid navet. och det är ett mindre viktstraff.Detta har kanske avhandlats tidigare i tråden, men den vanligaste ekringen vid 28 hål är ju tydligen 2-kors. Finns det någon nackdel att istället köra 3-kors om det finns utrymme för det?