nice keps under hjälm

nice keps under hjälm
Åas, hur kul vore det om vi alla tyckte lika jämnt?
o
Känner att det verkar vettigt att anta att de som verkligen har testat under flera år har mer rätt än den som aldrig har testat, men ändå argumenterar emot.
+1
Vi ska värna om våra kufars rätt till egna och avvikande åsikter!

Det som kan bli lite jobbigt är när de själva inte klarar av att inse det alla andra inser,
utan ofta och med emfas hävdar
"Jag har rätt, alla andra har fel, oavsett hur många de är eller hur lång erfarenhet de har!"

nice keps under hjälm
Skippade kepsen idag för att ta hjälmen som matchade tröjan bäst idag. Fick in tre ilskna flygfän i hjälmen på kort tid vilket var sjukt irriterande. Dessutom ränn svetten ner i ögonen.

Så visst fyller kepsen sin funktion @Makten ?

nice keps under hjälm
Vad är det du finner opraktiskt med en keps under hjälmen?
Det har jag ju förklarat ett antal gånger nu: Att skärmen bara har två lägen och att den inte sitter på hjälmen så att den alltid är med oavsett val av huvudbonad under.

Krystade konstruktioner?
En cykelkeps:
- Skydd mot (viss) kyla.
- Skydd mot värme.
- Skydd mot sol.
- Skydd mot regn.
- Fungerar med alla hjälmar, även din (luftiga och lätta?) favorithjälm. Fungerar lika bra med Specialized som Lidl.
- Skonar inredningen i hjälmen.

Inte cykelkeps:
- Hitta en skön (och billig eller dyr) hjälm som dessutom har en lätt justerad skärm, insektsnät och tvättbar inredning. Gärna av den typen du trivs med och behöver för din cykling, så för en del går tex FF bort?
- Klipp av toppen på en löparmössa att använda när det är varmt. Använd mössor under när det är kallare.

Tydligen beror detta omedvetna kepslidande på att tillverkarna ännu inte tagit fram en produkt som inte användarna tycker att de behöver? Jag vet inte riktigt vad som framstår som mest krystat?
Kan du förklara varför keps under hjälmen bara används vid LVG-cykling? Om det vore så fantastiskt skulle det ju användas i andra discipliner också, men så är inte fallet. Antagligen för att man där är mer intresserad av funktion än "credd", men det är bara min gissning. LVG verkar i många fall extremt bakåtsträvande och konservativt, i alla fall för oss som ser det utifrån så att säga.

Om du har samma keps under alla förhållanden så antar jag att det är ganska begränsade förhållanden. Att jag byter mellan olika mössor är för att temperaturspannet är ca 40° från lägsta till högsta temp. Går omöjligen med samma huvudbonad oavsett om den har skärm eller inte.

nice keps under hjälm
o

+1
Vi ska värna om våra kufars rätt till egna och avvikande åsikter!

Det som kan bli lite jobbigt är när de själva inte klarar av att inse det alla andra inser,
utan ofta och med emfas hävdar
"Jag har rätt, alla andra har fel, oavsett hur många de är eller hur lång erfarenhet de har!"
Har du testat skärm på hjälmen menar du? På vilket sätt fungerade det inte tillfredsställande?

nice keps under hjälm
Varför skulle man inte vilja ha den? Fäll upp den så märker du inte att den existerar.

Nu har jag bara testat två men båda de hjälmarna var rätt obekväma i hastigheter över 25 och rejält så över 30. Nu kanske modernare hjälmar har bättre aerodynamik och inte visslar och tjuter så mycket, men då rinner väl vattnet bakvägen genom skärmen när det regnar och så försvinner hela min anledning att ha skärm.

nice keps under hjälm
Makten, två frågor;
- kan du lägga in en bild på tänkt hjälm med skärm som du menar kan vara ett alternativ?
- hur mycket landsväg cyklar du?
Jag påstår inte att det finns något sådant alternativ, utan att det bör vara frånvaron som beskrivs som problem istället för att kepsen skulle vara det ultimata svaret. Vilket de flesta tycks anse, trots att de förmodligen inte haft möjlighet att prova skärm på hjälmen. Att glatt cykla med kepa är ju inga som helst konstigheter. Det är avogheten mot skärm på hjälmen som är konstig och ologisk.

Jag cyklar inte LVG alls. Det gör dock inte att vissa saker blir ganska uppenbart fåniga. Typ som att skivbromsar var jävulens påfund, tills det tippade över kanten och nu plötsligt är åtminstone okej. Är helt övertygad om att det kommer LVG-hjälmar med skärm förr eller senare och att när tillräckligt många personer med inflytande över modet har det, så kommer alla ha det. Verkar ju rent av puckat att behöva en mössa med skärm under.

Edit: GustafH:s invändning om att befintliga hjälmskärmar funkar dåligt i hög hastighet köper jag absolut. Det hade jag inte tänkt på. Men det tog också rätt lång tid innan detta, som faktiskt är ett reellt argument, dök upp. :sneaky:

nice keps under hjälm
Var snäll emot M nu. Det är bra att någon står upp emot oss massans barn och har lite egna idéer.

Dock är keps det bästa som hänt sedan ångmaskinen...
Lite av kapning av min egen fråga här; Förr om åren när det var en halv vetenskap att få in en bild i en forumtråd så var det "alltid" bilder med, nu när det är simpelt, snabbt och alla kan så är det inga bilder alls.

Det hade varit bra med bild för att veta vad vi pratar om egentligen, åtminstone för mig som bara vet hur skärmen på mina mtb-hjälmar ser ut, och dom är nog mindre trevliga att ha på skallen i fartvind i 70-80 km/h. Och behovet av avskärmning mot omgående varierande sol-nivå som lerstänk från cyklisten framför känns inte riktigt samma sak på lvg så att en sådan "strut" skulle vara relevant.

nice keps under hjälm
Jag känner ingen avoghet mot skärm på hjälmar, varför skulle någon göra det? Jag cyklar huvudsakligen Xc-Mtb, om det gör någon skillnad (det gör det inte, cykelkepa är minst lika bra i skogen). Jag tycker inte det är speciellt snyggt så så fort hjälmen är av är även kepsen av om det inte är väldigt stark sol och jag ska ta en glass eller nåt. Jag skulle aldrig visa mig civilt i cykelkeps. Jag har personligen inget behov av creddiga märken eller ironiska texter, utan mina kepsar är helt vanliga Craft och GripGrab och liknande och en klubbkeps förstås.
Jag tror Makten försöker projicera hela den här ”mode”-grejen. Han nämner det i nästan varje inlägg, men jag har inte sett någon av oss som använder keps ta upp just den biten som en fördel?
Uppfinner någon en hjälm som fungerar lika bra som en hjälm+keps så skulle jag verkligen inte ha några principiella skäl att inte prova.
Edit: Jo, jag gillar inte skärm på hjälm tillsammans med keps. De gånger jag provat är hjälmskärmen ivägen för kepsskärmen.

nice keps under hjälm
Jag ser inte vad en skärm på hjälmen skulle ge mig för fördelar kontra en skärm på en keps. Som jag skrev ovan är justerbarheten för mig en icke-fråga.

Om jag ska köra en heldagstur där jag startar i lite kyligt väder och skulle ha en hjälm med skärm skulle jag behöva ha någon form av tunn hjälmmössa under ändå. När det sedan blir varmare så är en möjlighet att behålla hjälmmössan på. Då svettningen ökar med ökande temperatur behöver jag då antingen ha någon form av svettavledande anordning på hjälmmössan, alternativt byta till en annan mössa med sådan. En annan variant är förstås att ta av hjälmmössan och bara ha något slags svettavledande band. Då behöver jag dock om vädret är soligt antingen ha med mig solskydd eller ha smetat in hårbotten redan från start med solskydd. Det senare hade sannolikt lett till att en del solskydd hamnat i hjälmmössan.

Med en keps sätter jag på kepsen när jag börjar och har den på hela tiden. För mig är det en enklare lösning.

Och jag har cyklat tillräckligt mycket i varmt väder för att ärligen kunna säga att jag inte störs av att ha en keps på huvudet även när temperaturen går över svenska högsommarnivåer.

Detta är mitt resonemang. Med andra preferenser och fysiologiska egenskaper blir ekvationen förstås annorlunda och en hjälm med skärm kan te sig som ett attraktivt alternativ. Utan att ta upp variationer i förutsättningar och preferenser tycker jag dock att det är något överdrivet att generellt såga skärm-på-hjälmen-lösningen eller kepsalternativet.

nice keps under hjälm
Jag tror Makten försöker projicera hela den här ”mode”-grejen. Han nämner det i nästan varje inlägg, men jag har inte sett någon av oss som använder keps ta upp just den biten som en fördel?
Nja, jag tror dock att det är en stark anledning till att ingen lägger lite krut på att utveckla en skärmförsedd hjälm för LVG-bruk. Sen kanske jag fastnade onödigt mycket vid det, kan jag hålla med om.

Uppfinner någon en hjälm som fungerar lika bra som en hjälm+keps så skulle jag verkligen inte ha några principiella skäl att inte prova.
Och det var ungefär dit jag ville komma.

-----

Sen förstår jag dock inte det här svettargumentet. Inte fasen svettas nån så in i helsike mycket att svetten rinner på utsidan av kepan och hindras att hamna i ögonen tack vare skärmen? Det lär ju vara tyget i själva kepsen som suger upp det, precis som med vilken skärmlös mössa som helst. Jag använder ju som sagt själv mössa eller pannband av just den anledningen. Det är bara skärmens placering jag ifrågasätter, inte det andra. Jag cyklar som sagt inte LVG själv men solen står ju liksom inte lika högt på himlen hela tiden jämt. Att kunna justera skärmen till precis lagom skydd ser jag som en eftersträvansvärd och ganska självklar funktion, oavsett var och hur man cyklar. För man vill ju inte ha en jäkla skärm i synfältet när den inte behövs, utan bara så lite som möjligt som ändå täcker solen. Eller regnet, eller vad det nu må vara.

För att spinna vidare på det ämnet i andra sammanhang tycker jag att hjälmtillverkarna borde fixa så att man slipper mössa alls. Alltså genom en rimligt dimensionerad "kudde" längst fram som suger upp och/eller leder bort svett. Och jag skulle hemskt gärna se myggnät på MTB-hjälmar. Skiter fullständigt i om det skulle vara fult eller inte.

nice keps under hjälm
Att just en keps skulle besitta några magiska egenskaper vad gäller fukttransport och kylning vilka inte skulle gå att införliva i en hjälmmössa låter bara märkligt.
Däremot är ju skärmens position överlägsen med keps då ledpunkten sitter lågt och går att fälla upp utan att skapa onödigt luftmotstånd. Att den sitter närmare ögat gör också att den kan göras mindre och ytterligare minska risken för att den bromsar. En plastskärm på hjälmen blir betydligt bulkigare och kommer hamna i vindraget i uppfällt läge. Att montera den lägre och göra den mindre tror jag gör det problematiskt med passformen. Men en keps kan du optimera skärmpostitionen efter dina ögonbryn och hjälmen efter din huvudform.

Var hittar jag en helvit cykelkeps som går att tvätta i 90°?

nice keps under hjälm
När jag cyklat i rejäl värme, och i ffa i långa stigningar, så droppar det svett från spetsen på skärmen medan det inte rinner ner något i ögonen. Med tanke på att mina försök med svettband vid löpning bara lett till ett förskjutande av tidpunkten då det börjar rinna ner svett i ögon (tills då svettbandet är mättat med svett) misstänker jag kraftigt att om jag inte haft skärm på kepsen så hade svetten runnit ner i ögonen.

nice keps under hjälm
Finns det någon keps med extra bred resår?
...
Hade velat ha bred resår runtom så det blir avlastat hela vägen runt.
Den där smäcken som @HåkanC skrev om i trådens början ser ju ut som att ha resår hela klotet runt.
Det stämmer
Hela det svarta bandet på både kepsen och solskärmen är ett elastiskt band
Halo_Keps_Solskärm.JPG

Halo "Cycling Cap" EU
Halo "Visorband" EU

Med det inbyggda svettbandet, särskilt pga silikonbandet, funkar de för mig mycket bättre än mer traditionella cykelkepsar. För mig som har hår även på huvudet funkar Halo "Visorband" bättre jmf med Halo "Cycling Cap", åtminstone här i Sverige där solstrålningen aldrig blir olidlig.

nice keps under hjälm
Sen förstår jag dock inte det här svettargumentet. Inte fasen svettas nån så in i helsike mycket att svetten rinner på utsidan av kepan och hindras att hamna i ögonen tack vare skärmen? Det lär ju vara tyget i själva kepsen som suger upp det, precis som med vilken skärmlös mössa som helst.

Exakt så mycket svettas jag! En 50 minuters tur i ca 30 och pulszon 3 så får jag krama ur kepsen utomhus eller i vasken. Eller utsidan eller insidan, det är ju svårbedömt när möget e genomsvettigt...

Det är nog kappillärkraft, jag tror iofs att svetten samlas i tyget, och sen liksom följer skärmen på samma sätt som man typ hänger en kejda från en hängränna eller liknande...

nice keps under hjälm
Exakt så mycket svettas jag! En 50 minuters tur i ca 30 och pulszon 3 så får jag krama ur kepsen utomhus eller i vasken. Eller utsidan eller insidan, det är ju svårbedömt när möget e genomsvettigt...

Det är nog kappillärkraft, jag tror iofs att svetten samlas i tyget, och sen liksom följer skärmen på samma sätt som man typ hänger en kejda från en hängränna eller liknande...
Frågan är om du inte svettas extra mycket av att ha en keps på dig. ? Att ta på sig en mössa när det är varmt är ju inte direkt logiskt i något annat sammanhang liksom.

nice keps under hjälm
Frågan är om du inte svettas extra mycket av att ha en keps på dig. ? Att ta på sig en mössa när det är varmt är ju inte direkt logiskt i något annat sammanhang liksom.
Relevant logik!

Såhär: Svetten blir ett större problem om jag inte har keps (förstörda hjälmar, ont i ögon, glasögon som håller max ett år p.g.a. saltet i svettet repar).

Tyget i kepsen är ju väldigt tunnt. Jag jobbade ett år i saharas södra gränsregioner, och visst hade jag inte dunjacka, men rätt använt bidrog kläderna till adekvat värmehantering när tempen var uppe runt de 40.. T.ex. tyckte jag att en tunn långärmad skjorta många gånger var bättre än t-shirt. Luftighet är nog grundtesen, och knäppt nog bidrar ju kepsen med ett luftlager mellan mig och hjälmens vaddering.

nice keps under hjälm
Bland mc-åkare tror jag det är ganska vanligt med hjälmhuva. Dels skyddar det mot drag och kyla när det behövs, men känns också lite mera hygieniskt - lätt att tvätta upp hjälmhuvan lite hastigt. Svårare att göra rent hjälminredningen.

Sen vill jag än en gång nämna något som jag inte tycker diskuterats så mt, nämligen solskyddet. Jag opererade mitt ena öra pga en knuta för inte så länge sedan. Analysen visade att den var godartad, men jag hade några svettiga dagar i väntan på provsvar. Läkaren sa ngt om att jag skall vara försiktig med solbränna, särskilt nu efter operationen, och egentligen visste jag ju om att jag är en riskperson när det gäller hudcancer, ljushylt och rödlätt som jag är.

Hursomhelst, solskyddet! Jag vill ha en mössa som går ned över öronen och är så sval som möjligt så den funkar på sommaren. Fick ett par tips längre upp i tråden. Tänker att en tunn keps också kan funka. Om man vänder skärmen bakåt skyddar man kanske ett annat känsligt ställe, nämligen nacken?

nice keps under hjälm
Jag vill ha en mössa som går ned över öronen och är så sval som möjligt så den funkar på sommaren.
Halo, som jag har skrivit om några ggr tidigare i tråden, säljer ett luftigt solskydd (+50 SPF)
Det kamoflagemönstrade tyget i bilden (finns även i vitt) som man själv då får sätta fast på sin keps
142-T.jpg

Läs mer här: https://store.haloheadband.com/Halo-Sun-Shield-p/msuns.htm

Headsweats säljer en löparkeps med liknande solskydd
headsweats-protech-race-hat-11.png

Läs mer här: https://www.headsweats.com/collections/protech
Säljs tex här, som basebollkeps: https://www.amazon.se/Huvudsvettningar-unisexs-protech-hatt-vit-storlek/dp/B0025ULSO0/

nice keps under hjälm
Relevant logik!

Såhär: Svetten blir ett större problem om jag inte har keps (förstörda hjälmar, ont i ögon, glasögon som håller max ett år p.g.a. saltet i svettet repar).
Visst, men frågan är om det inte hade kunnat vara ännu mindre problematiskt om man bara hade något som sög upp svett i pannan istället för en heltäckande grunka som även håller resten av huvudet varmare än utan huvudbonad.

Tyget i kepsen är ju väldigt tunnt. Jag jobbade ett år i saharas södra gränsregioner, och visst hade jag inte dunjacka, men rätt använt bidrog kläderna till adekvat värmehantering när tempen var uppe runt de 40.. T.ex. tyckte jag att en tunn långärmad skjorta många gånger var bättre än t-shirt. Luftighet är nog grundtesen, och knäppt nog bidrar ju kepsen med ett luftlager mellan mig och hjälmens vaddering.
Ja, när utomhustempen är högre än normal hudtemperatur (32 grader?) så skyddar man sig rimligen mot värme med mer kläder än mindre. Det är ju dock ganska extremt, åtminstone i Sverige.

Hela vitsen med att svettas är ju att svetten ska dunsta och därmed kyla. Så under normala omständigheter verkar det tämligen kontraproduktivt att ha ett extra lager på sig. Det finns en sorts "hängränna" av silikongummi som man har i pannan som ska leda bort svett till bakom öronen. Har inte provat själv men ska nog göra det. Pannband funkar bra men ibland skulle jag vilja ha det ännu luftigare, och enda anledningen att jag använder pannband är just för att slippa svett i ögonen (vilket det funkar utmärkt mot åtminstone för MTB).

nice keps under hjälm
Visst, men frågan är om det inte hade kunnat vara ännu mindre problematiskt om man bara hade något som sög upp svett i pannan istället för en heltäckande grunka som även håller resten av huvudet varmare än utan huvudbonad.

Ja, när utomhustempen är högre än normal hudtemperatur (32 grader?) så skyddar man sig rimligen mot värme med mer kläder än mindre. Det är ju dock ganska extremt, åtminstone i Sverige.

Hela vitsen med att svettas är ju att svetten ska dunsta och därmed kyla. Så under normala omständigheter verkar det tämligen kontraproduktivt att ha ett extra lager på sig. Det finns en sorts "hängränna" av silikongummi som man har i pannan som ska leda bort svett till bakom öronen. Har inte provat själv men ska nog göra det. Pannband funkar bra men ibland skulle jag vilja ha det ännu luftigare, och enda anledningen att jag använder pannband är just för att slippa svett i ögonen (vilket det funkar utmärkt mot åtminstone för MTB).
Då blir det golfkeps! :) De är dock behäftade med nackdelen att inte skydda mot solbränna. Har kollat på de där hängrännorna, verkar ju vara en smidig lösning på svettbiten. Har själv pannband av merinoull ner till -5 grader, har jag något varmare än så svettas jag så det stänker bakåt om jag vrider huvudet åt sedan. Pannbandet hjälper litegrann mot det med. Nästan pinsamt att inte kunna titta bakåt om jag cyklar med någon..

nice keps under hjälm
Att bry sig mer om "regler" än om vad som praktiskt funkar bäst är å andra sidan något för ängsliga grupptrycksundersåtar som inte vågar tänka efter eget huvud. Hellre dålig smak vilken dag som helst.
Jag bryr mig faktiskt inte hur andra människor klär sig när de cyklar. Det verkar däremot vara rätt viktigt för dig.

nice keps under hjälm
Jag bryr mig faktiskt inte hur andra människor klär sig när de cyklar. Det verkar däremot vara rätt viktigt för dig.
Du bryr dig uppenbarligen tillräckligt mycket för att skriva ett inlägg om en helt irrelevant åsikt i frågan i alla fall.
Jag tycker att det är ganska viktigt att ifrågasätta irrationella normer. Det betyder inte att jag menar att jag har rätt.

nice keps under hjälm
Bigmollo:
Glöm inte det jag skrev i #92
Eftersom du ignorerade frågan förra gången, precis som du brukar, mellan dina monologer och tillrättavisningar:

– Har du provat att cykla med skärm på hjälmen? I så fall; på vilket sätt fungerade det dåligt? Om du inte provat, varför förutsätter du att det fungerar dåligt?

nice keps under hjälm
Eftersom du ignorerade frågan förra gången, precis som du brukar, mellan dina monologer och tillrättavisningar:

– Har du provat att cykla med skärm på hjälmen? I så fall; på vilket sätt fungerade det dåligt? Om du inte provat, varför förutsätter du att det fungerar dåligt?
Nu är jag iof inte renodlad landsvägscyklist, och dessutom inte HåkanC, men ja jag har testat hjälm med skärm ett flertal gånger och som nån tidigare skrev så ger kepsen ett bra skydd mot solen för oss med lite/inget hår på huvudet. Det skyddet får man inte i en hjälm med skärm om man inte väljer att ha en tunn mössa under men då är börjar du väl gnälla på att det är därför vi svettas......

nice keps under hjälm
Nu är jag iof inte renodlad landsvägscyklist, och dessutom inte HåkanC, men ja jag har testat hjälm med skärm ett flertal gånger och som nån tidigare skrev så ger kepsen ett bra skydd mot solen för oss med lite/inget hår på huvudet. Det skyddet får man inte i en hjälm med skärm om man inte väljer att ha en tunn mössa under men då är börjar du väl gnälla på att det är därför vi svettas......
Det köper jag helt klart och jag tror inte att nån cyklar omkring med kepa för att det är dåligt.

Problemet med HåkanC och en del andra är att de inte ens klarar att föra en saklig diskussion. De har sin sanning som aldrig någonsin kan rubbas, men de kan inte ens argumentera för den utan ignorerar antingen motfrågor eller som ovan, försöker förlöjliga eller smutskasta den som har "fel" utan att ens våga bemöta vederbörande. Ett väldigt ynkligt beteende, men tyvärr ganska vanligt, och det rimmar ganska bra med det där grupptrycket jag berörde och tror har stor del i väldigt mycket som rör cykelvärlden (och allt annat).

Om man inte klarar av att framföra sina åsikter och varför man har dem, varför gör man ens ett inlägg? Jo, för att dunka andras ryggar och passivt känna att man har "rätt" såklart. Primitivt, destruktivt och om något väldigt barnsligt. "Vi och dom". Apfasoner.

nice keps under hjälm
Hjälm med skärm är för barn med dålig smak.

Tjena!

Skönt när man har självkänsla. ?

mollo1.jpg

Nått exempel till..

Edit: Han har ju alltså hjälm med skärm, sen att skärmen råkar sitta på kepsen är ju en annan sak.

Senast ändrad:
nice keps under hjälm
Tjena!

Skönt när man har självkänsla. ?

Visa bilaga 492467

Nått exempel till..

Edit: Han har ju alltså hjälm med skärm, sen att skärmen råkar sitta på kepsen är ju en annan sak.
Vad ung jag var där ?! Om du letar bättre så borde du kunna hitta mig med en skärmhjälm också. ?

nice keps under hjälm
Det köper jag helt klart och jag tror inte att nån cyklar omkring med kepa för att det är dåligt.

Problemet med HåkanC och en del andra är att de inte ens klarar att föra en saklig diskussion. De har sin sanning som aldrig någonsin kan rubbas, men de kan inte ens argumentera för den utan ignorerar antingen motfrågor eller som ovan, försöker förlöjliga eller smutskasta den som har "fel" utan att ens våga bemöta vederbörande. Ett väldigt ynkligt beteende, men tyvärr ganska vanligt, och det rimmar ganska bra med det där grupptrycket jag berörde och tror har stor del i väldigt mycket som rör cykelvärlden (och allt annat).

Om man inte klarar av att framföra sina åsikter och varför man har dem, varför gör man ens ett inlägg? Jo, för att dunka andras ryggar och passivt känna att man har "rätt" såklart. Primitivt, destruktivt och om något väldigt barnsligt. "Vi och dom". Apfasoner.
Vad är det vi är skyldiga att argumentera om? TS frågade om en keps utan reklam. Det finns en kille i tråden som inte går med på det utan kräver att alla andra ska testa hjälm med skärm istället. Jag kräver nu att alla ska testa enhjuling med ett durkslag på huvudet. Bevisa att jag har fel. Argumentera på nu!

nice keps under hjälm
Vad är det vi är skyldiga att argumentera om? TS frågade om en keps utan reklam. Det finns en kille i tråden som inte går med på det utan kräver att alla andra ska testa hjälm med skärm istället. Jag kräver nu att alla ska testa enhjuling med ett durkslag på huvudet. Bevisa att jag har fel. Argumentera på nu!

Jag har inte ens någon enhjuling för de är farliga i nerförsbackar!

Tillbaka
Topp