Cykel som försörjning

Cykel som försörjning
Bor du skapligt nära en stad så kan du dra in lite pengar genom att sälja på-platsen-service på vårarna. Köp/bygg en cykelvagn för att transportera prylarna och cykla hem till kunderna. Du kan ju även stå med vagnen på lämplig plats för att försöka ragga kunder. Billigt att dra igång i alla fall.

Cykel som försörjning
Kan du förklara för mig hur jag kan finansiera en bil utan att tjäna pengar?
Pengar som kommer in från tex ett jobb tjänar du.
Pengar du gör dig av med spenderar du. Pengar som inte används men som du behåller sparar du.
Pengar du ger bort skänker du.
Pengar du köper fonder och hus för placerar du.
Jag tror vi alla fattar det där. Men som antyds ovan kan man som en vanlig dödlig ha en liten annan inställning till spara/tjäna också, även det inte stämmer överens med kurslitteraturen på Handelshögskolan.

För egen del är min känsla att jag har tjänat pengar om jag slipper en solklar utgift och den känslan är såååå skön. Även om jag vet att jag egentligen har sparat pengar känns det mentalt som att jag har tjänat pengarna. Det är lite av ett tanketrick för att få den där goa känslan och kicken när jag flyttar över pengarna till cykelkontot och undvika att jag känna mig som en klassisk tråkekonom där allt handlar om att spara, hålla igen, snåla och undvika utgifter.

Cykel som försörjning
Starkt skeptisk till att det ska gå i det här landet.

Min uppfattning är att du riskerar mycket i egna utlägg och att vinsten är för låg.

Men störst chans har väl kidsen som tar sig till Crankworx.

Cykel som försörjning
Starta en Youtube-kanal och visa dagligen nya filmer från dina äventyr. Helst ska de vara från Långtbortistan eller visa vådliga krascher från många vinklar och i slowmotion.

Cykel som försörjning
Köra svartrejs, då spar man utgifterna liksom. Själv har jag sparat runt 200-300kr genom åren på att cykla randolopp i hemlighet. Oftast har jag avvikit från ordinarie rutt eller åkt åt andra hållet men dom räknas ju inte.
Cyklar man nattetid så finns det mer att tjäna då nästan allt är stängt, pengar som annars hade runnit mellan fingrarna på läsk, glass mm har man kvar på sparkontot.

Cykel som försörjning
Bor du skapligt nära en stad så kan du dra in lite pengar genom att sälja på-platsen-service på vårarna. Köp/bygg en cykelvagn för att transportera prylarna och cykla hem till kunderna. Du kan ju även stå med vagnen på lämplig plats för att försöka ragga kunder. Billigt att dra igång i alla fall.
Jag skulle dra mig för det eftersom jag är självlärd. Kan tänka att det är samma för många. Å andra sidan kan man ju välja att bara erbjuda sådan service man behärskar. När jag tänker på det finns det ju många som påstår sig "laga alla datorer" men i själva verket bara byter skärmar och batterier. Så fixa punkor, rudimentär rengöring av kedja, tvätta bort sportdryck från framväxeln... Och så lägger man priset strax under cykelbutikernas för motsvarande service.

Cykel som försörjning
Att arrangera träningsläger för motionärer är nog en väldigt lukrativ business. Fixa träningsläger på nåt ställe där det finns ett par mil bra mtb-spår/grusväg/asfalt. Ordna boende + mat. 3-dagars, eller 4-dagars läger med cykling + teknikträning. Går lätt att få gamla gubbar som mig att betala bra för att få en anledning att hänga med polarna några dagar ;)

Finns många som lever på detta inom enduro. Iofs så underlättar det nog mycket om du gjort dig ett namn inom sporten först. Eller så hyr du in någon namnkunnig som tränare.

Cykel som försörjning
Fixa guidade turer för rika Japaner och Kineser. Kör runt en liten grupp i en minibuss, med deras svindyra MTB på ett släp. 4 eller 7 dar, och stanna varje dag och cykla på något fint MTBspår 2-3 mil som du rekat i förväg ... Ni kan ju campa i skogen oxå, och göra upp eld och käka svartbrända korvar med räksallad & tunnbröd :cool:

Cykel som försörjning
Att arrangera träningsläger för motionärer är nog en väldigt lukrativ business. Fixa träningsläger på nåt ställe där det finns ett par mil bra mtb-spår/grusväg/asfalt. Ordna boende + mat. 3-dagars, eller 4-dagars läger med cykling + teknikträning. Går lätt att få gamla gubbar som mig att betala bra för att få en anledning att hänga med polarna några dagar ;)

Finns många som lever på detta inom enduro. Iofs så underlättar det nog mycket om du gjort dig ett namn inom sporten först. Eller så hyr du in någon namnkunnig som tränare.
Fixa guidade turer för rika Japaner och Kineser. Kör runt en liten grupp i en minibuss, med deras svindyra MTB på ett släp. 4 eller 7 dar, och stanna varje dag och cykla på något fint MTBspår 2-3 mil som du rekat i förväg ... Ni kan ju campa i skogen oxå, och göra upp eld och käka svartbrända korvar med räksallad & tunnbröd :cool:
Nu börjar vi snacka!

Anställ någon annan för att planera resor, logi osv. Försök fixa ett avtal med någon känd cyklist/tränare som sätter sitt namn på det hela och spelar in en inspirationsfilm eller liknande som man visar i början.

Sedan rekar man själv rundor och hojar runt med kunderna några timmar om dagen. Eld och svartbrända korvar låter nice också. Alternativt fixa rabatt på ett gäng fik om man kör landsvägsrundor.

Cykel som försörjning
Hehe, skulle nog funka, men kräver en massa marknadsföring & kostnader osv därborta, en lång väg att vandra innan man kommer igång. Ungefär som Hundspann och Norrsken & ishotellet......

Cykel som försörjning
Men en bra början är säkert att spendera så mycket tid som möjligt på cykeln. Samma fråga var uppe i något avsnitt av Dirt Shed Show (typ "how do I become a pro rider?") och slutkommentaren från Martyn Ashton var: "RIDE A LOT". :-)

Cykel som försörjning
Men en bra början är säkert att spendera så mycket tid som möjligt på cykeln. Samma fråga var uppe i något avsnitt av Dirt Shed Show (typ "how do I become a pro rider?") och slutkommentaren från Martyn Ashton var: "RIDE A LOT". :-)
Och jag tror tvärtom.
Ska du kunna leva på cykel kommer du nog få svårt att hinna cykla själv ...

Cykel som försörjning
Fynda större köp för billig peng,bra grejer, putsa,fixa, lägg ner lite tid å jobb, bygg själv ,sälj så du minst hamnar på en stadigt plus % inkomst ,när de är klart så de går runt. Ett färdigt projekt borde sen ge dig pengar att starta tre nya å sen e du svängen ? alla extra delar etc sen säljer du för lite billigare än andra å på så sett blir du av med överflöd. Så hade jag gjort?

Cykel som försörjning
Och jag tror tvärtom.
Ska du kunna leva på cykel kommer du nog få svårt att hinna cykla själv ...
Det ligger nog sanning i båda. Min ursprungstanke var att många här inne redan tillbringar mycket tid på cykeln samt tid med att mecka cyklar läsa om cyklar, jämföra cyklar osv. Med andra ord bygger man upp en expertis som det på något sätt borde gå att slå mynt av. Sedan är det nog ett universellt problem att mycket av det roliga försvinner när man omvandlar en hobby till ett yrke.

Cykel som försörjning
Fynda större köp för billig peng,bra grejer, putsa,fixa, lägg ner lite tid å jobb, bygg själv ,sälj så du minst hamnar på en stadigt plus % inkomst ,när de är klart så de går runt. Ett färdigt projekt borde sen ge dig pengar att starta tre nya å sen e du svängen ? alla extra delar etc sen säljer du för lite billigare än andra å på så sett blir du av med överflöd. Så hade jag gjort?
Också bra. Man kanske borde fynda mtb-framklingor att sälja när singelklingetrenden avtar?

Cykel som försörjning
Starta en Youtube-kanal och visa dagligen nya filmer från dina äventyr. Helst ska de vara från Långtbortistan eller visa vådliga krascher från många vinklar och i slowmotion.
D e faktiskt inte så svårt som d verkar. Jag reparerade en cykel nåra år sen o hade svårt att hitta hur man skulle göra på ett visst moment. Efter väldigt många om o men så hittade jag lösningen, men det var inte för att det stod överallt på nätet - det var just d det inte gjorde. För att underlätta för andra filmade jag när jag förklarade o fixade problemet, och la ut videon på youtube. Jag har idag ca 67 500 views på den videon, och ökningen är exponentiell. För ett år sen hade jag ca 20 000 views. Jag tjänar inga pengar på videon, men jag berättar för att det finns möjligheter även där man tror att allt är gjort. Det känns ändå rätt fett att alla på Håkan Hellström-konserten på Ullevi har kollat på den videon för att de har haft samma behov :-), och jag är personen som hjälpt dom att lösa problemet.
Jag har även en annan video om bromsslangar som har nästan 7000 views. Det är oxå rätt mycket, men hamnar i skuggan av den ovannämnda videon.
Ska tilläggas att jag gör absolut inget aktivt för att marknadsföra mina videor. Mina sammanlagda videor handlar inte om cykling, jag bara tankar upp vad jag filmar för att inte förlora materialet "vid eventuell brand". Vissa videor taggar jag för jag fattar att folk kan vara intresserade, men i övrigt använder jag youtube som mitt moln.

Cykel som försörjning
Jepp. Bara kolla deras resultat. Ofta olika bolag för sommar/vinter.
Det är ju inte så underligt om man tänker efter. Skidåkning är ju nåt som de ”stora” massorna ägnar sig åt, medan utförscykling är en betydligt smalare aktivitet. Kan tänka mig att på varje parkcyklist går det 4-5 skidåkare.

Cykel som försörjning
Det är ju inte så underligt om man tänker efter. Skidåkning är ju nåt som de ”stora” massorna ägnar sig åt, medan utförscykling är en betydligt smalare aktivitet. Kan tänka mig att på varje parkcyklist går det 4-5 skidåkare.
Exakt. Högre volym. Priserna är samma eller till och med högre för skidorna. Omkostnaderna är nästan samma.

Cykel som försörjning
Möjligen nu när det är en sådan enorm cykelboom så kan det finnas bättre marknad för lvg och mtb coaching, personliga träningsprogram med uppföljning samt tex bikefit tjänster men det beror väl lite på hur mycket som folk är beredda betala. ;-) Känns som att många cykelklubbar mer är inriktade på mys-gruppcykling än att verkligen träna folk aktivt med träningsprogram etc (men beror så klart väldigt mycket på klubb samt ålder). Utmaningen är väl också att för att bli en coach med någorlunda pondus så bör man ha gedigen erfarenhet samt vasst rykte annars blir det nog inte lätt. Möjligen kombinera med någon sorts Youtube kanal men säkert oerhört tuff konkurrens. Kurser i cykelmek inklusive hjulbyggande, service och annat kan nog ge lite kulor också (åtminstone i storstäderna) som någon skrev om men inget att leva på.

Jag bara tänker/spekulerar högt nu. ;-)

Cykel som försörjning
Möjligen nu när det är en sådan enorm cykelboom så kan det finnas bättre marknad för lvg och mtb coaching, personliga träningsprogram med uppföljning samt tex bikefit tjänster men det beror väl lite på hur mycket som folk är beredda betala. ;-) Känns som att många cykelklubbar mer är inriktade på mys-gruppcykling än att verkligen träna folk aktivt med träningsprogram etc (men beror så klart väldigt mycket på klubb samt ålder). Utmaningen är väl också att för att bli en coach med någorlunda pondus så bör man ha gedigen erfarenhet samt vasst rykte annars blir det nog inte lätt. Möjligen kombinera med någon sorts Youtube kanal men säkert oerhört tuff konkurrens. Kurser i cykelmek inklusive hjulbyggande, service och annat kan nog ge lite kulor också (åtminstone i storstäderna) som någon skrev om men inget att leva på.

Jag bara tänker/spekulerar högt nu. ;-)
Jepp. D e ett jättebra tips egentligen. Det finns folk som vill betala. T ex, jag känner en person i sthlm som e villig att betala för en mtb kurs, men allt va fullt när hon försökte boka. O d fanns inga alternativ.
Grejen e att nå ut till dom som e intresserade. Hur når man ut??

Samtidigt så finns det människor o människor. Det finns de som litar på dig för att de ser dig som den typen av person. O sen finns hundra fler som inte litar på dig för att de bara inte vill. Det jag vill säga e att den känslan kan vara lite jobbig, men d e bara att ha tålamod. Stå ut. Du vill heller inte ha dom som inte litar på dig, där. Dom e bara ett hinder för sig själva.

Cykel som försörjning
Jepp. D e ett jättebra tips egentligen. Det finns folk som vill betala. T ex, jag känner en person i sthlm som e villig att betala för en mtb kurs, men allt va fullt när hon försökte boka. O d fanns inga alternativ.
Grejen e att nå ut till dom som e intresserade. Hur når man ut??

Samtidigt så finns det människor o människor. Det finns de som litar på dig för att de ser dig som den typen av person. O sen finns hundra fler som inte litar på dig för att de bara inte vill. Det jag vill säga e att den känslan kan vara lite jobbig, men d e bara att ha tålamod. Stå ut. Du vill heller inte ha dom som inte litar på dig, där. Dom e bara ett hinder för sig själva.

Vet ej, jag bara skrev lite som jag tänkte. MTB kan vara extra intressant eftersom det kan vara lite rörigt för folk att veta var de bästa träningsområdena finns. I Stockholms kommun finns ju också risken att flaggas som kriminell om man ger sig ut i de naturskyddade områdena. ;-) Att få lite vägledning var de bästa träningsområdena finns med lite guidning och tips är inte så dumt.

Cykel som försörjning
Vet ej, jag bara skrev lite som jag tänkte. MTB kan vara extra intressant eftersom det kan vara lite rörigt för folk att veta var de bästa träningsområdena finns. I Stockholm finns ju också risken att flaggas som kriminell om man ger sig ut i de naturskyddade områdena. ;-)

E la just d: att skriva d man tänker själv. E la d ett forum e till för.

Asgarvade för jag föreställde mig hur mtb-cyklister i sthlm drar fram pickadoller o skjuter varann. Sscchhhhhh, säg inget för de kanske får idéer nu. Nu när d e extraval. Nån måste man ju skylla på!! Alla dessa mtb-cyklister!

Cykel som försörjning
Cedric Gracia var en som tjänade på Mtb, han visste hur man goofade sig och sedan presterade men nyckeln är eller var att han inte bodde i det här landet.

När Robin wallner vann hela svenska cupen i downhill för ett par år sedan mottog han en check lika stor som för en Maxxis-tävling i Spanien. Hans utlägg sedan för att åka runt med egen buss är oklar men mitt tips till det svenska cyklande folket är att inte ens försöka i det här landet.

Kanske som språngbräda för att komma ut till Europa och sedan ännu större därifrån.

Se det som kul att någon ifrån Vånga upp till Mora vet vem du är och vad du kan göra på två hjul eller inom det men inte mera.

Tillbaka
Topp