Raadaferd
Aktiv medlem
Får alla plats i skogen!?
Mikaela Blomqvist: Jag drömmer om att bli en fotgängarnas martyr
Finns det något sätt att hindra terrängcyklisternas framfart i Änggårdsbergen?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, MTB cyklisterna har "stulit" hennes egna oas och därför ska hon förbittra sig i tidningen, det är logiken. Problemet är att jag tror knappast att MTB cyklisterna tar sig vinnande ur eventuella strider liknande dessa men vi får se. Det blir så tårdrypande snyfthistorier med stackars pensionärer eller vandrande kvinnor med barn som får vika undan för MTB cyklister, "the devils" typ.Har inte haft några konflikter än så länge som är att ta upp, cyklar ju mest själv, och undviker mainstream stigarna i Gbg med omnejd
Skulle vara intressant att hoja med de där cyklisterna som kommer så fort att folk måste kasta sig åt sidan.
Bär cykeln på axeln och gå förbi utan att andas.....
Här fostras nästa generation cykelbusar.
Dom här vill man inte möta ensam i skogen ??Visa bilaga 498598
Jag tror att väldigt många cyklister (de flesta?) inte förstår hur snabbt det verkar som att man cyklar, för en fotgängare. Att bromsa in ganska hårt ~10-20 meter ifrån den man möter eller vill cykla förbi räcker inte, man måste ta det mycket lugnare än så om man ska framstå som att man har kontroll och visar hänsyn.
En som själv inte bemästrar stigcykling i relativt knepig terräng kan dessutom antagligen tycka att det ser farligt och vårdslöst ut att cykla även i bara 10-15 km/t över stock och sten. Alltså "utom kontroll", trots att cyklisten har full kontroll. Var därför övertydlig genom att sakta ner till promenadfart på ordentligt avstånd. Annars kan det mycket väl vara så att fotgängaren, som du såg kliva åt sidan och du därför kunde rulla förbi i ganska god fart, upplever det som just att den "tvingades kasta sig åt sidan för att inte bli påkörd".
Sen kan man tyvärr inte blidka dem som redan bestämt sig för att hata alla cyklister oavsett hur de beter sig, men de är i alla fall ganska få.
Jo så är det, och vandrar men på de små myrstigarna i skogen finns det inte så mycket val, hoppa i stacken eller krossas av en stenhård aluminium ram....Håller helt med Makten!
Jag har som cyklist nästan aldrig haft problem i skogarna kring Stockholm. Men då kör jag 5 km/h när jag möter vandrare och kör bara om (och hälsar) när dom har set mig. Enda problem jag har haft har varit med några hundägare som jag tror alltid skulle vara arg på cyklister.
Men flera andra kör, som Makten säger, med 15 km/h på stig, även när dom möter vandrare. Om man som vandrare ser en stor cykel komma med den hastighet vill man hoppa åt sidan. Cyklister i grupp är ännu värre. Min fru undviker att vandra och springa på stig i Hellasgården pga det. Det är inte en fråga om man inte vill ha cyklister på stig, min fru stigcyklar själva, men att det är otrevligt att vandra med såna cyklister på stigen.
Håller helt med Makten!
Jag har som cyklist nästan aldrig haft problem i skogarna kring Stockholm. Men då kör jag 5 km/h när jag möter vandrare och kör bara om (och hälsar) när dom har set mig. Enda problem jag har haft har varit med några hundägare som jag tror alltid skulle vara arg på cyklister.
Men flera andra kör, som Makten säger, med 15 km/h på stig, även när dom möter vandrare. Om man som vandrare ser en stor cykel komma med den hastighet vill man hoppa åt sidan. Cyklister i grupp är ännu värre. Min fru undviker att vandra och springa på stig i Hellasgården pga det. Det är inte en fråga om man inte vill ha cyklister på stig, min fru stigcyklar själva, men att det är otrevligt att vandra med såna cyklister på stigen.
Absolut. Det är bara att kolla kartan så förstår man att Ängb snabbt blir mångas närmsta skogsdunge så här i Coronatider. Kanske lite naivt att tro att man skall vara själv där. ;-)Sen tycker jag man får räkna med lite andra människor om man befinner sig i en storstad. För hon verkar störa sig mest på att andra är där öht. Vilket jag ofta gör också, därför bor jag inte mitt i Göteborg.
Grusvägarna är nog ok åtminstone. :-( Sluta nu skicka sådana här fina bilder, då blir jag snart känslig också. ;-)Var ska alla dessa vara om dom inte får hålla till i skogen ?
Visa bilaga 498600
Förstår jag dig rätt nu, din fru springer inte längre i Hellasgården pga cyklisterna?
Ok
Vet knappt hur jag ska reagera på sådant här.
Visst är det mycket synd, oerhört tragiskt att folk känner sig så otrygga. :-(
Men en annan sida av mig kan slå bakut och tycka, herregud, måste folk vara så känsliga? Man ser en cyklist eller två i skogen och börjar skaka tänder av rädsla/otrygghet, kanske fäller man en tår också? Trodde vi bodde i Skandinavien med någon promille Vikinga DNA i oss men tydligen inte.
Hängslen och livrem, jag vet inte, nu skriver jag bara dumheter, sorry.
Absolut. Det är bara att kolla kartan så förstår man att Ängb snabbt blir mångas närmsta skogsdunge så här i Coronatider. Kanske lite naivt att tro att man skall vara själv där. ;-)
Lite uppfriskande dock att hon mest fokuserar på sitt ego och inte på hur slitet det är efter alla cyklister i skogen. Lite lättare att bemöta någon som stör sig på att andra är där, snarare än att det ser ut som en plöjd åker i skogen så fort det regnat. :)
Gud uppfann skogen! Människan uppfann Mountainbike :)Var ska alla dessa vara om dom inte får hålla till i skogen ?
Visa bilaga 498600
Här mötte jag en vandrare som klagade på att det var svårt att gå pga rötter ?Grusvägarna är nog ok åtminstone. :-( Sluta nu skicka sådana här fina bilder, då blir jag snart känslig också. ;-)
Håller med! Gp har skrivit så mycket om covid så nu måste andra gnällspikar ta över i repotagen. = tveksam journalistikDet finns tyvärr en journalistisk "dumhet" som ofta nyttjas. En artiklar utan konflikt ger få reaktioner, dessa hittar man oftast i lokaltidningen där PRO virkat hörnflaggor till BK blandsafts nya fotbollsplan som till för 6 månader sedan var bonden Janssons hästhage... En ung Woke-kvinna som gråter ut om miljöförstöring av (mest) män med dyra cyklar ger reaktioner och därmed blir den publicerad. Att samma tidning eldar på verkliga konflikter stör de inte alls, det blir ju mer rubriker.
ROOT BLOODY ROOTS! Snyggt!Här mötte jag en vandrare som klagade på att det var svårt att gå pga rötter ?
Visa bilaga 498611
ROOT BLOODY ROOTS! Snyggt!
Det där är faktiskt en intressant liknelse. Det är många här på happy som framför att bilismen tar för stor plats i städerna, att allt sker på bilismens villkor, att andra trafikslag trängs undan, osv.Dags å cykla till jobbet å slåss med Göteborgs bilbusar strax ...
Suck, men härdad...
Väjningsplikt för cykelbana VAD ÄR DET??
Men en annan sida av mig kan slå bakut och tycka, herregud, måste folk vara så ofattbart känsliga? Man ser en cyklist eller två i skogen och börjar skaka tänder av rädsla/otrygghet, kanske fäller man en tår också? Trodde vi bodde i Skandinavien med någon promille Vikinga DNA i oss men tydligen inte. Det vore en sak att bli jagad av vargar och björnar men en cyklist?