Får alla plats i skogen!?

Skulle vara intressant att hoja med de där cyklisterna som kommer så fort att folk måste kasta sig åt sidan. De gäng jag hojar med snittar typ 8km/h. Fast det är ju mest gubbar..
Det intressanta är att jag inte alls känner igen de konfliktsituationer som jag läser om ibland. Hur många här är med om dessa??
Jag har mött en sur gubbe (han var dock yngre) en gång. Han hade passande nog sin hund lös vilket jag påpekade, det gillade han inte.

Senast ändrad:
Fast hon skriver också i krönikan
"Jag märker att jag går för långt. Terrängcyklisterna hälsar vänligt när de trampar sig upp för backarna. De ser ut som vilka människor som helst. Varför irritera sig på folk som bara har det roligt?"

jo, i det här fallet upplever väl hon det som att det håller på att bli en bikepark och med tanke på hur mtb har ökat lavinartat så märks ju det tydligt om du går i skog. Det som rör sig snabbare än du går märks, jag tillhör ju själv både och (vandrare möter cyklist)

Ja, det är "intressant" följa utvecklingen... vandrarens rätt till skogen är tydligen större än cyklisternas, allt annat verkar ses som hemska övergrepp att förfasa sig över. Artikelförfattaren anstränger sig dock hårt för att vara diplomatisk men lyckas inte dölja sin ilska, slutkläm: "Från Änggårdsbergen är fotgängarna fördrivna.". Slutsats: MTB cyklisterna syndabockar igen.

Svårt att tro annat än det kommer/tvingas bli vanligare med dedikerade cykelspår som mtb cyklisterna snällt får hålla sig till. Å andra sidan finns det jäkligt mycket skog och mark i Sverige, för en mtb cyklist som har bil bör det rimligen inte vara så svårt att hitta lugnare ställen de kan få träna ifred på utan känsliga fotvandrare men möjligen blir det mera cykling i enduro stil. Populära stigar lär ju oftast ha en del känsliga fotgångare.

Senast ändrad:
Har läst inlägg om just ängårdsbergen och där finns ju mycket av alla inkl mig själv ibland, och som sagt hur och hur vi skall bete oss i skogen lär vara en diskussion som fortlöper... Det bästa är att hitta de stiglösa delarna som vandrare...

DSC_0207.JPG

Bilagor

• DSC_0207.JPG
    DSC_0207.JPG
    730.7 KB · Besök: 63
Har inte haft några konflikter än så länge som är att ta upp, cyklar ju mest själv, och undviker mainstream stigarna i Gbg med omnejd

Helt otroligt att man inte kan kan ta hänsyn till varandra. Vandrarna gnäller mest, jag har aldrig hört att en cyklist har gnällt över att hen har fått bromsa för en vandrare på en stig uppmärkt för MTB ?

Har inte haft några konflikter än så länge som är att ta upp, cyklar ju mest själv, och undviker mainstream stigarna i Gbg med omnejd
Ja, MTB cyklisterna har "stulit" hennes egna oas och därför ska hon förbittra sig i tidningen, det är logiken. Problemet är att jag tror knappast att MTB cyklisterna tar sig vinnande ur eventuella strider liknande dessa men vi får se. Det blir så tårdrypande snyfthistorier med stackars pensionärer eller vandrande kvinnor med barn som får vika undan för MTB cyklister, "the devils" typ.

Eventuella förbud där de nu existerar verkar otroligt veka/mjuka än så länge men möjligen blir det lite striktare i framtiden i takt med att MTB cykling blir ännu populärare, återstår att se. Vem vet, kanske är ett sätt att få bukt med arbetslösheten, arméer med skogsvakter. Att folk verkligen bötfälls tex i något naturskyddsområde här inom Stockholms kommun är sannolikt helt extremt sällsynt i dagens läge, på gränsen till helt icke existerande. Egentligen diskuterar vi om något som inte är något problem i dag men kan bli ett problem i morgon.

Senast ändrad:
Just hänsyn är ju ett av de viktigare begreppen inom trafik (där den oftast saknas allt som oftast) men i skogens domäner upplever jag att de flesta iaktar detta!

Skulle vara intressant att hoja med de där cyklisterna som kommer så fort att folk måste kasta sig åt sidan.

Jag tror att väldigt många cyklister (de flesta?) inte förstår hur snabbt det verkar som att man cyklar, för en fotgängare. Att bromsa in ganska hårt ~10-20 meter ifrån den man möter eller vill cykla förbi räcker inte, man måste ta det mycket lugnare än så om man ska framstå som att man har kontroll och visar hänsyn.
En som själv inte bemästrar stigcykling i relativt knepig terräng kan dessutom antagligen tycka att det ser farligt och vårdslöst ut att cykla även i bara 10-15 km/t över stock och sten. Alltså "utom kontroll", trots att cyklisten har full kontroll. Var därför övertydlig genom att sakta ner till promenadfart på ordentligt avstånd. Annars kan det mycket väl vara så att fotgängaren, som du såg kliva åt sidan och du därför kunde rulla förbi i ganska god fart, upplever det som just att den "tvingades kasta sig åt sidan för att inte bli påkörd".

Sen kan man tyvärr inte blidka dem som redan bestämt sig för att hata alla cyklister oavsett hur de beter sig, men de är i alla fall ganska få.

Nae, att befinna sig på ett "fordon" som cykel klassas som innebär trafikregler! I skogen gäller allemansrätten med dess "regler" Hänsyn, inte skräpa ner, håll dig undan! etc :)

Bär cykeln på axeln och gå förbi utan att andas.....

Byt håll så att du kommer framifrån istället. Stanna ca 100 meter innan, stå helst helt still när de passerar och prata trevligt om vädret, om de är äldre så inled med "Goddag". Jag tror inte den blir en tidningsartikel då, möjligen att du får dagens ros till "Den trevliga cyklisten i skogen".

Senast ändrad:
Jag tror att väldigt många cyklister (de flesta?) inte förstår hur snabbt det verkar som att man cyklar, för en fotgängare. Att bromsa in ganska hårt ~10-20 meter ifrån den man möter eller vill cykla förbi räcker inte, man måste ta det mycket lugnare än så om man ska framstå som att man har kontroll och visar hänsyn.
En som själv inte bemästrar stigcykling i relativt knepig terräng kan dessutom antagligen tycka att det ser farligt och vårdslöst ut att cykla även i bara 10-15 km/t över stock och sten. Alltså "utom kontroll", trots att cyklisten har full kontroll. Var därför övertydlig genom att sakta ner till promenadfart på ordentligt avstånd. Annars kan det mycket väl vara så att fotgängaren, som du såg kliva åt sidan och du därför kunde rulla förbi i ganska god fart, upplever det som just att den "tvingades kasta sig åt sidan för att inte bli påkörd".

Sen kan man tyvärr inte blidka dem som redan bestämt sig för att hata alla cyklister oavsett hur de beter sig, men de är i alla fall ganska få.

Håller helt med Makten!

Jag har som cyklist nästan aldrig haft problem i skogarna kring Stockholm. Men då kör jag 5 km/h när jag möter vandrare och kör bara om (och hälsar) när dom har set mig. Enda problem jag har haft har varit med några hundägare som jag tror alltid skulle vara arg på cyklister.

Men flera andra kör, som Makten säger, med 15 km/h på stig, även när dom möter vandrare. Om man som vandrare ser en stor cykel komma med den hastighet vill man hoppa åt sidan. Cyklister i grupp är ännu värre. Min fru undviker att vandra och springa på stig i Hellasgården pga det. Det är inte en fråga om man inte vill ha cyklister på stig, min fru stigcyklar själva, men att det är otrevligt att vandra med såna cyklister på stigen.

Håller helt med Makten!

Jag har som cyklist nästan aldrig haft problem i skogarna kring Stockholm. Men då kör jag 5 km/h när jag möter vandrare och kör bara om (och hälsar) när dom har set mig. Enda problem jag har haft har varit med några hundägare som jag tror alltid skulle vara arg på cyklister.

Men flera andra kör, som Makten säger, med 15 km/h på stig, även när dom möter vandrare. Om man som vandrare ser en stor cykel komma med den hastighet vill man hoppa åt sidan. Cyklister i grupp är ännu värre. Min fru undviker att vandra och springa på stig i Hellasgården pga det. Det är inte en fråga om man inte vill ha cyklister på stig, min fru stigcyklar själva, men att det är otrevligt att vandra med såna cyklister på stigen.
Jo så är det, och vandrar men på de små myrstigarna i skogen finns det inte så mycket val, hoppa i stacken eller krossas av en stenhård aluminium ram....

Håller helt med Makten!

Förstår jag dig rätt nu, din fru springer inte längre i Hellasgården pga cyklisterna?

Ok

Vet knappt hur jag ska reagera på sådant här.

Visst är det mycket synd, oerhört tragiskt att folk känner sig så otrygga. :-(

Men en annan sida av mig kan slå bakut och tycka, herregud, måste folk vara så ofattbart känsliga? Man ser en cyklist eller två i skogen och börjar skaka tänder av rädsla/otrygghet, kanske fäller man en tår också? Trodde vi bodde i Skandinavien med någon promille Vikinga DNA i oss men tydligen inte. Det vore en sak att bli jagad av vargar och björnar men en cyklist?

Hängslen och livrem, jag vet inte, nu skriver jag bara dumheter, sorry.

Sen tycker jag man får räkna med lite andra människor om man befinner sig i en storstad. För hon verkar störa sig mest på att andra är där öht. Vilket jag ofta gör också, därför bor jag inte mitt i Göteborg.
Absolut. Det är bara att kolla kartan så förstår man att Ängb snabbt blir mångas närmsta skogsdunge så här i Coronatider. Kanske lite naivt att tro att man skall vara själv där. ;-)

Lite uppfriskande dock att hon mest fokuserar på sitt ego och inte på hur slitet det är efter alla cyklister i skogen. Lite lättare att bemöta någon som stör sig på att andra är där, snarare än att det ser ut som en plöjd åker i skogen så fort det regnat. :)

Förstår jag dig rätt nu, din fru springer inte längre i Hellasgården pga cyklisterna?

Ok

Vet knappt hur jag ska reagera på sådant här.

Visst är det mycket synd, oerhört tragiskt att folk känner sig så otrygga. :-(

Men en annan sida av mig kan slå bakut och tycka, herregud, måste folk vara så känsliga? Man ser en cyklist eller två i skogen och börjar skaka tänder av rädsla/otrygghet, kanske fäller man en tår också? Trodde vi bodde i Skandinavien med någon promille Vikinga DNA i oss men tydligen inte.

Hängslen och livrem, jag vet inte, nu skriver jag bara dumheter, sorry.

Springa på elljusspår i Hellas är mycket mindre problematiskt.

Men hon sprang på t.ex. blå spåret några gånger i sommaren när jag cyklade stig. Då fanns det många cyklister och flera körde förbi i full hastighet.
Jag tror att det också spelar en roll att min fru är kort. Hon har t.ex. också problem med folk som kör nästan på henne på korsningar i Stockholm och det händer mig nästan aldrig.

EDIT: jag tycker att det sista är ännu tristare: man tar mer plats när den andra är mindre (stark).

Absolut. Det är bara att kolla kartan så förstår man att Ängb snabbt blir mångas närmsta skogsdunge så här i Coronatider. Kanske lite naivt att tro att man skall vara själv där. ;-)

Lite uppfriskande dock att hon mest fokuserar på sitt ego och inte på hur slitet det är efter alla cyklister i skogen. Lite lättare att bemöta någon som stör sig på att andra är där, snarare än att det ser ut som en plöjd åker i skogen så fort det regnat. :)

Jo. Hon är ärlig som jag ser det. Jag vill ha det här Änggårdsberget eller vad det heter för mig själv. Det är inget konstigt att tycka. Jag tror ju att mycket snack om slitage och hit och dit egentligen är svepskäl för att man vill ha bort cyklister i största allmänhet.

Det finns tyvärr en journalistisk "dumhet" som ofta nyttjas. En artiklar utan konflikt ger få reaktioner, dessa hittar man oftast i lokaltidningen där PRO virkat hörnflaggor till BK blandsafts nya fotbollsplan som till för 6 månader sedan var bonden Janssons hästhage... En ung Woke-kvinna som gråter ut om miljöförstöring av (mest) män med dyra cyklar ger reaktioner och därmed blir den publicerad. Att samma tidning eldar på verkliga konflikter stör de inte alls, det blir ju mer rubriker.

Det finns tyvärr en journalistisk "dumhet" som ofta nyttjas. En artiklar utan konflikt ger få reaktioner, dessa hittar man oftast i lokaltidningen där PRO virkat hörnflaggor till BK blandsafts nya fotbollsplan som till för 6 månader sedan var bonden Janssons hästhage... En ung Woke-kvinna som gråter ut om miljöförstöring av (mest) män med dyra cyklar ger reaktioner och därmed blir den publicerad. Att samma tidning eldar på verkliga konflikter stör de inte alls, det blir ju mer rubriker.
Håller med! Gp har skrivit så mycket om covid så nu måste andra gnällspikar ta över i repotagen. = tveksam journalistik

Man kanske inte ska dra för stora växlar på vad någon som skriver krönikor för att betala hyran skriver. Det är ju inte den allmänna åsikten utan bara en persons reflektioner. Som sån där facebook fast man inte har personen länkad.

Folk gnäller ju om allt som de inte själva håller på med. Det är viktigt för ens psyke att tillhöra en gruppering. Man behöver inte bry sig så mycket om det.

Men onekligen roligt att en vänlig hälsning kan avväpna sådär.

Dags å cykla till jobbet å slåss med Göteborgs bilbusar strax ...
Suck, men härdad...
Väjningsplikt för cykelbana VAD ÄR DET :confused:??
Det där är faktiskt en intressant liknelse. Det är många här på happy som framför att bilismen tar för stor plats i städerna, att allt sker på bilismens villkor, att andra trafikslag trängs undan, osv.

Kan det inte vara samma sak här? För många är nog de stadsnära skogarna en plats att komma undan på, att hitta lugn och ro. Då är det inte så konstigt att man upplever skramlande och tjoande cyklister som dundrar fram på stigarna som att skogen nu istället blivit nån slags lekpark eller nöjesfält istf en plats för lugn och ro. Värt att tänka på.

Men en annan sida av mig kan slå bakut och tycka, herregud, måste folk vara så ofattbart känsliga? Man ser en cyklist eller två i skogen och börjar skaka tänder av rädsla/otrygghet, kanske fäller man en tår också? Trodde vi bodde i Skandinavien med någon promille Vikinga DNA i oss men tydligen inte. Det vore en sak att bli jagad av vargar och björnar men en cyklist?

Det finns många nivåer av känslighet och det gör den här problematiken ännu mer problematiskt. Min fru, och jag, är inte så känsligt. Men vi vandrar i naturen för att vara ute och att hitta ro. Det funkar inte med cyklister på stig som inte visar tillräckligt mycket hänsyn. Som tur finns det mycket skog kring Stockholm, så vi kan enkelt undvika Hellasgården när vi ska vandra. Men det skulle vara så mycket trevligare om alla cyklister visade hänsyn till alla som finns på stigen.

Några vill inte ser cyklister alls på stigen. Jag tycker att det är mycket synd om vi inte kan dela stigarna och både cyklister och vandrare tappar delar av stigarna.

Problemet är också mycket begränsad. Jag cyklar i flera områden kring Stockholm. Några har nu 7 gånger så många besökare nu med Corona och stora problem med skräp och folk som såger träd för att elda. Men även där är mindre populära stigarna nu nästan tomma och genomväxt.

EDIT: "hänsyn" -> "tillräckligt mycket hänsyn"

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp