Köpa första gravel

mordorian

Medlem
Köpa första gravel
Kan man få en vettig gravel mellan 10-15000. Kar kollat lite på canyon

Endurace 6 är det en vettig instegs gravel eller har ni andra förslag? Tack på förhand​

Köpa första gravel
Eftersom att det är en komforträser och ingen gravel, så känns det inte som ett bra val.
Visst, den klarar hårdpackad grusväg, men inte så jättemycket mer.

Köpa första gravel
Står på sajten att den tar max 33mm däck. Helt ok på räcer för räcersyften men smalt för gravel.
Det går utmärkt att cykla grus med 33mm däck iofs.

IMG_20191103_151820_964.jpg

Köpa första gravel
Kan man få en vettig gravel mellan 10-15000. Kar kollat lite på canyon

Endurace 6 är det en vettig instegs gravel eller har ni andra förslag? Tack på förhand​

Titta på de vanliga, Triban, White, Gavia - om någon av dom ens finns för leverans. Annars kanske något begagnat, ibland finns nån Grail alu, Ruut al, GT grade e.d. ute.
Du vill inte ha smalare än 35 mm, helst 40 om du ska köra mer än sportgrus. Jo man tar sig fram även med 25 mm men det är inte riktigt lika roligt och kan bli väldigt jobbigt på lösa underlag.
Kolla även styrvinkel, för grus är något runt 71° mer hanterbart än lvgcyklarnas 73˚ ( i strl. L. Mindre rama har ofta flackare vinklar, större brantare).

edit; förtydligande.

Senast ändrad:
Köpa första gravel
Cube Nuroad Pro är bra spec för priset (men trist att det är mekaniska skivbromsar), modellen snäppet upp, Nuroad Race, har hydrauliska bromsar och fina GRX komponenter men då spräcker du budgeten rejält. Men, tveksamt om det går att få tag på någon nu, 6 veckor prel lev på Bike-discount.de.

Köpa första gravel
Jag kommer använda cykeln mest till träning mellan 45-60 min. Det är förvisso kanske mest asfalt där jag tänkte köra men ungefär 1/3 av sträckan är varierad grus. Är ju inte tvunget det skall vara en just en gravel.

Köpa första gravel
Cube Nuroad Pro är bra spec för priset (men trist att det är mekaniska skivbromsar), modellen snäppet upp, Nuroad Race, har hydrauliska bromsar och fina GRX komponenter men då spräcker du budgeten rejält. Men, tveksamt om det går att få tag på någon nu, 6 veckor prel lev på Bike-discount.de.
Jag köpte barncykel från Cube via bikediscount. Sex veckor levereranstid förlängdes ideligen. När dotterns födelsedag närmade sig ett par månader senare hävde jag köpet.

Senast ändrad:
Köpa första gravel
Såg den här i XXL butik i Stockholm i dag och gillade vad jag såg men fått kommentar om att den är väl tung för priset, själv har jag taskig koll på den här typen av cyklar. Sedan är den nog inte helt enkel att få tag på (möjligen några butik/demo ex här och där). 16992 om man blir medlem, det är en bra slant men cyklar har ju blivit dyrt. XXL har även gravel från Ridley och Basso som är lite dyrare samt snyggare men också något tyngre. Decathlons gravel sortiment har jag inte kollat upp.

Senast ändrad:
Köpa första gravel
Såg den här i XXL butik i Stockholm i dag och gillade vad jag såg men fått kommentar om att den är väl tung för priset, själv har jag taskig koll på den här typen av cyklar. Sedan är den nog inte helt enkel att få tag på (möjligen några butik/demo ex här och där). 16992 om man blir medlem, det är en bra slant men cyklar har ju blivit dyrt.
Kompis har en sån och är väldigt nöjd. 17k är ett riktigt bra pris för kolram (Carbonda om jag inte sett fel) som tar rejält breda däck på både 700c och 650b plus full GRX-grupp. Uppgradera hjulen så har du en riktigt grym hoj. Om du hittar den i din storlek är den ett givet köp.

Köpa första gravel
Kompis har en sån och är väldigt nöjd. 17k är ett riktigt bra pris för kolram (Carbonda om jag inte sett fel) som tar rejält breda däck på både 700c och 650b plus full GRX-grupp. Uppgradera hjulen så har du en riktigt grym hoj. Om du hittar den i din storlek är den ett givet köp.
Uppgraderar man hjulen blir väl dock inte totalpriset lika attraktivt längre. ;-) Men intressant svar och jag gillade den som sagt (min manliga intuition).

Köpa första gravel
Uppgraderar man hjulen blir väl dock inte totalpriset lika attraktivt längre. ;-) Men intressant svar och jag gillade den som sagt (min manliga intuition).
Så är det kanske, men kan inte komma på ngn annan hoj med liknande spec som kostar under 25k. En gravel vill man väl ändå alltid ha minst 2 (helst 3) hjulpar till tänker jag ??‍♂️

Köpa första gravel
Så är det kanske, men kan inte komma på ngn annan hoj med liknande spec som kostar under 25k. En gravel vill man väl ändå alltid ha minst 2 (helst 3) hjulpar till tänker jag ??‍♂️
Hmmm, både ja och nej, kanske inte i mitt fall, jag kommer alltid ta racern när jag vill köra landsväg. Finns säkert cyklar nu som är helt toppen både för seriös landsvägsåkning och som gravel/cx men jag har ju redan en racer. En bonus med en gravel är väl möjligen också om man vill prova på att cykla alldeles för långt någon gång, lite extra fästen etc.

Tillbaka
Topp