Visa din singlespeed mtb

Visa din singlespeed mtb
Det är bara det , har man typ 15tkr så får man en super tung hoj.
Jag körde mtb på mitt 90tal till typ 2006 och körde stål hoj på 10.5kg med framdämpare samt titan på 9.5kg.
Idag när man kommer till butik kallar dom 13-14kg för en lätt hoj.
Märkligt
En sådan cykel skulle dock raskt gå av på mitten om man utsatte den för vad dagens hojar klarar av. Går liksom inte att jämföra ens.

Visa din singlespeed mtb
Om budgeten är 15k blir det svårt att bygga en ”lätt” hoj, växlar eller ej. Men kanske inte omöjligt. Hitta en begagnad mellanklass-hoj som inte är boost i gott skick, det är ramen och ev gaffeln du är ute efter. Så typ den modellen som hade enklaste delarna men ändå finaste ramen. Sälj växlar och prylar du inte vill ha. Köp det som saknas, tålamod på KoS lär kunna hålla nere priserna något (men mindre än förväntat eftersom folk är tokiga med beg-priser). I teorin landar du under 9kg för 15-25k. Typ, alltså.

Visa din singlespeed mtb
Har hitta några lätt xc hojar på lite över 8kg beg. Går nog att få till en ss under 8kg då?.
Om man nu inte bygger sig en heldämpa förstårs. Är ju gubbe men gillar inte tunga hojar.
Nån som provat bygga en heldämpad ss det här ?

Visa din singlespeed mtb
Vart köper man ss mtb komplett egentligen? Googlade lite men hittade inget annat än kona unit... finns det ens något annat eller är det bygga själv som gäller?

Visa din singlespeed mtb

Visa din singlespeed mtb
Tack för tips! Men finns det inga andra? Behöver inte köpa i år, var bara lite intresserad av alternativ för framtiden.
Bäst är nog som sagt att bygga själv men är mer sugen på att köpa komplett

Visa din singlespeed mtb
Kommer fler att fler med sliding. Bara att konvertera. Eller vill man ha annat nav? Unit verkar vara boost148 i alla fall. Helstel kan vara värre om man vill ha rimlig ac.

Visa din singlespeed mtb
Det är bara det , har man typ 15tkr så får man en super tung hoj.
Jag körde mtb på mitt 90tal till typ 2006 och körde stål hoj på 10.5kg med framdämpare samt titan på 9.5kg.
Idag när man kommer till butik kallar dom 13-14kg för en lätt hoj.
Märkligt

Min Canyon alu HT från 2007 som kostade 15tkr vägde 10 kg. Jag sålde den förra året (till en bra pris). Men den är ungefär lika kapabel som en modern gravelhoj som väger mindre.

Visa din singlespeed mtb
Alla har inte fjäll med jätte backar och hopp. Finns folk som fortfarande njuter av stig cykling utan att behöva massor av hopp. Bor på öland och där finns inga backar att prata om.
För den terrängen behöver du naturligtvis ingen 13-14-kiloscykel, nej. Och det finns fortfarande lätta XC-cyklar, särskilt om du vaskar bojsänket till 12-delad drivlina som brukar sitta på precis allt nu för tiden. Köp antingen en komplett begagnad cykel och ta dän allt du inte vill ha, eller bygg ihop en från en lätt ram. Behöver inte väga mer än ~10 kilo om man väljer väl, tror jag. Utan att kosta satan. Edit: Stel gaffel verkar också lämpligt för lättare stigar och då kan du slippa ungefär ett ytterligare kilo jämfört med dämpad gaffel.

Sen får du betänka att de cyklar som faktiskt var lätta på riktigt på 90-talet knappast var billiga heller.

Visa din singlespeed mtb
För den terrängen behöver du naturligtvis ingen 13-14-kiloscykel, nej. Och det finns fortfarande lätta XC-cyklar, särskilt om du vaskar bojsänket till 12-delad drivlina som brukar sitta på precis allt nu för tiden. Köp antingen en komplett begagnad cykel och ta dän allt du inte vill ha, eller bygg ihop en från en lätt ram. Behöver inte väga mer än ~10 kilo om man väljer väl, tror jag. Utan att kosta satan. Edit: Stel gaffel verkar också lämpligt för lättare stigar och då kan du slippa ungefär ett ytterligare kilo jämfört med dämpad gaffel.

Sen får du betänka att de cyklar som faktiskt var lätta på riktigt på 90-talet knappast var billiga heller.
Jag har en ss i stål på 9.7kg med verktyg och annat skit. Men inte byggt skäl så ett projekt skall inskaffas

Bilagor

• 20210723_132149.jpg
    20210723_132149.jpg
    1.2 MB · Besök: 144
Visa din singlespeed mtb
Cyklarna är större nu också! Längre, högre, starkare och med större hjul och inte sällan dubbelt så mycket däck som på den tiden. Det blir en del totalt sett.
Men bygger man själv och optimerar för vikt snarare än pris och styrka så kommer ju en SS ner flera kilo under de där 13-14.

Visa din singlespeed mtb
Cyklarna är större nu också! Längre, högre, starkare och med större hjul och inte sällan dubbelt så mycket däck som på den tiden. Det blir en del totalt sett.
Men bygger man själv och optimerar för vikt snarare än pris och styrka så kommer ju en SS ner flera kilo under de där 13-14.
Ja dom är byggs som cross utan motor.
Ja allt är tungt och krångligt idag, då har man förlorat lite av enkelheten mtb.
Billigare arr köpa cross eller enduro.

Visa din singlespeed mtb
Ja dom är byggs som cross utan motor.
Ja allt är tungt och krångligt idag, då har man förlorat lite av enkelheten mtb.
Billigare arr köpa cross eller enduro.
Förstår egentligen inte vad problemet med lite vikt på SS är.
Mitt 29+ bygge är absolut ingen lätt historia men har inga problem på vare sig tekniska/brötiga stigar som längre turer på enkel grusväg/stig.
53E20135-51A4-4EFD-B588-4EF7E678D401.jpeg

Visa din singlespeed mtb
Hur är spray.bike jämfört med nån sorts tvåkomponents eller pulver eller vad de erbjuder i yrkesmässig lackeringsverkstad?

Visa din singlespeed mtb
Hur är spray.bike jämfört med nån sorts tvåkomponents eller pulver eller vad de erbjuder i yrkesmässig lackeringsverkstad?
Spray.bike är enkelt, snabbt och relativt billigt. Billigare än tvåkomponents-spray (i alla fall här).
Hållbarheten är nog sämst av de tre alternativen.
Pulverlack är hållbart och ganska billigt att få gjort, men svårt (omöjligt?) att göra fler färger och/eller maskade logos etc.

Tog mig nog max en timme totalt (torktid och ram-prep ej inräknat) att lägga på "smoothing putty", spraya svart på nedre ramröret, maska loggan, spraya det gröna, ta bort maskeringen, och sen ett lager matt klarlack.

Visa din singlespeed mtb
Spray.bike är enkelt, snabbt och relativt billigt. Billigare än tvåkomponents-spray (i alla fall här).
Hållbarheten är nog sämst av de tre alternativen.
Pulverlack är hållbart och ganska billigt att få gjort, men svårt (omöjligt?) att göra fler färger och/eller maskade logos etc.

Tog mig nog max en timme totalt (torktid och ram-prep ej inräknat) att lägga på "smoothing putty", spraya svart på nedre ramröret, maska loggan, spraya det gröna, ta bort maskeringen, och sen ett lager matt klarlack.
Inget att använda för ramar till kund låter det som (även om squid kör det), men bra för hemmaprojekten?

Visa din singlespeed mtb
Har målat med Spray.Bike, både ramar samt stänkisar och kan med handen på hjärtat skriva att Montana Gold är både bättre och billigare. För hemma-meck duger Montana Gold alldeles utmärkt bara man följer anvisningarna på burkarna och använder rätt cap dvs den vanliga i guld som följer med är värdelös, köp ett paket med kalligrafi caps.

Visa din singlespeed mtb
Har målat med Spray.Bike, både ramar samt stänkisar och kan med handen på hjärtat skriva att Montana Gold är både bättre och billigare. För hemma-meck duger Montana Gold alldeles utmärkt bara man följer anvisningarna på burkarna och använder rätt cap dvs den vanliga i guld som följer med är värdelös, köp ett paket med kalligrafi caps.
+1 på Montana. Använder man både primer och lack från Montana så är hållbarheten helt överlägsen Spraybike

Visa din singlespeed mtb
Den lille blir kvar än, som vinter- och reserv-hoj. Fått sig BT-pedaler och 26" BT-hjul, 180mm Tektro-skivbroms, LX HT2-vevar, Titec El Norte styre/stam, Fireeye singlifiering, XT v-broms bak... Undrar om inte sadeln oxå var ngt Fireeye från CRC? Länge sedan!
Bra hundrastare i modden.
20210815_171304.jpg

Senast ändrad:
Visa din singlespeed mtb
Skulle behöva en kedjespännare till ett SS bygge. Hur gärna jag än vill så är jag för snål för att köpa ett EBB och nytt vevparti.

Med fjäder? utan fjäder? Trissa eller hjul? ett eller två hjul/trissor ?

@Makten ?

Visa din singlespeed mtb
Är du budgetmedveten så funkar den här bra. Bästa jag ägt skulle jag vilja påstå (har kört med Surley, Halo + nån till).

Med reservation för att jag inte kört andra varianter (dubbeltrissor, rullar mm)

Stalle

Visa din singlespeed mtb
Det är väl inte orimligt att tänka sig att det som föredras i velodromen också är det som bör vara starkast för just oväxlad cykling. Köp nåt NJS-godkänt. De kör båda bredderna men föredrar 1/8” för sprint dvs det hårdaste.

https://velodrome.org/jbmv/wp-content/uploads/2016/02/FATQ_road_v_track.pdf

”1/8th inch width chains are commonly used for sprint
distance events on the track. At the world level,
everyone who competes in sprint events uses this
width chain without exception. The reason is that the
men (and some women) often weigh close to 200 lbs,
produce fantastic power outputs along with massive
amounts of torque, especially in standing start events
such as the Team Sprint. The stout construction and
durability of these wider chains mean they very rarely
fail under load. In fact, I can’t remember the last time
I saw or heard of a 1/8th inch chain fail”
Och för att knyta an till föregående diskussion om kedjor... jag gick sedermera och köpte mig en track-kedja av premiummärket Pearl Izumi. En 3/32 och NJS-godkänd. Riktigt jävla bra skulle jag säga. Kan jag varmt rekommendera.

Stalle

Visa din singlespeed mtb
Och för att knyta an till föregående diskussion om kedjor... jag gick sedermera och köpte mig en track-kedja av premiummärket Pearl Izumi. En 3/32 och NJS-godkänd. Riktigt jävla bra skulle jag säga. Kan jag varmt rekommendera.

Stalle

Antar att du menar premiummärket Izumi (och inte klädingmärket Pearl Izumi).

Jag kör med KMZ Z1 narrow EPT. Funkar bra, men har inte kört många mil ännu.

Visa din singlespeed mtb
Det är bara super tough för 84 euro som är NJS godkänd ifall jag minns rätt.

Den inte njs-godkända enklare kedjan funkar också fint, men är rätt högljudd av någon anledning

Ska kika ifall jag hittar någon variant av den där spännaren lite mer lokalt, wish tar väl ett tag att få hem

Tillbaka
Topp