Blockettråden 2

Blockettråden 2
Det är dåligt att medvetet skriva fel i annons. Jag skulle inte ens komma på tanken att köpa en använd hjälm, så för min det hade det blivit retur och krav på att säljaren ersätter för frakten.
Jag glömde visst nämna att jag köpt den i person. Så det är helt och hållet mitt fel att jag faktiskt köpt den efter att jag haft chans att inspektera den. Det var på kvällen dock och ganska svårt att märka riktigt. Dessutom är det första gången det händer att jag köper nåt här och är missnöjd, och jag har köpt/sålt mycket grejer här på Happy under åren. Så jag gick in utan nån som helst tvekan på att den var ny.

Han säger att det var 20 pers som hört av sig, men att han inte orkade skicka så han valde mig. De personerna trodde dock att den var oanvänd som det stod i annonsen.

Har en liknande hjälm av samma märke som jag använt 20-25 gånger och jag kan knappt se nån repa på den. Så det är helt omöjligt att den här hjälmen är oanvänd.

Blockettråden 2
Har man haft chans att inspektera, så är det inte så mycket att klaga på om det inte är något dolt fel.
Det är ju mitt fel att jag köpt den ja, men det är ändå inte rätt att ljuga i en annons på det sättet. Hade jag inte köpt så hade han säkert skickat den till nån. Dessutom har jag planerat hela min eftermiddag runt den här resan.

Senast ändrad:
Blockettråden 2
Hade det funnits ett ratingsystem på den här sidan så hade man iallafall kunnat varna andra för såna här säljare. Jag är mindre orolig för min del än för nästa person som köper nåt av den säljaren.

Blockettråden 2
Att ha en kommentarstråd till varje annons skulle väl spåra ur direkt, men att kunna lämna reaktioner av samma typ som ligger under "Gilla" vid foruminlägg kanske vore något…?

Blockettråden 2
Att ha en kommentarstråd till varje annons skulle väl spåra ur direkt, men att kunna lämna reaktioner av samma typ som ligger under "Gilla" vid foruminlägg kanske vore något…?
Jag vet att det är kontroversiellt med ratingsystem och det har diskuterats tidigare, och jag är för det. Själv tycker jag man skulle kunna ha 1-5 stjärnor som man ger till säljaren efter varje affär. Sen att ha en dispyt tråd där vem som helst kan lägga upp sina bevis vid de få tillfällen då man är tvungen att ge ett lågt betyg.

Blockettråden 2
Blir det för mycket jobb för moderatorerna med köp och sälj, då är risken att funktionen tas bort känns det som.
Man får helt enkelt vara mer aktiv med att skriva köpekontrakt mellan parterna om man vill göra så säkra affärer som möjligt. Den funktionen erbjuds, så det är bara till att använda den.
Kanske känns jobbigare att ljuga om skicket på en vara om man skriver under med namn och personnummer?

Blockettråden 2
Blir det för mycket jobb för moderatorerna med köp och sälj, då är risken att funktionen tas bort känns det som.
Man får helt enkelt vara mer aktiv med att skriva köpekontrakt mellan parterna om man vill göra så säkra affärer som möjligt. Den funktionen erbjuds, så det är bara till att använda den.
Kanske känns jobbigare att ljuga om skicket på en vara om man skriver under med namn och personnummer?
Det är en av nackdelarna ja. Det känns dock som om det är en ganska stor marknadsplats här nuförtiden. Jag skulle iallfall inte ha nåt emot om de börjar ta nån peng för annonserna och på så sätt få mer resurser.

Det verkar som om ingen nånsin ens använder sig av köpekontrakt här. Jag handlar mycket som sagt och har kanske blivit ombedd att göra det 3-4 gånger. Jag skulle vilja göra det egentligen men är oftast rädd att säljaren bara hoppar över mig och säljer till nån annan som erbjuder swish direkt utan krångel. Speciellt när man hittar en bra deal.

Jag sålde just min Garmin Fenix för 5000kr och var förvånad att köparen inte frågade om att skriva kontrakt. Det ledde till att jag frågade och han tyckte inte att det behövdes.

Blockettråden 2
Det är en av nackdelarna ja. Det känns dock som om det är en ganska stor marknadsplats här nuförtiden. Jag skulle iallfall inte ha nåt emot om de börjar ta nån peng för annonserna och på så sätt få mer resurser.

Det verkar som om ingen nånsin ens använder sig av köpekontrakt här. Jag handlar mycket som sagt och har kanske blivit ombedd att göra det 3-4 gånger. Jag skulle vilja göra det egentligen men är oftast rädd att säljaren bara hoppar över mig och säljer till nån annan som erbjuder swish direkt utan krångel. Speciellt när man hittar en bra deal.

Jag sålde just min Garmin Fenix för 5000kr och var förvånad att köparen inte frågade om att skriva kontrakt. Det ledde till att jag frågade och han tyckte inte att det behövdes.
Ebay har väl det som frågar efter? Poängsystem och tar betalt för annonserna.
Tycker själv att köp och sälj fungerar klockrent som det är nu. Ett stort plus för "Bank-ID"-funktionen som sänkte antalet bluffannonser till nära nog noll(?). Skönt att slänga ut en annons på saker som man tycker ligger "skräpa" utan att behöva offra en tjuga på en annons. Känns bättre att det kommer till nytta hos någon annan.
Är skicket viktigt för en, så man vill ha de i skrift i ett kontrakt, då är det bara att begära det som köpare. Annars så är det väl bara att hoppa det och köpa nytt.

Blockettråden 2
Ebay har väl det som frågar efter? Poängsystem och tar betalt för annonserna.
Tycker själv att köp och sälj fungerar klockrent som det är nu. Ett stort plus för "Bank-ID"-funktionen som sänkte antalet bluffannonser till nära nog noll(?). Skönt att slänga ut en annons på saker som man tycker ligger "skräpa" utan att behöva offra en tjuga på en annons. Känns bättre att det kommer till nytta hos någon annan.
Är skicket viktigt för en, så man vill ha de i skrift i ett kontrakt, då är det bara att begära det som köpare. Annars så är det väl bara att hoppa det och köpa nytt.
Den där valpen från Edsbyn blev fälld och dömd tydligen, och det var nog han som stod bakom det mesta. Spelmissbruk kan nog vara tufft. Hoppas det går bättre framöver för han.
Samma person körde ju rejs på flera olika Forum.

Blockettråden 2
Hade det funnits ett ratingsystem på den här sidan så hade man iallafall kunnat varna andra för såna här säljare. Jag är mindre orolig för min del än för nästa person som köper nåt av den säljaren.
Du kanske redan gjort det men varför inte skicka pm/feedback direkt till säljaren? Du har säkert 100% belägg för att den är använd, det är ju helt omöjligt för oss andra att avgöra utan att inspektera den i verkligheten. Men det skulle ju också kunnat vara ren okunskap hos säljaren, kan ju hända att en hjälm blivit repig vid förvaring/flytt osv.

Men visst jag vill absolut inte försvara något beteende, skulle aldrig falla mig in att mörka skick på en vara, jag försöker också att vara helt transparent när jag säljer något just för att undvika sådana här situationer. Gillar också köp och sälj här då det brukar bli snabba affärer och känns bra att göra affärer med någon som har samma intresse.

Blockettråden 2
Du kanske redan gjort det men varför inte skicka pm/feedback direkt till säljaren? Du har säkert 100% belägg för att den är använd, det är ju helt omöjligt för oss andra att avgöra utan att inspektera den i verkligheten. Men det skulle ju också kunnat vara ren okunskap hos säljaren, kan ju hända att en hjälm blivit repig vid förvaring/flytt osv.

Men visst jag vill absolut inte försvara något beteende, skulle aldrig falla mig in att mörka skick på en vara, jag försöker också att vara helt transparent när jag säljer något just för att undvika sådana här situationer. Gillar också köp och sälj här då det brukar bli snabba affärer och känns bra att göra affärer med någon som har samma intresse.
Jag har faktiskt tänkt på att höra av mig till honom idag men gjorde inte det av ett par anledningar.

Priset ligger väl ungefär på vad det ska ligga för det skicket den är i, även fast jag inte hade köpt den om jag vetat skicket den var i. Men det kan ju också vara så att han verkligen inte använt den men haft den länge och flyttat runt den och förvarat dåligt. Speciellt med tanke på att han skrev oanvänd i annonsen, inte ny. Jag är också generellt rädd för konfrontationer, så jag låter det hellre gå än att klaga.

Vad vet jag, kanske har alla hans affärer gått jättebra hittills. Just därför vill jag inte outa personen så att folk är rädda att köpa av honom även om alla andra hans affärer gått bra. En till anledning varför ett ratingsystem hade varit bra. Nån annan hade kanske outat personen och förstört hans rykte bara p.g.a. en enda affär som gått dåligt. Medans med ett betygsystem hade han ändå haft höga betyg även om jag gett honom ett som är sämre.

Senast ändrad:
Blockettråden 2
Jag har faktiskt tänkt på att höra av mig till honom idag men gjorde inte det av ett par anledningar.

Priset ligger väl ungefär på vad det ska ligga för det skicket den är i, även fast jag inte hade köpt den om jag vetat skicket den var i. Men det kan ju också vara så att han verkligen inte använt den men haft den länge och flyttat runt den och förvarat dåligt. Speciellt med tanke på att han skrev oanvänd i annonsen, inte ny. Jag är också generellt rädd för konfrontationer, så jag låter det hellre gå än att klaga.

Vad vet jag, kanske har alla hans affärer gått jättebra hittills. Just därför vill jag inte outa personen så att folk är rädda att köpa av honom även om alla andra hans affärer gått bra.
Ja att out:a en person i det här läget känns fel.. Men om jag var säljaren och verkligen hade rent mjöl i påsen skulle jag nog uppskatta att köparen hörde av sig om den inte var nöjd..

Blockettråden 2
Senast ändrad:
Blockettråden 2
Lite ot kanske men tänkte på den här tråden. En klassisk blocketannons. Märklig info (cykelns bredd är 17” och hjulen är 70 cm i diameter. (Obs att det är 27,6” däck och inte det mer vanliga 27,5”). Priset är uppåtväggarna för högt precis som sig bör. Dock inte en blocketannons…

Det är ju konst(om man nu kan kalla det konst), kunde lika gärna kostat en miljon. Nån hade förmodligen köpt den ändå.

Blockettråden 2
Lite övervärderade.?
61BCFDA7-E023-47C0-BF34-1D6318FCEFDC.png

Blockettråden 2
Det här verkade för bra för att vara sant. Han sa att han inte hade kvitto eftersom den var köpt för över ett år sen. Hävdar i annonsen att den bara var använd en gång. Jag ville köpa fast vågade inte. 1500 är jävligt billigt även om den var använd i ett år.

Det är förresten inte jag som inte svarade, jag sa att jag inte skulle ha den p.g.a. kvittot.
C25A6127-86CF-4C16-BBC8-1B572F7A84D4.png

6F72A2E2-7BAB-4B89-BC81-E11E83D8D5DC.png

Senast ändrad:
Blockettråden 2
Vilken typ av kadaver? Jag kan tänka mig att skyddet (och vikten!) spelar roll om det är en älg, ren eller ekorre man har i tre lager.

Blockettråden 2
Köpte en hjälm här igår som skulle vara oanvänd. Den är defintivt inte oanvänd, det finns massa små repor som tyder på att den varit använd ett tag. Det är iofs ett normalt pris för den hjälmen i ok begagnat skick. Jag fattar inte varför folk ska ljuga om sånt.
Lite på ämnet:
Jag åkte ganska långt för att köpa två oanvända Thule Upride cykelställ. Köparen var inte hemma men skulle ställa ut dem. Vi hade kommit överens om pris.
Väl där så var det ena stället väldigt risigt. Jag ringde och sa att jag kände mig lurad, men han tyckte inte han gjort något fel - han hade skrivit oanvänt, inte att de var i nyskick. Stället hade legat och "skumpat" på en släpkärra... Tyckte han borde gå ner i pris, men svarade bara att jag inte behöver köpa dem. Och då hade jag åkt långt.
Lärdomen är att alltid be om bild, även om man vet vad man vill ha och det står att det är oanvända grejer. :)

Blockettråden 2
Lite på ämnet:
Jag åkte ganska långt för att köpa två oanvända Thule Upride cykelställ. Köparen var inte hemma men skulle ställa ut dem. Vi hade kommit överens om pris.
Väl där så var det ena stället väldigt risigt. Jag ringde och sa att jag kände mig lurad, men han tyckte inte han gjort något fel - han hade skrivit oanvänt, inte att de var i nyskick. Stället hade legat och "skumpat" på en släpkärra... Tyckte han borde gå ner i pris, men svarade bara att jag inte behöver köpa dem. Och då hade jag åkt långt.
Lärdomen är att alltid be om bild, även om man vet vad man vill ha och det står att det är oanvända grejer. :)
"Oanvänd är nya nyskick"? ?

Tråkigt historia.

Blockettråden 2
Lite på ämnet:

Det där är så nära lögn man kan komma utan att det faktiskt är felaktigt, du borde betala med falska sedlar.

/T

Blockettråden 2
"Oanvänd är nya nyskick"? ?

Tråkigt historia.

Oanvänd säger inte så mycket om skicket. Men såklart förväntar man att säljaren skriver att den inte är i nyskick, även om den är oanvänt.

Jag köper eller bjudar aldrig på saker utan bild. Nuförtiden tar det också nästan ingen tid att tar en bild och lägga upp den.

Blockettråden 2
Oanvänd säger inte så mycket om skicket. Men såklart förväntar man att säljaren skriver att den inte är i nyskick, även om den är oanvänt.

Jag köper eller bjudar aldrig på saker utan bild. Nuförtiden tar det också nästan ingen tid att tar en bild och lägga upp den.
Sant. Jag tänker mer att det är ett ord med allt annat än entydig definition. Vilket lämnar fältet öppet för vad som beskrivits tidigare i tråden. Det risker onekligen att leda till besvikelse och tråkigheter då och då.

Personligen anser jag att den som nyttjar den typen av begrepp bör se till att komplettera med bilder och vara tydlig med eventuella, i det här fallet, transportskador eller dylikt.

Ett par bilder är alltid bra, det håller jag verkligen med om.

Blockettråden 2
Lite ot kanske men tänkte på den här tråden. En klassisk blocketannons. Märklig info: cykelns bredd är 17” och hjulen är 70 cm i diameter. (Obs att det är 27,6” däck och inte det mer vanliga 27,5”). Priset är uppåtväggarna för högt precis som sig bör. Dock inte en blocketannons…

Tja, folk med för mycket pengar köper ju handväskor med funktion av ICA-kasse för lika mycket eller mera. Här får man ju faktiskt både en korg och nånting att flytta korgen med samt motion! Inte så pjåkigt ändå.

Blockettråden 2
Tja, folk med för mycket pengar köper ju handväskor med funktion av ICA-kasse för lika mycket eller mera. Här får man ju faktiskt både en korg och nånting att flytta korgen med samt motion! Inte så pjåkigt ändå.

Visste inte att funktionen av ICA-kassen är att visa upp att du köper hos ICA (för köperan då, för ICA är det sant).

Tillbaka
Topp