Visa din Rapha (och lite nyheter...)

Nu har jag fått hem classic-tröja och - byxor, helt andra kläder än tajta pro line. Men, seriöst, jag hade högre förväntningar än så... Tröjan var väl ok, men inte 1400 kr-ok, men byxorna? Osköna silikongrepp i byxbenen som man kunde ha förväntat sig av ett par lågbudgetbyxor. Och oskönt åtklämmande på ett ställe man inte vill ha åtklämt. Har bara haft det problemet en gång tidigare och det var pro line. Begriper faktiskt inte hur Rapha kan lovordas så mycket. Kläderna nu uppbokade för retur till Storbritannien.

Undrar bara vad jag ska sikta på för märke istället, hade ju äntligen kommit fram till att det var värt att lägga en rejäl slant på ett ställ.
Ja, sånt är svårt. Själv köpte jag Rapha från 2015 och ångrar alltid när jag köper andra märken. Lycka till i djungeln :)

Undrar bara vad jag ska sikta på för märke istället, hade ju äntligen kommit fram till att det var värt att lägga en rejäl slant på ett ställ.
För mig, eller åtminstone för min bakdel, funkar hängselbyxor (det den icke svensktalande ofta kallar "bibs")
från Castelli bättre än de från Rapha eller Assos jag har jmf med
Nästan lika bra (liksom nästan lika dyra) fungerar de från Craft.

För mig, eller åtminstone för min bakdel, funkar hängselbyxor (det den icke svensktalande ofta kallar "bibs")
Ja, bara att leta vidare ? Svårt med att kunna testa i butiker i dessa tider bara, fast Castelli och Assos fina nog inte här i närheten ändå. Rapha är föredömligt med smidiga returer också, som tur är.

Tänk på, om du köper Castelli, att det är kontinentala (alltså sjukt små) storlekar. Gå upp en storlek.

Castellis tröjor är bra, byxorna passar inte mig lika bra, Gore däremot är bra. Raphas olika serier är just olika, gillar en del underställ väldigt mycket, likt vissa tröjor och jackor - samt väldigt bra strumpor.

Tänkte beställa ett par cargo -bibs. Ni som testat både core (jag har förstått att många är nöjda), och den vanliga. Vad är de största skillnaderna? Som jag förstått det så kan den vanliga pg a sin vattentålighet vara lite för tät?

Tänkte beställa ett par cargo -bibs. Ni som testat både core (jag har förstått att många är nöjda), och den vanliga. Vad är de största skillnaderna? Som jag förstått det så kan den vanliga pg a sin vattentålighet vara lite för tät?
Har precis fått mina och de sitter bra... Men har inte hunnit testa dom något längre än.

Fick mina cargobibs (dvs icke-core) igår och cyklade ett par timmar på Monarken.

Har tidigare haft corecargobibsen, vilka fungerat men inte alls lika bra som tidigare Rapha-bibs jag haft. Kan inte sätta fingret på det, men har till och från fått tendens till skav och varit lite "sadeltrött" till och från senaste tiden med core, precis som om de slitits ut ganska snabbt.

Jag blev lite överraskad av de nya cargobibsen (dvs icke-core, igen..) då de inte alls hade samma tyg som övriga Rapha-bibs jag haft. Antar att det beror på väderskyddet.. De är dels lite stummare, dels lite bulkigare. På mig veckar de sig en aning över höften när man sitter på cykeln. Inte så det känns, men det syns.

Det går inte superbra för Rapha i mitt läger just nu med cargo-grejerna kan man väl säga. Har vant mig vid lättillgängliga nycklar och telefon osv i benfickorna när man hämtar och lämnar barn, och har nästan helt gått över till att ha med slang, verktyg osv i de bakre fickorna under jerseyn då jag upplever att de inte märks där i jämförelse med i jerseyn där jag tycker det drar vid halsen när man lastar lite väl mycket i fickorna. Får se hur de nya bibsen fungerar ute och under sommaren, är lite rädd att de som du skriver kan bli lite väl varma.. På Monarken igår var de såklart supervarma men det är ju allt där.?

Fick mina cargobibs (dvs icke-core) igår och cyklade ett par timmar på Monarken.

Har tidigare haft corecargobibsen, vilka fungerat men inte alls lika bra som tidigare Rapha-bibs jag haft. Kan inte sätta fingret på det, men har till och från fått tendens till skav och varit lite "sadeltrött" till och från senaste tiden med core, precis som om de slitits ut ganska snabbt.

Jag blev lite överraskad av de nya cargobibsen (dvs icke-core, igen..) då de inte alls hade samma tyg som övriga Rapha-bibs jag haft. Antar att det beror på väderskyddet.. De är dels lite stummare, dels lite bulkigare. På mig veckar de sig en aning över höften när man sitter på cykeln. Inte så det känns, men det syns.

Det går inte superbra för Rapha i mitt läger just nu med cargo-grejerna kan man väl säga. Har vant mig vid lättillgängliga nycklar och telefon osv i benfickorna när man hämtar och lämnar barn, och har nästan helt gått över till att ha med slang, verktyg osv i de bakre fickorna under jerseyn då jag upplever att de inte märks där i jämförelse med i jerseyn där jag tycker det drar vid halsen när man lastar lite väl mycket i fickorna. Får se hur de nya bibsen fungerar ute och under sommaren, är lite rädd att de som du skriver kan bli lite väl varma.. På Monarken igår var de såklart supervarma men det är ju allt där.?
Om det är samma tyg som 2019 brevet-cargo så kan de bli lite skaviga på helt nya ställen på långa rundor. Tyget är för stelt och strävt. Synd för jag gillade också fickorna.

Rapha gör en satsning på MTB. Känns lite… ovant… vid en första anblick. Men kanske blir bra? De kanske kände att de doppade tårna när de gjorde flaxiga gravelkläder?

https://www.rapha.cc/se/en/mtb
En del av mig tänker att äntligen, det var på tiden.

En annan undrar om de verkligen håller samma klass som när jag senast köpte saker därifrån typ 2015?

För MTB-grejer med samma känsla för passform och materialval växer fasen inte på träd..

Om det är samma tyg som 2019 brevet-cargo så kan de bli lite skaviga på helt nya ställen på långa rundor. Tyget är för stelt och strävt. Synd för jag gillade också fickorna.
Instämmer i kören, köpte ett par Men's Cargo bibs tidigar i månaden (mest för att ha till sen) men jämfört med t.ex ProTeam Training bibs är de betydligt styvare/bulkigare och skärningen ger det där oklädsamma vecket på översta delen av låret.

På första (samt hittills enda) turen knirkade de dessutom mot sadeln på ett enerverande sätt, förmodligen pga DWR behandling, vilket kanske går ur efter användning och ett par tvättar, men det låter ju fantastiskt lovande att man på längre turer också kan få uppleva skav på ställen man inte tidigare haft (eller visste att man hade).

Kort sagt, de är mer som PT thermal/winter bibs (vilket kan vara fint även en "svensk sommardag") men blir det väder som fjolårets juni med temperaturer mellan 25-35 grader blir de sannolikt alldeles för varma.

En del av mig tänker att äntligen, det var på tiden.

En annan undrar om de verkligen håller samma klass som när jag senast köpte saker därifrån typ 2015?

För MTB-grejer med samma känsla för passform och materialval växer fasen inte på träd..

Jag upplever att de inte håller samma kvalite längre tyvärr. Pensionerade förra helgen mina pro team thermal från 2014, de har gått 1-2 gånger i veckan sen de köptes. Nu har de tappat spänst i tyget, fula blev de redan förra året men de har gått under baggyshorts sen dess =)

Köpte ett par likadana förra året men där börjar det redan sticka ut och se trist ut runt resåren och där är skav i tyget från sadeln.

Apropå kvalitén på rapha... 13 månader höll mina pro team skor. Modernt att de går sönder direkt efter garantin slutar gälla! Jag har mejlat rapha för några dagar sen om garanti/reparation men inte fått något svar än. Får väl se var det landar men just nu är jag sjukt less...

Bilagor

• IMG_20210608_191200.jpg
    IMG_20210608_191200.jpg
    558.6 KB · Besök: 148
Apropå kvalitén på rapha... 13 månader höll mina pro team skor. Modernt att de går sönder direkt efter garantin slutar gälla! Jag har mejlat rapha för några dagar sen om garanti/reparation men inte fått något svar än. Får väl se var det landar men just nu är jag sjukt less...
Det där var rejält sopigt.

Om Rapha (mot förmodan?) inte är hjälpsamma så kanske BOA själva är det?

Om Rapha (mot förmodan?) inte är hjälpsamma så kanske BOA själva är det?
Tyvärr kan nog inte BOA hjälpa till då det som är kvar av fästet måste sys loss och sen sy dit ett nytt spänne. Själva spännet funkar men hänger löst i en tråd...
Jag hoppas på Rapha men de är sega att svara och det passar ju dåligt mitt i bästa cykel perioden att vara utan skorna.

Tyvärr kan nog inte BOA hjälpa till då det som är kvar av fästet måste sys loss och sen sy dit ett nytt spänne. Själva spännet funkar men hänger löst i en tråd...
Jag hoppas på Rapha men de är sega att svara och det passar ju dåligt mitt i bästa cykel perioden att vara utan skorna.
Jag hade samma problem med ett par Lake-skor. BOA hänvisade mycket riktigt till tillverkaren, då den delen som sitter fast i skon inte omfattas av deras garanti.
Lake löste det däremot med bravur, då dom snabbt skickade två nya spännen (om samma sak mot förmodan skulle hända även med den andra skon). Var lite knepigt att hitta en skomakare som kunde sy dit spännet (på lakes bekostnad), men riktiga skomakerier fixar det!
Så se till att få tag på ett ersättningsfäste. Om inte den lokale skomakaren fixar det, så lyckades jag långt senare laga den andra skon genom att borra genom det nya spännet och sy fast det för hand med taglingsgarn.

Fler än jag som väntar på leveranser från Rapha?

De har tydligen stora problem för tillfället. Jag har 2 beställningar som jag väntar på, den äldsta är från 3/8 och den har status enligt tracking (och kundservice)

"Order information has been transmitted to DPD."

Det är nästan 9 vardagar nu från beställningen blev lagd/betald :rolleyes:

Senast ändrad:
Tror det beror på nya tullregler som infördes 1/7, det är flera andra här som haft problem med tex beställningar från Wiggle. Själv fick jag vänta en månad från beställning till leverans från Wiggle.

Mer info tex i sista delarna av denna tråden

Tror det beror på nya tullregler som infördes 1/7, det är flera andra här som haft problem med tex beställningar från Wiggle. Själv fick jag vänta en månad från beställning till leverans från Wiggle.

Mer info tex i sista delarna av denna tråden
Trodde just beställning från Rapha skulle vara enklare då det skickas tullat och klart, men uppenbarligen inte. Har en beställning från förra helgen (7/8) som nu har skickats och är på väg, tracking säger att det paketet är i Holland för tillfället. Kan vara rent oflyt med första beställningen.

Jag har lagt en del beställningar till Rapha det gångna året (efter Brexit) och det har alltid gått snabbt och lätt. Tror (och hoppas) att det kan vara andra faktorer som påverkar om leveranserna tar tid för tillfället.

Fler än jag som väntar på leveranser från Rapha?

De har tydligen stora problem för tillfället. Jag har 2 beställningar som jag väntar på, den äldsta är från 3/8 och den har status enligt tracking (och kundservice)

"Order information has been transmitted to DPD."

Det är nästan 9 vardagar nu från beställningen blev lagd/betald :rolleyes:

Samma för mig...

Har läget förändrats? Tänkte lägga en order men vill ju varken vänta länge eller åka på extra avgifter... någon som testat i närtid?

Nu när brevet bibs är borta, vad ska jag ersätta med?
har ju läst om dom olyckligt placerade sömmarna på cargo. och tidigare försök med classic var lite för lite kompression. är flyweight bättre?

Tillbaka
Topp