mektabbar

mektabbar
Dotterns cykel, måste sett ut sådär i två säsonger. Växlar helt utan anmärkning, så jag vågade inte röra det alls inför gårdagens cykling. Får bli innan jag säljer cykeln däremot, man vill ju inte att någon ska veta att man är en klant! ;-)
E20FB6CA-D7AB-4FB2-B0E7-D59AC0B306D5.jpeg

mektabbar
Ja, den är visst lite lurig att upptäcka. Lite oklart, men det kan vara uppemot två innan jag hajjade till…
Svart och blått är skitsnyggt tillsammans. Jag skulle kanske hitta en lämplig tråd att slänga upp en helbild.

mektabbar
Jo kanske. Men jag riskerar att slabba ut bromsvätska då tror jag. Men det kanske är lugnt?
Ta en bild på gaffel + styre så jag förstår allt mer!

Om du har hederlig extern dragning, vilket jag misstänker eftersom damasken trillat ner, så borde du bara kunna föra upp den till handtaget? Slangen sitter ju säkert fäst någonstans på gaffeln, där måste den naturligtvis lossas för att du ska kunna dra upp damasken.

Lossa slang fron ok eller handtag bör inte behövas?

Men det känns som att jag missar något? ?
Är det kanske intern dragning av slangen i gaffeln?

mektabbar
Inte mek men verkstad iaf: Pumpade däck med golvpump i verkstan, precis bredvid mekstället. Skallade vassa kanten på mekställ-klämman. Såret blev ganska litet iaf, gjorde mest ont.

mektabbar
Stack ut en sväng på lunchen igår för att kolla av att allt var Ok med crossarna inför lördagens SM. Ena hojen bakbroms tjöt dock som en stucken gris. Lätt fixat eftersom jag har nya belägg hemma. Hmm, skivan går emot de nya tjockare beläggen. Skall bara vara att pressa isär kolvarna. Tjong! Bromsvätskans tryck sköt sönder reglaget. Ridå.

mektabbar
Stack ut en sväng på lunchen igår för att kolla av att allt var Ok med crossarna inför lördagens SM. Ena hojen bakbroms tjöt dock som en stucken gris. Lätt fixat eftersom jag har nya belägg hemma. Hmm, skivan går emot de nya tjockare beläggen. Skall bara vara att pressa isär kolvarna. Tjong! Bromsvätskans tryck sköt sönder reglaget. Ridå.
Fast det innebär såklart att du måste köpa en ny växelgrupp??

mektabbar
Ingen tabbe men kanske lite långt mellan serviceintervallerna kollade om det fanns tubelessvätska kvar i däcken på pojkens cykel….?
627D0D62-D56D-48D3-B7AF-709AD2AB0090.png

5x2cm stor ”bajskorv”?,har rengjort och fyllt på ny vätska…

mektabbar
Skulle köpa ny klinga till barncykel och eftersom vevpartiet är litet vart jag övertygad om att det var 96mm bcd, övertygad som jag var kontrollmätte jag till 96mm och beställdes en sån klinga. Den passade förstås inte eftersom det är 104mm bcg på vevpartiet vilket är lätt att äta sig till när man "är nykter". Lyckades hitta en ny beg klinga på K&S och SEDAN kollade jag i bra att ha lådan. Där finns förstås en 104mm bcd-klinga, just en sån som jag behövde...

/T

mektabbar
Note to self vid byte av växelvajer: håll inte på och lek med växelreglaget innan du förankrat vajern i växeln. Reglaget tjorvade när jag skulle justera växlarna och det gick inte få till. Till slut öppnade jag reglaget och hittade detta. Som tur var hade jag en extra vajer hemma.
signal-2021-12-21-174153_001.jpeg

mektabbar
Tog fel på ett hydralstift och en vajer end cap. Hann tänka att det inte brukar vara hål rakt igenom innan jag krimsade skiten. Strax efter insåg jag misstaget.

Fungerar bra men frågan är om end capen passar i slangen.

mektabbar
Upptäckte att jag råkat förskjuta ekrarna ett hack så det blev inte helt rätt vid ventilen på senaste hjulet jag byggde. Har inte någon direkt betydelse i praktiken och hjulet fungerar bra så jag låter det vara men det är litet genant att göra en sådan miss.

mektabbar
Upptäckte att jag råkat förskjuta ekrarna ett hack så det blev inte helt rätt vid ventilen på senaste hjulet jag byggde. Har inte någon direkt betydelse i praktiken och hjulet fungerar bra så jag låter det vara men det är litet genant att göra en sådan miss.
Sist jag ekrade ett hjul var ekarna av olika längd på höger- respektive vänstersidan.
Du kan säkert fylla i resten av historien själv. :rolleyes:

mektabbar
För lite gucka å för mycket såpa
7C8D68B5-977E-4FDE-8330-25D8FABB21D8.jpeg

plus att den här cykeln har stått still ett tag…
blev lite sladdrigt fram och så blir man glad när det bara lite för lite luft å inte en defekt gaffel?
Mange

Tillbaka
Topp