Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Till vardags kör jag med Continental RaceKing 2.20. Fram funkar Ice Spiker Pro 2.35” men då får man fimpa skärmen.

Jag har tyvärr inte lyckats få tag på de 60mm Gilles Berthoud-skärmar som jag hade velat köra så jag vet faktiskt inte om de funkar. Det kan nog behövas lite hemmasmide om de ska funka.

Din version av On/Off (samma som Norrskensflamman) är lite bredare i gaffeln än ex. den rosa. I den rosa funkar ex. inte 2.35” ISP fram. Den är i gengäld rosa.
Det ser ut som att Gilles har skärmar i lager nu. Funderar på att beställa. Gissar att det är short man vill ha när man inte har någon pakethållare fram.

Edit: de har inte alls skärmarna i lager nu.

Visa din Miyata!
Luftar klenoden på Banvallen.
82B72839-61F6-4128-9ECD-320F70FC0CD1.jpeg

Visa din Miyata!
Slitdelar räknas utanför budgeten, det är sen gammalt. Eftersom Jan Heine verkar vara oskönt pretto (egen uppfattning, inte nödvändigtvis med verkligheten överensstämmande), så går allt René Herse bort.

Mycket pretto är min bild som följer det mesta han gör! Men det hindrar inte mig att uppskatta det mesta han gör :)

Edit: lite som någon italiensk mästare kanske?

Visa din Miyata!
Får tyvärr rapportera att Conti RaceKing 26x2.2 vikbart tyvärr inte får plats på min Valley Runner, korkat av mig att inte kolla innan beställning, men var lite för peppad.

Några däcktips? Liknande stuket på RaceKing, men mindre då..Visa bilaga 430982
Igår hämtade jag två uppsättningar hjul från min vän hjulbyggaren. Fina grejer, med 36-håls Deore-nav och Ryde Andra 40-fälgar.

Ena paret ska någon gång hamna på tandemcykeln, men så lite som den rullar så kan det nog dröja. Igår natt roade jag mig däremot med att montera ett par gamla Maxxis på de andra hjulen och sedan pensionera de stenhårda (men möjligen oförstörbara?) Schwalbe Marathon som jag hade satt på den Edfeldtska Enpetaren. Såhär snabb blir cykla långsamt-cyklarnas okrönte kung med 56 mm däck istället för 47 mm:

F3312553-2008-4418-A3E3-F6E142345148.jpeg

Skärmarna fick som synes se sig förpassade tillbaka till den bra att ha-hög varifrån de ursprungligen kom, det blev för tajt med både fetedäck och skärmar. Som vanligt när jag sätter mina gamla Marathon på ett nytt cykelprojekt och sedan efterhand uppgraderar till rätt (fett) däck så är det sjumilafjät i rätt riktning.

Däremot blir jag fundersam över dina problem att få plats med RaceKing 2.20 @Sennsa. Mina olika RaceKing mäter in på knappa 55 mm medan dessa Maxxis (Ardent Race och Ikon) mäter ca 56 mm och de får som sagt plats, även om det är lite tajt (ca 5-7 mm).

4B82F4E2-00A1-452C-BD8A-3AB7A4EF5DBE.jpeg

Kan det vara dina smalare (?) fälgar som gör däcket ”högre” medan de brutalbreda Ryde Andra 40-fälgarna gör däcken breda men på bekostnad av hur långt fram mot vevlagret de sticker?

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Igår hämtade jag två uppsättningar hjul från min vän hjulbyggaren. Fina grejer, med 36-håls Deore-nav och Ryde Andra 40-fälgar.

Ena paret ska någon gång hamna på tandemcykeln, men så lite som den rullar så kan det nog dröja. Igår natt roade jag mig däremot med att montera ett par gamla Maxxis på de andra hjulen och sedan pensionera de stenhårda (men möjligen oförstörbara?) Schwalbe Marathon som jag hade satt på den Edfeldtska Enpetaren. Såhär snabb blir cykla långsamt-cyklarnas okrönte kung med 56 mm däck istället för 47 mm:

Visa bilaga 517660

Skärmarna fick som synes se sig förpassade tillbaka till den bra att ha-hög varifrån de ursprungligen kom, det blev för tajt med både fetedäck och skärmar. Som vanligt när jag sätter mina gamla Marathon på ett nytt cykelprojekt och sedan efterhand uppgraderar till rätt (fett) däck så är det sjumilafjät i rätt riktning.

Däremot blir jag fundersam över dina problem att få plats med RaceKing 2.20 @Sennsa. Mina olika RaceKing mäter in på knappa 55 mm medan dessa Maxxis (Ardent Race och Ikon) mäter ca 56 mm och de får som sagt plats, även om det är lite tajt (ca 5-7 mm).

Visa bilaga 517661

Kan det vara dina smalare (?) fälgar som gör däcket ”högre” medan de brutalbreda Ryde Andra 40-fälgarna gör däcken breda men på bekostnad av hur långt fram mot vevlagret de sticker?
Den Edfeldtska Enpetaren, vilken reinkarnation ?

Visa din Miyata!
Den Edfeldtska Enpetaren, vilken reinkarnation ?
Jo, det är inte utan.
På bilden ser styret mer än lovligt farbrors-högt ut. Fattas bara stingpinne och cykelväska i beige krokodilgalon. Looken beror dock på att cykeln stod på rännebron och jag stod en gnutta lägre. I verkligheten är styre och sadel jämnhöga, och den ser verkligen snabb ut.

Visa din Miyata!
Jag och Sjutolvan tog ett KOM idag. Inga bilder, vilket kanske var tur – gissar att man inte ser fördelaktig ut med maxpuls, andnöd och snoret rinnande ur näsan samtidigt som benen brinner.
Ska du inte ha de här till en sån tidsklenod? Passsr bra i färgen också.

Visa din Miyata!

Visa bilaga 517660

Visa bilaga 517661

Inte alls omöjligt, jag har fortfarande originalfälgarna på min och de är inte överdrivet breda direkt.. Om man skulle ge sig på ett hjulbygge igen kanske, vore gött med navdynamo bl.a.

Visa din Miyata!
Till vardags kör jag med Continental RaceKing 2.20. Fram funkar Ice Spiker Pro 2.35” men då får man fimpa skärmen.

Jag har tyvärr inte lyckats få tag på de 60mm Gilles Berthoud-skärmar som jag hade velat köra så jag vet faktiskt inte om de funkar. Det kan nog behövas lite hemmasmide om de ska funka.

Din version av On/Off (samma som Norrskensflamman) är lite bredare i gaffeln än ex. den rosa. I den rosa funkar ex. inte 2.35” ISP fram. Den är i gengäld rosa.

Jag har varit nöjd med RaceKing 2.20. Den hade varit roligt att testa René Herse lyxdäck, men RaceKing har funkat oklanderligt.
Vill du köpa lyxdäck, har rene herse rat trap pass 26x2.3 som är typ sprollans nya! Jag vill men blir inte vän med tanwall.. Ska bygga ihop en Salsa Fargo flatbar, har inte du något kul byte?

Visa din Miyata!
Ska du inte ha de här till en sån tidsklenod? Passsr bra i färgen också.

Snygga! Men nu har jag ju fixat Dura Ace på det mesta (saknar sadelstolpen och pedaler), så då kan man ju inte gå och byta till franska hjul – hur fina de än är. ?

Visa din Miyata!
Såg denna annons på Blocket.... 13,5 tum ramstorlek har jag nog aldrig stött på... Jag har sett extremt stora Miyata ramar.. men aldrig så här små. En Skyrunner Carbon så det går inte att få bättre...

skyrunnerCarbon.jpg

Visa din Miyata!
Hej.
Är ny på forumet och detta är mitt första inlägg så jag hoppas det är ok.
Var på en loppis förra veckan, på väg ut så stannar jag i steget då jag ser nått bekant.
En Miyata Valley Runner :love::love::love:
(Min första MTB var just en Valley Runner, men givetvis inte i Carbon för det hade en osnöten fjortis aldrig råd med.)
När jag såg denna så sprang jag fram till den direkt och släppte inte taget.
Känslan att se denna cykel och överösas av över 30 år gamla minnen var obeskrivlig.
Självklart köpte jag cykeln (kosta bara 950kr)
Lika självklart som att jag köpte den så började jag köra på bakhjulet o "styla" för tjejen. Hon blev lika impad denna gången som när hon såg mig på min förra Miyata för 30 år sedan :cool:

En del saker på cykeln stör mig dock som jag hoppas ni ärade Happyride folk kan hjälpa mig med.

Vevpartiet:
Tycker inte om att det sitter Sunrace på den (För det är inte original vad jag minns) Har nån av er koll på vad som ska sitta original? Var det LX vevar på den?

Bromsar/Växelskiftare:
Det sitter Shimano ExFire på nu som ser relativt nya ut, nån som vet vad som satt på original?
Nått gamalt minne säger att det satt nån form av Thumbshifters men kan vara helt ute och cykla här.

Tacksam för alla svar då jag vill försöka få den i så originalskick som möjligt.

MVRC1.jpg

Visa din Miyata!
Hej.
Är ny på forumet och detta är mitt första inlägg så jag hoppas det är ok.
Var på en loppis förra veckan, på väg ut så stannar jag i steget då jag ser nått bekant.
En Miyata Valley Runner :love::love::love:
(Min första MTB var just en Valley Runner, men givetvis inte i Carbon för det hade en osnöten fjortis aldrig råd med.)
När jag såg denna så sprang jag fram till den direkt och släppte inte taget.
Känslan att se denna cykel och överösas av över 30 år gamla minnen var obeskrivlig.
Självklart köpte jag cykeln (kosta bara 950kr)
Lika självklart som att jag köpte den så började jag köra på bakhjulet o "styla" för tjejen. Hon blev lika impad denna gången som när hon såg mig på min förra Miyata för 30 år sedan :cool:

En del saker på cykeln stör mig dock som jag hoppas ni ärade Happyride folk kan hjälpa mig med.

Vevpartiet:
Tycker inte om att det sitter Sunrace på den (För det är inte original vad jag minns) Har nån av er koll på vad som ska sitta original? Var det LX vevar på den?

Bromsar/Växelskiftare:
Det sitter Shimano ExFire på nu som ser relativt nya ut, nån som vet vad som satt på original?
Nått gamalt minne säger att det satt nån form av Thumbshifters men kan vara helt ute och cykla här.

Tacksam för alla svar då jag vill försöka få den i så originalskick som möjligt.

Visa bilaga 518039
Välkommen @Krüger. Bifogar specen så du kan grotta ner dig i återställandeprocessen?
63F6E4A0-027E-453E-8B46-8E39B6B504C8.jpeg

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Rädda denna för ett tag sen, inte mycket till dekaler kvar, high runner?? Känns rätt tung så undran är om det är fulstål i rören men det kan nog herr Edfeldt reda ut.

Bilagor

• 3D079361-82DD-4CD0-9D47-FCF38BEFB8EC.jpeg
    3D079361-82DD-4CD0-9D47-FCF38BEFB8EC.jpeg
    978.6 KB · Besök: 83
Visa din Miyata!
73490DA6-4A66-40BD-9612-1DC1C5DDEE62.png

Hej! Har köpt ett nytt Klunker-styre från velo orange till min miyata valleyrunner carbon och inser att den inte funkar ihop med den befintlinga styrstammen (behöver en med löstagbar styrklämma?). Någon som vet vilken styrstam/styrstamsadapter som funkar med denna?

Visa din Miyata!
Visa bilaga 518063

Hej! Har köpt ett nytt Klunker-styre från velo orange till min miyata valleyrunner carbon och inser att den inte funkar ihop med den befintlinga styrstammen (behöver en med löstagbar styrklämma?). Någon som vet vilken styrstam/styrstamsadapter som funkar med denna?
Deda Murex (26mm, shim?), ITM 800, 3ttt Mutant, Velo Orange's egen...föredrar definitivt looken i kombo med en mer slammad styrstam än att bygga högt på högt. Och vi vill se hela hojen, verkar ball...eftersom herr Edfeldt har skippat nattjouren igen får väl jag hälsa dig välkommen till The Tråd.

Visa din Miyata!
Deda Murex (26mm, shim?), ITM 800, 3ttt Mutant, Velo Orange's egen...föredrar definitivt looken i kombo med en mer slammad styrstam än att bygga högt på högt. Och vi vill se hela hojen, verkar ball...eftersom herr Edfeldt har skippat nattjouren igen får väl jag hälsa dig välkommen till The Tråd.
Underbart, vi börjar blir ett kollektiv?tack @Bonicon?

Visa din Miyata!
Äntligen får jag skriva i tråden utan att behöva beklaga mig över min brist på Miyata. Här är min "Miyagi", en Terrarunner i fint skick, som snart kommer att genomgå styrtransplantation och bli en monstercross. Byggtråd kommer så småningom!
Visa bilaga 518092
Och jag som precis skickade meddelande till säljaren via blocket med frågor om cykeln.... ?
Grattis till köpet!

Tillbaka
Topp