Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Sitter och försöker klicka hem lite delar till vinterns underhåll...

Vevarna på MTBn är XT FC-M780/T780

Edit: Det är tre klingor fram på min antikvitet.

Så egentligen ska storklingan vara en (42T)

men den är slut hos BD, och på andra ställen där de har den så kostar den betydligt mer

Passar det med en SLX? (42T)

Edit: Hmm, nu verkar 42T SLX tagit slut medan jag letade, men frågan kvarstår...

Senast ändrad:
Sitter och försöker klicka hem lite delar till vinterns underhåll...

Vevarna på MTBn är XT FC-M780/T780

Edit: Det är tre klingor fram på min antikvitet.

Så egentligen ska storklingan vara en (42T)

men den är slut hos BD, och på andra ställen där de har den så kostar den betydligt mer

Passar det med en SLX? (42T)

Edit: Hmm, nu verkar 42T SLX tagit slut medan jag letade, men frågan kvarstår...
Det du behöver kolla på är Bolt Circle Diameter (BCD), alltså måttet mellan skruvarna som fäster klingan i vevpartiet. Du behöver även ha koll på att klingan är för samma delning (9, 10, 11-växlat), men om de sakerna stämmer så är det bara att köra.

Jag har för mig att Shimano kör med asymmetrisk BCD på någon modell, så det kan ibland vara lite lurigt att hitta rätt.

Nån som vet vad denna jacka är till för? Lufthål bak, jättestora i ärmarna o lång bakdel, som medium vid magen och ingen resår nånstans
Den är begagnad innan mig, så det kan ju saknas nåt på denVisa bilaga 524704Visa bilaga 524705
Visa bilaga 524763Visa bilaga 524762Visa bilaga 524761

Tror du fått tag i en Draculakostym.

B4D16F25-C079-4548-A60E-DB599D715A9E.png

Det du behöver kolla på är Bolt Circle Diameter (BCD), alltså måttet mellan skruvarna som fäster klingan i vevpartiet. Du behöver även ha koll på att klingan är för samma delning (9, 10, 11-växlat), men om de sakerna stämmer så är det bara att köra.

Jag har för mig att Shimano kör med asymmetrisk BCD på någon modell, så det kan ibland vara lite lurigt att hitta rätt.
Tack!

BCD är 104 och samma på bägge, likaså delning samt att bägge specas för tre klingor. Ja jag vet, jag skäms ?

Det som "oroar" är att när jag tidigare beställde en Ultegra klinga så passade inte 8000 på 6800 iofs olika generationer av samma. Dock ser bägge ovan likadana ut. Jag har beställt en slx, så får vi se ?

Både XT och slx har lite kurvor, som möjligen skulle kunna vara olika...

Bild på aktuell bash-klinga.

sketch-1637613627160.png

Hallo!

Köpte mig en dum trainer i helgen (Tacx Satori T1856) för att göra vintern bara lite roligare. Detta är min första trainer jag äger, och slogs av ljudnivån den ger ifrån sig, vilket vart väldigt hög. Är detta normalt för äldre trainers, eller kan det vara hjullagret som bör/kan bytas? Eller får jag bara minimera ljudnivån så mycket det går med diverse hemmalösningar (liggunderlag för att motverka ljudspridning osv) Och cykla på de tider ingen annan är hemma, bor i ett lägenhetshus och vill inte göra mig mer ovän med grannarna än nödvändigt.

Hallo!

Köpte mig en dum trainer i helgen (Tacx Satori T1856) för att göra vintern bara lite roligare. Detta är min första trainer jag äger, och slogs av ljudnivån den ger ifrån sig, vilket vart väldigt hög. Är detta normalt för äldre trainers, eller kan det vara hjullagret som bör/kan bytas? Eller får jag bara minimera ljudnivån så mycket det går med diverse hemmalösningar (liggunderlag för att motverka ljudspridning osv) Och cykla på de tider ingen annan är hemma, bor i ett lägenhetshus och vill inte göra mig mer ovän med grannarna än nödvändigt.
Bakhjulsdrivna trainers låter som fan. Dämpa resonanser kan man alltid göra.

Ingen skillnad på däck Conti GP4k vs Trainerdäck på min numera bortskänkta Satori. Låter gjorde den nog fortfarande

Hallo!

Tror trainers med små lätta svänghjul generellt låter mycket tyvärr. Det gjorde mina gamla också. Som Jonte987 skrev ovan så är däremot Kickr snap (med ett betydligt större och tyngre svänghjul) näst intill knäpptyst i jämförelse.
Dedikerat trainerdäck kan kanske minska ljudet något men inte mycket.

Tvättlappen är urtvättad?, ja skulle gissa vind för den är väldigt tunn. Konstigt bara att den är så vid i ärmarna. O lång bak har väl bara regnjackor annars

Sätt på högtalarkuddar.

Då blir pendlingen ännu mer tråkigt!

Jag hatar dubbdäck verkligen, så sålde mina för några år sen. Men behöver jag bara pendla på relativt bra sopade cykelbanor. Om jag skulle behöva dubbdäck oftare skulle jag köpa en extra hjulpar till och byta hjul vid behöv.

Då blir pendlingen ännu mer tråkigt!

Jag hatar dubbdäck verkligen, så sålde mina för några år sen. Men behöver jag bara pendla på relativt bra sopade cykelbanor. Om jag skulle behöva dubbdäck oftare skulle jag köpa en extra hjulpar till och byta hjul vid behöv.

Jag menade under trainern.

Jag menade under trainern.

Svårt att hålla koll på flera parallella konversationer.

Jag har aldrig kört på en trainer, så jag kan inte säga om det blir bättre med hörlurar.

Kanske kan man sätta en dynamo på trainern och koppla den till stereon. Då går volumen upp när man trampar hårdare som då kan maskera ljudet av trainern.

Svårt att hålla koll på flera parallella konversationer.

Jag har aldrig kört på en trainer, så jag kan inte säga om det blir bättre med hörlurar.

Kanske kan man sätta en dynamo på trainern och koppla den till stereon. Då går volumen upp när man trampar hårdare som då kan maskera ljudet av trainern.

Jag citerade väl inte heller utan körde på inlägget ovan bara.

Jag menar vibrationsdämpande högtalarkuddar mellan golv och trainer.

Senaste shimano 105 r7000, 11-delat, den behöver väl ingen microspline-hub eller nån annan ny standard hoppas jag? alltså den passar på den gamla vanliga shimano-bodyn som funnits i 20 år vad-den-nu-hette?

Senaste shimano 105 r7000, 11-delat, den behöver väl ingen microspline-hub eller nån annan ny standard hoppas jag? alltså den passar på den gamla vanliga shimano-bodyn som funnits i 20 år vad-den-nu-hette?
Jo men du KAN köra med campabody och campa 11-delade kassetter. Om du vill.

Det behövs inte microspline-body till ngn 11-delad shimanogrupp
Men lvg-grupperna behöver en längre (större?) "body" för kassetter <11-34.
Dvs 11-34 och större kassetter passar på den body som har använts sedan 8-delat kom.

Det behövs inte microspline-body till ngn 11-delad shimanogrupp
Men lvg-grupperna behöver en längre (större?) "body" för kassetter <11-34.
Dvs 11-34 och större kassetter passar på den body som har använts sedan 8-delat kom.
Jag kör med gamla 10-delade 105 och hjulen är ett par mavic crossmax SL 2015 ca

Är inte insatt i trainer världen men alltså ett trainerdäck ska väl tåla friktion betydligt bättre och inte äta däck? Eller är Jag helt ute och cyklar. Detta har gått 2 timmar per vecka ca 1 månad. Normalt?

Bilagor

• 327E22E1-D06C-46F7-AFC5-6F69CDF74C23.png
    327E22E1-D06C-46F7-AFC5-6F69CDF74C23.png
    348.5 KB · Besök: 117
Ersätt "betydligt" med "lite" så stämmer det nog. Har du känt däcket slira mot rullen ofta? Det skulle kunna förklara slitaget som jag annars tycker inte ser normalt ut.

Jag cyklade sönder 1 sånt/vinter (x2), fortsatte istället på GP4000 (beg) som höll i 4 månader. Nu har jag direktdriv men jag tycker att det där blåa däcket var helt onödigt.
Gummismulor efter varje pass, testade med olika lufttryck och anspänning utan större skillnad. GP4000-däcket lämnade få eller inga "rester" efter sig.

Det var en Tacx Flow eller ngt sånt, numera utlånad till kamrat som utprovar inomhuscykling och Zwift.

Jag cyklade sönder 1 sånt/vinter (x2), fortsatte istället på GP4000 (beg) som höll i 4 månader. Nu har jag direktdriv men jag tycker att det där blåa däcket var helt onödigt.
Gummismulor efter varje pass, testade med olika lufttryck och anspänning utan större skillnad. GP4000-däcket lämnade få eller inga "rester" efter sig.
Okej får väl slänga på ett beg däck efter detta är slut då. Trodde inte man skulle få suddgummi rester av ett anpassat trainerdäck.

Okej får väl slänga på ett beg däck efter detta är slut då. Trodde inte man skulle få suddgummi rester av ett anpassat trainerdäck.
Jag har en likadan trainer som dig men har ett tackx-däck och får också lite damm, men inte så mycket som du har där. Du har ju en Elite trainer, kanske funkar bättre om man har deras eget trainerdäck som är anpassat för anläggningsytan på trainern?

Jag har en likadan trainer som dig men har ett tackx-däck och får också lite damm, men inte så mycket som du har där. Du har ju en Elite trainer, kanske funkar bättre om man har deras eget trainerdäck som är anpassat för anläggningsytan på trainern?
Tacx däcken kanske är bättre. Ser att dom har bra omdömen på bikester med så får välja ett sånt nästa gång.

Tacx däcken kanske är bättre. Ser att dom har bra omdömen på bikester med så får välja ett sånt nästa gång.
Mina bägge har varit Tacx. Jag undrar varför man egentligen behöver ett trainerspecifikt däck? Om ett begagnat är slitet/glatt/halt så finns det åtgärder för det. Min tanke efter att ha cyklat 2 vintrar är att det har för mig inte gett ngt annat resultat än ett hål i plånboken.

När jag hade hjul på trainern tyckte jag att continental var bättre än Tacx. (trainerdäck alltså) Men det var två tre år sedan.

Ett trainerdäck är ju åtminstone billigare än ett vanligt däck av hög kvalitet. Jag har det på ett extra hjul så är enkelt att byta mellan om man vill cykla ute.

Hej!
Skulle behöva lite hjälp med min budgetuppgradering på vinterhojen till 1x11. Har ett gruppset från sensah men måste om jag förstått det rätt även byta vevlager och vevparti?
Har octalink idag, 135 mm o.l.d. Tänkte köpa ett Shimano SM-BB52 tillsammans med Deore fc-m500-1.

Tror ni att detta kommer fungera?

Vevlager:

Vevparti:

Mina bägge har varit Tacx. Jag undrar varför man egentligen behöver ett trainerspecifikt däck? Om ett begagnat är slitet/glatt/halt så finns det åtgärder för det. Min tanke efter att ha cyklat 2 vintrar är att det har för mig inte gett ngt annat resultat än ett hål i plånboken.
Det starkaste säljargumentet de använder är väl att ett vanligt däck ska slitas mer när det är på Trainern. Ingen aning hur väl det stämmer, men låter väl inte orimligt.

Jag kör på MTB så då är det är ett enkelt val. I tidernas begynnelse sålde cykelcity på mig 26'' slicks för att köra trainer. Otrolig skillnad mot trainerdäck men det kanske inte går att jämföra med lvg.

Tillbaka
Topp