Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Sådär, lite kvällspyssel. Ny mätmetod, hjulet skapligt rakt, centrerat och runt. Kontrollmätning visar att alla ekrar ligger inom 20% av varandra (efter att en eker spänningsjämkats med de kringliggande) vilket ska anses ok enligt parktool :). Hjulet är på inga sätt perfekt men tillräckligt bra och jag planerar att göra om proceduren när jag kört med det en del.
Visa bilaga 522236
vad är det för Excel/app som används ovan? ska gå igenom lite hjul nu under vintern :)

Hjulbyggartråden
Jag skulle behöva lite köphjälp. Bygger 26" pendlarhjul till min kona rove som är tänka att användas med Ice spiker men lyckas inte hitta ekrar, Jag behöver 243 och 246 mm, 2.0 med J-böj.. Och jag vill inte köpa 100st av varje längd, Någon med tips på sida att handla styckvis från?
2mm ekrar är ju så billiga att det knappt spelar någon roll. men de ger också mer problem med ekerbrott i böjen än reducerade ekrar, och en stel känsla som inte är enbart behaglig. är det till en lastcykel eller tandem kan de ändå vara motiverade.

ebay.de listar annars pillars utmärkta trippelreducerade ekrar för bra priser i fyrpack. de är extra kraftiga nere vid böjen. bra skit.

de finns dessutom i en mängd färger, bara en sån sak :)

tre mm skillnad på platta sidan låter mycket..?

Hjulbyggartråden
Hej alla hjulbyggare. Vad tror ni om dessa som lättare trailhjul? Hittar ingen info om fälgarna. Är det skit eller tror ni de är vettiga. Är tänkte till stigcykling i Stockholmsterräng på en FS 130/130 hoj. Väger ~85kg.

Kan inte kalla mig hjulbyggare, men kör ett sådant smci30 hjul från Carl-z/Slowbuild och är jättenöjd. Rakt och fint när det kom, jämnt uppekrat och fortfarande bra. Har inte behövt rikta något efter ca 100mil. Jag är dock lite lättare än 85kg och kör mer stökig XC än trail.

Jag kanske inte skulle kalla det för trail hjul, utan snarare riktigt lätt XC hjul.

Mina erfarenheter från Stefan på Carl-z/Slowbuid är bra. Han svarar kanske inte så utförligt på mail, och ibland kunde det ta en dag innan man fick svar. (Som jag förstår är han själv, så inget stort företag med någon supportavdelning som svarar på kundernas frågor.) Var noga med att få leveranstider bekräftade så inga missförstånd uppstår gällande tillgänglighet på material eller tid att bygga just dina hjul.
Köper man med DT240-EXP nav, så kolla serienumret på dessa, DT hade problem med dessa i början och ratcheten kan behöva bytas. Inget Stefan rår för och DT skickade ny ratchet utan problem.

Hjulbyggartråden
Kan inte kalla mig hjulbyggare, men kör ett sådant smci30 hjul från Carl-z/Slowbuild och är jättenöjd. Rakt och fint när det kom, jämnt uppekrat och fortfarande bra. Har inte behövt rikta något efter ca 100mil. Jag är dock lite lättare än 85kg och kör mer stökig XC än trail.

Jag kanske inte skulle kalla det för trail hjul, utan snarare riktigt lätt XC hjul.

Mina erfarenheter från Stefan på Carl-z/Slowbuid är bra. Han svarar kanske inte så utförligt på mail, och ibland kunde det ta en dag innan man fick svar. (Som jag förstår är han själv, så inget stort företag med någon supportavdelning som svarar på kundernas frågor.) Var noga med att få leveranstider bekräftade så inga missförstånd uppstår gällande tillgänglighet på material eller tid att bygga just dina hjul.
Köper man med DT240-EXP nav, så kolla serienumret på dessa, DT hade problem med dessa i början och ratcheten kan behöva bytas. Inget Stefan rår för och DT skickade ny ratchet utan problem.
Ok, tack! Han anger själv att de är för XC till
AM men det kanske är överdrivet då. Fälgarna är ju kanske väl lätta för trail.

Hjulbyggartråden
Hallå eller. Tänkte ge mig in och prova bygga hjul. Har ett SS/Fix bakhjul som jag vill snöra om till att passa en 9/10/11 delade hoj. Skivbroms, QR.
Fälgen är Mavix EX 729. 32 hål.

Bra nav att bygga på, billigt? :) Sen... får jag räkna på vilka ekrar jag ska ha, för lär inte kunna återanvända dom gamla (är ett Surly nav).

(Denna kanske? https://www.cykelkraft.se/baknav-shimano-xt-fh-m756-skivbroms-is-32h-135-mm-svart )

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Jag skulle behöva lite köphjälp. Bygger 26" pendlarhjul till min kona rove som är tänka att användas med Ice spiker men lyckas inte hitta ekrar, Jag behöver 243 och 246 mm, 2.0 med J-böj.. Och jag vill inte köpa 100st av varje längd, Någon med tips på sida att handla styckvis från?
Bike24 säljer styckvis, och rosebikes.se som även har 20-pack.
Edit: Oj, nån cache-bugg så jag såg inte andra svar innan jag postade.

Hjulbyggartråden
Hej hjulbyggare!

Varit sugen på att bygga hjul länge nu. Slog till på FR560 med Sapim race/d-light på ERASE hub. Allt köpt hos Fredrik på FL Cycling.

Byggde mig igår ett riktställ men ska tweaka det lite till för att göra det än bättre. Köpte mig även en Parktool TM-1. Här kommer lite bilder.

Distanserna är för boost 110 och 148.

Fix som ska göras på stället är
* flytta justeringskenan närmre hjulet
* högre sidor för att kunna få plats för hjul med däck på
* fräsa slits för gängstaven så hjulet enkelt kan lyftas ur stället
* metallplatta för en klocka med magnet
* bygga någon slags jigg för att mäta dishavstånd

Hoppas ni tycker detta roar en tisdag.

Mvh, Anders

Bilagor

• 058C38D7-DAF7-40E6-900E-4732E3288E7E.jpeg
    058C38D7-DAF7-40E6-900E-4732E3288E7E.jpeg
    646 KB · Besök: 143
  • B753ABD1-B8FE-44E8-9662-8628C83CEB2B.jpeg
    B753ABD1-B8FE-44E8-9662-8628C83CEB2B.jpeg
    341.5 KB · Besök: 105
  • 0CC641D5-FFA4-4A26-B7AE-90DA5D0B857D.jpeg
    0CC641D5-FFA4-4A26-B7AE-90DA5D0B857D.jpeg
    286 KB · Besök: 146
  • 7EE59F88-5A79-47D9-82E5-47F5313D8B57.jpeg
    7EE59F88-5A79-47D9-82E5-47F5313D8B57.jpeg
    463.5 KB · Besök: 135
Hjulbyggartråden
Hej hjulbyggare!

Varit sugen på att bygga hjul länge nu. Slog till på FR560 med Sapim race/d-light på ERASE hub. Allt köpt hos Fredrik på FL Cycling.

Byggde mig igår ett riktställ men ska tweaka det lite till för att göra det än bättre. Köpte mig även en Parktool TM-1. Här kommer lite bilder.

Mvh, Anders
Jag hade ersatt mässingskupolmuttrarna med något i plast för att inte repa fälgen..

Hjulbyggartråden
Hej hjulbyggare!

Mvh, Anders
Snyggt bygge! Jag saknar mitt hemmabyggda rätt ofta, köpte Park Tools TS2 men tycker inte det är nämnvärt bättre än det jag byggde själv liknande ditt.

Hjulbyggartråden
Nya gravelfälgar på g.
Utrett nu också sambandet mellan Carbonbicycles och Carbonfan.
Samma företag men Carbonfan är den nya hemsidan och Carbonbicycles den gamla,ännu, inte nerstängda.

Screenshot_20211223-162141_Samsung Internet.jpg

Hjulbyggartråden
Nya gravelfälgar på g.
Är det de här?
Jag tyckte de verkade dyra först, men såg sedan att priset var för två.

Kommer du att ha samma fälg och ekerantal både fram o bak?

Hjulbyggartråden
Är det de här?
Jag tyckte de verkade dyra först, men såg sedan att priset var för två.

Kommer du att ha samma fälg och ekerantal både fram o bak?
Ja, 28h, 3-kors. Dom kostar 196$ tror jag i min konfiguration.

Hjulbyggartråden
Så... försöker lära mig lite nu va, så tänk på det innan ni sågar mig.

Jag har problem att få jämn tension över mitt hjul, eller rättare sagt så får jag för hög spänning när jag dishar det. Hjulet drar emot NDS så jag har blivit tvungen att spänna det "för mycket" åt DS, 170kgf är nog för högt? :D Dessutom för lågt på NDS. Sen ligger jag ändå typ 1-2 mm fel nu i "dish" så måste få över fälgen lite mer...

Untitled.png

Jag har säkert gjort nåt fel, har jag fel längd på ekrarna? Fick det till 260 NDS / 258 DS.
XT M756
Maiv EX 729 32hole
DT Champion ekrar.

Hjulbyggartråden
har en ZTTO, såkalrt :) Men tabellen är väldigt snarlik...

Så DS "blir vad det blir" - alltså hur lågt kan jag ha? Frö jag måste släppa på båda sidorna och sen mer på DS för att få det rakt nu. Öedsen för jag är en sån hjulbyggaridiot

Hjulbyggartråden
Jag har problem att få jämn tension över mitt hjul, eller rättare sagt så får jag för hög spänning när jag dishar det. Hjulet drar emot NDS så jag har blivit tvungen att spänna det "för mycket" åt DS, 170kgf är nog för högt? :D Dessutom för lågt på NDS. Sen ligger jag ändå typ 1-2 mm fel nu i "dish" så måste få över fälgen lite mer...

Visa bilaga 530094
Ditt inlägg är lite svårt att tyda
I din bild är ekerspänningen högre på vänster sida, är det ett framhjul?
Vad menar du då med "DS" och "NDS"?

170kgf är nog för högt? :D
+1
XT M756
Maiv EX 729 32hole
DT Champion ekrar.
Är det en Mavic-fälg bör du kolla vad de rekommenderar som max ekerspänning. Men det brukar vara <1200-1300N

Dessutom för lågt på NDS.
Hur kom du fram till det?

Hjulbyggartråden
har en ZTTO, såkalrt :) Men tabellen är väldigt snarlik...

Så DS "blir vad det blir" - alltså hur lågt kan jag ha? Frö jag måste släppa på båda sidorna och sen mer på DS för att få det rakt nu. Öedsen för jag är en sån hjulbyggaridiot
Drivsidan styr, spänn upp till maximalt tillåtet.
Icke drivsida blir vad den blir i spänning.

Hjulbyggartråden
Ditt inlägg är lite svårt att tyda
I din bild är ekerspänningen högre på vänster sida, är det ett framhjul?
Vad menar du då med "DS" och "NDS"?

+1

Är det en Mavic-fälg bör du kolla vad de rekommenderar som max ekerspänning. Men det brukar vara <1200-1300N

Hur kom du fram till det?
Fan, ja, jag har nu rört ihop det.

Vi tar det från början - bilden är fel, spänningen är hög på "höger"/DS (I bilden FEL, alltså LEFT i bilden).

Hittar ingen info om ekerspänning, det skulle jag såklart gjort innan :) Verkar kanske vara på 90kgf.

Drivsidan styr, spänn upp till maximalt tillåtet.
Icke drivsida blir vad den blir i spänning.
Aha, got it - jag gör om och ser vad det blir!

Hjulbyggartråden
Hej,

Jag ska bygga mitt första hjul, det ska bli ett stadigt framhjul med dynamo till en hoj jag använder för utflykter ut i skogen, ibland med lite packning på ett front rack, plus de egna 90 kg. Ett Shimano DH-3N72 och en Ryde Andra 40 fälg är redan införskaffade, nu ska jag beställa ekrar ock skulle gärna ha feedback:

Med 255.8/255.9 mm avrundar jag då upp till 256 mm. Offset drilling hittar jag inget exakt nummer på (https://www.ryde.nl/andra-40/) och jag har ej heller mätt, men det ändrar hursomhelst inte min avrundning upp till 256 mm.

DT Swiss Competition ekrar:

Har jag missat något?

Tillbaka
Topp