Berk
Aktiv medlem
Specialized Aethos - ramvikt 585 gram
Tjena!
Finns snart i en butik nära dig! Bara göra som vanligt, kasta in kortet och blunda när du får kvittot.
Och gömma kvittot för frun.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tjena!
Finns snart i en butik nära dig! Bara göra som vanligt, kasta in kortet och blunda när du får kvittot.
Vore käckt om viktgränsen slopades och man istället har ett krav att cykeln som används i protour finns till salu i exakt samma utförande i ett större antal för säg 6.000 dollar. Kan ju vara fritt val av sadel,styre o däck.
Enkelt bra förslag.Vore bra att behålla viktgränsen, bara godkänna runda rör, förbjuda elväxlar samt förbjuda CF i ramarna av miljöskäl.
Vore bra att behålla viktgränsen, bara godkänna runda rör, föbjuda elväxlar samt förbjuda CF i ramarna av miljöskäl.
Där gör de iofs nytta... men visst - många kompositmaterial är problematiska i återvinningshänsyn.Enkelt bra förslag.
På tal om kompositmaterial så borde det förbjudas i bladen till vindkraftverk av miljöskäl.
Hej.. Googla gärna "Carbon fibre recycling". Det finns firmor som sysslar med sånt, men på människans vanliga vis så är det billigare att gräva ner sin skit så att den inte syns. Kasta skit i havet går också bra, då syns den inte heller. DÄRFÖR grävs kolfiberskrot ner, INTE för att det fattas alternativ. mvh borano20Där gör de iofs nytta... men visst - många kompositmaterial är problematiska i återvinningshänsyn.
Hej.. Googla gärna "Carbon fibre recycling". Det finns firmor som sysslar med sånt, men på människans vanliga vis så är det billigare att gräva ner sin skit så att den inte syns. Kasta skit i havet går också bra, då syns den inte heller. DÄRFÖR grävs kolfiberskrot ner, INTE för att det fattas alternativ. mvh borano20
Och solcellen är heller inte ett under av miljövänlig tillverkning och återvinning.Fast det känns ju spontant inte som att ”elda”upp bildmedlet för att frilägga kolfibern är ett riktigt effektivt och miljövänligt sätt om man inte har tillgång till solcell el i överflöd.
Och solcellen är heller inte ett under av miljövänlig tillverkning och återvinning.
Hej.. Du har full koll på processen?? mvh borano20Och solcellen är heller inte ett under av miljövänlig tillverkning och återvinning.
Tjena!
Du menar att man ska gå tillbaka till stålramar? Det jublar jag åt. Men om du menar aluramar så är dom ganska dåliga miljömässigt sett också.
Med dtswiss r470 och rival AXS?Han måste ha skrivit fel. 7,23 måste det vara.
hm, andra reccensioner säger nånstans runt 7,8kg. nåt fel har det nog blivit ändåHan måste ha skrivit fel. 7,23 måste det vara.
Samtidigt "billigt" på ett K&S nära dig.
![]()
Säljes: Aethos Sworks 2021 (56)
Specialized S-works Aethos Storlek 56 Gått cirkus 100-150 solkensmil och alltid väl omhändertagen ehappyride.se
Om det ändå hade varit en 52:a……?Samtidigt "billigt" på ett K&S nära dig.
![]()
Säljes: Aethos Sworks 2021 (56)
Specialized S-works Aethos Storlek 56 Gått cirkus 100-150 solkensmil och alltid väl omhändertagen ehappyride.se
Du menar trampor?Asså det ingår ju inte ens pedaler....;-)
Kapa, ta bort en liten bit och sätt ihop igen?Om det ändå hade varit en 52:a……?
Ska jag betala 100 kakor så får den gärna vara färdigkapad ?Kapa, ta bort en liten bit och sätt ihop igen?
8.23 kan säkert stämma om det är en 58 med pedaler. Jag har en likadan ram i 56 och den väger 6.7 utan pedaler med full Sram red etap, 1470gr hjul med red kassett, Berk lupina sadel etc. Tror ramen vägde just över 800gr.Med dtswiss r470 och rival AXS?
Den S-Works Aethos Tour testade vägde 6,1 kg, strl 56 utan pedalerhm, andra reccensioner säger nånstans runt 7,8kg. nåt fel har det nog blivit ändå
Edit: om det inte skiljer såpass mycket mellan storlek 52 och 58
Varför det?Känns lite knasigt att bygga gubbracer av en KOM-klättrare.
Men vilka 10 år gamla racercyklar från ngt stort märke vägde i verkligheten såpass lite som 6,1 kg (utan pedaler)Trenden med breda däck, skivbromsar och aeroformer har ju gjort 10 år gamla racers till rena weight weenie-drömmar.
+1Skivbromsar och elektroniska växlar har påverkat prisbilden rätt mycket också.
Det är ju både snabbare och bekvämare och det lägre rullmotståndet gör ju även skillnad i lägre hastigheter jmf medFast vill man ha FEEEETA FÄLGAR som är det nya så går det ju ändå inte ha fälgbroms förstås.
Varför inte det?Jag fattar inte det där med att ha jätte feta mackor på en lätt racer. Åtminstone inte på Aethos S-Works. Den blev för bekväm. Kör 25 mm Pirelli. Känns trevligare. Livligare. Har man en turbobil så vill man ju ha en knuff!
Det skall ju inte vara en jävla promenad i parken!
Det liksom skivbromskommentaren var menat som en generell jämförelse typiska racercyklar av idag jämfört typiska racercyklar från förr, inte just denna Aethos.Men vilka 10 år gamla racercyklar från ngt stort märke vägde i verkligheten såpass lite som 6,1 kg (utan pedaler)
som den levererades från fabrik?
Det är ju både snabbare och bekvämare och det lägre rullmotståndet gör ju även skillnad i lägre hastigheter jmf med
rena tävlingscyklar, dvs snabba cyklar med aeroram + aerohjul
Den S-Works Aethos Tour testade vägde 6,1 kg, strl 56 utan pedaler
Ram: 618g, gaffel: 290g
Varför det?
Det är ju ingen tävlingscykel, definitivt inte S-Works-modellen eftersom man inte får tävla med den.
Men vilka 10 år gamla racercyklar från ngt stort märke vägde i verkligheten såpass lite som 6,1 kg (utan pedaler)
som den levererades från fabrik?
+1
Det är ju både snabbare och bekvämare och det lägre rullmotståndet gör ju även skillnad i lägre hastigheter jmf med
rena tävlingscyklar, dvs snabba cyklar med aeroram + aerohjul
Varför inte det?
Aethos är ju ingen snabb tävlingscykel, skall den passas in i ngt fack passar den väl bäst i det som Fjärdebrunn gav den i #65.
Inte ens den välkände(?) Peter Denk, en av Aethos-konstruktörerna, tycker det. Åtminstone inte enl intervjun i Tour 1-2021
Lätta specialbyggen har alltid funnits, men Cannondale Supersix Evo från 2012 var kanske det berömda "undantaget som bekräftar regeln"Det liksom skivbromskommentaren var menat som en generell jämförelse typiska racercyklar av idag jämfört typiska racercyklar från förr, inte just denna Aethos.
Av gamla cyklar var nog Cannodale en av de lättare, ta denna till exempel:
"cannondale 2012 supersix evo"
Det var inte jättedyrt att komma ner under 7 kg med den typen av ramar man hade då och fälgbromsar och smalare däck.
Åtminstone tidigare var det väl inte Campa, utan Corima som tillverkade (kolfiber-)fälgarna till Campas aerohjul.Campagnolo brukar vara sist med att haka på trender, om det inte handlar om antal växlar förstås, och de har fortfarande fälgbromsversioner av sina aerohjul, som är lika breda som skivbromsversionerna. De tycker 26,5 mm extern bredd och 19 mm intern bredd ska räcka.
Det håller på att ändra sig även därOch eliten kör väl 25 mm däck oftast fortfarande.
Vad jag förstått är den byggd för medelålders nostalgiker som vill ha en modern cykel som tar till vara på idealen från förr. Det ska vara en "nice riding bike". Lätta cyklar har en viss känsla, åtminstone när man lyfter ned den från biltaket.Bygga bojsänke av snabbklättrare känns bara snett. Det är väl för sådant här den är byggd?
Argghhh det betyder att om fem år behöver jag köpa en ny tio år gammal cykel för att inte hamna på efterkälken!Det håller på att ändra sig även där
Nu är iofs Paris-Roubaix långtifrån en vanlig cykeltävling, men i årets lopp använde damvinnaren 30mm däck och herrvinnaren 32mm däck.
.Den S-Works Aethos Tour testade vägde 6,1 kg, strl 56 utan pedaler
Ram: 618g, gaffel: 290g
Varför det?
Det är ju ingen tävlingscykel, definitivt inte S-Works-modellen eftersom man inte får tävla med den.
är väl att ramens geometri är godkänd, viktbegränsningnen är ju på hela cykeln. gäller bara att hälla i lite blyhagel så får man köra med denVad är detta för knasig klibba på min S-Works?
Jag blev superförvånad när jag för några veckor sen hörde den var UCI-godkänd, för jag trodde inte den var det.Vad är detta för knasig klibba på min S-Works?
Asgren körde ju en etapp i touren (eller var det girot?) på Aethos. Att den inte skulle vara godkänd var väl bara ett reklamjippo kring vikten..Vad är detta för knasig klibba på min S-Works?
Ska man vara tramspetig så kan det vara det. Man skulle kunna tolka 10 år sedan som ett avrundat värde mellan 9,5 och 10,5 år sedan. Nu är det väl troligen så att 2012 i detta sammanhang avser ett datum under andra halvan av året (cykelmodeller brukar väl släppas då) så då funkar det inte, men om det hade varit i januari 2012 hade det kunnat vara ca 9,9 år sedan vilket om man anger med en noggrannhet på 1 år landar på 10 år.Men ska man vara petig är vare sig 2016, eller 2012, 10 år sedan ?
Jag orkar inte surfa fram alla lätta cyklar, men nog var det väl ganska många fler än Cannondale Supersix? Det var en period där innan "aero is everything" och skivbromsar började komma på bred front som tillverkarna tävlade i att göra lätta cyklar. Eftersom man hade ganska runda profiler så var det enklare att göra just lätta cyklar än det är om man måste dribbla med aero-profiler. Kolfibertillverkningen hade också hunnit mogna lite så man vågade skala bort mer material.Ska man vara tramspetig så kan det vara det. Man skulle kunna tolka 10 år sedan som ett avrundat värde mellan 9,5 och 10,5 år sedan. Nu är det väl troligen så att 2012 i detta sammanhang avser ett datum under andra halvan av året (cykelmodeller brukar väl släppas då) så då funkar det inte, men om det hade varit i januari 2012 hade det kunnat vara ca 9,9 år sedan vilket om man anger med en noggrannhet på 1 år landar på 10 år.
För att få med även 2016 får man försöka hävda att 10 år ska ses som avrundat till närmast hela decennium. Då får man med allt mellan 5 och 15 år och, såvida den inte släpptes de sista veckorna 2016, skulle man då också med som-fan-läser-bibeln-tolkning kunna även Emondan.
Perfekt för medelålders ömma axlar alltså!Vad jag förstått är den byggd för medelålders nostalgiker som vill ha en modern cykel som tar till vara på idealen från förr. Det ska vara en "nice riding bike". Lätta cyklar har en viss känsla, åtminstone när man lyfter ned den från biltaket.
Ja kanske låter som jag hånar cykeln, men jag är medelålders själv (och vänstra axeln är kass) och skulle gärna vilja ha något som Aethos, men så är det en Specialized och jag tål helt enkelt inte deras självgoda marknadsavdelning, så det går inte. Ja det, och så är jag fattig också.Perfekt för medelålders ömma axlar alltså!
Sitter i samma båt jag med avseende ålder och vänster axel.Ja kanske låter som jag hånar cykeln, men jag är medelålders själv (och vänstra axeln är kass) och skulle gärna vilja ha något som Aethos, men så är det en Specialized och jag tål helt enkelt inte deras självgoda marknadsavdelning, så det går inte. Ja det, och så är jag fattig också.