Specialized Aethos - ramvikt 585 gram

Vore käckt om viktgränsen slopades och man istället har ett krav att cykeln som används i protour finns till salu i exakt samma utförande i ett större antal för säg 6.000 dollar. Kan ju vara fritt val av sadel,styre o däck.

Vore bra att behålla viktgränsen, bara godkänna runda rör, föbjuda elväxlar samt förbjuda CF i ramarna av miljöskäl.

Där gör de iofs nytta... men visst - många kompositmaterial är problematiska i återvinningshänsyn.
Hej.. Googla gärna "Carbon fibre recycling". Det finns firmor som sysslar med sånt, men på människans vanliga vis så är det billigare att gräva ner sin skit så att den inte syns. Kasta skit i havet går också bra, då syns den inte heller. DÄRFÖR grävs kolfiberskrot ner, INTE för att det fattas alternativ. mvh borano20

Hej.. Googla gärna "Carbon fibre recycling". Det finns firmor som sysslar med sånt, men på människans vanliga vis så är det billigare att gräva ner sin skit så att den inte syns. Kasta skit i havet går också bra, då syns den inte heller. DÄRFÖR grävs kolfiberskrot ner, INTE för att det fattas alternativ. mvh borano20

Fast det känns ju spontant inte som att ”elda”upp bildmedlet för att frilägga kolfibern är ett riktigt effektivt och miljövänligt sätt om man inte har tillgång till solcell el i överflöd.

Fast det känns ju spontant inte som att ”elda”upp bildmedlet för att frilägga kolfibern är ett riktigt effektivt och miljövänligt sätt om man inte har tillgång till solcell el i överflöd.
Och solcellen är heller inte ett under av miljövänlig tillverkning och återvinning.

Tjena!

Du menar att man ska gå tillbaka till stålramar? Det jublar jag åt. Men om du menar aluramar så är dom ganska dåliga miljömässigt sett också.

JA varför inte stål? Men alu är inte så illa. Det går bra att åtetvinna och göra nya saker av igen. Att utvinna alu första gången är väldigt "dyrt" energi, miljö och kostnadsmässigt. Dock är ju både stål och alu tämligen enkla att smälta om igen.

Trenden med breda däck, skivbromsar och aeroformer har ju gjort 10 år gamla racers till rena weight weenie-drömmar. Skivbromsar och elektroniska växlar har påverkat prisbilden rätt mycket också.

Tycker det är lite synd att fälgbromsen (nästan) dött på high end, känns lite onödigt att spendera en massa extra på skivbroms och göra cykeln tyngre om man ändå inte har alp-backar att köra i. Fast vill man ha FEEEETA FÄLGAR som är det nya så går det ju ändå inte ha fälgbroms förstås.

hm, andra reccensioner säger nånstans runt 7,8kg. nåt fel har det nog blivit ändå
Edit: om det inte skiljer såpass mycket mellan storlek 52 och 58
Den S-Works Aethos Tour testade vägde 6,1 kg, strl 56 utan pedaler
Ram: 618g, gaffel: 290g

Känns lite knasigt att bygga gubbracer av en KOM-klättrare.
Varför det?
Det är ju ingen tävlingscykel, definitivt inte S-Works-modellen eftersom man inte får tävla med den.

Trenden med breda däck, skivbromsar och aeroformer har ju gjort 10 år gamla racers till rena weight weenie-drömmar.
Men vilka 10 år gamla racercyklar från ngt stort märke vägde i verkligheten såpass lite som 6,1 kg (utan pedaler)
som den levererades från fabrik?

Skivbromsar och elektroniska växlar har påverkat prisbilden rätt mycket också.
+1

Fast vill man ha FEEEETA FÄLGAR som är det nya så går det ju ändå inte ha fälgbroms förstås.
Det är ju både snabbare och bekvämare och det lägre rullmotståndet gör ju även skillnad i lägre hastigheter jmf med
rena tävlingscyklar, dvs snabba cyklar med aeroram + aerohjul

Jag fattar inte det där med att ha jätte feta mackor på en lätt racer. Åtminstone inte på Aethos S-Works. Den blev för bekväm. Kör 25 mm Pirelli. Känns trevligare. Livligare. Har man en turbobil så vill man ju ha en knuff!

Det skall ju inte vara en jävla promenad i parken!
Varför inte det?
Aethos är ju ingen snabb tävlingscykel, skall den passas in i ngt fack passar den väl bäst i det som Fjärdebrunn gav den i #65.
Inte ens den välkände(?) Peter Denk, en av Aethos-konstruktörerna, tycker det. Åtminstone inte enl intervjun i Tour 1-2021

Men vilka 10 år gamla racercyklar från ngt stort märke vägde i verkligheten såpass lite som 6,1 kg (utan pedaler)
Det liksom skivbromskommentaren var menat som en generell jämförelse typiska racercyklar av idag jämfört typiska racercyklar från förr, inte just denna Aethos.

Av gamla cyklar var nog Cannodale en av de lättare, ta denna till exempel:
"As for you, there will be several models available. Not shown is the SuperSix Evo Ultimate, which gets the virtually unpainted 695g frame, DT Swiss RRC carbon tubular wheels, Zero G brakes and SRAM Red to come in at an amazingly light 10.8lbs (4.9kg)!" De vanliga byggena låg på ~6,4 kg.

Det var inte jättedyrt att komma ner under 7 kg med den typen av ramar man hade då och fälgbromsar och smalare däck.

Det är ju både snabbare och bekvämare och det lägre rullmotståndet gör ju även skillnad i lägre hastigheter jmf med

Blev nyfiken och kollade upp hur breda fälgar man kan ha som är fälgbromsade. Jag kör ju bara skitgamla cyklar så ramen är en begränsande faktor. Hunt sålde aerohjul med 27 mm extern bredd och 21 mm intern bredd. Nu har de flesta stora märkena gått över till endast skivbroms med aerohjulen, men man kan till exempel skaffa hjul från lightbicycle som är 30mm yttre bredd och 23 mm inre bredd för fälgbroms.

Så tydligen så fanns det möjlighet att köra rätt fett med fälgbroms också innan de flesta la ned tillverkningen.

Campagnolo brukar vara sist med att haka på trender, om det inte handlar om antal växlar förstås, och de har fortfarande fälgbromsversioner av sina aerohjul, som är lika breda som skivbromsversionerna. De tycker 26,5 mm extern bredd och 19 mm intern bredd ska räcka. Och eliten kör väl 25 mm däck oftast fortfarande.

Den S-Works Aethos Tour testade vägde 6,1 kg, strl 56 utan pedaler
Ram: 618g, gaffel: 290g

Varför det?
Det är ju ingen tävlingscykel, definitivt inte S-Works-modellen eftersom man inte får tävla med den.

+1

Varför inte det?
Aethos är ju ingen snabb tävlingscykel, skall den passas in i ngt fack passar den väl bäst i det som Fjärdebrunn gav den i #65.
Inte ens den välkände(?) Peter Denk, en av Aethos-konstruktörerna, tycker det. Åtminstone inte enl intervjun i Tour 1-2021

Bygga bojsänke av snabbklättrare känns bara snett. Det är väl för sådant här den är byggd?

Det liksom skivbromskommentaren var menat som en generell jämförelse typiska racercyklar av idag jämfört typiska racercyklar från förr, inte just denna Aethos.

Av gamla cyklar var nog Cannodale en av de lättare, ta denna till exempel:
"cannondale 2012 supersix evo"

Det var inte jättedyrt att komma ner under 7 kg med den typen av ramar man hade då och fälgbromsar och smalare däck.
Lätta specialbyggen har alltid funnits, men Cannondale Supersix Evo från 2012 var kanske det berömda "undantaget som bekräftar regeln"
Ramen på Cannondale SuperSix EVO Ultimate blev dessutom utsedd till världens bästa racercykel av tidningen Tour 2012
Rahmen: Das beste Rennrad der Welt 2012
Ramen var även den konstruerad av Peter Denk och när Tour testade den i nummer 3-2012
vägde ramen: 749g och gaffeln: 321g

Ytterligare ett, nyare, undantag är den fälgbromsade Trek Émonda SLR, när Tour i 3-2016 testade, den vägde 6,5 kg i strl 56
Ramen vägde: 749g och gaffeln: 332g men den hade en hel del andra brister/tillkortakommanden jmf med både Cannondalen och ffa Aethos som är bättre även vad gäller annat än vikten (utom möjligen då snabbheten).

Men ska man vara petig är vare sig 2016, eller 2012, 10 år sedan ?

Campagnolo brukar vara sist med att haka på trender, om det inte handlar om antal växlar förstås, och de har fortfarande fälgbromsversioner av sina aerohjul, som är lika breda som skivbromsversionerna. De tycker 26,5 mm extern bredd och 19 mm intern bredd ska räcka.
Åtminstone tidigare var det väl inte Campa, utan Corima som tillverkade (kolfiber-)fälgarna till Campas aerohjul.

Och eliten kör väl 25 mm däck oftast fortfarande.
Det håller på att ändra sig även där
Nu är iofs Paris-Roubaix långtifrån en vanlig cykeltävling, men i årets lopp använde damvinnaren 30mm däck och herrvinnaren 32mm däck.

Bygga bojsänke av snabbklättrare känns bara snett. Det är väl för sådant här den är byggd?
Vad jag förstått är den byggd för medelålders nostalgiker som vill ha en modern cykel som tar till vara på idealen från förr. Det ska vara en "nice riding bike". Lätta cyklar har en viss känsla, åtminstone när man lyfter ned den från biltaket.

Sen råkar den väl ha blivit en klättrarcykel ändå, men tycks minnas att den inte var byggt som en tävlingscykel i första hand.

Vad är detta för knasig klibba på min S-Works?
Jag blev superförvånad när jag för några veckor sen hörde den var UCI-godkänd, för jag trodde inte den var det.

Grävde lite i varför jag fått bilden av att den inte var UCI-godkänd, och det kommer från Specialized eget press-material: "Oh and by the way, at just 585 grams, it's the lightest production disc frame ever made—we broke those sacred UCI rules too".

Det visar sig dock att den enda regel de menar är 6,8 kg-regeln för hela bygget, och det är klart det är ju bara vikta ned cykeln, vilket redan görs till och från även för andra cyklar.

"FOR ONCE, WE'RE NOT IN IT TO WIN ... —Peter Denk, Aethos Engineering Lead"

Osv, pressmaterialet gör det rätt tydligt att det inte är en tävlingscykel i första hand. Peter Denk är för övrigt samma snubbe som gjorde den där superlätta Cannondale Supersix back in 2012 som jag länkade en bit upp i tråden.

Men ska man vara petig är vare sig 2016, eller 2012, 10 år sedan ?
Ska man vara tramspetig så kan det vara det. Man skulle kunna tolka 10 år sedan som ett avrundat värde mellan 9,5 och 10,5 år sedan. Nu är det väl troligen så att 2012 i detta sammanhang avser ett datum under andra halvan av året (cykelmodeller brukar väl släppas då) så då funkar det inte, men om det hade varit i januari 2012 hade det kunnat vara ca 9,9 år sedan vilket om man anger med en noggrannhet på 1 år landar på 10 år.

För att få med även 2016 får man försöka hävda att 10 år ska ses som avrundat till närmast hela decennium. Då får man med allt mellan 5 och 15 år och, såvida den inte släpptes de sista veckorna 2016, skulle man då också med som-fan-läser-bibeln-tolkning kunna få med även Emondan.

Senast ändrad:
Ska man vara tramspetig så kan det vara det. Man skulle kunna tolka 10 år sedan som ett avrundat värde mellan 9,5 och 10,5 år sedan. Nu är det väl troligen så att 2012 i detta sammanhang avser ett datum under andra halvan av året (cykelmodeller brukar väl släppas då) så då funkar det inte, men om det hade varit i januari 2012 hade det kunnat vara ca 9,9 år sedan vilket om man anger med en noggrannhet på 1 år landar på 10 år.

För att få med även 2016 får man försöka hävda att 10 år ska ses som avrundat till närmast hela decennium. Då får man med allt mellan 5 och 15 år och, såvida den inte släpptes de sista veckorna 2016, skulle man då också med som-fan-läser-bibeln-tolkning kunna även Emondan.
Jag orkar inte surfa fram alla lätta cyklar, men nog var det väl ganska många fler än Cannondale Supersix? Det var en period där innan "aero is everything" och skivbromsar började komma på bred front som tillverkarna tävlade i att göra lätta cyklar. Eftersom man hade ganska runda profiler så var det enklare att göra just lätta cyklar än det är om man måste dribbla med aero-profiler. Kolfibertillverkningen hade också hunnit mogna lite så man vågade skala bort mer material.

Eftersom designen på ramar, hjul och bromsar var som de var så var även mellanklass-cyklar från den tiden ganska så lätta.

Men fanns det något lätt ram från den tiden som man kan få in 28:or på en fälg med 21mm inre bredd? I så fall kanske det är dags att spana på ebay... det är egentligen bara möjligheten att köra breda däck som jag saknar på äldre cyklar.

Perfekt för medelålders ömma axlar alltså!
Ja kanske låter som jag hånar cykeln, men jag är medelålders själv (och vänstra axeln är kass) och skulle gärna vilja ha något som Aethos, men så är det en Specialized och jag tål helt enkelt inte deras självgoda marknadsavdelning, så det går inte. Ja det, och så är jag fattig också.

Ja kanske låter som jag hånar cykeln, men jag är medelålders själv (och vänstra axeln är kass) och skulle gärna vilja ha något som Aethos, men så är det en Specialized och jag tål helt enkelt inte deras självgoda marknadsavdelning, så det går inte. Ja det, och så är jag fattig också.
Sitter i samma båt jag med avseende ålder och vänster axel.

Tillbaka
Topp