Puls är otroligt trubbigt då det påverkas av en massa saker som inte har direkt med arbetsinsatsen att göra.
Det funkar fint som komplement till watt, RPE osv. men är för sig förvisso bättre än inget men har man effektdata så finns ingen anledning att styra efter puls.
Gjorde en "metabolisk profil" med Aerotunes algoritm tidigare i höstas för nyfikenhets skull och enligt den bränner jag vid 230w cirka 190g kolhydrater per timme och 11g fett. Räknar man lite slaskigt 4 kcal / g carbs och 9 kcal / g fett så hamnar man på runt 850 ish kcal för en timme på 230w vilket är däromkring vad min Garmin också landar på och typ där man hamnar med formeln watt * 3,6* xh => 230*3,6*1 = 828 kcal
Så 95% kommer från kolhydrater. Kör du dessutom 2 timmar (nu är det ju lite vila osv. med också) så är energibehovet inte att förakta, i synnerhet då lagrade glykogenet lagras lokalt. När du cyklar tömmer du ju primärt benen så av ditt totala lagrade glykogen kommer du i första hand endast åt det som är i benen.
Själv har jag testat att köra lite mindre intensitet i år på hösten, syns rätt tydligt på mina "progression" levels haha. Kommer växla upp efter årsskiftet till mer stressad tröskel och sen blir det från mars ett VO2 block.
Idag blev det dock lite intensitet, med 4*8 på runt 105% FTP.
Utfallet blev: 267/267/266/265w så bra repeterbarhet i det hela.
Inför passet vid 12 hade jag käkat en bra portion gröt runt 10:00 och under passet passade jag på och tryckte i mig 50g Marabou choklad :)
Jag brukar försöka schemalägga de tuffa passen på de dagarna jag jobbar hemma så jag kan köra dem på lunchen och hinner vakna ordentligt. Sen kör jag Endurance och även i viss mån Sweet Spot på morgonen tidigt innan frukost / familjen vaknar. Brukar ta en kopp kaffe och typ två riskakor med banan eller liknande för att sparka lite på kroppen - det resulterar i regel i ett relativt starkt pulspåslag = visar väldigt tydligt hur trubbig pulsen är då den sticker rätt snabbt av chockbehandlingen trots relativt modest effekt.