Visa dina Watt

Visa dina Watt
@d_anders Tvåtimmars stenhårda pass på trainern är ingen lek, du har bra pannben. Om du inte redan kör med sportdryck så börja med det, tex den från High5 är bra. Vill man ha ännu mera energi än den rekommenderade doseringen ökar man bara på dosen, fungerar hur bra som helst, väldigt lättlösligt.

Visa dina Watt
Själv har jag börjat roa mig med högpuls intervaller (dvs hög puls för mig, på rött) och det är sjukt jobbigt men effektivt tror jag. Kör ca 4 minuter på hög puls följt av 3 minuter lugnare tempo, ca 4-5 ggr. Jag är rätt seg/uthållig men att ligga på rött är inte min styrka.

Möjligen lite omodernt att följa pulsen istället för watten. ?

Visa dina Watt
Jag tycker både och. Watt är roligare men pulsen säger väl egentligen mer. Om man har för avsikt att stressa ett specifikt system och bara kikar på ett av värdena tycker jag risken är att man missar en del av poängen med passet. Kroppen struntar ju i vad min Zon x är i watt-mått-mätt , den ställer ju in sig på vad den för dagen tycker är lämpligt och jag upplever fluktuation (om än lite) nästan varje pass. Så med det sagt håller jag inte med om att pulsen är omodern som mätverktyg, dock helst tillsammans med effekt.
Bra kört btw :)

Visa dina Watt
Äntligen lite inlägg i tråden igen :)
Jag tränar efter att jag har lagt småbarnen, så det blir sent och kanske 6-8 timmar / vecka. I vår måste jag gå upp tidigare och då blir det nog mindre träning (men lite pendling). Därför kör jag nästan bara sst, tröskel och något enstaka vo2max. Zon 2 får vänta tills lite längre utepass.

Tränar för att bli bättre på cykling i zon 2-4 på diverse distanser. Hoppas på runt 4w/kg i ftp och 30 km/h i 5-6 timmar. Förhoppningsvis blir fetteffekten bättre under vår/sommar, tror inte jag grejer mer än runt 170w nu.

Sportdryck klarar jag inte, en läsk skulle jag nog kunna komplettera vattnet med. Glykogenet räcker nog nästan, så ett par tre bananer räcker nog ( framtiden får utvisa).

Styr du tuffa pass endast med målpuls så är jag rätt säker på att du kommer hålla lägre och lägre effekt för varje intervall, vilket iofs kan vara helt ok. Dessutom kommer du att hamna på ganska olika effekt dag till dag.

Visa dina Watt
Puls är otroligt trubbigt då det påverkas av en massa saker som inte har direkt med arbetsinsatsen att göra.
Det funkar fint som komplement till watt, RPE osv. men är för sig förvisso bättre än inget men har man effektdata så finns ingen anledning att styra efter puls.

Gjorde en "metabolisk profil" med Aerotunes algoritm tidigare i höstas för nyfikenhets skull och enligt den bränner jag vid 230w cirka 190g kolhydrater per timme och 11g fett. Räknar man lite slaskigt 4 kcal / g carbs och 9 kcal / g fett så hamnar man på runt 850 ish kcal för en timme på 230w vilket är däromkring vad min Garmin också landar på och typ där man hamnar med formeln watt * 3,6* xh => 230*3,6*1 = 828 kcal

Så 95% kommer från kolhydrater. Kör du dessutom 2 timmar (nu är det ju lite vila osv. med också) så är energibehovet inte att förakta, i synnerhet då lagrade glykogenet lagras lokalt. När du cyklar tömmer du ju primärt benen så av ditt totala lagrade glykogen kommer du i första hand endast åt det som är i benen.

Själv har jag testat att köra lite mindre intensitet i år på hösten, syns rätt tydligt på mina "progression" levels haha. Kommer växla upp efter årsskiftet till mer stressad tröskel och sen blir det från mars ett VO2 block.
progression.JPG

Idag blev det dock lite intensitet, med 4*8 på runt 105% FTP.
Utfallet blev: 267/267/266/265w så bra repeterbarhet i det hela.

Inför passet vid 12 hade jag käkat en bra portion gröt runt 10:00 och under passet passade jag på och tryckte i mig 50g Marabou choklad :)

Jag brukar försöka schemalägga de tuffa passen på de dagarna jag jobbar hemma så jag kan köra dem på lunchen och hinner vakna ordentligt. Sen kör jag Endurance och även i viss mån Sweet Spot på morgonen tidigt innan frukost / familjen vaknar. Brukar ta en kopp kaffe och typ två riskakor med banan eller liknande för att sparka lite på kroppen - det resulterar i regel i ett relativt starkt pulspåslag = visar väldigt tydligt hur trubbig pulsen är då den sticker rätt snabbt av chockbehandlingen trots relativt modest effekt.
TR_bull.JPG

Visa dina Watt
Lite osäker på om du svarar mig, men håller med i allt du skriver. För egen del kör jag inte så hårt vid träning riktad mot fettdriven energi, utan mitt inlägg var nog mest en reflektion över hur jobbigt det är att gå tom.

Vid ett pass på 2h strax under tröskel hade jag inte klarat mig på tre bananer..?

Nja, det var mer riktat till d_anders - men i linje med dina tankar :)

För övrigt är det ju bland det bästa med dessa trainerpass, man får käka bullar så mycket man vill. Speciellt de lite längre passen på moderat intensitet är ju perfekta för att mula i sig fikabröd medan man lyssnar på någon bra podd. Det blir lättare att sköta kosten i övrigt också om man får trycka snask då, och i det läget är det ju rätt skitsamma vad det är för kvalitet på näringen - socker och fett brinner bra i kolpannan som eldar för fullt.
Sen kan man äta vettigt resten av tiden och ändå stilla sitt gottebegär ;-)

Visa dina Watt
Äntligen lite inlägg i tråden igen :)
Jag tränar efter att jag har lagt småbarnen, så det blir sent och kanske 6-8 timmar / vecka. I vår måste jag gå upp tidigare och då blir det nog mindre träning (men lite pendling). Därför kör jag nästan bara sst, tröskel och något enstaka vo2max. Zon 2 får vänta tills lite längre utepass.

Tränar för att bli bättre på cykling i zon 2-4 på diverse distanser. Hoppas på runt 4w/kg i ftp och 30 km/h i 5-6 timmar. Förhoppningsvis blir fetteffekten bättre under vår/sommar, tror inte jag grejer mer än runt 170w nu.

Sportdryck klarar jag inte, en läsk skulle jag nog kunna komplettera vattnet med. Glykogenet räcker nog nästan, så ett par tre bananer räcker nog ( framtiden får utvisa).

Styr du tuffa pass endast med målpuls så är jag rätt säker på att du kommer hålla lägre och lägre effekt för varje intervall, vilket iofs kan vara helt ok. Dessutom kommer du att hamna på ganska olika effekt dag till dag.

Bra/fina mål, jag vill gärna nå 4 w/kg i ftp också men sannolikt inte möjligt i vinter, eventuellt 3,9 dock, återstår att se. Har väl taggat ner lite på ftp som mått eftersom jag inte tar den ftp jag får i Zwift på så blodigt allvar längre, numera kallar jag den för min "Zwift ftp". Ska testa min ftp utomhus i vår/sommar och jämföra.

En enorm skillnad i cykling på solokörning vs gruppcykling, 5-6 timmar solo utomhus i snitt 30 km/h kräver ändå sin man/kvinna även om mycket spelar in (banprofil och vind), du får lycka till. Själv grejar jag det en "normal bra dag, medel typ..." (om jag inte är nertränad) men jobbar på explosiviteten och att trivas på rött vilket är en betydligt större utmaning för mig.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Tvivlar på att jag når 4, men det är något att sikta emot. För 2-3 år sen var jag nog nära, men jag testade aldrig då jag var på topp. Jag cyklar nästan bara själv så jag ligger sällan högre än i zon 4.

Visa dina Watt
Tog lång tid att komma i form 2021. Tränade aktivt på att få tillbaka min spurtprofil och högt Vo2Max. När formen kom i slutet på juli så lyckades jag bryta lårbenet i aug så nu fokus på att komma tillbaka. Nästan jobbigt att titta på siffrorna innan. Är dock inte så extrema med tanke på att jag väger 95kg.

Bilagor

• Skärmavbild 2021-12-17 kl. 16.54.35.png
    Skärmavbild 2021-12-17 kl. 16.54.35.png
    42.7 KB · Besök: 170
Visa dina Watt
Vinterträningen är igång sen ett tag tillbaka, men undrar lite hur ni resonerar kring intervaller så här års. Kör mycket distans kombinerat med intervaller jag känner för att köra. Här körde jag 5x8min, vila 2 min (340w) - under tröskel. Passet är relativt lätt att ta sig igenom och undrar om man ska fortsätta på detta spår, dvs lite lättare. Eller ska man istället skruva upp effekten redan nu och ta ut sig mer? Verkar vara lite delade meningar och finns väl kanske inget rätt eller fel?
5x8.png

Visa dina Watt
Jag hade fortsatt bygga på dina intervaller. Nästa gång kör du 5*9 sen 5*10 eller ännu längre intervaller men färre som 4*15 osv.
Varva också med strax över tröskel eller över under, t.ex. 2 minuter över, 3 under, 2 över, 3 under, 2 över , 3 under så har du 15 minuters intervaller. 3-4 såna svider fint.
sen lite längre fram, beroende på när du ska toppa kör du 6 veckor tuffa vo2 intervaller balls tog the wall :)

Visa dina Watt
Håller med glitch. Du kan hålla koll på t ex total tss / vecka och jämföra den med tidigare samt öka den lite allteftersom. Gissar att du redan tränar ganska mycket mtp din ftp?

Visa dina Watt
Tog lång tid att komma i form 2021. Tränade aktivt på att få tillbaka min spurtprofil och högt Vo2Max. När formen kom i slutet på juli så lyckades jag bryta lårbenet i aug så nu fokus på att komma tillbaka. Nästan jobbigt att titta på siffrorna innan. Är dock inte så extrema med tanke på att jag väger 95kg.
Brutal spurtare? vad har du för längd på dina 95 pannor?

Visa dina Watt
Håller med glitch. Du kan hålla koll på t ex total tss / vecka och jämföra den med tidigare samt öka den lite allteftersom. Gissar att du redan tränar ganska mycket mtp din ftp?
Stirrar mig inte blint på FTP, men vet ungefär var jag ska ligga på de olika intervallerna för att bli trött. Men det låter ju rimligt som ni säger. Alltid bra att få input från andra. Huvudfokuset är mängden nu, och så försöker jag få in intervall pass på 1-1,5h två gånger per vecka.

Visa dina Watt

Hehe, ja, jag såg inte detta förrän nu, h-vete vilka watt, imponerande!

Visa dina Watt
Stirrar mig inte blint på FTP, men vet ungefär var jag ska ligga på de olika intervallerna för att bli trött. Men det låter ju rimligt som ni säger. Alltid bra att få input från andra. Huvudfokuset är mängden nu, och så försöker jag få in intervall pass på 1-1,5h två gånger per vecka.
Blev lite konstigt formulerat. Jag menade inte att du tränar med fokus på ftp utan jag menade att i och med att du redan har så hög ftp så gissar jag att du har tränat ganska hårt under en tid redan.

Visa dina Watt
Jag lovar att du krossar mig i effekt/massa i allt under 1m, det gör alla. Jag tror att jag inte har en enda snabb muskelfiber i benen. Tyvärr slår många mig även under längre tid.

Ett exempel: 1s ~ 10w/kg och då har jag ändå verkligen försökt. Är det någon som har sämre?

Visa dina Watt
Jag lovar att du krossar mig i effekt/massa i allt under 1m, det gör alla. Jag tror att jag inte har en enda snabb muskelfiber i benen. Tyvärr slår många mig även under längre tid.

Ett exempel: 1s ~ 10w/kg och då har jag ändå verkligen försökt. Är det någon som har sämre?
Det var inte meningen som nån tävling i vem som är sämst.
Ville bara belysa att dom som kan cykla på riktigt inte hänger här(skriver inte åtminstone) mer än i undantagsfall som med Munken.
Finns flera andra starka men dom skriver allt mer sällan, tränar väl istället?

Visa dina Watt
Ville bara belysa att dom som kan cykla på riktigt inte hänger här(skriver inte åtminstone) mer än i undantagsfall som med Munken.

Fast det är väl precis så det brukar vara, de som inte har generna fokuserar på teorin istället och försöker hitta välsignade att utöva sina teorier på (och är de duktiga på det kallas de visst coacher)?

Visa dina Watt
Håller man världsklass/hög elitnivå så måste vi nog ödjmukt inse att forumet kanske inte är den optimala/bästa källan för information... :sneaky: *skratt* För oss andra är det dock helt toppen och viktigt att få inspiration samt tips.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Håller man världsklass/hög elitnivå så måste vi nog ödjmukt inse att forumet kanske inte är den optimala/bästa källan för information... :sneaky: *skratt* För oss andra är det dock helt toppen och viktigt att få inspiration samt tips.
Vi kör nog ofta lika hårt relativt kapacitet men tyvärr skulle nog en duktig cyklist skratta till han kissar ner sig om han såg mina siffror när det spränger i benen?‍♂️?

Visa dina Watt
Vi kör nog ofta lika hårt relativt kapacitet men tyvärr skulle nog en duktig cyklist skratta till han kissar ner sig om han såg mina siffror när det spränger i benen?‍♂️?
Förmodligen är det så. Jag kör ganska ofta så att jag i princip ramlar av cykeln. Bekymret är väl att man saknar både konsekvent hög volym kombinerat med anlag, samt som i mitt fall att man började cyklistkarriären alldeles för sent.

Det är ganska fascinerande att se vilka "nivåsteg" det finns. Ibland kör man gruppcykling där man fullkomligt äter upp sina medcyklister i kapacitet, för att i nästa stund se en effektkurva där en 20 kilo lättare cyklist håller min 4-minuterseffekt i en timme. Självförtroende - knäckt.

Visa dina Watt
Fast det bra med att vara dålig är att det går snabbt att förbättra sig.

Förövrigt är det lite fascinerande hur stor skillnad några watt gör nära tröskel även om man egentligen vet om det. Kollade tillbaka och insåg att jag nu kan köra flera långa upprepningar på nivåer som jag nyss dog av att hålla i tio minuter. Utomhus med varierande belastning blir det inte lika tydligt.

Visa dina Watt
Fast det bra med att vara dålig är att det går snabbt att förbättra sig.

Förövrigt är det lite fascinerande hur stor skillnad några watt gör nära tröskel även om man egentligen vet om det. Kollade tillbaka och insåg att jag nu kan köra flera långa upprepningar på nivåer som jag nyss dog av att hålla i tio minuter. Utomhus med varierande belastning blir det inte lika tydligt.
Och din FTP enligt testet kan vara oförändrad fastän du klarar av att ligga omkring FTP gång på gång allt längre.

Visa dina Watt
Precis kommit igång med Trainerroad (tack @glitch !). Gjorde ett ramptest och fick 255 i uppskattad ftp (ca 3w/kg). Kul att se hur det går att förbättra över tid.
Skulle gärna få in data över puls också. Använder en Garmin 235 men pulsmätningen på den är väldigt otillförlitlig (för mig, verkar vara rätt personligt hur bra det fungerar). Finns det någon anledning att köpa Garmins dyra "Pro" pulsband jämfört med deras enklare model? Jag gissar att jag bara kommer att köra pulsband på Trainer och väldigt sällan ha på det när jag kör i skogen. Är inte heller intresserad av data kring löpsteg mm som jag förstör att det dyrare pulsbandet beräknar/uppskattar.

Edit: vill dock att den synkar med min trainer, trainerroad och med Garmin connect.

Visa dina Watt
kul! kör Garmin HRM Dual själv, funkar kanon. Har ett Goji från Elgiganten också som funkade nåt år, sen började det strula men nu senast har jag kört det några ggr när jag glömt Garminbandet uppe och detta legat i garaget och då har det funkat igen :)

Visa dina Watt
Satt o vevade 2 timmar på spinningcykel igår. Känner mig stark i kroppen och i form, hade toppform i somras och låg på 228w i snitt de första 12 milen på Vätternrundan. Så med det i huvudet känns inte 234w i 2 timmar inomhus så himla bra. Men sen är det väl lite skillnad på inne/ute, inte minst för andningen (syret).

Har annars en FTP runt 300w (20min) på 82kg, som ny cyklist är jag mycket nöjd med utvecklingen 2021 :D
234.png

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Satt o vevade 2 timmar på spinningcykel igår. Känner mig stark i kroppen och i form, hade toppform i somras och låg på 228w i snitt de första 14-15 milen på Vätternrundan. Så med det i huvudet känns inte 234w i 2 timmar inomhus så himla bra. Men sen är det väl lite skillnad på inne/ute, inte minst för andningen (syret).

Har annars en FTP runt 300w (20min) på 82kg, som ny cyklist är jag mycket nöjd med utvecklingen 2021 :D
Visa bilaga 529262
Om du har gjort 300 på 20 minuter är det inte din FTP. Din FTP är snarare runt 275-280 :)

Dina Vättern watt, är det average eller Normalized Power? Hur mäter du effekt på spinning cykeln? Samma effektmätare?

Visa dina Watt
Om du har gjort 300 på 20 minuter är det inte din FTP. Din FTP är snarare runt 275-280 :)

Dina Vättern watt, är det average eller Normalized Power? Hur mäter du effekt på spinning cykeln? Samma effektmätare?

Spinningcykeln är en ny Bodybike smart+. Enligt deras tech support använder de denna formula
1640001066224.png

På riktiga cykeln har jag en Sram Quarq, de 228w på vättern var average, ingen weighted/normalized power

Körde ett 20min test på spinningcykeln förra veckan o fick detta
1640001325737.png

Visa dina Watt
Inte minst mentalt är det jobbigare inomhus. Vad hade du för medeleffekt första 50? (Ser ut som att effekten är efter det)
229w första 50 minuterna. Varav 197w första 10min. Hade väl inte bestämt mig om ja skulle ta det lugnt eller pressa lite :D Blev en mental grej när man såg gubbarna runt omkring inte kunde hålla upp någon effekt och hela tiden stannade till för att hämta andan. Känns så mycket bättre mentalt om ja inte stannar till någon gång utan bara trampar på så det blir fina, raka jämna linjer på strava :D

Visa dina Watt
Spinningcykeln är en ny Bodybike smart+. Enligt deras tech support använder de denna formula
Visa bilaga 529267

På riktiga cykeln har jag en Sram Quarq, de 228w på vättern var average, ingen weighted/normalized power

Visa bilaga 529268
Oj, du är en stark talangfull rackare ser det ut som, i synnerhet om du cyklat så pass begränsat, ålder och längd om man får vara nyfiken?

Visa dina Watt
Oj, du är en stark talangfull rackare ser det ut som, i synnerhet om du cyklat så pass begränsat, ålder och längd om man får vara nyfiken?
Haha är 177 och född 97. Är första gången som jag tagit träningen mer seriöst, från 294 mil ute förra året till 750 utomhus i år + cirka 350 inomhus.

Cyklar oftast med en skön grupp individer i Jönköping, de är brutalt starka i mina ögon, flera har en ftp runt 350, varav en av de starkaste och den mest inspirerande personen är en ung grabb som är uppe över 400...... Dessa har dock cyklat flera år men det är min största motivation att en dag kunna slå de lite på fingrarna, givetvis inte de starkaste men ändå kunna hänga på och utmana när tillfälle ges och inte vara sist upp i backen varje gång.

Flera som erbjudet diverse träningsprogram och sagt hur- och vad jag ska göra. Men har avböjt de flesta råden. Jag cyklar för det är kul, inte för att bli bäst. Tävlar inte och har inte större ambitioner än att kunna rycka ifrån de lokala fikacyklisterna en lördagsmorgon.

lätt att glömma bort cykelglädje > bäst i stan :D

Visa dina Watt
Haha är 177 och född 97. Är första gången som jag tagit träningen mer seriöst, från 294 mil ute förra året till 750 utomhus i år + cirka 350 inomhus.

Cyklar oftast med en skön grupp individer i Jönköping, de är brutalt starka i mina ögon, flera har en ftp runt 350, varav en av de starkaste och den mest inspirerande personen är en ung grabb som är uppe över 400...... Dessa har dock cyklat flera år men det är min största motivation att en dag kunna slå de lite på fingrarna, givetvis inte de starkaste men ändå kunna hänga på och utmana när tillfälle ges och inte vara sist upp i backen varje gång.

Flera som erbjudet diverse träningsprogram och sagt hur- och vad jag ska göra. Men har avböjt de flesta råden. Jag cyklar för det är kul, inte för att bli bäst. Tävlar inte och har inte större ambitioner än att kunna rycka ifrån de lokala fikacyklisterna en lördagsmorgon.

lätt att glömma bort cykelglädje > bäst i stan :D

Coolt, bara att köra på, att som ung nybörjare börja med dina siffror är ett lovande utgångsläge minst sagt. Beror väl på dina mål och ambitioner, ja, men vill/orkar du kanske du kan komma ifatt (och möjligen även gå om?) "den sköna grupp av individer" du skriver om. :cool: Träningstips levererar dock andra här i tråden bättre än mig.

Visa dina Watt
Visa bilaga 529267

Visa bilaga 529268

Grattis till bra gener! Förvalta dem väl :)
Det var ingen billig pjäs den där spinningcykel, grattis till den också =P

Visa dina Watt
Testar denna vinter att köra efter trainerroads plan (i det stora hela iaf) och just nu är det bara sweetspot, rätt tråkig träning, ser fram emot lite vo2max och de riktigt hårda intervallerna. Men är säkert bra att inte köra för hårt och slitigt nu, är ju precis som jag såg att någon skrev tidigare, jobbigt med sweetspot från start men aldrig direkt jobbigare under passet. Försöker köra en del a passen ute för att slippa psykbryt sittande på wattbiken i ett par timmar stirrandes på staplarna som inte rör på sig...eller iaf så går de i slowmotion.

I lördags körde jag 8X9min sweetspot (skulle varit något i stil med 9x5-8min med olika effektmål, hopplöst så gjorde det lätt för mig istället). Blir ju lite spretigare effektkurva när man kör ute än de snygga med erg inne, men samtidigt återspeglar det sig lite bättre mot verkligheten.

Vila idag och sen lite mer sweetspot imorgon, 6x9,5min/30s@290-325w, får se om jag lyckas komma ut eller om det bli pannben.

Bilagor

• sweetspot330.JPG
    sweetspot330.JPG
    107.7 KB · Besök: 35
Visa dina Watt
Hur långt har du kommit och har du gjort nytt ftp-test / ändrat ftp hittills? Jag tycker nästan att det känns enklast att höja ftpn litegrann med skapligt jämna mellanrum och sen känna av hur passen går. Det är så drygt att göra ett ftp-test och sen känna att man underpresterade.

Tillbaka
Topp