Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
En riktig Miyata till salu i Bayern:

Han har köpt den i Sverige för sju år sedan, första ägaren har graverat in sitt telefonnummer, och verkar dessutom vara ansvarig för rostfläckarna pga av sitt ymniga svettande. Kanske därför han inte får den såld, har varit ute ett par månader och han började på 500 euro, nu nere på 400. Inte så mycket att göra på den, för 300 skulle jag kunna ta den, även om den är lite stor. Vad går en sån jubileumsmodell på nu i Sverige?
Snacka om att vara cykelfantast in i märgen när man vid försäljning behöver påpeka att ens "kroppsvätskor" har drypt ned och reagerat med ramen.

Visa din Miyata!
Läste texten lite noggrannare och min värdering var nog i underkant, med nytt drivpaket, däck och annat är nog 1000-1500 kr rimligare för den cykeln i Sverige.

Kan även lägga till att jag gissar att cykeln är såld av cykelbutiken Forum i Lomma, har själv övertagit en Miyata som köptes ny där med personnumret (min brors) ingristat på samma ställe och med samma stil .

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Favorit i repris. Brukar kolla till denna rosa On/Off när jag är förbi don LWB.
F4CC8B38-A70C-44DB-8C89-116457C92202.jpeg

Visa din Miyata!
Bra, lägg till den i Svenska Miyata-registret. I brist på egna aktiva cyklar (dom vilar i garaget just nu) får man jaga andras. Jag har sett minst två Miyator användas vid lämning på mina barns skola men känns liiite obekvämt att plåta.
Hittade denna stiliga drop bar-valleyrunner vid ett besök i stadens norra delar. Känns som att det kan vara någon forumdeltagares?
B52E35E5-31B9-454A-85C4-11DBFCDF474B.jpeg

Visa din Miyata!
Även min Pathrunner har ett personnummer på ramen, jag köpte den någon mil från Lomma så det låter rimligt.
Är det på samma plats, sadelröret precis ovan klämman för framväxeln? De andra cyklar jag sett har varit graverade högre upp på sadelröret eller på annan plats, har bara sett från butiken i Lomma graverade nere vid framväxeln. Tror inte det var så många som sålde Miyata härnere så många skånecyklar är nog sålda av Forum i Lomma, förutom då senare när Sportex köpte och sålde ut restlagret.

Visa din Miyata!
Är det på samma plats, sadelröret precis ovan klämman för framväxeln? De andra cyklar jag sett har varit graverade högre upp på sadelröret eller på annan plats, har bara sett från butiken i Lomma graverade nere vid framväxeln. Tror inte det var så många som sålde Miyata härnere så många skånecyklar är nog sålda av Forum i Lomma, förutom då senare när Sportex köpte och sålde ut restlagret.
Längst upp på sadelröret.
Tråkigt då alu-rören är folierade, inte lackade på min. Blivit lite fult. Men det ger väl ramen charm eller nått ?

Visa din Miyata!
Bra, lägg till den i Svenska Miyata-registret. I brist på egna aktiva cyklar (dom vilar i garaget just nu) får man jaga andras. Jag har sett minst två Miyator användas vid lämning på mina barns skola men känns liiite obekvämt att plåta.
Hittade denna stiliga drop bar-valleyrunner vid ett besök i stadens norra delar. Känns som att det kan vara någon forumdeltagares?
Visa bilaga 529261

Så frän. Den låg ute till försäljning här förut!

Bilagor

• F7A786AA-B053-4946-A7C9-5D0F28477DDB.png
    F7A786AA-B053-4946-A7C9-5D0F28477DDB.png
    265.3 KB · Besök: 92
Visa din Miyata!
Läste texten lite noggrannare och min värdering var nog i underkant, med nytt drivpaket, däck och annat är nog 1000-1500 kr rimligare för den cykeln i Sverige.

Kan även lägga till att jag gissar att cykeln är såld av cykelbutiken Forum i Lomma, har själv övertagit en Miyata som köptes ny där med personnumret (min brors) ingristat på samma ställe och med samma stil .
Var det butiken som ristade in köparens personnummer i ramen? Det ser ju ut att vara oerhört oproffsigt gjort.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 529261
Det är ju min gamla! På något vis gillade jag den bäst i originalskrud, med rakt styre och plastiga cantibromsar. Men klåfingrig som man är så blev det berthoud, nitto, styrändsreglage, idealesadel, navdynamo. Den stals en vända och kom tillbaka (med en buckla). Jag spanar fortfarande efter en Valley Runner i största storleken, men oskruvad och ffa med hel ram.

Visa din Miyata!
Det är ju min gamla! På något vis gillade jag den bäst i originalskrud, med rakt styre och plastiga cantibromsar. Men klåfingrig som man är så blev det berthoud, nitto, styrändsreglage, idealesadel, navdynamo. Den stals en vända och kom tillbaka (med en buckla). Jag spanar fortfarande efter en Valley Runner i största storleken, men oskruvad och ffa med hel ram.
Man inser mer och mer att miyatakretsen är en liten men hängiven grupp?

Visa din Miyata!
Efter traditionsenligt omoget övervägande blev det nya v-bromsar till den Lilla Lila, fru LWB:s SportRunner. Jag orkar inte rådda med att skifta växelreglage på Norrskensflamman för att få loss dess bromsar och jag har inte hjärta att kannibalisera den Edfeldtska Enpetaren. Såhär fick det bli.

I dessa tider ska man vara glad om man över huvud taget får tag i de delar man söker, vare sig de är högglanspolerad alu eller billig blå-elox. Men nu blev det silvriga Deore bromshandtag (inte lika snyggt som alu men bättre än svart) och svarta v-bromsar (inte lika snygga som silvriga men bättre än inget).

887EC6CB-E155-412C-B46A-3BC1F5D2679D.jpeg

Grejerna wurde an DHL übergeben und wird für den Weitertransport in das Zielland/Zielgebiet vorbereitet. Håll tummarna för att de hinner fram innan jul.

I morgon ska jag ta en symbolisk och obromsad repa med den Lilla Lila i den nyfallna snön, däcken blir så rena och fina av det. ?

Visa din Miyata!
Återupplivandet påbörjat:
Visa bilaga 528962

Aaaaah, mer behövs inte:
Visa bilaga 528963

Lite godis till en annan dag:
Visa bilaga 528964
Jagar fortfarande efter en passande Miyata, trägen hoppas jag vinner till slut.

En liten fråga (av nyfikenhet). Happykollektivet verkar vara eniga i att cantibromsar biter "lagom bra" men att de är ett helsike att justera. Vad gjorde att du valde cantisar före V-broms? Paul's v-broms går ju justera i höjdled så de borde väl passa?

Visa din Miyata!
Jagar fortfarande efter en passande Miyata, trägen hoppas jag vinner till slut.

En liten fråga (av nyfikenhet). Happykollektivet verkar vara eniga i att cantibromsar biter "lagom bra" men att de är ett helsike att justera. Vad gjorde att du valde cantisar före V-broms? Paul's v-broms går ju justera i höjdled så de borde väl passa?
Yes, trägen vinner. Och när något dyker upp så får man slå till, även om det också kan vara lite chansartat. Det här…
14232488-1F4C-442C-A827-759554906E81.jpeg

…visade sig vara det här:
7B9A4E68-30A3-4BF7-AEEE-6647AA040816.jpeg

Där flyttades 300 kr från kontot ”den här cykeln ska bli en French Fit Cruiser” till kontot ”trots allt många användbara delar till mina andra byggen”.

Ang. Paul-cantisarna så har den uppsättning som jag har kört på den rosa monstercross-On/Off:en funkat bra, och så hade jag i bakhuvudet att Motolite:sen var ganska mycket dyrare. Å ena sidan vore då det billigaste att hålla sig långt ifrån Paul. Å andra sidan har tom. mitt okynnesleksaksblingkonto ett maxtak. ?

Men så kör jag också väldigt sällan dessa cyklar särskilt progressivt så canti räcker gott och väl. 99 gånger av 100 är jag helt klart en gubbcyklist, y’know what I mean.

Visa din Miyata!
Kan rapportera att fulhacket med i-spec-II shiftern och en slangklämma funkade (heter det så? Slangklämma?Lite oroande att i min lilla inre terminal rullade först "hose clamp" och sedan "Schlauchschelle" förbi innan cursorn nu stannade på slangklämma).

Sitter som en smäck och ser i mina ögon bättre ut än nåt plastaskit. CNC Bike säljer dessa SL-M7000 för endast 12 euro, och en klämma kostar ungefär 1 euro.

Observation 2 är att en Nitto B135AA (480mm) dropbar känns mycket bättre än en billig Zoom,

Bilagor

• Bonicon-i-Spec-II-Fulhack-5.jpeg
    Bonicon-i-Spec-II-Fulhack-5.jpeg
    347.5 KB · Besök: 70
  • Bonicon-i-Spec-II-Fulhack-4.png
    Bonicon-i-Spec-II-Fulhack-4.png
    591.3 KB · Besök: 68
  • Bonicon-i-Spec-II-Fulhack-3.png
    Bonicon-i-Spec-II-Fulhack-3.png
    190.3 KB · Besök: 76
  • Bonicon-i-Spec-II-Fulhack-2.jpeg
    Bonicon-i-Spec-II-Fulhack-2.jpeg
    568.2 KB · Besök: 67
  • Bonicon-i-Spec-II-Fulhack-1.jpeg
    Bonicon-i-Spec-II-Fulhack-1.jpeg
    759.6 KB · Besök: 73
Visa din Miyata!
Kan rapportera att fulhacket med i-spec-II shiftern och en slangklämma funkade (heter det så? Slangklämma?Lite oroande att i min lilla inre terminal rullade först "hose clamp" och sedan "Schlauchschelle" förbi innan cursorn nu stannade på slangklämma).
Gillart! Jag grubblar på hur jag ska förena ett tumreglage med dropbars på bästa sätt, det kan ju bli nåt liknande.

Visa din Miyata!
A1981C28-7B31-4965-9D82-29E0F71F5707.jpeg

Digitalt möte och bromsrengöring på förmiddagen. Då bromsarna inte har QR och jag gillar tanken på att kunna montera av hjulen utan att släppa ut luften så beställdes det hem ett par QR:ar, och nya fräscha bromsbelägg från Düsken.

Upptäckte att Miyata 100, till skillnad från i stort sett alla andra Miyator på tidigt 90-tal, har en sadelstolpsdiameter på 26,6 mm. Vad är det för fel på 26,8 liksom?!

Visa din Miyata!
Nästa steg är en ny gaffel, styrlager och att gå från 1" 1/8 gängad till gänglöst.
Utmaningen är att hitta en lite kortare styrstam i en matchande färg
Drömmen vore att matcha den mörka kromen som STX-delarna har. Behöver 50-60mm stam för att väga upp för det långa toppröret.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Pelago har några kul lösningar som kanske kan passa. Har dock inte provat dem själv.

Bilagor

• 30541205-B36D-4A07-80C1-6C72055290A9.jpeg
    30541205-B36D-4A07-80C1-6C72055290A9.jpeg
    256.1 KB · Besök: 68
  • 0D63C44F-9C5E-493D-ACF0-CE9CA73E3645.jpeg
    0D63C44F-9C5E-493D-ACF0-CE9CA73E3645.jpeg
    20 KB · Besök: 47
Visa din Miyata!
Kanske inte svar på frågan (eller ”a solution in search of a problem”?) men en variant, om du hittar en traditionell ”lasta saker ovanpå-frampakethållare” som du gillar, är att kombinera en sådan med en klassisk väskhållare à la Tubus Tara.

Sen finns förstås färdiga lösningar, ex. Tubus Grand Expedition och Surly Front Rack. Men det är ingen match med sånt som är bra från början…

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Såklart så lev. PostNord inte mina cykelväskor igår men jag provade ikväll med en väska jag har. Min tanke är att använda en bakpakethållare fram istället för lowriders, anledningen är att jag vill ha väskorna något högre för markfrigången och även kunna spänna packning ovanpå plus att jag redan har en som skulle passa precis. Men har aldrig kört med packning fram med bockstyre så det blir ett test för att se vad jag tycker om det.

Vid närmare eftertanke är nog lowriders så att väskan kan placeras rakt över hjulaxeln det bästa ändå. Får se hur jag gör.

A2I6qXq.jpg
Jag har en uppsättning grå/silvriga lowriders liggandes som bara tar upp plats. Dom i kombination med ett Nitto M12 eller Velo Orangerack för cantifästen (med inbyggd decaleur kanske?) skulle bli en bra, snygg och relativt billig lösning.

Visa din Miyata!
Kamrater, den Lilla Lila är klar.

I augusti köptes denna SportRunner för standardpriset 300 kr:
D57DCD2D-4CFD-4465-A689-5520D8F66927.png

138B6143-E35A-4F9B-99BF-8C413F8A745E.jpeg

Jag håller kanske inte riktigt med om att justering av växlarna var allt som behövdes. Men för en trehundring, vaffan…
2D3CFC1D-AE60-44D5-96ED-CA67F4A069E3.jpeg

82789CAB-3135-4184-A1CD-D6C6A1E464A9.jpeg

Ikväll är den återuppstånden till denna skönhet, redo att slås in, griljeras och hängas uppochner under granen för leverans i morgon:

C189AE0A-61EB-4CD1-B0C1-FAFC56C5FCC5.jpeg

Stöd, pakethållare, skärmar, 1x7 wide range edition. Det finns inget som denna cykel inte har. Och svarta bromsar med silvriga bromshandtag, ihop med polerad styrstam och svartlackerat styre, kom ihåg var ni såg det först.

Skämt åsido, det är inte mycket bling att glittra med på den här. Men kör mig baklänges på en Miyata vilka bra cyklar de här gamla öken blir med lite pyssel. Jag har lagt kanske en tusenlapp på nya och begagnade delar (klinga, kassett, skärmar, handtag, sadelstolpe, vajrar/kablage, kedja, bromsar och bromshandtag, ok, drygt en tusing då) och på kuppen fått rensat lite i mina egna bra att ha-lådor, och här är en grym liten cykel. God jul gott folk!

Tillbaka
Topp