[OT] Äntligen har OS startat, jag ska se...

Det var rysligt synd detta med hockeyn. Men hur sjutton kan man komma på att ha två kanadensiska domare i en final mellan kanada och usa? Det är ju helt sanslöst.

Albion skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Jo, och jag undrar fortfarande om publiken
> verkligen buar när luongo tar pucken!?

De buar inte, de skriker (ungefär) Luoooooooooooo... men det låter som Buuuuuu/Boooooo (var där och frågade ett par kanadensare på Canada-Tyskland matchen).

Tydligen något som Canucks-fansen gör när han spelar för dem i NHL, och det fortsatte man med nu när han stod i landslaget.

Senast redigerad av en moderator:
stefan_ skrev:
> Det var rysligt synd detta med hockeyn. Men hur
> sjutton kan man komma på att ha två kanadensiska
> domare i en final mellan kanada och usa? Det är
> ju helt sanslöst.

Antar att du höll på USA av din kommentar att döma. De, svenska kommentatorerna, kommenterade det inledningvis med att det var de bästa domarna i NHL som fick uppdraget. De råkade vara Canadicker. Nu dömde de ju inte särskilt hårt åt endera håll enligt mitt sätt att se det så det var knappast matchavgörande....

Håller för övrigt med mollo, det var verkligen grym underhållning!

Så var det stora och underhållande evenemanget över. Ett helt fantastiskt OS samtidigt som det har vart stor tragedi med en massa tveksamma agerande från arrangörernas sida. Tråkigast och allvarligast av allt att var att georgiska rodelåkarnen Kumaritasjvili fick sätta livet till, r.i.p i sann OS-anda.

Som tur var försvann inte glädjen i den folkfest OS ändå är. Det är något magiskt med OS som gör att folk stannar till för att se idrottare prestera utöver det vanliga. Det var många händelser som satt spår i mitt OS-hjärta som gör att man väntar på nästa stora evenemang.

För min del så tog OS fart först när Kalla gjorde ett fantastiskt lopp, som slutade med en guldmedalj. Jag satt framför tvn och jublade till max, trotts att jag endast hade 20 min till träningen började, med en körsträcka på dryga 20 min. Det blev lite tajt, men det var helt klart värt att få se Kalla staka in över mållinjen och sätta färg på detta OS. Ett perfekt startskott för två veckors ren underhållning. Kalla gjorde många fantastiska prestationer under OS, tillsammans med Haag körde hon hem ett silver i sprintstafetten, en sprinstafett som var så fantastiskt underhållande att jag inte satt stilla under hela loppet. Jag stakade varja staktag med tjejerna, jag såg hur de tryckte på för att få en lucka till framför allt Tyskland. Även om de nu inte lyckades så var silvret riktigt stort. Kallas avslutande lopp, 3 milen, såg ut att vara en lång pina men ett riktigt bra genomfört lopp. Haag gör också ett fantastiskt individuellt lopp på skiathlonen, ståpäls nummer två infann sig när hon drog ifrån sina konkurrenter på upploppet. Tråkigt att hon var sjuk när stafetten för damer genomfördes, vem vet vad det annars kunnat lett till.

Att se Ferry skjuta bra och jaga ikapp fransmannen för att sedan fullständigt dra ifrån, var så härligt att se. Ståpälsen infann sig och glädjen var total när han åkte över linjen som OS-mästare, helt fantastiskt. Synd att han inte fick riktigt chansen att göra om samma bedrift i stafetten, en stafett som var spännande fram tills Nilssons bommar. Dessa bommar var bland de tyngsta som hände under OS för min egen del. Det kändes såååå himla bra innan missarna, som om att det var dags för en medalj för hela skidskyttelaget, men icke.

Anja, vad kan man säga, övermänskligt. Att krascha så pass som hon gjorde för att dagen efter bege sig ut i backen igen är bara det helt sjukt bra. Att hon lyckas ta en medalj i samma mästerskap som hon gör en krasch utan dess like, är något som bara vissa människor klarar av, ett psyke som förmodligen inte ser allt för många gränser. Måste hylla Majdic också, som bröt revben i ett fall som inte såg allt för roligt ut. Hon lyckades trotts det ta sig vidare heat efter heat, enda fram till finalen, där säkert fler än jag trodde att hon gjort sitt. Men inte, efter en makaber spurt slutar hon på tredjeplats trotts brutna revben, i en sport där du belastar överkroppen otroligt mycket. Att hon var helt borta efter loppet är inte alls knepigt det är fullt förståligt, då jag själv med alla säkerhet skulle ligga som ett litet barn i sängen och gråtit över smärtan som är outhärdlig. Ytterligare en tjej med ett psyke långt utöver det vanliga.

Hellner och Olsson, vilka killar och tack för att ni tagit herrarna in i finrummet inom skidsporten igen. Så härligt att se hur de genomför sina lopp, trotts att det började med ett felåk och en fjärdeplats med minsta möjliga marginal. Hellner psyke är det heller inget fel på eller det kanske det är just det är. Att kunna ta ut sig så fullständigt att tömma hela sin kropp på energi som han gör är något magiskt. Att vara så trött efter ett lopp är det inte många som klarar av, en "normalt" funtad människa skulle slutat staka för länge sen. Men Hellner lyckas trotsa smärtan och syrebristen och köra över mållinjen som en tom trasa. Men OS var ju inte slut där för deras del, det blev ju trotts allt medaljer för våra skidhjältar. Skiathlonen blev en riktig rysare och en triumf för svensk skidåkning. Samarbetet som svenskarna utförde under loppet var helt galet roligt, genialiskt måste man också säga så här i efterhand. Det resulterade trotts allt till ett guld och ett brons, all heder åt medaljörerna, men lika mycket heder åt Richardsson och Södergren som ställer upp för sina lagkamrater.

Stafetten med detta herrlag var en sådan lycka, se hur de drar och kör på varje sträcka. Se hur det ger resultat, ett hot som trappats upp i media från Northug var inte så stort då han inte hade de bästa förutsättningarna. Trotts att han jagade som en dåre, så var Hellner kylig och smart, disponerade varje kraft helt rätt, till att avgöra stafetten helt innan upploppet, vilket var skönt att få se och uppleva. Grattis herrlaget, men framför allt, äntligen Södergren äntligen.

Femmilen som var en av de avslutande grenarna på detta OS var underhållande till max. Och att det slutar med en svensk medalj känns som om OS fullbordats med en fin avslutning. All heder åt Northug som vinner, han är en fantastisk idrottsman som klarar av att åka häl i stort sett hela loppet, trotts att han är trött som få. Men hans spurt är ju explosionsartad, det finns ingen, absolut ingen som hänger med. Hur kan man bli så helt överlägsen på att spurta, jag vet ingen i skidvärlden som har/haft samma kapacitet. Får väl gratta Northug, trotts att det tar emot. Men framförallt grattis Olsson för ett fantastiskt lopp och ytterligare ett brons.

Damcurlinglaget bjöd på dramatik som borde förbjudas, vilken finalmatch det blev. Så stort att vinna över ett Kanada som spelade på hemmaplan i självaste curlingmecka. Det syntes i de två sista omgångarna att detta var väldigt stort i Kanada då det så vanligt säkra laget började svikta något. Det var inte bara en miss som ställde till det för Kanada, det var fler än så, vilket tyder på nerv och press som gör att man missar något som man annars skulle göra i sömnen. Lag Anette Norberg gick segrande ur striden trots att de flera gånger trott att de skulle förlora. Man såg hur uppgivna de var efter deras sista sten, en uppgivelse som byttes till total glädjeyra efter Kanades miss. Grattis till er tjejer som lyckades trollbinda oss framför tvn så sent på natten, i en sport som många aldrig testat på men bara älskar att titta på.

Sen fick vi ju en till medalj i slutet av spelen som kom från en av de mer okända svenskarna, trotts att han ändå kört VC ganska länge. Andre Myhrer gör ett mindre bra första åk, utan att för den skull vara ett bottennapp. Men i det andra åket, trotts några missar så kör han ett åk som är makabert bra, som räcker enda fram till en medalj. Fantastiskt roligt att Sverige får en medalj på herrsidan i slalom, det är vi inte allt för bortskämda med. Ett stort grattis Myhrer som äntligen lyckades knipa den där medaljen som han var så nära i Turin.

Det finns så många fler händelser som man kan skriva om, det är så mycket som hänt. Men utöver dessa måste jag ändå säga att herr hockeyfinalen lämnat djupa spår. En hockeymatch som skrivits upp i all media, men en match som lyckades leverera. Matchen innehöll det mesta man kan begära, synd att det måste finnas en förlorare i en sådan match, en match som var ren underhållning i de timmar man satt och njöt.

Ett annat oförglömligt minne som jag har, är när Kramer den holländske skrinnaren kör fel i slutet av loppet, när han är på väg mot ett ohotat guld. Jag själv skulle nog tagit min skridsko och kastrerat min tränare om han gjort en sådan blunder. Tänk att ha guldet inom räckhåll när tränaren kommer in och förstör allt. Man har ju blivit sur för mindre.

Vi får heller inte glömma alla fjärdeplatser som Sverige samlat på sig under detta OS. Dessa fjärdeplatser har bidragit till massor av dramatik och spänning, tråkigt att det blir just en fjärdeplats, men någon måste ju ha den platsen också, men se till att det blir medalj nästa gång istället.

Måste passa på att tacka alla som suttit här på forumet och tittat på all OS-sändning och diskuterat i denna tråd, vilket förhöjt många upplevelser. Tack Bang för en fantastisk OS-meny som du dokumenterat och visat oss här på forumet. Förmodligen så är det fler än jag som inspirerats av din mat och sett till att vi njutit lite extra framför tvn, datorn, radion, mobilen etc.

Nu blir det att återgå till en mer normal vardag. Men drömmarna om nästa stora evenemang i Sydafrika, gör att man klarar av vardagen och har något att se fram emot. På återseende :)

MTBiker skrev:
> Känner bara tomhet. Vad ska man göra nu?

Cykla.

Det finns ju trådar för håkky och skidor och sånt redan. Här kan vi snacka om riktiga sporter som konståkning och allt annat som inte har dedikerade trådar

Curling är ju kul att kolla på, väldigt spännande ofta.
Konståkning not so much! ?

Här är schemat för hela OS, skrolla ner på sidan så har ni datum och tider.

Allt skidskytte samt damernas längdåkning ligger i jobbkalendern så man inte ska råka boka in några möten samtidigt..

Bedömningsgrenar är en styggelse.
äsh då! Konståkarna tränar hårt som fn. De är roliga att titta på och det är ända så hårt styltat att det ändå blir ganska objektivt tycker jag. Åka bklänges på skidor och hoppa och ha sig likaså. Det är också kul att titta på.

Skidskytte är såklart bästa sporten annars men där finns ju en egen tråd

äsh då! Konståkarna tränar hårt som fn. De är roliga att titta på och det är ända så hårt styltat att det ändå blir ganska objektivt tycker jag. Åka bklänges på skidor och hoppa och ha sig likaså. Det är också kul att titta på.

Skidskytte är såklart bästa sporten annars men där finns ju en egen tråd
Betvivlar inte att de tränar hårt. Min åsikt är bara att ju mindre bedömningsmoment desto bättre och konståkning är i grunden en bedömningsgren.

Att de styr upp det s.a. det blir någon form av samsyn och att risken för totalt galna bedömningar minskar är bra. Jag är dock tämligen övertygad om att om regelverket eliminerade det subjektiva tyckandet och det bara blev en automatisk poängsättning utifrån genomförda svårigheter skulle det bli ramaskri i konståkningsvärlden. Därmed har grenen i själ och hjärta en subjektiv komponent och det är i min värld en nackdel.

Betvivlar inte att de tränar hårt. Min åsikt är bara att ju mindre bedömningsmoment desto bättre och konståkning är i grunden en bedömningsgren.

Att de styr upp det s.a. det blir någon form av samsyn och att risken för totalt galna bedömningar minskar är bra. Jag är dock tämligen övertygad om att om regelverket eliminerade det subjektiva tyckandet och det bara blev en automatisk poängsättning utifrån genomförda svårigheter skulle det bli ramaskri i konståkningsvärlden. Därmed har grenen i själ och hjärta en subjektiv komponent och det är i min värld en nackdel.
De gjorde en reform 2004 så nu är bedömningsbiten väldigt liten. De kör ju i princip rader av trick som de får poäng för.

Jag skulle nog hävda att "domarjävel-risken" är betydligt lägre i konståkning idag än i de flesta andra stora populara sporter. Tänker väl främst på fotboll där

De gjorde en reform 2004 så nu är bedömningsbiten väldigt liten. De kör ju i princip rader av trick som de får poäng för.

Jag skulle nog hävda att "domarjävel-risken" är betydligt lägre i konståkning idag än i de flesta andra stora populara sporter. Tänker väl främst på fotboll där
Hm, om jag läser detta framstår det som det är en skaplig poängpott som hamnar utanför de tekniska poängen vilka jag antar är mindre subjektiva även om det väl knappast är rent objektivt där heller. Dessutom fattar jag inte poängen med att inte redovisa de individuella domarnas poängsättning. Känns snarast som man verkligen borde redovisa detta om man vill säkerställa att enskilda domare inte favoriserar vissa åkare.

Jajamen! Vi kan bråka om det men skidskytte är bäst! Cylkling te-x är också kul men ligger på samma nivå som många av utförssporterna och curling. Lagidrotter är för fjantar.
mr-bean.gif

Du och jag och 2 anda happysar mot en enda Öbergare i en stafett. Vi skulle fortfarande få strorstryk. Skidskytte är inte en lagsport. Du, jag och 9 andra mot en ensam Zlatan i fotboll? Jag tror vi vinner. Därför lagsport är fjantigt
Nja, den ensamma öbergaren tvingas ju bryta efter första sträckan (i överlägsen ledning) pga av att hon inte har nån att växla till. Det är mot reglerna att åka flera sträckor.

Du och jag och 2 anda happysar mot en enda Öbergare i en stafett. Vi skulle fortfarande få strorstryk. Skidskytte är inte en lagsport. Du, jag och 9 andra mot en ensam Zlatan i fotboll? Jag tror vi vinner. Därför lagsport är fjantigt
Hm, genom att en åkare inte får åka flera sträckor måste Öberg därmed varva happylaget innan hon hunnit fram till växlingen. Borde väl alltså därmed räcka för happylaget att nå andra skyttet innan Öberg är vid varvningen.

Har för mig att det var något lag där en åkare inte sköt alla extraskott i en VC-stafett i vinter och då fick tidstillägg. Det läggs dock på efter så det är bara att ta tidsstraffet.

Om jag fattade det rätt får du dock inte lämna vallen utan att ha skjutit de fem skotten i magasinet, så det är nog svårt att undvika att skjuta fem skott i första skyttet om happylaget inte ska bli diskat.

Därmed behöver happylaget ha en så god skidåkare att den hinner åka första varvet, ladda och skjuta fem skott i liggande, med all sannolikhet åka 5*150 meter i straffrundan samt hinna åka 2,5 km till innan Öberg är i mål på sträcka 1. Det är alltså 1 km kortare att åka och ett skytte mindre för happyiten. Dessutom, missar Öberg något skott tillkommer ytterligare ett antal sekunder per extraskott som Öberg behöver. Vet inte om det finns någon skidåkare som tittar in här någon gång som man skulle kunna ragga upp.

Annars skulle det bli en rätt tråkig stafett - båda lagen DNF:ar men ett gör det lite senare.

Nja, den ensamma öbergaren tvingas ju bryta efter första sträckan (i överlägsen ledning) pga av att hon inte har nån att växla till. Det är mot reglerna att åka flera sträckor.
Du blir dock avplockad om du blir varvad så happylaget måste undvika det om de ens ska komma fram till första växlingen.

Helt okej svenska kommentatorer på curlingen, en av experterna har lite skön värmländsk dialekt. Byter man till engelska spåret får en en skön skotte istället.

Verkar som kineserna lagt en ganska bra produktion på det hela också. Fina swishljud från sopningen te.x

Tillbaka
Topp