Vilken gruscykel för 50k?

Jag kan inte annat än att rekommendera OPEN WI.DE har haft den i snart två år och är supernöjd. Jag brukar säga att cykelköp är 50% hjärta och 50% hjärna. Man kan läsa hur många tester och vikttabeller som helst, men sen är det bara något som talar till en. Sen finns det säkert billigare cyklar som är likvärdiga, men denna talade till mitt hjärta. En annan som talar till mitt hjärta är 3T Exploro RaceMax.

Till Topic: Det är inte några vidare hårda kriterier du har, ska kunna köra grus och 50k :D

Racig eller upprät? Kokos, stål, alu? Hur bred däck vill du kunna köra?

Min räjsiga gravel kostade väl runt 50, Winow/Tantan-ram med GRX di2 och ganska lätta Farsports-hjul. 7.2kg med 43or. Dock tar den inte så breda däck, typ 45mm max.

Till Topic: Det är inte några vidare hårda kriterier du har, ska kunna köra grus och 50k :D

Racig eller upprät? Kokos, stål, alu? Hur bred däck vill du kunna köra?

Min räjsiga gravel kostade väl runt 50, Winow/Tantan-ram med GRX di2 och ganska lätta Farsports-hjul. 7.2kg med 43or. Dock tar den inte så breda däck, typ 45mm max.
Nja, jag skriver ju "Cyklar gärna fort och tekniskt, men drömmer väl lite om längre gravelrace och kanske någon bikepackingtur framöver" Dv s min cykling idag är mer snabb och kort, än lång med packning. Utifrån dagens cykling så är det givet att någon av de nya mer raceorienterade cyklarna vore det självklara valen. MEN, jag skriver ju också att jag funderar på längre race samt kanske någon bikepacking-tur. De två sistnämnda delarna i kombination med att jag är en lönnfet 50-åring borde väl kanske peka i en riktning åt en mer allround cykel. Kör som sagt Diverge nu, 2016 års comp carbon som jag är nöjd med förutom begränsningarna i däckbredd. Vill ha lite mer komfort och möjlighet till åtminstone 40mm däck. Jag har goda erfarenheter av både Specialized och Cannondale avseende kvalité, då det är såklart så att jag kanske sneglar lite åt dem. just nu en fjolårs Diverge comp carbon på rea, och då får jag lite pengar över till ett par kolhjul. Skittråkigt val säkert, men rätt safe.

Det jag skulle kunna addera i min kravspec är väl att jag vill ha tvådelat. Många annars bra förslag går ju tyvärr bort då.

Det går i 47mm nu, vilket räcker för mig. Den känns inte lika rapp som min landsvägshoj, men den väger ju mer så det kanske inte är så konstigt. Allt underlag som inte är "fingrus" upplever jag att jag är snabbare då cykeln beter sig lugnare i styret, så jag kan fokusera på att trycka... ?

Cyklade på cx innan som nog var kilot lättare minst, men det blev för jobbigt för kroppen på långa rundor. Man är ju inte 20år längre....
Ja, jmfr med en racer är de flesta CX/Gravelcyklar sävligare. Jag upplever min nuvarande Diverge som rätt rapp, men inte som en CX eller racer. Har läst att man gjort nya Divergen "tryggare" och det oroar lite, då jag läser in sävligare idet. Den har också fått lite kritik för vikten, men att nytt hjulpar hjälper mkt. Vilka hjul har du på din?

Med rabattkoden ”olevik” får man 10% rabatt på Look hos exclusivebicycles.
Bra där Peter, då slipper jag tipsa själv :) Med rabattkoden hamnar du mer rätt mot budget. Ruggigt läcker lack den där "Chromatic petrol", bilderna gör den inte riktigt rättvisa. Beroende på vilken storlek du ska ha så kan det finns hoj hemma just nu.

Det finns även en annan, snarlik variant, samma peng, som jag har själv:

Senast ändrad:
Bra där Peter, då slipper jag tipsa själv :) Med rabattkoden hamnar du mer rätt mot budget. Ruggigt läcker lack den där "Chromatic petrol", bilderna gör den inte riktigt rättvisa. Beroende på vilken storlek du ska ha så kan det finns hoj hemma just nu.
Lite halv-OT, men någon anledning till att inte slangarna är interna? Känns som det borde få plats med det där proprietära(eller?) headsetet?

Lite halv-OT, men någon anledning till att inte slangarna är interna? Känns som det borde få plats med det där proprietära(eller?) headsetet?
Jag vet inte om den ramen har möjlighet till helt intern dragning. De dyrare lvg-ramarna har det definitivt, men måste kolla hur det är i det här fallet. Återkommer.

just nu en fjolårs Diverge comp carbon på rea, och då får jag lite pengar över till ett par kolhjul. Skittråkigt val säkert, men rätt safe.
Risken är ju att alla val blir trista efter några rundor.. Eller kanske inte trista men när nyhetens behag har falnat så är det ju rent krasst en hoj. Lite som alla ungdomar som bara MÅSTE ha den nyaste mobiltelefonen och när de väl har den är den inte så ball längre, det är ju liksom en telefon.. Säger inte att du nödvändigtvis ska ha en Diverge men valfri hoj som gör det du vill och kanske ett par schyssta hjul låter ju fab...

Ja, jmfr med en racer är de flesta CX/Gravelcyklar sävligare. Jag upplever min nuvarande Diverge som rätt rapp, men inte som en CX eller racer. Har läst att man gjort nya Divergen "tryggare" och det oroar lite, då jag läser in sävligare idet. Den har också fått lite kritik för vikten, men att nytt hjulpar hjälper mkt. Vilka hjul har du på din?
Beställde en uppsättning från Slowbuild. 24mm innerbredd med dt180, 1240gr. Gjorde skillnad. Finns mer vikt att spara i styre, stam, stolpe och sadel, men jag har inte tagit tag i det ännu.
Men futureshocken väger ca 300gr. Har inte testat tidigare varianter, så har svårt att jämföra.
20210804_170800.jpg

Edit: Har iofs bytt till en Pro stealth sadel samt en Envestam som jag hade liggandes. Dock var den medföljande adaptern för styrstammen tung så det gav ingen viktbesparing. Skall dock byta ut adaptern till en i kolfiber vilket avhjälpter det problemet. :-)

Senast ändrad:
Din nuvarande Diverge är ju som dagens lvghojar med plats för lite bredare däck ;)

Egentligen skulle du ha generation 2 av Diverge då. Mellantinget mellan din och den nya. Den nya fungerar bra så länge du snittar under 30 på asfalt. På grus och för att cykla långt med är det än så länge den bästa ramen jag kört med. Och saknar SWAT efter ha haft det oavsett om man ska köra en timme eller 4 dagar.

Angående bikepacking så behövs det ju inget speciellt för att fästa väskor på stolpe, styre, i ramen och sådär. De flesta grusramar har även flaskställsfäste under ramen vilket är bra för extra grejer tycker jag. :)

Fyllde 50 nyss och tänkte ”fira” med att köpa ny grushoj, eller som man numera säger, gravelbike. Cyklar gärna fort och tekniskt, men drömmer väl lite om längre gravelrace och kanske någon bikepackingtur framöver.., så vad har ni, eller vad ska jag ha. Budget ~50k.
Jag har ju som skrivet en Revolt PRO 0 själv som jag är nöjd med, men om jag inte haft den så hade jag köpt denna…

Priser och specc finns hos Lerdala sport, verkar matcha ganska bra mot dina önskemål?

Jag har en Fairlight och är jättenöjd med den. Tyvärr har den mest rullat asfalt då min gamla lvg är sönder men den matchar klart lvg:n på asfalt.

Jag har ju som skrivet en Revolt PRO 0 själv som jag är nöjd med, men om jag inte haft den så hade jag köpt denna…

Priser och specc finns hos Lerdala sport, verkar matcha ganska bra mot dina önskemål?
Det där såg ju riktigt intressant ut. Riktigt snygga ramar och mkt prisvärd spec. Synd att inte Lerdala ligger lite närmre Sthlm så att man kan kika på dem.

Två nersidor.
1. Storlekarna, jag är precis mellan två storlekar. Blir sällan bra, tyvärr.
2. Jag vill helst (tror jag) ha tvådelat fram. Har det nu och gillar det,

https://www.cykelcity.se/cyklar/gravelcykel/3t-exploro-team-rival-axs-2x12-gravelcykel-coffee med tvådelat. Dock så finns den bara i medium men det kanske kommer in nya.. Givet att du gillar färgen..
Tack, den är väl helt ok, färgen alltså. Skulle nog behöva testa en 1x11/12 lite mer, Utbudet är ju typ 80/20. Dv s det kanske bara jag som är nojjig. Med det sagt jag tycker fortfarande att tvådelat till mtb:n var bättre än 1x12 som jag har nu.

Det där såg ju riktigt intressant ut. Riktigt snygga ramar och mkt prisvärd spec. Synd att inte Lerdala ligger lite närmre Sthlm så att man kan kika på dem.

Två nersidor.
1. Storlekarna, jag är precis mellan två storlekar. Blir sällan bra, tyvärr.
2. Jag vill helst (tror jag) ha tvådelat fram. Har det nu och gillar det,
Finns med tvådelat…

700x50 passar ju annars ganska bra med raceig geo mot dina önskemål

Mina fem cent ligger på tvådelat och el, sen väljer du att ha alla växlar i serie (heter något fint på marknadsförings shimaniska). Det blir som 1x i hantering och 2x i praktiken.
Med både Di2 och etap och 2X kan du ställa in sekventiell växling,
dvs du växlar som med 1X och då fungerar det i praktiken som med en riktigt tätstegad och omfångsrik kassett. Med Shimano Di2 heter det Synchronised Shift, samma funktion hos SRAM heter Sequential Shifting.

Så med elväxlar är 1X extra onödigt.
För en snabb väg-cykel (oavsett om vägen är grus eller asfalt-belagd) är även mekanisk 2X ett bättre val.

Nja, jag skriver ju "Cyklar gärna fort och tekniskt, men drömmer väl lite om längre gravelrace och kanske någon bikepackingtur framöver" Dv s min cykling idag är mer snabb och kort, än lång med packning. Utifrån dagens cykling så är det givet att någon av de nya mer raceorienterade cyklarna vore det självklara valen. MEN, jag skriver ju också att jag funderar på längre race samt kanske någon bikepacking-tur. De två sistnämnda delarna i kombination med att jag är en lönnfet 50-åring borde väl kanske peka i en riktning åt en mer allround cykel. Kör som sagt Diverge nu, 2016 års comp carbon som jag är nöjd med förutom begränsningarna i däckbredd. Vill ha lite mer komfort och möjlighet till åtminstone 40mm däck. Jag har goda erfarenheter av både Specialized och Cannondale avseende kvalité, då det är såklart så att jag kanske sneglar lite åt dem. just nu en fjolårs Diverge comp carbon på rea, och då får jag lite pengar över till ett par kolhjul. Skittråkigt val säkert, men rätt safe.

Det jag skulle kunna addera i min kravspec är väl att jag vill ha tvådelat. Många annars bra förslag går ju tyvärr bort då.
Är det grus som är prio ett så tycker jag du ska köpa någon av:
OPEN U.P
Cervelo Aspero
3T Exploro

Men jag tycker även att Cannondale Supersix EVO SE är ett bra alternativ, tar upp till 45 mm däck.

Har dålig koll på Fairlight, är inte de mer åt bikepackninghållet? Inget fel med det men inte det primära jag söker.
Nja, Fairlight har tre olika modeller, en (Faran) är bikepacking. Av de övriga är Strael en racer och Secan en gravel. Kolla in på Youtube, minst en av de engelska testarna på en sida har köpt en Secan som sin privata cykel.

@thomalin

Enligt post #71 samt #72 - vad är det för drivlina du söker egentligen?

Mina fem cent ligger på tvådelat och el, sen väljer du att ha alla växlar i serie (heter något fint på marknadsförings shimaniska). Det blir som 1x i hantering och 2x i praktiken.

Ja, det är nog dags att sätta ner foten i beslutet gällande drivlina! Problemet är väl att utbudet minskar med tvådelat. Mitt ingångsvärde i det har helt klart varit tvådelat, men givet utbud och den mängd reviews jag sett/läst så smyger sig ett tvek in, är det bara ett hjärnspöke att inte 1by är funkis?

Ang dina fem cent ar jag nog enig, men frågan är om det ryms i budgeten.

Kan man förutsätta att 2x funkar med riktigt feta däck? (700C 50 / 650B 55)

Jag vet att Sram har någonting som heter Wide och att GRX är förskjutet med 2,5mm - räcker det och är det bara ramens geo som dikterar ifall framväxeln begränsas av bakhjulet?

Tillbaka
Topp