[OT] Äntligen har OS startat, jag ska se...

Dom bedömde väl att hon skickade ut skidan för att hindra Tyskan bakom, svårbedömd situation, men diskad blev hon ju(Fanny Smith)

Ja, det var ett tufft domslut, väldigt svårt att se att det skulle vara medvetet. Då tycker jag nästan den knuff hon själv utsattes för av kanadensiskan tidigare i åket var allvarligare, den var ju verkligen medveten (ut med handen och trycka till Smith i sidan).

På tal om curling, så tycker jag att kommentatorn Paul Ahlgren är mycket trevlig att lyssna på.
Även hans experter är bra.
Han borde kanske starta kurs efter OS och lära ut sina knep till ett par av sina kollegor.

Av de som jag hört kommentera på Discovery tycker jag curling- följt av skridskokommentatorerna skött sig bäst.

De är bara dåliga på att inte åka fast. Kamila grejjen bara ännu ett bevis på att doping i en del länder helt enkelt hör till sporten. Lite bitter över det. Tror att hon hade varit bäst även utan men det börjar kännas uppenbart att i en del landslag är ditt möte med dopingläkaren lika självklart som mötet med dietisten/fystränarn/hensomlärdigintesägafulaorditTV

Robin Fomin. Samma kommentator för tex skridskon och cykel. Plockar upp de lopp Vacchi inte snackar sönder på Eurosport. Lugn och kunnig med koll på läget. En av de bästa imho.
Det andra kommentatorsparet i curling som Fomin inte är med i är ännu bättre! Annars ja. Jag är positivt överraskad av kommentatorerna. Kommer ni ihåg hur uselt det var i Pyonchang? Nåt pucko som bara upprepade idrottarens namn, typ "X svänger!", hela tiden!

Har de inte med sig egna kockar och mat? Nu hör jag i en intervju att Elvira Öberg klagar på maten och matsalen i OS-byn, tidigare har jag även hört längdåkare göra det. Har för mig de även sade att kön till KFC-båset i matsalen var lång, vilket jag själv känner igen från de gånger jag varit i Kina. Kinesiska maten är ju ingen höjdare (med vissa undantag) och blir väldigt enformig, och KFC är den enda västerländska kedja som är någorlunda etablerad även utanför stadskärnorna.
Lite förvånande då jag vet att åtminstone längdlandslaget brukar vara väldigt noga med kosten, ha med dig egna kockar, mat, etc. Att vara tvungen leva på kinesmat i två veckor skulle jag själv krevera av och definitivt inte kunna prestera.

Har de inte med sig egna kockar och mat? Nu hör jag i en intervju att Elvira Öberg klagar på maten och matsalen i OS-byn, tidigare har jag även hört längdåkare göra det. Har för mig de även sade att kön till KFC-båset i matsalen var lång, vilket jag själv känner igen från de gånger jag varit i Kina. Kinesiska maten är ju ingen höjdare (med vissa undantag) och blir väldigt enformig, och KFC är den enda västerländska kedja som är någorlunda etablerad även utanför stadskärnorna.
Lite förvånande då jag vet att åtminstone längdlandslaget brukar vara väldigt noga med kosten, ha med dig egna kockar, mat, etc. Att vara tvungen leva på kinesmat i två veckor skulle jag själv krevera av och definitivt inte kunna prestera.
Bygger ju på att det finns kök om det ska vara någon idé att ha med en egen kock. Inte alls säker på att de har sådant i OS-byn. Sen har jag ingen aning om hur det ser ut med ackreditering för trupperna. Det brukar väl finnas gränser på hur mkt ledare och annan personal trupperna kan ha med sig och om det är tajt tror jag att kocken ryker före de slänger ut en vallare/skidtestare.

Enligt Burman är burgare och pizza det som går bäst:

Bygger ju på att det finns kök om det ska vara någon idé att ha med en egen kock. Inte alls säker på att de har sådant i OS-byn. Sen har jag ingen aning om hur det ser ut med ackreditering för trupperna. Det brukar väl finnas gränser på hur mkt ledare och annan personal trupperna kan ha med sig och om det är tajt tror jag att kocken ryker före de slänger ut en vallare/skidtestare.

Enligt Burman är burgare och pizza det som går bäst:
Hittade denna artikel (är betalvägg, men när jag googlade fick man läsa lite mer). De får tydligen aldrig ha med sig kockar inne i OS-byn, men på ”normala” OS brukar de ordna boenden utanför byn där kockarna kan hålla till och på så sätt ordna så det går att få bra mat. Men i år får ju ingen lämna OS-byn så då måste de hålla sig till käket som bjuds.

Om man ska tro det som skrivs här låter den där tränaren inte som någon speciellt trevlig person

"Hennes åkare är väldigt unga och har ofta mycket korta karriärer, som ibland avslutas på grund av svåra skador eller ätstörningar."

Om man ska tro det som skrivs här låter den där tränaren inte som någon speciellt trevlig person

"Hennes åkare är väldigt unga och har ofta mycket korta karriärer, som ibland avslutas på grund av svåra skador eller ätstörningar."

Konståkning är ett sorgligt exempel på hur idrottsvärlden tillåter barnmisshandel.

Jag tycker att OS och VM ska vara seniortävlingar, dvs ha en miniåldersgräns, typ 18.
Det blir ju väldigt konstigt när man inte kan hållas ansvarig för t ex positiva dopingtest för att man är ett barn.

Konståkning är ett sorgligt exempel på hur idrottsvärlden tillåter barnmisshandel.

Jag tycker att OS och VM ska vara seniortävlingar, dvs ha en miniåldersgräns, typ 18.
Det blir ju väldigt konstigt när man inte kan hållas ansvarig för t ex positiva dopingtest för att man är ett barn.
Anna Lindberg var 14 år när hon var med i OS i Atlanta. Kim Martin 16 år när hon debuterade i Salt Lake City 2002. Även Sarah Sjöström var 14 år när hon debuterade i OS i Peking 2008.
Bara som exempel att detta gäller många grenar, och även Sverige.

Anna Lindberg var 14 år när hon var med i OS i Atlanta. Kim Martin 16 år när hon debuterade i Salt Lake City 2002. Även Sarah Sjöström var 14 år när hon debuterade i OS i Peking 2008.
Bara som exempel att detta gäller många grenar, och även Sverige.
Absolut gäller det även andra grenar. Men där finns inte problemen med att dina bästa år är förbrukade när du fyllt 18.
Hur många av t ex årets ryska konståkare kommer vara med vid nästa OS?

Absolut gäller det även andra grenar. Men där finns inte problemen med att dina bästa år är förbrukade när du fyllt 18.
Hur många av t ex årets ryska konståkare kommer vara med vid nästa OS?
Inga. I alla fall tvåan har gått ut offentligt med att hon aldrig kommer åka skridskor igen.

I gymnastik har de en 17-års gräns. Den ska vara där i konståkning också

Då passerade vi Kina i medaljligan! ?
Kul grej med engelska europort-studion är att de är så glada att de nu hamnat på medaljligan, plats 24 :)

Sen hade de en intervju med skotska skipperns mamma också. Det var också kul

Äntligen är OS snart slut och de vanliga världscuperna kan starta igen med vettiga produktioner.
Säger Bach att det var the best games ever så ljuger han.

Som lekman tycker jag det känts mindre dramatiskt när Edin spelat än när Hasselborg gjort det i denna turnering (med brasklapp för att jag sett långt ifrån allt). Visst, lag Edin tappar också poäng och gör emellanåt något dåligt slag men med Hasselborg känns det som det svänger mer hit och dit och risken för att tappa mer än två poäng i en omgång är större.

Kul att båda lyckades vinna sina matcher idag och det var ju spännande fram till slutet i båda matcherna.

Ja, det var ett tufft domslut, väldigt svårt att se att det skulle vara medvetet. Då tycker jag nästan den knuff hon själv utsattes för av kanadensiskan tidigare i åket var allvarligare, den var ju verkligen medveten (ut med handen och trycka till Smith i sidan).
Nu har man ändrat det beslutet, Fanny Smith få tillbaka bronset!

Tillbaka
Topp