Den officiella Canyon-tråden

Hur var det, gick Spectral CF 7 upp i pris men inte CF 8?
Vet inte hur långt tillbaka vi ska titta men cf8 är 800 dyrare nu än för en månad sen. Cf7 har nog höjts mer. Jag ser inte att de ändrat specen på nån av dem.
Jag kollade lite recensioner nyligen och det påpekades ofta att prisskillnaden mellan Canyon och cyklar i butik har minskat den senaste tiden.

Grizl-priserna sjönk lite för några månader sedan. Nu är de oförändrade.
Jag beställde också en för ett par veckor sedan.
Jo jag tackar, jag köpte min Grizl i höstas (förra årsmodellen) och ganska exakt samtidigt som min cykel skickades kom årets modell i den snygga gula färgen - tusen kr billigare. Orkade inte krångla med retur, jag ville ju cykla då, inte sen.

Jo jag tackar, jag köpte min Grizl i höstas (förra årsmodellen) och ganska exakt samtidigt som min cykel skickades kom årets modell i den snygga gula färgen - tusen kr billigare. Orkade inte krångla med retur, jag ville ju cykla då, inte sen.
Där gick det åt andra hållet alltså. Som du är inne på, även om den cykel jag köpte för en månad sen har blivit 800 spänn dyrare så är den stora vinsten för mig att då fanns den i lager, nu är det väntetid till i sommar på den.
.

Vet inte hur långt tillbaka vi ska titta men cf8 är 800 dyrare nu än för en månad sen. Cf7 har nog höjts mer. Jag ser inte att de ändrat specen på nån av dem.
Jag kollade lite recensioner nyligen och det påpekades ofta att prisskillnaden mellan Canyon och cyklar i butik har minskat den senaste tiden.
Jag beställde min Spectral CF8 i november och fick då betala 47.799:- och idag kostar den 48.899:- så 1100:- dyrare idag än i november.
Jag har inga minnen av att den någon gång haft ett pris mellan dessa nivåer men jag kan såklart ha missat något.

Funderar på att köpa en Neuron till frugan. Hon är endast 155 cm 71cm innerbensmått och går man på Canyons storlekstabellerna så hamnar hon på en XS. Någon som är i samma kroppslängd och hur tänkte ni kring storlek?

Funderar på att köpa en Neuron till frugan. Hon är endast 155 cm 71cm innerbensmått och går man på Canyons storlekstabellerna så hamnar hon på en XS. Någon som är i samma kroppslängd och hur tänkte ni kring storlek?

Innerbensmått är en dåligt mått för att välja storleken av en cykel, framförallt en MTB.

De verkar att 71cm innerbensmått är relativt lång för en person som är 155 cm lång. Då skulle 398 mm reach av en Neuron i XS passa bra. Problemet med Neuron är dock hög standover height. Tror inte att det blir roligt när man stannar på stig med 71 cm innerben och 751 mm standover height. Men det berör på person. Du har kanske en cykel med liknande standover height hemma, då kan hon prova.

Sitter å väntar på en beställd Spectral och så kommer detta:

Är den bara beställd borde det väl gå att avboka/omboka?

Jag sitter med en ny Spectral sedan december så det är bara att hoppas på att jag inte blir mer sugen på denna nya.
Jag tillhör skaran som inte fick tag i nån cykel i fjol så när väl den nya Spectralen kom i oktober så vågade jag inte vänta då jag trodde att det var denna som gällde närmsta året om man ville hålla sig inom detta segment.

När ska tillverkare lära sig att lansera alla sina nya produkter för kommande säsong samtidigt så dom slipper irritera sina kunder??

Sitter å väntar på en beställd Spectral och så kommer detta:

Det enda jag kunde se med säkerhet var en Pike-gaffel. Sen vet jag inte om det är nya Neuron eller både Neuron och Torque. Jag är lagom Rowdy och sitter nöjd med min Spectral.
Ser att nya uppdaterade Neuron har ungefär liknande Geo som en fem år gammal Jeffsy.

Jag såg på en annan sida att det verkar vara en Spectral med 125 mm bak och 140 mm fram. Kommer i AL och CF. Typ samma vinklar som nya Spectralen men mindre slaglängd. CF versionen ska få flip chip men inte AL. Ska få samma Cat 4 klass som Spectral och Strive så den verkar tåla en del.

Det såg ut som en väldigt intressant hoj. Lite tung kanske.

Tyvärr försvann infon, så de lade väl ut det för tidigt.

Senast ändrad:
Jag såg på en annan sida att det verkar vara en Spectral med 125 mm bak och 140 mm fram. Kommer i AL och CF. Typ samma vinklar som nya Spectralen men mindre slaglängd. CF versionen ska få flip chip men inte AL. Ska få samma Cat 4 klass som Spectral och Torque så den verkar tåla en del.

När jag såg info om att den hade en Pike-gaffel så började mina tankar gå åt att det troligen är något mellan Neuron och Spectral vilket denna info verkar bekräfta om den stämmer.
För övrigt så har Torque category 5 och ska vara ytterligare lite tåligare.

Jag såg på en annan sida att det verkar vara en Spectral med 125 mm bak och 140 mm fram. Kommer i AL och CF. Typ samma vinklar som nya Spectralen men mindre slaglängd. CF versionen ska få flip chip men inte AL. Ska få samma Cat 4 klass som Spectral och Torque så den verkar tåla en del.

Var det en Spectral med andra komponenter eller en helt ny egen model?

Var det en Spectral med andra komponenter eller en helt ny egen model?
Jag har svårt att se att det inte är en helt ny ram, det går inte bara minska slaglängden så kraftigt. Jag har för mig det stod att de gjort så att baken styvar upp sig tidigare i slaget för att få en poppigare känsla. Vad jag han se så såg sadelröret lägre ut, vilket i så fall är bra.

Inte för det hjälper nu, men denna sida var det som hade info (spec för alla modeller, ganska utförlig beskrivning, bilder etc)
81D8B559-F271-4654-84A1-4A285FEB1531.jpeg

Jag har beställt en Spectral AL 6 27.5, men nu blir jag osäker på om jag ska avboka den och ta en 125 istället.

Har ni några tankar eller åsikter om detta?
Jag prioriterar lekfullhet/hopp/dropp mer än hastighet.

Hur ska man köra för att spectral 125 ska vara det självklara valet?

Jag står med fingret på köpknappen på en Spectral 125 CF7 nu.
Det som gör att det inte är självklart är att jag är osäker hur den mindre slaglängden än jag tänkt på min nya cykel kommer kännas om man som jag gillar hopp och lek. När jag sist var i Åre med min Trek Fuel ex8 27,5+ så sa jag att jag verkligen hade velat ha mer slag ( än 130/140) på den. Så att köpa en ny cykel med samma slaglängd som den jag har känns ju egentligen dumt, men samtidigt sker 90% av min åkning på stigar i mellansverige, och några turer till typ Trysil eller Åre per år, men där föredrar jag helt klart bra maskinbyggda leder med hopp och lek, snarare än köttiga tekniska dh stigar. Och Spectralen är ju rätt mkt slackare och längre reach än Fuelen, så de verkar ju helt klart som att den är mer kapabel, sin slaglängd till trots?

Så kommer jag bli nöjd med Spectral 125, yes/no?

Jag har beställt en Spectral AL 6 27.5, men nu blir jag osäker på om jag ska avboka den och ta en 125 istället.

Har ni några tankar eller åsikter om detta?
Jag prioriterar lekfullhet/hopp/dropp mer än hastighet.

Jag hade en spectral al6 från 2020. 27,5 hjul, den är rätt rapp o lekfull! Bra med lite mer slaglängd(iaf för mig) när man gör misstag ?
Den klättrar riktigt smidigt också!

Spectral 125 är väl alltid självklara valet till svensk stig, förutom om man kör enduro?
Tycker att den är perfekt, förutom att gaffelrörsvinkeln är riktigt flack med 64 grad, men jag har aldrig provat en sån flack cykel.

Vilken size för nån som är 172 cm? (Spectral 125) Polaren osäker på M eller S. (”Normalbyggd” person)

Senast ändrad:
Tack! Lutar mot small, står att min length på M är 172, så S kanske funkar. Han verkar prioritera lekfullhet så blir nog bra.

Så samma ram men längre seatstay för 2cm kortare dämpare. Hade hellre haft den större och tryckt dämparen full med spacers men gillar ju utförscykling =) Låter ju dock kul med 64 grader fram och 125 slag!
Recensioner menar ju att den trampar bättre än Neuron så var än inte konstigt att denna kom, billigt sätt att göra det hela på för dom också.

Är 125:an bara nästan som Norco Optic så vore den ju kanon, klockren cykel Optic när det finns både ordentligt med höjdmeter och grövre stök som ska köras på lite längre sträcka än upp och ner för en endurokulle

Tack! Lutar mot small, står att min length på M är 172, så S kanske funkar. Han verkar prioritera lekfullhet så blir nog bra.

Storleksrekommendationen av Canyon är konservativa. Jag skulle med 179 cm, med relativt lång överkropp villa har L. Jag skulle säga M till 172 cm. S funkar om man vill har en mer lekfull cykel, men kanske behövs då en längre stam än standard 40 mm.

Och jag är 178 och trycker 460 som medium är är på gränsen till för stort.
Större cykel är jobbigare och svårare att flytta på. Större reach är stabilt men kommer nackdelar också. För mig och många andra är det roligare med kortare cykel men jag gillar att hoppa över saker på stigen, leta landningar och saker att poppa på. Tävlar i enduro på hobbynivå och kan inte påstå att jag märker att 440-460 i reach är så sjukt mkt stabilare direkt. Stabilare ja men kommer med rejäla nackdelar också i min värld.

Senast ändrad:
Hej,

Jag vill köpa en cykel som kan hantera både landsväg och gruscykling. Jag bor i Härryda och kommer att cykla ca 50/50 grus och asfalt och pendla till Gbg ibland.

Tidigare var jag inställd på Grail AL 6/7med ett par extra hjul med däck för landsväg. Men nya Endurace AL 6/7 har gjort valet mindre självklart. Sätter man på grusdäck verkar det vara en fullgod gruscykel.

Jag har tidigare endast cyklat mtb så har ingen egen erfarenhet att gå på gällande landsväg och gruscyklar. Undrar därför om ni har några råd gällande ett val mellan dessa cyklar?

Om det inte spelar så stor roll blir det nog den som blir tillgänglig först :)

Och jag är 178 och trycker 460 som medium är är på gränsen till för stort.
Större cykel är jobbigare och svårare att flytta på. Större reach är stabilt men kommer nackdelar också. För mig och många andra är det roligare med kortare cykel men jag gillar att hoppa över saker på stigen, leta landningar och saker att poppa på. Tävlar i enduro på hobbynivå och kan inte påstå att jag märker att 440-460 i reach är så sjukt mkt stabilare direkt. Stabilare ja men kommer med rejäla nackdelar också i min värld.

Du är för duktig.

Hej,

Jag vill köpa en cykel som kan hantera både landsväg och gruscykling. Jag bor i Härryda och kommer att cykla ca 50/50 grus och asfalt och pendla till Gbg ibland.

Tidigare var jag inställd på Grail AL 6/7med ett par extra hjul med däck för landsväg. Men nya Endurace AL 6/7 har gjort valet mindre självklart. Sätter man på grusdäck verkar det vara en fullgod gruscykel.

Jag har tidigare endast cyklat mtb så har ingen egen erfarenhet att gå på gällande landsväg och gruscyklar. Undrar därför om ni har några råd gällande ett val mellan dessa cyklar?

Om det inte spelar så stor roll blir det nog den som blir tillgänglig först :)
50/50 grus/asfalt, vad är viktigast? Jag som prioriterar asfalt men gärna har möjlighet till grus skulle nog gå på en endurace.

Du har inte möjlighet att cykla grus med din mtb också? Jag har ett extra hjulset med lättrullade däck till min mtb och tycker det blir en duglig "gravel".

50/50 grus/asfalt, vad är viktigast? Jag som prioriterar asfalt men gärna har möjlighet till grus skulle nog gå på en endurace.

Du har inte möjlighet att cykla grus med din mtb också? Jag har ett extra hjulset med lättrullade däck till min mtb och tycker det blir en duglig "gravel".
Grus lockar mer faktiskt så lutar nog mot en grail. Tycker dock att Endurace verkar vara som gjort för 50/50 cyklande. Men Mtb är absolut ett alternativ för gruset. Jag går nog på tillgänglighet tror jag :)

Hej!

Äger en Strive från 2019 och är supernöjd. Ibland funderar jag på att flacka ut gaffelvinkeln någon grad. Har tittat på Works offsetlager men där avråder de från att sätta in det i en kolfiberram.

Jag undrar ifall någon provat på detta på en Strive årsmodell 2019 eller senare?
@kalle5987 Ja, det funkar med Slack-r Foxtrot IS41/52 på Strive CF 2019. Jag installerade en i höstas, fick ca 1.5 grad flackare. Jag hade ca 2cm styrrör över och det var lugnt. Notera att du även måste byta headset cover då orginal inte passar (jag kör en från ett Cane Creek Hellbender 70 IS41/52 short cover kit eftersom jag även behövde nya lager). Jag beställde Slack-r från shore-lines.co.uk

@Berk Jag vet inte vart du fick infon om IS42 ifrån då det är IS41/52 ?

Senast ändrad:
Har inte alla Canyon cyklar IS lager? Då kan man inte använde (angle)styrlager med koppar. En 9point8 Slack-R funkar på IS 41/51 styrlager, men Canyon verkar använda 42 mm på ovansidan. OM jag inte minns fel har någon på forumet ändå monterad en Slack-R på 42 mm ram och det verkar funka.
@Berk Ja, sorry, här är citatet från din tidigare post i tråden. Jag ville bara förtydliga att på Canyon Strive CF 2019 så är det IS41/52.

Tillbaka
Topp