Här kommer lite gnäll.
Så, för två år sen kom jag över en Miyata CT3000 som jag tänkt uppgradera med lite modernare komponenter. Lite budget neo retro uppgradering men ändå funkis, typ.
Det mesta är inköpt: Växlar & reglage, vevparti, hjul, sadel och stolpe samt styre. Saknar vevlager, pedaler och styrlinda. Sen har det som tagit stopp. Anledningen är att det nya styret har 31,8 mm och inte passar på quillstammen. Det hade jag tänkt lösa med att byta till Titan stem från We Are Factory Five. Sagt och gjort, stammen beställdes och betalades. Efter en dryg vecka fick jag ett mail där ordern hade blivit restad och pengarna betalades tillbaka. Jag har mailar och frågat om de ska få in fler, men nu, ett år senare, går det inte ens att komma fram till deras websida.
Hur fäst ska jag egentligen vara vid det nya styret? Egentligen borde jag bara byta ut det saker jag har och ordna en ny kassett och kedja, men det var ju inte riktigt planen.... Utbudet av 1" quillstammar med fäste för 31,8mm styren är inte jättestort. Det går ju att lösa, men inte lika snyggt.
Just nu hänger cykeln bara i rummet och samlar damm, det går ju inte. Enligt strava har jag cyklat 27,4 mil på den hittils, vilket är mycket mindre än planerat.
Det hade varit roligt med ny gaffel också, kanske ska slå till på en sån columbus minimal 1". Då borde ju själva styrstamsproblemet lösa sig också, dock är det ju en lösning som kostar typ 3-4 ggr så mycket, vilket inte blev så budget som jag hade tänkt...
//End rant
Kanske bara ska ställa mig och skruva och se om inspirationen infinner sig.
Inspel, förslag och tips mottages tacksamt!