Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Onoffen tappade kedjan två(!) gånger på vägen till affären idag. Ska man behöva montera dit en framväxel – den jag har liggandes är ful och lite rostig – eller leta efter en NW-klinga? NW-klinga med 130 BCD i silver verkar kräva rätt mycket Google skilz och om man skulle hitta en så kostar den väl som en familjesemester på Legoland.

Snälla hjälp!
Paul Chain keeper?

Visa din Miyata!
Sorry kamrater.
73B25241-F118-42E3-97F5-DBCCEC083068.jpeg

Visa din Miyata!
Vi borde skänka en välputsad Miyata till Putin så kanske han kommer till ro?
Eller en oputsad och omonterad så han har något vettigt att pyssla med om dagarna.
Han kan få min nyinköpta ram om han betalar frakten. I dollar då, med tanke på rubelns utveckling de senaste veckorna.
Den finaste gesten man kan göra??
Funderar på att sätta en lapp på mina cyklar:
471B8A4E-190D-4FC4-859A-37C49997BFFD.jpeg

Visa din Miyata!
Fick reda på att jag snart får tillökning till stallet med en helt ny cykel, dock ingen Miyata. Men det innebär att jag kan lämna in min Miyata för att få ny färg utan att vara utan cykel i X antal dagar.

Vad säger ni, den är ju röd metallic idag. Tycker dock det skär sig mycket med vad man eventuellt har på sig på cykeln (ja, jag är en sån). Skulle ni kört vitt, svart eller grått? Har kollat gamla kataloger och det verkar inte vara någon Miyata som kom helt vit iallafall, men blev lite inspirerad av dom nya från Cannondale. Det ser riktigt cleant ut. Köper isåfall svarta matta vinyldekaler till. Resten av ”detaljerna” är också svarta, som slangar, även köpt ny svart sadel och snart en ny svart sadelstång.

En tanke som slagit mig är att köra en matt svart på cykeln och sen köra glossy svarta Miyata-dekaler som glänser i solen. Subtilt och cleant det med.

Visa din Miyata!
Fick reda på att jag snart får tillökning till stallet med en helt ny cykel, dock ingen Miyata. Men det innebär att jag kan lämna in min Miyata för att få ny färg utan att vara utan cykel i X antal dagar.

Vad säger ni, den är ju röd metallic idag. Tycker dock det skär sig mycket med vad man eventuellt har på sig på cykeln (ja, jag är en sån). Skulle ni kört vitt, svart eller grått? Har kollat gamla kataloger och det verkar inte vara någon Miyata som kom helt vit iallafall, men blev lite inspirerad av dom nya från Cannondale. Det ser riktigt cleant ut. Köper isåfall svarta matta vinyldekaler till. Resten av ”detaljerna” är också svarta, som slangar, även köpt ny svart sadel och snart en ny svart sadelstång.

En tanke som slagit mig är att köra en matt svart på cykeln och sen köra glossy svarta Miyata-dekaler som glänser i solen. Subtilt och cleant det med.
Tanken som slog dig låter som att det kan bli fiiint.

Visa din Miyata!
Här kommer lite gnäll.

Så, för två år sen kom jag över en Miyata CT3000 som jag tänkt uppgradera med lite modernare komponenter. Lite budget neo retro uppgradering men ändå funkis, typ.

Det mesta är inköpt: Växlar & reglage, vevparti, hjul, sadel och stolpe samt styre. Saknar vevlager, pedaler och styrlinda. Sen har det som tagit stopp. Anledningen är att det nya styret har 31,8 mm och inte passar på quillstammen. Det hade jag tänkt lösa med att byta till Titan stem från We Are Factory Five. Sagt och gjort, stammen beställdes och betalades. Efter en dryg vecka fick jag ett mail där ordern hade blivit restad och pengarna betalades tillbaka. Jag har mailar och frågat om de ska få in fler, men nu, ett år senare, går det inte ens att komma fram till deras websida.

Hur fäst ska jag egentligen vara vid det nya styret? Egentligen borde jag bara byta ut det saker jag har och ordna en ny kassett och kedja, men det var ju inte riktigt planen.... Utbudet av 1" quillstammar med fäste för 31,8mm styren är inte jättestort. Det går ju att lösa, men inte lika snyggt.

Just nu hänger cykeln bara i rummet och samlar damm, det går ju inte. Enligt strava har jag cyklat 27,4 mil på den hittils, vilket är mycket mindre än planerat.

Det hade varit roligt med ny gaffel också, kanske ska slå till på en sån columbus minimal 1". Då borde ju själva styrstamsproblemet lösa sig också, dock är det ju en lösning som kostar typ 3-4 ggr så mycket, vilket inte blev så budget som jag hade tänkt...

//End rant

Kanske bara ska ställa mig och skruva och se om inspirationen infinner sig.
Inspel, förslag och tips mottages tacksamt!

Visa din Miyata!
Här kommer lite gnäll.

Så, för två år sen kom jag över en Miyata CT3000 som jag tänkt uppgradera med lite modernare komponenter. Lite budget neo retro uppgradering men ändå funkis, typ.

Det mesta är inköpt: Växlar & reglage, vevparti, hjul, sadel och stolpe samt styre. Saknar vevlager, pedaler och styrlinda. Sen har det som tagit stopp. Anledningen är att det nya styret har 31,8 mm och inte passar på quillstammen. Det hade jag tänkt lösa med att byta till Titan stem från We Are Factory Five. Sagt och gjort, stammen beställdes och betalades. Efter en dryg vecka fick jag ett mail där ordern hade blivit restad och pengarna betalades tillbaka. Jag har mailar och frågat om de ska få in fler, men nu, ett år senare, går det inte ens att komma fram till deras websida.

Hur fäst ska jag egentligen vara vid det nya styret? Egentligen borde jag bara byta ut det saker jag har och ordna en ny kassett och kedja, men det var ju inte riktigt planen.... Utbudet av 1" quillstammar med fäste för 31,8mm styren är inte jättestort. Det går ju att lösa, men inte lika snyggt.

Just nu hänger cykeln bara i rummet och samlar damm, det går ju inte. Enligt strava har jag cyklat 27,4 mil på den hittils, vilket är mycket mindre än planerat.

Det hade varit roligt med ny gaffel också, kanske ska slå till på en sån columbus minimal 1". Då borde ju själva styrstamsproblemet lösa sig också, dock är det ju en lösning som kostar typ 3-4 ggr så mycket, vilket inte blev så budget som jag hade tänkt...

//End rant

Nitto UI-12 är väl en stam som har rätt diameter, men kanske inte har rätt look.

Annars är det nog enklare att hitta ett styre som är antingen 26.0 eller 25.4?

Är det silver eller svart du är ute efter?

Visa din Miyata!
Här kommer lite gnäll.

//End rant

@Nymodyn
1” quill + 31,8mm…?

Visa din Miyata!
Nitto UI-12 är väl en stam som har rätt diameter, men kanske inte har rätt look.

Annars är det nog enklare att hitta ett styre som är antingen 26.0 eller 25.4?

Är det silver eller svart du är ute efter?
Den har jag sett, men är ju inte riktigt lika smooth. En svart är det jag är ute efter. Det finns varianter på ebay, för typ halva priset, men frågan är om de går att lita på.

Visa din Miyata!
Här kommer lite gnäll.

//End rant

Är det viktigt att det är just en quill? Själv köpte jag en sån här och en vanlig modern styrstam

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Nä, det viktigaste är ju att det går att cykla med den. Jag bör ha någon passande stam i gömmorna, det ser ju bara inte lika snabbt ut som med en quill.
Gör inte samma misstag som jag bara och ha en allt för rak stam utan lutning isåfall. Quillen har ganska mycket lutning inbyggd. Slutade med att jag köpte en med -20 grader vilket blev något aggressivt men ser desto ”snabbare” ut.

Kollade upp din modell också, och jävlar vilken biljett du sitter på! Top notch ju

Bilagor

• AF16845D-6E11-4201-A0B5-A217929C6A3F.jpeg
    AF16845D-6E11-4201-A0B5-A217929C6A3F.jpeg
    263.9 KB · Besök: 44
  • 7A2109B3-F83C-437B-842F-2156DD8A2664.jpeg
    7A2109B3-F83C-437B-842F-2156DD8A2664.jpeg
    578.7 KB · Besök: 39
Tillbaka
Topp